Fri bænkpress vs. bænk i stativ


Lorte_muskel
 Share

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du kan roligt løfte i stativ.

Når du løfter i fri bænkpress, så rammer du dine brystmuskler, triceps og dine suplerende muskler

der skal holde balancen, såsom skulder muskler og øverste ryg.

Hvis du vil have max ud af dine brystmuskler, så er stativ ikke nogen dum idè, du

kan putte en smule mere vægt på og det er noget dine pecs kan li'.

I stativ skal du du gribe stangen med det bredest mulige breb, det gir mest masse.

Men så skal du huske at variere dine bryst øvelser "osse med med fri bænkpress", - ind i mellem,

for at ramme bredt, med støtte musklerne.

En af de bedste øvelser til toppen af brystet, er stativ hvor du sænker stangen til hagen

og hvor du kun hviler kroppen på kanten af bænken på den øverste del ryggen og skuldrene, lidt

lissom pullover hvor den nederste del af ryggen og nederste del af brystet svæver fit i luften.

Husk at der er en masse variationer på træning, alle har den rigtige opskrift, men virkningen

er forskellig. Noget passer på nogen, andre får intet ud af det.

Prøv dig frem, men giv de forskellige experimenter lidt tid inden du bestemmer dig, men husk at variere,

med 3 uger tungt 1 uge let. og husk skift mellem øvelserne, der er nok at vælge imellem. Find de øvelser de kan li'.

Der er mere end 80 øvelser til hver enkelt muskelgruppe, så det er ikke nye varianter du kommer til at mangle !

Men husk altid at træne til max udmattelse i hver øvelse.

Jeg kørte f.eks spilt i 6 måneder, og skiftede til full body, og fik samme muskelmasse fremgang

i full body på 2 måneder som jeg havde været 6 måneder om i spilt.

Prøv dig frem....

Og hold dig fra Kreatin og andre sjove ting, de giver ikke større styrke, tværtimod så

klipper de toppen af din totale ydeevne. Og så er der folk der bliver rigtig syge under træning på kreatin.

Link to comment
Share on other sites

Du kan roligt løfte i stativ.

Når du løfter i fri bænkpress, så rammer du dine brystmuskler, triceps og dine suplerende muskler

der skal holde balancen, såsom skulder muskler og øverste ryg.

Hvis du vil have max ud af dine brystmuskler, så er stativ ikke nogen dum idè, du

kan putte en smule mere vægt på og det er noget dine pecs kan li'.

I stativ skal du du gribe stangen med det bredest mulige breb, det gir mest masse.

Men så skal du huske at variere dine bryst øvelser "osse med med fri bænkpress", - ind i mellem,

for at ramme bredt, med støtte musklerne.

En af de bedste øvelser til toppen af brystet, er stativ hvor du sænker stangen til hagen

og hvor du kun hviler kroppen på kanten af bænken på den øverste del ryggen og skuldrene, lidt

lissom pullover hvor den nederste del af ryggen og nederste del af brystet svæver fit i luften.

Husk at der er en masse variationer på træning, alle har den rigtige opskrift, men virkningen

er forskellig. Noget passer på nogen, andre får intet ud af det.

Prøv dig frem, men giv de forskellige experimenter lidt tid inden du bestemmer dig, men husk at variere,

med 3 uger tungt 1 uge let. og husk skift mellem øvelserne, der er nok at vælge imellem. Find de øvelser de kan li'.

Der er mere end 80 øvelser til hver enkelt muskelgruppe, så det er ikke nye varianter du kommer til at mangle !

Men husk altid at træne til max udmattelse i hver øvelse.

Jeg kørte f.eks spilt i 6 måneder, og skiftede til full body, og fik samme muskelmasse fremgang

i full body på 2 måneder som jeg havde været 6 måneder om i spilt.

Prøv dig frem....

Og hold dig fra Kreatin og andre sjove ting, de giver ikke større styrke, tværtimod så

klipper de toppen af din totale ydeevne. Og så er der folk der bliver rigtig syge under træning på kreatin.

Jeg tvivler stærkt på, at der er bred enighed om noget af det, du skriver!

Link to comment
Share on other sites

Det er der sikkert ikke, der ligeså mange opskrifter som der er

folk som har trænet i lang tid.

Men på bundlinien er der øvelser der giver masse og der virker.

Det giver jeg dig ikke ret i...! Godt nok er bænkpres et basisøvelse, men den bliver svækket UTROLIGT meget når den bliver udført på stativ....!

Frie vægt er at forestrække, også når det glæder bænkpres...! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Du kan roligt løfte i stativ.

Når du løfter i fri bænkpress, så rammer du dine brystmuskler, triceps og dine suplerende muskler

der skal holde balancen, såsom skulder muskler og øverste ryg.

Hvis du vil have max ud af dine brystmuskler, så er stativ ikke nogen dum idè, du

kan putte en smule mere vægt på og det er noget dine pecs kan li'.

I stativ skal du du gribe stangen med det bredest mulige breb, det gir mest masse.

Men så skal du huske at variere dine bryst øvelser "osse med med fri bænkpress", - ind i mellem,

for at ramme bredt, med støtte musklerne.

En af de bedste øvelser til toppen af brystet, er stativ hvor du sænker stangen til hagen

og hvor du kun hviler kroppen på kanten af bænken på den øverste del ryggen og skuldrene, lidt

lissom pullover hvor den nederste del af ryggen og nederste del af brystet svæver fit i luften.

Husk at der er en masse variationer på træning, alle har den rigtige opskrift, men virkningen

er forskellig. Noget passer på nogen, andre får intet ud af det.

Prøv dig frem, men giv de forskellige experimenter lidt tid inden du bestemmer dig, men husk at variere,

med 3 uger tungt 1 uge let. og husk skift mellem øvelserne, der er nok at vælge imellem. Find de øvelser de kan li'.

Der er mere end 80 øvelser til hver enkelt muskelgruppe, så det er ikke nye varianter du kommer til at mangle !

Men husk altid at træne til max udmattelse i hver øvelse.

Jeg kørte f.eks spilt i 6 måneder, og skiftede til full body, og fik samme muskelmasse fremgang

i full body på 2 måneder som jeg havde været 6 måneder om i spilt.

Prøv dig frem....

Og hold dig fra Kreatin og andre sjove ting, de giver ikke større styrke, tværtimod så

klipper de toppen af din totale ydeevne. Og så er der folk der bliver rigtig syge under træning på kreatin.

Det der var nok den værste gang lort der længe er blevet lukket ud :blink:

Kom lige med en begrundet forklaring på bare et enkelt af dine punkter!

Til topicstarter: Hold dig fra bænkpres i stativ. det giver i bedste fald mindre end det i fri, og i værste fald, desværre alt for sandsynligt, skader så snart du løfter tungt. Og jeg vil på det kraftigste fraråde dig at følge nogen af de ovenstående råd!

Link to comment
Share on other sites

HEJ...

Nu skal jeg ikk gøe mig til professor omkring dette... men har da set at markus ruhl kører bænk i stativ... så den må da gi noget... og jeg har hørt at det er nemmer at bygge masse i stativ da du isolerer dine patter mer... men skaderne kommer let i skuldrene... har prøvet det... jeg kører db bænk i stedet... virker godt for mig...

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Og hold dig fra Kreatin og andre sjove ting, de giver ikke større styrke, tværtimod så

klipper de toppen af din totale ydeevne. Og så er der folk der bliver rigtig syge under træning på kreatin.

Hvem er blevet syg? Alt det ævl du skriver - i hvilken tegneserie har du læst det? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det der var nok den værste gang lort der længe er blevet lukket ud :blink:

Kom lige med en begrundet forklaring på bare et enkelt af dine punkter!

"Lort" er måske ikke et særligt særligt uddybende statement.

Men det skal ikke afholde mig fra at uddybe mine påstande.

Jeg har erfaret at tungt til max giver mest.

Jeg har erfaret at kreatin giver dig et boost i din kropsvægt

over en periode, 3 til 4 kilo over 14 dage, og det ser jo godt ud i spejlet, men

når du stopper med kreatin og der er gået 2 uger, så er vægt forøgelsen tilbage til normal

og dine muskler er tilbage til normal størrelse. Det er faktum !!!

Så kan det ikke være andet end øget væske i kroppen og musklerne, og hvor fedt er det ?

jeg har trænet siden 1992 og har selvfølgelig kigget på mig selv, og andre jeg har trænet med siden, så

jeg er overbevist om mine påstande.

Link to comment
Share on other sites

Nu tager jeg og har taget kreatin, og jeg har sgu ikke gainet 4 kg på 14 udelukkende pga kreatin. Har du ædt flere bøtter på de 14 dage?

Og når du siger: "Godt ud i spejlet", forstår jeg det som om at du hentyder til muskler... Tror du ikke du har taget noget forbudt uden at vide det???

Edited by Don Pedro
Link to comment
Share on other sites

Lyder lidt som en fake profil - no offence farsover, hvis det ikke er tilfældet så må du undskylde, men dine råd strider stort set alle mod de herskende træningsdogmer på Mol. :smile:

Jeg ved ikke hvad en "fake profil er, men mine påstande kan vel ikke tilbagevises med sådan en udmelding.

Det ville være rigtig fedt hvis man kommer med erfaringer istedet for dumme tomme ord.

Hvis der er nogen med erfaringer på denne site, så må de gerne komme

med med andet end sure fornærmede udmeldinger, men gerne med

egne erfaringer, og ikke hvad man kan læse på nette af småkommercielle påstande.

Husk at alle svar skal vurderes !

Der er mange svar på google der ikke er seriøse, og som har kommercielle interesser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi starter med Bænkpres

Flad bænkpres er i sig selv en øvelse, som kan være meget hård for skulderen. Nu vil du så belaste den endnu mere, og på en måde den biomekanisk ikke er bygget til? Det siger vist sig selv det ikke er nogen heldig cocktail.

3 uger tungt, en uge let? Hvorfor begynde at løfte let allerede efter en uge, og hvorfor løfte til failure hver gang? Tro vist du skal til at læse om progression, Centralnervesystemet og det progressive overload!!!

Nu kender jeg ikke dit split, men siden du ved så lidt om træning, som du giver udtryk for, kunne jeg forestille mig det var knap så heldigt... Ikke nogen underlig grund at du responderede bedre på fullbody. Husk fx at proteinsyntesen i musklen kun er hævet i 48 timer.

Kreatin... lol... du er godt klar over at alle mennesker har en vis mængde kreatin i kroppen normalt, og hvordan kreatin rent biokemisk bruges til at gendanne ATP inde i musklen?

Og husk at det er dig, der kommer med påstandene, og dermed dig der har bevisbyrden.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa Dudes

Jeg vil lige starte med at sige, at jeg personligt er mest tilhænger af "fri" Bænkpres. Jeg er dog også af den overbevisning, at ved at køre øvelsen i stativ isolere den bedre.

Når det så er sagt, så synes jeg at FarSover bliver lige vel meget tilsvinet i denne tråd. Han kommer jo sådan set bare med hans bud på hvad han mener. (Det med ytryksfrihed gider vi IKKE snakke om her, klare JP fint for os alle) Der er ingen som rigtig modbeviser ham, han bliver bare tilsvinet.

Synes godt man kunne holde tonen lidt "flinkere" istedet for lige at skrive hans indlæg er noget lort.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi starter med Bænkpres

Flad bænkpres er i sig selv en øvelse, som kan være meget hård for skulderen. Nu vil du så belaste den endnu mere, og på en måde den biomekanisk ikke er bygget til? Det siger vist sig selv det ikke er nogen heldig cocktail.

3 uger tungt, en uge let? Hvorfor begynde at løfte let allerede efter en uge, og hvorfor løfte til failure hver gang? Tro vist du skal til at læse om progression, Centralnervesystemet og det progressive overload!!!

Nu kender jeg ikke dit split, men siden du ved så lidt om træning, som du giver udtryk for, kunne jeg forestille mig det var knap så heldigt... Ikke nogen underlig grund at du responderede bedre på fullbody. Husk fx at proteinsyntesen i musklen kun er hævet i 48 timer.

Kreatin... lol... du er godt klar over at alle mennesker har en vis mængde kreatin i kroppen normalt, og hvordan kreatin rent biokemisk bruges til at gendanne ATP inde i musklen?

Og husk at det er dig, der kommer med påstandene, og dermed dig der har bevisbyrden.

Jeg har ikke ikke påstået at man skal overbelaste sine skuldre "endnu mere".....

Hvis man vil tilbagevise mine påstande, så er det vel ikke mig der har bevisbyrden, flot ord iøvrigt, bevisbyrden altså !

Lol betyder vel at det er morsomt det jeg skriver ?

Hvis du læser det jeg skriver, så er det 3 uger tungt en uge let og ikke omvendt, det duer sikkert ikke at løfte let efter allerede 1 uge, har ikke prøvet men tvivler.

Det handler ikke så meget om hvad man kan læse om " progression og Centralnervesystemer" på nettet, men

hvad man SELV har erfaret !

Hvad proteinsyntesen har med mit indlæg at gøre, må svæve i det uvisse.

Kom med dine egne erfaringer, og noget man har læst på nettet, der er stor forskel på den slags og virkeligheden !

Link to comment
Share on other sites

Hvad definerer du som tungt?

Maskiner kan have sin ret efter tunge basis øvelser der kræver en del stabilisation. Så kan man med fordel bruge en maskine hvor dropoff vil være lavere end ved voldsomt stabilitetskrævende øvelser.

Dette dog primært hvis målet er hypertrofi og intet andet.

Kreatin: Vås

Altid til failure: vås

Din øvelsesbeskrivelse: uforståelig og virker mystisk

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Men husk altid at træne til max udmattelse i hver øvelse.

Og hold dig fra Kreatin og andre sjove ting, de giver ikke større styrke, tværtimod så

klipper de toppen af din totale ydeevne. Og så er der folk der bliver rigtig syge under træning på kreatin.

Dit CNS kan ikke nå at restituere hvis du træner til max udmattelse hver gang i hver øvelse.

Og jeg ved ikke hvor du har fra at kreatin klipper toppen af ydeevnen. Dog er det korrekt at nogle responderer dårligt på kreatintilskud, og derved ikke vil have særlig stor gavn af at bruge det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synets bare der virker som far, et-eller-andet, ser på det sådan. Der hvor du kan tag mest er bedst, det rammer bedst. Og mit skema er mere vildt end alle andre (OPDIGTET af mig, men virkere sådan, undskyld hvis jeg tager fejl) Dog er jeg lige starte på fullbody som er bedre - Øhm, kan det være fordi at sådan som du kørt før var sat op med dårlig øvelser, maskine øvelser osv.?

Men for at holde sig til emnet. Så tager jeg mindre i smith - Synes sku nu den rammer godt nok, men frivægt (Basic øvelser, eller hvad i kalder dem) er langt bedre end maskiner. Men spørgsmålet er jo bare om man vil få noget ud af det, eller tag der hvor man kan tag mest;)

Ang. det med at folk som stiller op til Mr. Olympica tager maskine også noget undre endeligt også mig, der må jo være noget bag øvelser så ? Eller fordi de af lige vel har så meget på? :/

Link to comment
Share on other sites

ovenstående kommentarer kan npk formuleres anderledes....men

>farsover

på sin vis har du ret i at man(som enkelt person) kan høste megen frugt af egne erfaringer med træningen, der er dog følgende problemer ved dine udtalelser.

Fysiologisk og anatomisk er alle mennesker (indenfor rimelighedens grænser) skabt ens, hvordan ens gentiske potentiale er skal være usagt.

Derfor er fri bænkpres overlegen den i smith, fordi der trænes væsentlig mere intra/intermuskulær koordination. Problematikken ved bænkpres i smith er at man "låser" bevægelsen i et fast mønster og ikke får den respons fra mukulaturen man ønsker, rent fysiologisk(pga af stangen bane) vil man træne mere af de involverede muskler i fri bænk end i smith. En af grundene til større hypertrofi-respons vil jeg mene...

Et råd til dig er måske disse:

Vær saglig i stedet for at svare brysk igen.

Fordi noget virker for dig, er det jo ikke sikkert det kan generaliseres.

En viden om træningsfysiologi og anatomi kan faktisk bruges og en god del af de referencer der bliver listet på MOL er træningsrelevante og går ud fra samme videnskabelige belæg.

Uden at være personlig, håber jeg ikke du er "real"

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Jeg synets bare der virker som far, et-eller-andet, ser på det sådan. Der hvor du kan tag mest er bedst, det rammer bedst. Og mit skema er mere vildt end alle andre (OPDIGTET af mig, men virkere sådan, undskyld hvis jeg tager fejl) Dog er jeg lige starte på fullbody som er bedre - Øhm, kan det være fordi at sådan som du kørt før var sat op med dårlig øvelser, maskine øvelser osv.?

Men for at holde sig til emnet. Så tager jeg mindre i smith - Synes sku nu den rammer godt nok, men frivægt (Basic øvelser, eller hvad i kalder dem) er langt bedre end maskiner. Men spørgsmålet er jo bare om man vil få noget ud af det, eller tag der hvor man kan tag mest;)

Ang. det med at folk som stiller op til Mr. Olympica tager maskine også noget undre endeligt også mig, der må jo være noget bag øvelser så ? Eller fordi de af lige vel har så meget på? :/

Jo bedre gener og jo mere krudt jo mere lort kan man slippe godt fra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share