Stativ med sikkerhedsaflægning?


SSdk
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig et stativ og en bænk til mit hjemmetræning.

Jeg vil dog have sikkerhedsstænger til stativet, så jeg har mulighed for at max'e out i squat og bænkpress.

Stativer med sikkerhedsstænger, hvor mange kilo kan de holde til? Altså ikke selve stativet, men stængerne?

Kan I linke til nogle stativer med sikkerhedsaflægning?

Jeg kender kun til York stativet (det hvide), som fitnessgruppen engang havde og foruden alle powerracks - selvfølgelig, men disse er som regel lidt for dyre synes jeg.

Findes der slet ikke nogle fornuftige stativer med sikkerhedsstænger til en rimelig pris?

På forhånd tak, og hold da op, hvor fik jeg skrevet sikkerhedstænger mange gange :laugh:

Edit: Feks. dette stativ: http://www.fitnessbutikken.dk/category.71.article.787 - de små kroge på stativet, kan disse bruges til sikkerhedsaflægning af stangen ved squat og bænkpress? Eller skal det være hele stænger der ligger vandret?

Edited by SSdk
Link to comment
Share on other sites

Du kan jo også bare købe et squatrack uden sikkerhedsaflægninger, og så i stedet for købe et par arbejdsbukke i fx Harald Nyborg. Så sparer du i hvertfald en pæn slat penge :smile:

Hej Jens. Jeg har tænkt på det :) Men de bukke jeg kiggede på, havde vist en maks belæstning på 120kg (er dog usikker.)

Men når jeg jo bruger to bukke, bliver vægten så ikke fordelt ud over bukkene? Altså kunne to bukke ikke teoretisk set holde til cirka. 240kg samlet?

Hvis dette er tilfældet bliver dette nok løsningen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens. Jeg har tænkt på det :) Men de bukke jeg kiggede på, havde vist en maks belæstning på 120kg (er dog usikker.)

Men når jeg jo bruger to bukke, bliver vægten så ikke fordelt ud over bukkene? Altså kunne to bukke ikke teoretisk set holde til cirka. 240kg samlet?

Hvis dette er tilfældet bliver dette nok løsningen :smile:

Ja, de bærer halvdelen af vægten hver, på samme måde,

som hvis du og din makker løfter stangen i hver ende.

Iøvrigt er det let at "trykprøve" det.

Bare læg stangen med alle skiverne op på bukkene.

tag så fat i den ene ende og pres nedad med din egen vægt.

Hvis det klarer det kan det bære stangen + din vægt i hver ende.

Rart at vide at det kan klare lidt ekstra

squat.jpg

Sådan kan det gøres, en let og god løsning :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Jeg brugte også 2 bukke fra Harald Nyborg da jeg trænede hjemme.

Her afprøver jeg dem lidt med 90 kg. Det holdt de fint til det:

Test af bukke

Har dog aldrig haft rigtig brug for dem, så skal ikke kunne sige, hvad der sker med højere vægt og større afstand.

J.B, det er oprindelig din ide, jeg har brugt.

Kan som sædvanlig ikke se videoen, igen forkert Codec.

Hvor mange forskellige codecs findes der ?

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Ja det hele kommer jo an på, hvor mange penge du vil bruge på det. Hvor meget og i hvor lang tid skal du bruge det? Hvor meget plads har du? Hvor stærk er du nu, og hvor stærk regner du med at blive?

Når du har svaret på det, er det nok en del nemmere at guide dig i retning af hvad, der kunne være godt.

Du må bare rundt og søge på de forskellige sider der sælger træningsudstyr, og se hvad der opfylder dine krav.

Link to comment
Share on other sites

Ja det hele kommer jo an på, hvor mange penge du vil bruge på det. Hvor meget og i hvor lang tid skal du bruge det? Hvor meget plads har du? Hvor stærk er du nu, og hvor stærk regner du med at blive?

Når du har svaret på det, er det nok en del nemmere at guide dig i retning af hvad, der kunne være godt.

Du må bare rundt og søge på de forskellige sider der sælger træningsudstyr, og se hvad der opfylder dine krav.

Havde tænkt mig højest at smide en 4000kr,- efter stativ + bænk. Men dette er jo så ikke ensbetydning for at det ikke må blive billigere ;) - Helst gerne endda.

Har ingen planer om at stoppe forløbigt med at træne, så udsigten til at træne kan blive mange år. Hvis (læs: når) jeg bliver så leee at jeg kan smide rundt med en hel ko kunne jeg nok tænke mig at træne i et center, men derfor ville et lille træningscenter derhjemme jo ikke blive ringere.

Jeg er pt. ikke særlig stærk da jeg stadig er meget grøn i faget.

Hvor stærk jeg regner med at blive er vel ikke det rigtige spørgsmål, nok nærmere hvornår jeg regner med at blive så stærk så de små squat stativer ikke kan holde vægten. De små der har max belastning på 150kg. er selvfølgelig nok i lang tid endnu.

Jeg kunne selv godt forstille mig at jeg kunne blive rimelig god i bænkpres, så en bænk på max belastning af 150kg er for lidt når jeg selv vejer 83kg. allerede.

Af bænke har jeg tænkt på følgende: http://www.fitnessgruppen.dk/default.asp?f...31&pfgnr=313051 og http://www.fitnessgruppen.dk/default.asp?f...31&pfgnr=312511 (antager at York'en minimum kan holde til 200kg)

Af stativ har jeg set på http://www.fitnessgruppen.dk/default.asp?f...31&pfgnr=313062 eller Kettler: http://www.fitnessgruppen.dk/default.asp?f...31&pfgnr=311141

Men et eller andet siger mig at Hammer'en er af noget lidt bedre kvalitet, hvorfor ved jeg ikke. Kettler'en står heller ikke oplyst af max belastning, et eller andet siger mig at den kun er 150kg?

Men hvor vigtigt er max indvendige grep osv? Burde en bænk og stativ have nogle funktioner/finesser som ikke er til at leve uden?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

De ting du linker til ser fornuftige ud. Jeg købte selv næsten det samme for en 1½ års tid siden. Du kan evt. lige tjekke min "anmeldelse" ud:

anmeldelse

de billeder der ikke kan vises i tråden ligger her: flere billeder

Det stativ jeg købte ser det ikke ude til man kan købe mere, selv om linket til det dur..

Bænken du linker til er jo en videre udvikling af min, så den er jo nok bedre.

Med hensyn til bænken er de 50 cm forholdsvis højt i forhold til en "standart" bænk der er omkring de 45 cm. Jeg brugte 2 plader til at have under fødderne, fordi jeg synes den var for høj.

Men udover det ærgrede jeg mig tit over, at jeg havde været nærrig med stativet, for et powerrack er altså bare så meget bedre. Men stativet fungerede nu meget fint alligevel. :smile:

http://www.bm-fitness.dk/ Har de under Netbutikken>Træningsbænke2 et powerrack der er lidt billigere end det fra fitnesbutikken :tongue:

Max grebet på bænken har noget at sige, men med de 108 cm der er på det nye hammer stativ, skulle det ikke være noget problem.

Ekstra funktioner vil jeg ikke mene er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share