Fedtprocent


Petiten
 Share

Recommended Posts

Jeg kan se nedenfor at flere har lagt deres fedtprocent ind. Jeg har selv fået målt min (igen) igår og til min store gru er den bare steget og steget da jeg stort set ingen træning har lavet det seneste år og har spist som jeg har lystet....

Jeg har forsøgt at finde en oversigt over hvor høj/lav den bør være for ikke at være sundhedsskadelig. Kan I hjælpe???

Takker ærbødigst :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu hvor der er et emne igang omkring fedtprocent, så vil jeg da lige hoppe med...

Jeg har fået købt mig en tang til at måle den med...

Med tangen fulgte der et skema med, så man kunne måle fedtprocenten kun på siden af maven lige over hoften.. men denne form kan jeg selvfølgelig selv se er rimelig upræsis.. Derfor fandt jeg disse 2 måder på motion-online.dk

3-punkt måling og 4-punkt måling fx med 3 punkt målingen skal der tages i maven, overarmen og inderlåret, jeg er ikke helt sikker på at jeg gør det rigtigt.. efter mine målinger har jeg en på 7% det syntes jeg lyder rimelig lavt iforhold til hvis jeg kigger mig i spejlet..

Fejlen kunne være at jeg ikke kan få ordentlig fat på overarmen.. nogen tricks? og det samme med inderlåret..

For mig at se er 7% rimelig lavt når jeg ikke rigtig har cuttet eller noget.. men kan i beskrive hvordan 7% ca ville være som om? lyder måske lidt mærkeligt men vil bare gerne have den rigtigt fedtprocent.. Forresten da jeg målte kun på maven ved brug af det medfulgte skema viste den 8%..

Nogen der kan hjælpe..

Link to comment
Share on other sites

Du er nødt til at have assistance når du skal måle med fedttang. Du kan ikke gøre det selv, da du skal bruge begge hænder.

Det lyder til at du i forvejen har en lav fedt% og har læst om de 2 metoder, så måske er dette unødvendigt at sige, men jeg siger det alligevel: Brug 4-punktsmålingen medmindre du er VIRKELIG lav i fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvorfor er den nøjagtige fedtprocentent så vigtig? Spejlbilledet er vel den bedste indikator på om man er i form eller ikke.

K

Edited by Kalkunen
Link to comment
Share on other sites

Flere af de håndholdte impedansmålere er ligeså nøjagtige eller bedre end fedttangsmålinger, hvis "brugsanvisningen" følges. Mener også at nogle af vægtene med impedans er rimelig kvalitet, igen hvis de foreskrevne retningslinier overholdes.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er den nøjagtige fedtprocentent så vigtig? Spejlbilledet er vel den bedste indikator på om man er i form eller ikke.

K

Jeg er godt klar over at jeg absolut IKKE er i form :sneaky2: men jeg er typen som elsker at se tingene sort på hvidt og lave oversigter over min fremgang ved motionen, eller mit vægttab eller andre ting. Jeg laver oversigter over alt og foretrækker at have noget konkret at forholde mig til.

Derfor betyder det noget for mig hvad min BF er - det er jo den, som tydeligst viser i hvilken form jeg er (og ja, rund er jo også en form)...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det før og jeg siger det igen... min fedtprocent svinger fra 10-22% på de badevægte der.

ja ok, det er en anelse upræcist :w00t: - Jeg har en badevægt der påstår den kan måle fedprocent den gider jeg ikke engang bruge, men den i et motionscenter er vel af en bedre kvalitet. Er det på sådan en, hvor du taster køn, alder, højde osv. at du får så varierende resulater?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger en af de avancerede, der kræver data (alder, køn, træningshyppighed, højde) før den giver mig vægt, BMI og fedtprocent. Den kan godt være lidt usikker, men giver for det meste en meget konsistent måling. Fik for nogle måneder siden, i forbindelse med et forsøg, målt min fedtprocent på den rigtige måde (vejning i vand under opsyn af læger/diætister), og der var udsving i forhold til min egen måler, men det drejede sig kun omkring 1 %.

Til gengæld kan tængerne være meget unøjagtige, da de forudsætter at man måler de samme steder hver gang, hvilket er ret utopisk.

Jeg vil derfor anbefale at man får det gjort et sted med en god elektronisk måler/vægt, enten i et fitnesscenter eller hos lægen. Vandvejning er nøjagtig, men man kan vist kun få det gjort meget få steder og det er dyrt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte en møgbillig personvægt med impedansfætter-fedtmålinger og den har jeg, trods megen skepsis haft gode erfaringer med. Den giver den udelte fordel at jeg kan se sort på hvidt som du siger, hvad det er jeg har tabt. Det er meget motiverende, for ellers forledes man let til at blive nedslået over dårlige vægtmæssige resultater, selvom det måske ikke er så skidt endda, rent fedtmæssigt.

Jeg bruger den 1 gang om ugen, lilge når jeg er stået op, samme påklædning, før morgenmaden osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share