Hvor meget forstyrrer konditionstræning vægttræning?


bjarke
 Share

Recommended Posts

Jeg går til brasiliansk jiu-jiutsu ca. 3 gange om ugen af 2 timer per gang. Det kan være HÅRDT - der var en gang hvor jeg brækkede mig 4 gange efter træningen, og jeg synes ellers jeg er i god form (derfor stopper jeg nu ved kvalme). Jeg danser også salsa nogen timer om ugen. Mit spørgsmål er, hvordan det bedst kan kombineres med styrketræning. Specielt hvordan det virker ind på restitutionen - skal jeg f.eks. tælle en BJJ-dag som en hviledag ifm. vægttræning eller skal jeg lade som om den dag ikke eksisterer?

Jeg træner BJJ tirsdag, lørdag og søndag. Jeg vil gerne styrketræne 2 gange om ugen. Er det smartest med mandag og fredag? mandag og onsdag? eller noget helt andet?

Jeg drikker iøvrigt en halv liter kakao lige efter BJJ hver gang for at restituere bedre og modvirke overtræning (jeg styrketræner allerede). Er det en god ide? Jeg har kun hørt de fleste steder at det er en god ide efter vægttræning.

Edited by bjarke
Link to comment
Share on other sites

Godt at se du presser dig selv til jui-jitsu! jeg vil bare minde dig om nogle få ting når du dyrker kampsport:(personligt synes jeg jiu-jitsu er en "slatten"/mindre brugbar form for kampsport)

jeg ved mange trænere i miljøet går ind for at tage strækkere på knoerne for at gøre dig mere hårdfør både med hensyn til når du slår på andre, men også i smertetærskelsammenhænge. problemet er imidlertidig at dine knoerer først er ordentlig udviklet når du(som man mand) er 25år - selvom du i resten af kroppen kan være udvilket som 16årig. problemet er at du kan skubbe dine knoerer længere op ad hånden, hvilket jo ikke er hensigtsmæssigt! hvis din træner beder dig om ovenstående så tag hellere armstrækkere fra et højereliggende sted(stol, rippe ect) eller eventuelt mens du står på hænder - hvilket gør det hårdere.

men held og lykke med træningen

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Godt at se du presser dig selv til jui-jitsu! jeg vil bare minde dig om nogle få ting når du dyrker kampsport:(personligt synes jeg jiu-jitsu er en "slatten"/mindre brugbar form for kampsport)

jeg ved mange trænere i miljøet går ind for at tage strækkere på knoerne for at gøre dig mere hårdfør både med hensyn til når du slår på andre, men også i smertetærskelsammenhænge. problemet er imidlertidig at dine knoerer først er ordentlig udviklet når du(som man mand) er 25år - selvom du i resten af kroppen kan være udvilket som 16årig. problemet er at du kan skubbe dine knoerer længere op ad hånden, hvilket jo ikke er hensigtsmæssigt! hvis din træner beder dig om ovenstående så tag hellere armstrækkere fra et højereliggende sted(stol, rippe ect) eller eventuelt mens du står på hænder - hvilket gør det hårdere.

men held og lykke med træningen

Tak. Jeg tror nu du forveksler jiu-jiutsu og brasiliansk jiu-jiutsu - de to ting har ikke så forfærdeligt meget med hinanden at gøre på trods af navnene. BJJ minder mere om submission wrestling eller gulvdelen af judo. BJJ blev iøvrigt berømt på at dens udøvere til manges overraskelse dominerede i "få regler"-kampe i de første par år. Det gør de ikke så meget mere simpelthen fordi alle, der vil være med i sådan noget, sørger for at lære sig det, som BJJ går ud på nu.

Vi gør ikke så meget i armstrækninger på knoerne da slag og spark ikke har nogen central rolle i BJJ. Det handler om at strangulere og ødelægge led o.l. fremfor at slå til plukfisk - det har den store fordel at man kan kæmpe mod hinanden med få begrænsninger og fuld styrke uden at skade hinanden (hvis man er fanget i en strangulering eller et af ens led er ved at få problemer er der et system til at overgive sig). Det er netop det, der gør, at det kan blive så hårdt. Jeg vil jo ikke overgive mig bare fordi jeg er træt.

Vi lavede dog en del armstrækninger på knoerne, dengang jeg gik til karate. Hvor har du det fra, at det er skadeligt? Det ville jeg da gerne vide noget mere om.

Link to comment
Share on other sites

to af mine venner(den ene sort bælte karate gennem nogle år, den anden en thaiboxer - skal til dm i det kommende år) har læst flere artikler om det. jeg har desuden en veninde der på et tidspunkt,sandsynligvis en fest, hvor vi snakkede om kampsport referede til en af hendes bøger(hun læser bio-medicin på dtu/panum)

men hvis du søger lidt google finder du nok også nogle artikler...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Bjarke

Hvor træner du BJJ?

Jeg træner selv BJJ i CSA. Jeg har haft mit hyr med at kombinere styrketræning med BJJ, specielt efter jeg blev lidt bidt at styrketræning/kropsbygning.

Jeg synes selv, at programmet i den her artikel virkede rigtig godt for mig:

http://www.defrancostraining.com/articles/...es_westside.htm

Målet var at kommet op på min gamle styrke og tage lidt på, og det lykkedes. Jeg blev desværre ramt af noget fælt betændelse i højre læg 1½ uge siden, så jeg har ikke kunne følge programmet så længe.

Tidligere var mit problem, at jeg brændte mig selv helt af med styrketræning. Hvor længe har du trænet BJJ? Specielt i starten har de fleste det med at bruge rigtig mange kræfter til BJJ.

att: apprenti: Du kan se lidt bjj her: http://video.google.com/videosearch?q=bjj Der er faktisk nogle videoer fra et stævne, der blev afholdt i dk for ca 3 uger siden. Enjoy.

Edited by Frank L
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu ikke mene, at det er cardio-delen af BJJ, som kan have negativ indflydelse på din vægttræningen. Det er nok mere muskeludholdenheden, som (efter min mening) er en (langt) større del af BJJ.

Du kan dog sagtens planlægge et fornuftigt træningsprogram som du kan lave ved siden af din kampsport.

Link to comment
Share on other sites

Lyt til din EGEN krop...!!! Det ene studie viser det ene og det andet studie viser noget helt sjette. Dog kan jeg med sikkerhed sige at din BJJ ikke gavner din fremgang i styrketræning.

Da jeg læste på Hærens Officersskole og dyrkede meget andet idræt end lige styrketræning...ja der faldt min styrke væsenligt, også selv om kosten var tiljusteret. Det var hvordan MIN krop reagerede... Men prøv dig frem... måske DU får en anden oplevelse.

M.h.t. til kakaoen, så villle jeg anskaffe mig noget proteinpulver istedet. Proteinpulveret er efterhånden mindst ligeså billigt som kakao og du får samtidig en meget bedre proteinkvalitet med en højere biologisk værdi. Kakaoen er bl.a. varmebehandlet, hvilket forringer proteinets biologiske værdi. Sukkeret i kakaoen derimod har du sikkert brug efter en gang "bræksyg" træning.... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Til Frank L: Jeg træner BJJ i Choke's afdeling i Århus, og der har jeg været 4-5 måneder. Jeg bruger helt sikkert for mange kræfter, og det forsøger jeg at være mere bevidst om at undgå, men det er svært! Jeg vil se på Skinny Bastards programmet, tak for linket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har trænet alm. Jiu Jitsu i ca. 12 år, deriblandt også grabling, som jeg senere hen har fundet ud af er det samme som BJJ. Så mødte jeg JP i lyngby hvor han også har en Choke afdeling, og har trænet det et stykke tid nu.

Min personlige erfaring er, at det er sværere at opbygge muskler når man træner kampsport intensivt ved siden af. Du bruger i BJJ dine muskler i fastspændte positioner hvor udholdenhed ofte er en afgørende faktor. Selvfølgelig er teknik det vigtigste, men når dig og din partner begge er teknisk dygtige, kommer det også an på styrke.

Så 3x2 timers udholdenhedstræning om ugen, mod dine 2x45 min eksplotionstræning (de færreste træner intensivt ret meget længere end det! - resten af tiden er hvile.) ... tjaa, kroppen vænner sig til det den bliver udsat for.

Det som dog kan have indflydelse på hvor stor muskelmasse du har, er om du træner dine ben. Dem belaster du mindre i BJJ. Og da kroppen prøver at holde dig i balance, vil stærkere ben gøre resten af kroppen stærk også. Det har virket for mig.

Mvh. Asbjørn

Link to comment
Share on other sites

afhængigt af hvor meget du prioterer sport... og hvad du ønsker at få ud af din træning/tid.

Som du allerede gør, så er "så megen kamptræning som muligt" det bedste for at blive bedre(teknik-/kamptræning).

jeg har tidligere trænet både jiu-jitsu( "fighting" kampdelen) og judo, og brugte ca. 3 år på bruttolandsholdet i dju jiu-jitsu.

Hvis Kampsporten har en meget høj priotering i ens liv som sports/konkurrence udøver, så er hviledage noget som andre holder...

med det mener jeg at 4-6 dage om ugen indeholder både kampsport og vægttræning, og til tider også kortere løbeture.

hvis skemaet ser sådan ud, så vil du ikke være den der vokser hurtigst i vægtcenteret. Og til kamptræningen er man måske mindre udholden, på de dage hvor man også har trænet vægte. Men fremgangen ses over tid - mdr-år.

jeg træner kun kampsport 1-2 gange om ugen nu, men træner også vægte disse dage. men med min. 5 timers mellemrum! jeg træner gerne vægttræning om morgen fra 8-9, og kamptræning mv. om aftenen. Det er rigeligt med tid til restitution, og føler mig rimlig frisk.

evt. søge at træne styrketræning - a la sheiko beg.1-2 da det ikke tærer så meget som BB. Det giver stor styrke, og lav vægtøgning.

udholdenheden får du trænet rigeligt under kamptræningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg træner også BJJ (Brasa), træner kondi, og er begyndt at styrketræne ved siden af.

Det hele kommer jo an på hvad du vil med styrketræningen. Hvis styrketræningen skal være til at få større bøffer, så er det nok en dårlig ide med for meget BJJ ved siden af. Men hvis styrketræningen er til at supplere BJJ (en rigtig god ide), så er det ingen problemer. Jeg kan tydeligt mærke at min styrke er blevet øget af at styrketræning, på trods af at jeg ikke har skruet ned for BJJ (grappler 4-5 om ugen). Min krop kan også holde til en del mere siden jeg er begyndt at styrketræne (det har jo været hårdt for min kvindekrop at rulle med de store drenge).

Uden at jeg selv er nogen ekspert i forskellige programmer, så mener jeg at det hele ligger i hvordan du udformer dit styrketræningsprogram. Jeg kan sagtens styrketræne 2 gange om ugen, på de dage hvor jeg ikke grappler. Jeg kender også andre der når at styrketræne en smule inden grappling, på de dage de har grappling - enten lige inden, eller om morgenen. Fælles for alle er nok, at man lige tager lidt færre sæt end man ellers ville gøre. Man kan stadig køre forholdsvis tungt, bare lade være med at køre indtil dine muskler er helt flade - fordi BJJ er også hård for musklerne, så hvis man har 1 times hård sparring dagen efter en rigtig hård omgang styrketræning, så kan du ikke ligefrem tælle det med i restitutionen.

I bund og grund - lyt til din krop - hvis du træner hver dag, skal du sørge for at du ikke træner mere, end det din krop kan nå at restituere (nogenlunde) på en dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share