Nyt 3-split program


ProtPig
 Share

Recommended Posts

Dag 1: Bryst / Skulder / Tricpes

Low Incline DB Press: 5 sæt

Seated Smith Shoulder Press: 4 sæt (VL)

Lateral raises: 4 Sæt

Standing Cable Flyes: 3 sæt

Frenchpress: 4 Sæt

Triceps Pressdown: 3 sæt

Bagskulder maskine: 2 x 12-15

Dag 2: Ben

Squat: 6 sæt (VL)

Leg extensions: 4 sæt

Leg Curl: 4 sæt

Siddende Læg: 4 sæt

Stående Læg: 4 sæt

Dag 3: Ryg / Biceps / Abs

Chin-ups: 3 sæt

One Arm DB row: 4 sæt

Seated machinie row: 4 sæt

Ez curls: 5 sæt

Smith Shrugs: 4 sæt

Cable preacher: 4 sæt

Weighted Crunches: 6 sæt

Dag 4: Bryst / Skulder / Tricpes

Seated Shoulder Press: 5 sæt

Inc Smith Press: 4 sæt

Lateral Raises: 4 sæt

Standing Calbe Flyes: 3 sæt

Db Overhead triceps ext.: 4 sæt

Widegrip Pressdown: 4 sæt

Bagskulder Maskine: 2 x 12-15

Dag 5: Ben

Frontsquat: 6 Sæt (VL)

Stivbenet dødløft: 3 Sæt

Leg Curl: 5 sæt

Siddende Læg: 4 sæt

Stående Læg: 4 sæt

Dag 6: Ryg / Biceps / Abs

Chin-ups: 3 sæt

Bend over Barbell row: 4 sæt

Seated machinie row: 4 sæt

Ez curls: 5 sæt

Smith Shrugs: 4 sæt

Cable preacher: 4 sæt

Weighted Crunches: 6 sæt

Der køres 3 dage på, en off og så repeat!!!

Edited by ProtPig
Link to comment
Share on other sites

Udemærket program.. Vil også sige at du skal smide dødløft med. Ikke godt til dig.. ? Den SKAL med... :tongue:

Du linker til MASS profil ???

Jeps jeg linker til Mass profil, fordi han, som han selv siger, er en bodybuilding wizard(hehe). Han havde ikke fået det store "gains" ud af den øvelse samt han havde erfaret dårlig lænd... Han er heller ikke den første der siger det...

Og jeg har faktisk også stivbenet dødløft med, men det er for haserne på "Frontsquat dagen"!

Men hvis folk er af anden overbevisning, som jeg sikkert kunne have sagt mig selv, vil jeg da gerne have nogle råd... :superman:

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok tak for lidt input.

Jeg har dog trænet 3 split før og jeg har også trænet i mere end et år, dog regner jeg ikke den >>useriøse<< tid med! Alt i alt har jeg trænet i ca 2 år ! ! !

Jeg startede også ud med et begynder 3-split jeg havde fundet på getbig.dk... (jeg ville gerne linke til det, men deres hp er åbenbart nede)

Grunde til jeg har valgt 3-split:

- At jeg har rimelig fokus på alle mine muskel grupper samt jeg når dem 2 gange pr 8. dag.

- At min ben træning skal være på en dag for sig selv, da den ska' være så modbydelig som mulig :)

- At jeg tidligere har formået at gaine både masse og styrke ved 3-split

2-split har jeg aldrig prøvet eller overvejet, men hvis der er nogen der kan poste deres eksempelvis, vil jeg da gerne kigge på det!

Link to comment
Share on other sites

...Skulle måske lige tilføje at jeg har var meget tæt på at køre Jagd's "Alternativ Hypertrofi" træning. Hvor han også skriver noget i retning af at basisøvelserne ikke behøves at være squat og dødløft og bænkpres. Dog bygger det program vel også på fullbody princippet. (i hverfald det for intermediær løftere)

Edited by ProtPig
Link to comment
Share on other sites

- At jeg har rimelig fokus på alle mine muskel grupper samt jeg når dem 2 gange pr 8. dag.
Det er også udmærket. En lavere frekvens skal du ihvertfald ikke sigte efter.
- At min ben træning skal være på en dag for sig selv, da den ska' være så modbydelig som mulig

Det er et dårligt argument. Man behøver langtfra at træne 10 sæt squat, 10 sæt benspark, 10 sæt legcurl og så videre for at opnå en fuld ben workout.

- At jeg tidligere har formået at gaine både masse og styrke ved 3-split

Jeg har opnået det samme med fullbody og nogen har det med 7 split...Så er spørgsmålet bare hvad der er mest fornuft i. :wink:

Hvorfor giver du ikke et program som TJ's alternative hypertrofi en chance (2 split)? Hvis du synes det er for styrke orienteret (single delen) kan du i stedet for 5x5 lave 6x6 på de store øvelser og sætte intensiteten en smule ned i progressions-planen.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

dødløft will either make your back or break your back... og i de fleste tilfælde brænder folk deres lænd total af fordi de samtidig gerne vil squatte, køre bend rows, stiff legged dl osv... + at stort set alle andre øvelser OGSÅ ligger stress på lænden....

Så ja dødløft bør efter min mening overhovedet ikke være bestandelen af noget som helst program.... jeg er fløjtende hvad folk mener og syntes... DL kan meget fint undværes...

ud med dødløft og spar lænden til noget heavy-ass bend og T rows..... :superman:

Link to comment
Share on other sites

dødløft will either make your back or break your back... og i de fleste tilfælde brænder folk deres lænd total af fordi de samtidig gerne vil squatte, køre bend rows, stiff legged dl osv... + at stort set alle andre øvelser OGSÅ ligger stress på lænden....

Så ja dødløft bør efter min mening overhovedet ikke være bestandelen af noget som helst program.... jeg er fløjtende hvad folk mener og syntes... DL kan meget fint undværes...

ud med dødløft og spar lænden til noget heavy-ass bend og T rows..... :superman:

Det er så din personlige mening, som du naturligvis har lov at have, men det ændrer ikke ved at dødløft en en af de vigtigste basisøvelser, hvis du vil være stor og stærk.

Hvis der indøves en god teknik inden der løftes tungt, og ellers trænes fornuftigt, så ser jeg ingen probs med dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Altså nu er ryg-masse jo ikke den eneste grund til at køre DL... Jeg synes du skal give den en chance ved evt. at køre nogle tunge tripler. Så brænder du heller ikke lænden af i samme grad som hvis du kører en masse reps over 5 set. Tænk på alle de dejlige hormoner der frigives ved sådan en gigant-flerleds-satan!? -og specielt hvis du løfter rigtig tungt (selvf. med få reps...)

Jeg er desuden enig i at du bør undgå at splitte din træning mere op end i 2.

Link to comment
Share on other sites

Derfor folk for skader. Forkert løfteteknik... Længere er den ikke, har set utallige mennesker løfte forkert. Med eller uden mange kg. Stivbenet har jeg aldrig kørt og syntes den stinker, den smadre nemlig ryggen. Efter min mening

Du skriver "derfor" uden at knytte an til nogen kommentar...?

Forkert løfteteknik!?? -man skal selvfølgelig lære at dødløfte rigtigt før man gir den gas!?...

Stivbenet DL stinker??? Og smadrer ryggen??? Hvad med at argumentere lidt i stedet for at smide rundt med floskler?

Enhver øvelse er dårlig hvis teknikken er dårlig.

geez... :dry:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
læs hvad jeg skriver.. Siger det er MIN mening... Så skal ikke forsvare noget..

Din mening er ævl, masser af folk kører tung stivbenet dødløft uden problemer :wink:

Jeg vil ikke argumentere mod Mass' erfaringer med dødløft, men se hvor mange atleter (stærkmænd, bodybuildere, styrkeløftere) der kører dødløft med glimrende resultater i styrke og masse. Dødløft kan da sagtens inkorperes i et program, og den behøves jo ikke køres kamikaze. Der er sågar dødløft programmer der siger dødløft én gang om ugen... :smile:

Link to comment
Share on other sites

læs hvad jeg skriver.. Siger det er MIN mening... Så skal ikke forsvare noget..

Hvordan kan man have en mening om noget man ikke selv beskæftiger sig med? Det bidrager ikke rigtig med noget... -men selvfølgelig må du have din personlige mening :tongue:

Link to comment
Share on other sites

mss har en fornuftig pointe (som jeg dog ikke er ening i :wink).

Dødløft koster MEGET restitutionsmæssigt. Systemisk stress og belastningen på erector spinae er voldsom. Hvis ikke man strukturerer det korrekt kan det hæmme squat træningen og træningen for øvre ryg.

Jeg bruger oftere tunge GM's da jeg restituerer hurtigere fra dem end konv. dødløft.

Dog vil de fleste (især n00bs/intermediære løftere) have rigtigt god gavn af dødløft. Den hårdhed, dybde og skulderblads masse den bygger er svær at erstatte. Teknik skal dog spille og fokus være på at løfte tripples ikke høje reps.

Skadespotentialet kan jeg ikke se er særligt stort, så længe man netop i denne øvelse holder sig fra at køre for tæt på sit max og til failure konstant.

Det vil dog være en god ide at erstatte nogen af de tunge row øvelser med chest supported rows i de perioder hvor den tunge dødløft bruges.

Som et værktøj i offseason er dødløft IMO uovertruffent.

Link to comment
Share on other sites

Btw. Rumænske dødløft som en erstatning for den stivbenede er en ganske sikker og effektiv øvelse. Som man også sagtens kan køre tungt i. Stivbenet med runding i lænden skal imo ikke køres med under 10-12 reps, så er der bedre alternativer til at opbygge erector spinae med.

-Nosa- at det bare er din mening gør den vel ikke bedre hvis du ikke kan argumentere for den.

Forleden lærte jeg en pige at dødløft på 10min. Hun løftede med perfekt stil 1xbw (hendes daværende max) efter 15min's coaching.

Sværere er det ikke.

At vi andre er ligeglade (med teknikken) når vi maxer, er så noget andet :innocent:

Link to comment
Share on other sites

-nosa-, du skriver at dødløft ikke giver problemer hvis bare man kører den ordentligt.. og så siger du bagefter at stivbenet dødløft stinker? Kunne det tænkes at din første kommentar gælder ved begge øvelser.. :wink:

Men jeg mener nu også sagtens at man kan undvære dødløft.. Det er en god øvelse, men 100% uundværlig er den altså ikke! Hvis man kører benbøj og godt med løft for bagsiden (goodmornings, stivbenet, hypers osv), så burde det vist ikke være noget problem at den ikke er med! :smile:

Mht 3-split, har jeg aldrig rigtig haft gode erfaringer med det. Men igen, kommer jo nok også an på hvad man træner efter, og jeg har jo aldrig egentlig trænet efter mest mulig muskelvækst og kropsbyggeri...

Ps. hvad betyder det at der står (VL) bagved en øvelse? at den bliver kørt på vægtløfter-stang eller hvad..

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

IMO er det en smagsag hvis man vil have dødløft med i programmet, hvis man (som mig) ikke gidder at lave dødløft kan man bare lave Good Mornings, SL DL...Men hvis man kan godt lide øvelesen er der ingen grund til ikke at have den med, man skal bare sørge for at teknikken spiller godt før man begynder at lege med store og grumme vægte. Just my 5 cents :wink:

Sjov kommentar 789 gav til MASS, "dødløft hvis du vil være stor og stærk" :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share