Kalorieoverskud


Phil
 Share

Recommended Posts

Man skal være i kalorieoverskud for at opbygge muskelmasse.

Men er det ligemeget hvorfra dette overskud stammer? Jeg har læst nogle steder at man f.eks. bare kan drikke et glas vin, eller hælde noget mere sukker i sin shake.

Kan det virkelig passe at det er fuldstændig ligemeget om dette overskud kommer fra en bunke gode nærende grøntsager, eller en pose slik?

Link to comment
Share on other sites

Man skal være i kalorieoverskud for at opbygge muskelmasse.

Men er det ligemeget hvorfra dette overskud stammer? Jeg har læst nogle steder at man f.eks. bare kan drikke et glas vin, eller hælde noget mere sukker i sin shake.

Kan det virkelig passe at det er fuldstændig ligemeget om dette overskud kommer fra en bunke gode nærende grøntsager, eller en pose slik?

Nej det er ikke ligemeget hvorfra kcaloverskudet kommer. For at opbygge muskelmasse skal der proteiner til, - de gængse retningslinjer siger 2 gr. pr. kg. kropsvægt. (80 kg = 160 g. proteiner).

Herudover er der andre sundhedsmæssige årsager til at spise sundt, og ikke bare kværne den ene mættede fedtsyrer efter den anden.

Link to comment
Share on other sites

Man skal være i kalorieoverskud for at opbygge muskelmasse.

Men er det ligemeget hvorfra dette overskud stammer? Jeg har læst nogle steder at man f.eks. bare kan drikke et glas vin, eller hælde noget mere sukker i sin shake.

Kan det virkelig passe at det er fuldstændig ligemeget om dette overskud kommer fra en bunke gode nærende grøntsager, eller en pose slik?

Hvis vi antager at dit proteinbehov er dækket, så ja. :smile: Tilgengæld er der så mange andre grunde til ikke at spise næringsfattigmad som sukker etc.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Man skal være i kalorieoverskud for at opbygge muskelmasse.

Men er det ligemeget hvorfra dette overskud stammer? Jeg har læst nogle steder at man f.eks. bare kan drikke et glas vin, eller hælde noget mere sukker i sin shake.

Kan det virkelig passe at det er fuldstændig ligemeget om dette overskud kommer fra en bunke gode nærende grøntsager, eller en pose slik?

Der skal være nok kulhydrat, protein og fedt. Hvis du kun indtager det ene, gennem Pingvin blanding f.ks. sker der intet positivt med dine muskler. En god balance skal bruges. Oven i dette skal man også have nok vitaminer, mineraler, umættede fedtsyrer og alt det pjat. Det nytter jo ikke noget at du har kæmpe muskler, hvis dine tænder falder ud p.g.a. mangel på C-vitamin, det scorer man ikke damer på. Vin som du har nævnt indeholder desuden alkohol hvilket har det med at spænde ben hvis man vil have bøffer. Så en sund varieret kost, med gode mængder protein, vil altid være det optimale.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Der skal være nok kulhydrat, protein og fedt. Hvis du kun indtager det ene, gennem Pingvin blanding f.ks. sker der intet positivt med dine muskler. En god balance skal bruges. Oven i dette skal man også have nok vitaminer, mineraler, umættede fedtsyrer og alt det pjat. Det nytter jo ikke noget at du har kæmpe muskler, hvis dine tænder falder ud p.g.a. mangel på C-vitamin, det scorer man ikke damer på. Vin som du har nævnt indeholder desuden alkohol hvilket har det med at spænde ben hvis man vil have bøffer. Så en sund varieret kost, med gode mængder protein, vil altid være det optimale.

Peter :cooldance:

Så vidt jeg husker fra en tidligere tråd, så er der ingen sammenhæng mellem indtagelsen af alkohol og proteinsyntesen. :smile: At man så tilgengæld er uoplagt, og derved får en dårligere træning, er noget andet.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker fra en tidligere tråd, så er der ingen sammenhæng mellem indtagelsen af alkohol og proteinsyntesen. :smile: At man så tilgengæld er uoplagt, og derved får en dårligere træning, er noget andet.

Hr. K

Jeg ville ønske du havde ret, da jeg selv drikker lidt for tit, men ifølge denne artikel er alkohol ikke en god ting hvis man vil have muskler. Fra artiklen:

En undersøgelse lavet i 1984 af Valimaki, M.J., Harkonen, M., Eriksson, C.J., & Ylikahri, R.H. (3), viser tydeligt at alkohol indtagelse har en særdeles negativ effekt på din testosteron produktion. Allerede efter en enkelt druktur, falder testosteron produktionen markant i op til 24 timer efter indtagelse. Samtidig øges produktionen af kortisol. Kortisol er et af de mest katabolsk-potente hormoner i den menneskelige krop. Katabolisme betyder nedbrydning, og muskelnedbrydningen er temmelig udtalt, når kortisol niveauet er højt.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Enig stubbe, men ifølge sundhedsstyrelsen gælder den min vinen åbenbart ikke mere?

Drik ikke alkohol for din sundheds skyld

Kun midaldrende og ældre personer og personer med hjerte-kar sygdomme kan i nogle tilfælde op-nå en sundhedsmæssig fordel af at drikke ca. en genstand dagligt. For andre er der ingen sundheds-mæssige gevinster.

http://www.sundhedsstyrelsen.dk/Borgerinfo...05.aspx?lang=da

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Helio-

Enig stubbe, men ifølge sundhedsstyrelsen gælder den min vinen åbenbart ikke mere?
Jeg mente ikke for sundhed, men fordelagtig for muskelopbygning.

Maskulinus- Det var en MEGET simplificeret model du kom med der. Alkohol påvirker mange funktioner især i leveren, inklusiv flere typer proteiner, men også hormonelt hvilket jo har betydning for muskelopbygning. Alt sammen afhængig af mængde. Jeg har tidligere scannet ind på forummet hvilke processer der påvirkes af alkohol og den er nokt heller komplet, men et noget bedre bud. Jeg ved ikke om den er til at finde ? ellers kan jeg gøre det igen.

Link to comment
Share on other sites

fra egne erfaringer: En druktur i ny og næ skader sku ikke din hypertrofi så meget, at du behøves ekskludere det fuldstændigt... Dog er duk 8 gange om måneden nok lige rigeligt (er det jo i alle tilfælde).. Men så længe du bare tænker dig lidt om, så burde der ikke være noget problem...

Link to comment
Share on other sites

Fandt de her studier:

Denne viser at testosteron koncentrationen i blodet er lavere, og kortisol større, i op til 24 timer efter alkohol indtagelse.

Denne her viser at alkohol kombineret med motion bevirker at testosteron niveauet er lavere i en længere periode.

Dette studie viser at alkoholiske mænd har en anden muskeldistribution end ikke-alkoholiske mænd. Så alkohol ser da ud til at påvirke muskelopbygning, måske forklaret af det lavere testosteron niveau.

Tyder ikke godt. :raisebrow: Håber nogle kan modbevise disse studier, da jeg er stor fan af årgangsbryg.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Fandt de her studier:

Denne viser at testosteron koncentrationen i blodet er lavere, og kortisol større, i op til 24 timer efter alkohol indtagelse.

Denne her viser at alkohol kombineret med motion bevirker at testosteron niveauet er lavere i en længere periode.

Dette studie viser at alkoholiske mænd har en anden muskeldistribution end ikke-alkoholiske mænd. Så alkohol ser da ud til at påvirke muskelopbygning, måske forklaret af det lavere testosteron niveau.

Tyder ikke godt. :raisebrow: Håber nogle kan modbevise disse studier, da jeg er stor fan af årgangsbryg.

Peter :cooldance:

Endnu engang skal der pointeres at der er forskel på en genstand og 10-15 genstande/druktur.
Link to comment
Share on other sites

Endnu engang skal der pointeres at der er forskel på en genstand og 10-15 genstande/druktur.

Helt enig. De to første studier omhandler 10-15 genstande og det tredje omhandler alkoholikere, så det er større mængder alkohol der undersøgtes i disse tilfælde. Dog har unge mennesker det med at drikke i større omgange, hvilket weekender bruges til, så for dem der gør det har undersøgelserne betydning. Dog skal livet jo også være sjovt, så nogle drukture skal der jo altid være plads til. :smile:

Jeg kan ikke lige finde tråden, men for et par måneder siden blev der diskuteret alkohols indvirkning på testosteron-niveauet og citeret fra nogle pub.med-abstracts der fortalte at ~1-2 genstand(e) øger testosteron-niveauet, men større indtag sænker testosteron-produktionen markant.

Synes også jeg har læst et sted. Kan da sagtens være. Så er det bare problemet med mig, når jeg først har fået 1, så har jeg pludseligt fået lyst til 1 til osv., indtil jeg vågner næste morgen med hovedet i toiletkummen. Jeg tror dog det mest er ældre mennesker der drikker i små mængder(<- Måske en fordom), og den selvsamme gruppe plejer ikke at være særligt interesseret i kæmpe muskler.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ikke for sundhed, men fordelagtig for muskelopbygning.
Aaa det havde jeg i mit tidspres lige overset; uden at sige noget skrå sikkert vil jeg status quo give mit bud, som at det nævnte ikke er tilfældet, i værste fald det modsatte, og bedste irrelevant.
Jeg kan ikke lige finde tråden, men for et par måneder siden blev der diskuteret alkohols indvirkning på testosteron-niveauet og citeret fra nogle pub.med-abstracts der fortalte at ~1-2 genstand(e) øger testosteron-niveauet, men større indtag sænker testosteron-produktionen markant.

Det er nu ikke noget nyt; desværre er det ikke særlig interessant; som jeg altid siger når vi snakker om påvirkninger af specifikke enkelte hormoner; (ISÆR i denne støreslses orden, hvor man iøvrigt kan diskutere om der ville være en effekt så fremt det postulerede var det eneste gældendne); finder du her bare en der er istand til at redegøre for sammenhængen mellem TNF-alpha,IL-6 (inerleukin-6), IL-8 (inerleukin-, PAI-1 (plasminogenaktivator-inhibitor-1), TF (tissue factor),Adipsin, ASP (acyleringsstimulerende protein), Adipophilin,Adiponectin, PG1^2a(prostaglandin), TGF-Beta (transforming growth factor-beta), IGF-1 (insulin-like growth factor-1), MIF (macrophage inhibitory factor), RAS (renin-angiotensinsystemet), CEPT (cholesterylester-transferprotein), Resistin, testosteron, insulin, og i dette tilfælde ikke mindst cortisol; alt sammen i konteksten af det nævnte, ja så gider jeg måske spilde tid på at overveje muligheden, indtil anser jeg det selvfølgelig for værende intet mindre end en and. :) Vodka er selvfølgelig undtagelsen, det ved et hvert fordrukkent russisk styrke svin!!!

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share