5x5 program


LurifaX--
 Share

Recommended Posts

Hey MOL

Jeg er ved at sammensætte et nyt træningsprogram til mig selv. For muskelmassen, havde derfor forestillet mig at det skulle være baseret på noget 5x5 i de store + et par andre store øvelser, og så ellers 3x8 i de små isoøvelser der nu må følge... Mit spørgsmål er så HVOR lavt skal jeg starte min progression?

Selve programmet havde jeg forestillet mig således:

Squat 5x5

Bænkpress 5x5

Dødløft 5x5

Db skulderpress 3x8 (Har overcvejet at tage lateral raises i stedet for denne da de eller bliver for voloumiøst, hva siger i?)

Cabel front pulldown 3x8

Fransk press 3x8

Biceps curl 3x8

Sitting calf raises 3x15

Cabel crunches 3x15

Men kom med jeres råd.. Tager også meget gerne imod ændringer i programmet hvis i synes jeg mangler noget?

Skyd løs :4thumbup:

:newyear:

Link to comment
Share on other sites

Vælg en vægt du ca kan køre 10 reps med, og øg med en 5 kg i de største øvelser, 2,5 kg i de mindre. Hvis du ikke kan progressere som beregnet så hop lidt tilbage og byg op igen. Hvorfor gøre det mere besværligt end nødvendigt?

M.V.H

Helio

Du siger noget :4thumbup:

Men hvor tit skal jeg så øge? Hver uge? (dvs. sige efter hvet 3. pas øger jeg?)

Link to comment
Share on other sites

Squat 5x5

Bænkpres 5x5

Dødløft 5x5

Chinups(eller bend over row) 5x5

Dips 3x8

Seated incline hammercurl 3x8

Sitting calf raises 3x15

Cabel crunches 3x15

:bigsmile:

Jeg plejer at starte en 5x5 med mit max ganget 0,675 altså 67,5 procent.

Mvh. Kim

Jeg har lige netop ikke valgt dips grundet besværet med at progressionere i denne?

Og jeg får ud fra at det er et andet forslag til mit program set? Men kan bare ikke helt se hvor du træner skulder? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige netop ikke valgt dips grundet besværet med at progressionere i denne?

Og jeg får ud fra at det er et andet forslag til mit program set? Men kan bare ikke helt se hvor du træner skulder? :blink:

Så udskift dips med shoulder press eller military press så er det rigtig godt :newyear:

Link to comment
Share on other sites

Så udskift dips med shoulder press eller military press så er det rigtig godt :newyear:

Squat 5x5

Bænkpres 5x5

Dødløft 5x5

Bent over rows 5x5

skulderpress 3x8

Seated incline hammercurl 3x8

Fransk press 3x8

Sitting calf raises 3x15

Cabel crunches 3x15

Således?? :P

Synes bare ikke jeg får trænet særlig meget vinger? Derfor jeg havde skiftet cabel pulldowns ud med bent over rows.. Men det er måske en dårlig ide?

Skal lige siges jeg aldrig har kørt pulldowns før... Og i øvrigt synes jeg rows er en SUPER fed øvelse :4thumbup:

Blev bare lidt nervøs for at vingerne fik nok tæsk derigennem?

Link to comment
Share on other sites

Squat 5x5

Bænkpres 5x5

Dødløft 5x5

Bent over rows 5x5

skulderpress 3x8

Seated incline hammercurl 3x8

Fransk press 3x8

Sitting calf raises 3x15

Cabel crunches 3x15

Således?? :P

Synes bare ikke jeg får trænet særlig meget vinger? Derfor jeg havde skiftet cabel pulldowns ud med bent over rows.. Men det er måske en dårlig ide?

Skal lige siges jeg aldrig har kørt pulldowns før... Og i øvrigt synes jeg rows er en SUPER fed øvelse :4thumbup:

Blev bare lidt nervøs for at vingerne fik nok tæsk derigennem?

Jep ser godt ud :superman:

Link to comment
Share on other sites

Squat 5x5

Bænkpres 5x5

Dødløft 5x5

Bent over rows 5x5

skulderpress 3x8

Seated incline hammercurl 3x8

Fransk press 3x8

Sitting calf raises 3x15

Cabel crunches 3x15

Således?? :P

Synes bare ikke jeg får trænet særlig meget vinger? Derfor jeg havde skiftet cabel pulldowns ud med bent over rows.. Men det er måske en dårlig ide?

Skal lige siges jeg aldrig har kørt pulldowns før... Og i øvrigt synes jeg rows er en SUPER fed øvelse :4thumbup:

Blev bare lidt nervøs for at vingerne fik nok tæsk derigennem?

Prøv programmet et par gange, og hvis du føler du har overskud til det og at vingerne ikke får nok, kan du altid smide en omgang chinups ind.

Link to comment
Share on other sites

Du siger noget :4thumbup:

Men hvor tit skal jeg så øge? Hver uge? (dvs. sige efter hvet 3. pas øger jeg?)

Hvorfor ikke holde fast i hvad Heliotropen siger og lade være med at gøre det hele mere indviklet end højst nødvendigt? Du skal øge, når du er klar til det. Enklere kan det ikke være.

Kroppen er en ustabil størrelse, som ikke følger rette linier. Nogen gange går træningen bedre end andre gange. Hvor meget stærkere/større man bliver indenfor et bestemt tidsrum afhænger af 1000 forskellige faktorer. Det er meningsløst at forsøge at presse alle de forskellige faktorer ind i en plan, som siger, at du skal forøge din styrke/størrelse med 7,983154% hver 21. dag.

Det eneste man får ud af det er, at man pludselig står med en træningsplan, som ikke passer med kroppens niveau på det tidspunkt. Enten er man svagere end planlagt (og så går træningen i vasken, og man forbander det elendige program, som ikke virker) eller også er man stærkere, og så får man ikke det optimale ud af sin træning.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vingerne skal have tæsk, er der ingen vej uden om chin-ups. De er svære at putte ind i et progressionsprogram, så bare atag så mange du kan og så øg efterhånden, som du kan fx noget som dette;

1x3

1x 3

1x3

næste gang kan du så prøv at øge til

1x4

1x4

1x4

osv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share