Træning efter druktur


STONEFREE
 Share

Recommended Posts

Følgende har jeg sakset fra en større avis:

»Ja, den er god nok,« siger overlæge fra Neurologisk afdeling på Rigshospitalet, Bjarke á Rogvi-Hansen, der beretter om tre årsager til, at burger og pommes frittes dagen derpå helst skal suppleres med lidt lir.

»Den kemiske forklaring er, at det mandlige hormon, testosteron, som driver lysten hos både mænd og kvinder, bliver hæmmet, når man drikker alkohol. Når alkoholen så forsvinder dagen derpå, vil hjernen frigive et overshoot af testosteron, så man får relativt mere testosteron i et tidsrum, end man ellers plejer at have,« lyder en af forklaringerne fra overlægen.

Det kunne være man skulle drikke sig en bønne på, når man restituerer. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Følgende har jeg sakset fra en større avis:

»Ja, den er god nok,« siger overlæge fra Neurologisk afdeling på Rigshospitalet, Bjarke á Rogvi-Hansen, der beretter om tre årsager til, at burger og pommes frittes dagen derpå helst skal suppleres med lidt lir.

»Den kemiske forklaring er, at det mandlige hormon, testosteron, som driver lysten hos både mænd og kvinder, bliver hæmmet, når man drikker alkohol. Når alkoholen så forsvinder dagen derpå, vil hjernen frigive et overshoot af testosteron, så man får relativt mere testosteron i et tidsrum, end man ellers plejer at have,« lyder en af forklaringerne fra overlægen.

Det kunne være man skulle drikke sig en bønne på, når man restituerer. :bigsmile:

De citater hvilken artikel er det fra?:) kan du ikke smide link til den

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart synes jeg det lyder lidt useriøst - kroppen er på mange måder i langtfra optimal tilstand dagen efter en druktur - bl.a. mht. til væskebalance og andre faktorer. Man skal passe på med at tage udsagn som tilfældige overlæger slynger ud for gode varer, medmindre de da henviser til undersøgelser der viser det modsatte. Desuden udtaler han sig jo ikke konkret om træning.

Personligt tror jeg nu fortsat jeg ville holde sabbat-dag mht. træning, dagen derpå.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Personligt tror jeg nu fortsat jeg ville holde sabbat-dag mht. træning, dagen derpå.

Pyller :tongue:

Måske er der noget om snakken alligevel. Jeg havde en træningsmakker engang, som altid mødte op om søndagen med tømmermænd, og stort set alle hans PR´s blev sat om søndagen.

Link to comment
Share on other sites

Pyller :tongue:

Måske er der noget om snakken alligevel. Jeg havde en træningsmakker engang, som altid mødte op om søndagen med tømmermænd, og stort set alle hans PR´s blev sat om søndagen.

Seriøst?

Lyder sku ret vildt hvis det ikke var ironoisk ment ? :bigsmile:

Edited by LurifaX--
Link to comment
Share on other sites

Seriøst?

Lyder sku ret vildt hvis det ikke var ironoisk ment ? :bigsmile:

Det med rekorderne var nu seriøst ment. Men det behøver jo overhovedet ikke have noget at gøre med det faktum at han var på druk dagen i forvejen. Jeg har bare altid undret mig over hvordan han gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

Nu handler artiklen jo om øvelser under dynen og ikke i træningslokalet. De værste effekter af drukture ses vel heller ikke på hvor meget man kan løfte den enkelte dag (og afgøres vel egentlig heller ikke af den aktuelle testosteron koncentration) - men derimod på kroppens respons på træning i forbindelse med hypertrofi - den kan jeg kunne forestille mig ligge på et meget lille sted :)

Link to comment
Share on other sites

men derimod på kroppens respons på træning i forbindelse med hypertrofi - den kan jeg kunne forestille mig ligge på et meget lille sted :)

Det er jeg ikke sikker på at du har ret i. Jeg tror faktisk ikke at de adaptive mekanismer hæmmes så meget at det kan registreres. Ikke hvis vi snakker om infrekvente drukture, og de enkelte isolerede pas dagen efter. Tror der skal meget regelmæssig druk til før man kan se nogen negativ indflydelse på resultaterne. Det er jo ikke sådan at hele vækst apparatet slukkes dagen efter en druktur. Ofte er det jo heller ikke et spørgsmål om stimulering af ny vækst, men vedligeholdelse af det man allerede har. Hvis man følger en nøje planlagt træning, så kan det være mere katastrofalt for resultaterne at droppe passet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det er jo umiddelbart lidt svært at diskutere emnet idet der ikke ligefrem er lavet hobevis af undersøgelser der ser på effekten af træning efter et større (akut :smile: ) alkoholindtag, ikke desto mindre vil jeg stadig mene at træning med tømmermænd langt fra er heldigt

- for det første er kroppen dehydreret et godt stykke tid efter alkoholindtag bl.a. pga. hæmmet ADH afgift, dehydrering er næppe fremmende for hverken en god træningssession eller følgende muskelvækst

- efter indtag af alkohol er protein metabolismen væsentlig nedsat, det samme gælder kroppens evne til at restituere efter endt træning

- en del undersøgelser har vist at leveren op til 48 timer efter en druktur arbejder på at metabolisere alkohol fremfor glykogen, dette fremmer næppe heller træningen

- efter en god tur i byen oplever mange hypertension og takykardi ved små fysiske udfoldelser - begge dele nedsætter hjertets minutvolumen - næppe heller positivt hvis PR's skal stikkes

Alt i alt er kroppen i en belastet situation efter en enkelt vild bytur - og alt andet end lige må det virke negativt på restitutionsfasen, meget mere end de petitesser som os folk herinde går op i skulle virke positivt, som fx protein og kreatin tilskud - jeg kan jo selvfølgelig ikke modbevise dig, - men jeg vil vove at påstå at det ikke gavner noget som helst at træne dagen derpå - om man får et lille vækstpotentiale skal jeg da ikke benægte, men uanset hvad må det være smartere at udsatte træningen een dag extra - hvor de fleste både er mere friske fysiske og mentalt til en træningsession - den holdning er jeg i hvert fald af.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hmm, det er jo umiddelbart lidt svært at diskutere emnet idet der ikke ligefrem er lavet hobevis af undersøgelser der ser på effekten af træning efter et større (akut :smile: ) alkoholindtag, ikke desto mindre vil jeg stadig mene at træning med tømmermænd langt fra er heldigt

- for det første er kroppen dehydreret et godt stykke tid efter alkoholindtag bl.a. pga. hæmmet ADH afgift, dehydrering er næppe fremmende for hverken en god træningssession eller følgende muskelvækst

- efter indtag af alkohol er protein metabolismen væsentlig nedsat, det samme gælder kroppens evne til at restituere efter endt træning

- en del undersøgelser har vist at leveren op til 48 timer efter en druktur arbejder på at metabolisere alkohol fremfor glykogen, dette fremmer næppe heller træningen

- efter en god tur i byen oplever mange hypertension og takykardi ved små fysiske udfoldelser - begge dele nedsætter hjertets minutvolumen - næppe heller positivt hvis PR's skal stikkes

Alt i alt er kroppen i en belastet situation efter en enkelt vild bytur - og alt andet end lige må det virke negativt på restitutionsfasen, meget mere end de petitesser som os folk herinde går op i skulle virke positivt, som fx protein og kreatin tilskud - jeg kan jo selvfølgelig ikke modbevise dig, - men jeg vil vove at påstå at det ikke gavner noget som helst at træne dagen derpå - om man får et lille vækstpotentiale skal jeg da ikke benægte, men uanset hvad må det være smartere at udsatte træningen een dag extra - hvor de fleste både er mere friske fysiske og mentalt til en træningsession - den holdning er jeg i hvert fald af.

Hypotese: Men hvis man nu drikker 3-4 øl så kroppen "slukker" testeron produktionen og så ellers spiser og drikker som man skal den aften, sørger for at gøre tingene rigtig efterfølgende, kunne man måske en enkelt gang på en måned have en efterfølgende dag efter de 3-4 øl hvor man er stærkere pågrund af denne OVERBOOST. Hvis man altså kan stole på det er rigtigt, skulle man vel have en fordel sådan?

Har nemlig selv været ude for at sætte nogen rekorder efter en druktur, men altid været en begrænset en af slagsen, faktisk lå mange af mine rekorder der..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share