Forslunds log vol. II


Chris27
 Share

Recommended Posts

Blackmore> Jeg vil nødigt smide vægtene væk, fordi jeg har trænet så længe, og det egentligt passer godt til mig at styrketræne (og fordi jeg er stædig og stadig ikke har nået 100kg i bænk... hvilket må komme før eller siden).

Men i dag har jeg smidt mit Sheiko regneark ud, og vil ikke finde nogle nye progammer, men træne efter dagsformen og, hvad og hvor tungt, efter hvad jeg lige gider. Jeg har alligevel aldrig fået noget ud af programmer, så det kan umuligt skade at prøve noget andet.

Da jeg for et par måneder begyndte at bænke efter dagsformen og pressede mig selv, fik jeg en i min log sjældent set læserstorm med kritik, men det vil jeg ignorere denne gang, for jeg er træt af systemer.

Bruno> Jeg prøver noget lidt mere uforpligtende træning og ser, hvad der sker :wink:

Dagens træning: torsdag 23/02-2006

Frivend: 1x5x20 - 3x5x40 - 1x5x50

Bænk: 1x5x20 - 1x5x50 - 1x10x70 - 2x6x75 - 1x4x80 - 1x2x85

Squat: 1x5x50 - 1x5x60 - 1x5x70 - 1x5x75 - 1x5x80

Military: 2x8x40 - 1x4x45

Incline DB biceps curl: 3x8x16

Dagens træning var med Batman og en genopstanden Krebs, som startede blødt ud med stangen men ellers virkede i fin form.

Det havde også sine fordele, at han ikke har set mig frivende i to måneder, så jeg fik ros der :bigsmile:

I bænk anede jeg ikke, hvad jeg kunne løfte efter lang tids halvtunge doubler på 72,5kg i Sheiko. Men det gik ganske fint. Sidste rep på 80kg og 85kg var dog knapt så kønne.

I squat har jeg lært at skubbe knæene udad til at modvirke mine kalveknæede løft. Det hjælper på stabiliteten og giver vist noget ekstra, for 5x80kg var rimeligt pæne, og næste gang prøver jeg nok en tungere sæt.

Biceps curl lavede jeg for første gang længe, men der skal være plads til den slags øvelser i mit program.

Træningen får 7 ud af 10, fordi bænken var god og det føltes godt, at træne uden så mange planer.

I går fik jeg også god motion, da jeg spillede basket til jeg var helt flad og cyklede omkring 12km hver vej derud. Det er rart med noget bold ind imellem.

Link to comment
Share on other sites

Måske var det nu man kunne tage en break og så prøve noget helt andet, bare for et par måneder? Boksning ? Svømning? Klatring? Løb? Bodyweight conditioning? Squash? Whatever? Hvis træningen bliver noget man bare gør for at gøre det, så gør man sjældent gladere hjem. Nogen gange skal man lige et skridt væk fra vægtene for at finde ilden igen!

Måske kan det være en løsning nogen gange. Men risikoen er, at man aldrig kommer igang igen. Specielt hvis årsagen til pausen er, at man ikke opnår den ønskede styrkefremgang er den risiko stor. For i pausen vil man jo nødvendigvis miste styrke, og så skal man til at starte fra et endnu lavere niveau.

Måske er det svært at forstå for dem, som enten er stærke fra naturens side eller også bare er nogenlunde tilfredse med deres nuværende niveau. Men hvis man har et psykologisk problem med både en manglende styrke og en manglende styrkefremgang, så kan en pause være det skridt, som får det hele til at falde sammen.

Så kan man selvfølgelig diskutere, om det måske egentlig vil være en god udvikling. For hvorfor fortsætte med noget, som i bund og grund kun giver frustrationer? Det er da i høj grad nogen tanker, som jeg selv ofte gør mig. Men nu er vi i Chris' logbog, og her forudsætter vi altså, at styrketræning er noget godt, som man bør blive ved med :wink: .

Jeg har alligevel aldrig fået noget ud af programmer, så det kan umuligt skade at prøve noget andet.

Det er svært at argumentere imod den sætning, så det vil jeg lade være med at forsøge. Men jeg har tænkt over, hvorfor netop vi to har så meget fiasko med alt hvad vi rører ved i et træningslokale. Egentlig kom jeg til at tænke over det i forbindelse med, at en rød lampe på min vaskemaskine begyndte at lyse :laugh: . Jeg ved ikke en dyt om vaskemaskiner, så jeg slog op i manualen, som fortalte, at hvis sådan og sådan, så sådan og sådan... Det viste sig, at der kunne fjernes alverdens spændende ting fra et filter i maskinen, og så fungerede skidtet igen.

Og så kom jeg til at tænke på din og min træning. Hvis nu der var en tilsvarende manual, som man kunne slå op i for at undersøge årsagen til dårlige resultater, hvad ville der så stå?

Der ville måske stå følgende:

1) Du træner for sjældent, så dine muskler belastes ikke ofte nok. Træn noget oftere.

2) Du træner for ofte, så du når ikke at restituere tilstrækkeligt. Træn noget sjældnere.

3) Du løfter ikke tilstrækkeligt under dine træninger. Øg volumen.

4) Du løfter for meget under dine træninger. Sænk volumen.

5) Du løfter for tungt under træning. Sænk intensiteten.

6) Du løfter for let under træning. Øg intensiteten.

o.s.v.

Men måske er forklaringen en anden. Måske er problemet, at vi i bund og grund ikke tror på os selv, når det gælder vægte. Det er højst besynderligt, at du kan dødløfte næsten 200kg, men ikke hverken squatte eller bænkpresse 100kg. Enten er du bygget meget underligt, eller også er der noget andet galt.

Det er også højst besynderligt, at alle andre kan have fremgang, mens vi begge vader rundt i de samme vægte år efter år og bare ikke kommer nogen vegne. Til trods for, at vi grundlæggende ikke gør noget helt afgørende forskelligt fra alle andre.

Lad mig lige komme med endnu et illustrativt eksempel. Hvis man har prøvet at have et barn bag på cyklen i en cykelstol, så oplever mange (incl. mig selv), at det faktisk kan være en hjælp op af bakke, hvis barnet i sin naivitet "hjælper" ved at skubbe en. Selvfølgelig har det ikke nogen virkning rent fysisk, men mentalt har jeg oplevet, at det kan give et skub, som faktisk føles som om man fik et fysisk skub fremad. Hvordan sammenhængen er mellem psyken og så den fysiske oplevelse af noget, som reelt ikke er der, har jeg ingen forstand på. Virkningen holder heller ikke ret længe, men den er der.

For at overføre eksemplet til træningslokalet, så har vi måske et eller andet sted i vores baghoved siddende en lille usynlig mand, som hver gang vi tager fat om en vægtstang fortæller os, at den er meget tung. Måske for tung til at vi kan løfte den. Derfor kan vi træne igen og igen og igen, og hver gang føle, at vi virkelig har givet os fuldt ud. Men måske reelt kun have leveret en indsats tilstrækkelig til at vedligeholde vores nuværende styrke.

Det var en lang omgang, og jeg har heller ikke noget fornuftigt bud på, hvordan man får den lille usynlige mand til at holde kæft. Men jeg er efterhånden begyndt at tro på, at han findes. Og at han har større betydning, end vi umiddelbart tror.

Link to comment
Share on other sites

Bruno> Jeg kiggede efter din usynlige mand i dag, men jeg kunne ikke få øje på ham :crazy: Jeg har prøvet så mange programmer, at jeg har overholdt alt i din manual på et eller andet tidspunkt.

Men jeg tænker nok for meget over træningen. Jeg er matematiker, operationsanalytiker fra universitetet og medlem af MENSA. Så det ligger simpelthen i mine gener at planlægge og analysere alting ud i ekstremerne.

Men hvorfor skal det være så indviklet at styrketræne, så nu vil jeg bare løfte hvad jg kan og gider og se, om ikke det i virkeligheden også giver bedre resulktater.

Dagens træning: lørdag 25/02-2006

Frivend: 1x5x20 - 3x5x40 - 1x5x50

Skrå DB pres (hul 2): 1x8x18,5 - 1x8x21 - 1x8x23,5 -1x8x26 - 1x6x28,5

Frontsquat: 1x5x40 - 1x5x50 - 1x5x60 - 3x5x65

Siddende DB pres: 1x8x13,5 - 1x8x16 - 1x6x18,5 - 1x5x18,5 - 1x6x18,5

Chinups: 6-5-5

Dagens træning var med Batman og Krebsen. Det hjælper på motivationen af Krebsen er tilbage (så længe jeg ikke dødløfter :cry: ), og han fik også kigget på mit frivend og frontsquat i dag.

For første gang længe lavede jeg DB pres.

Sidste sæt på 28,5kg i skrå bænk var tungt og grimt, men det var også PR (da jeg ikke har lavet den med den højde bænk før :tongue: ).

Siddende DB pres var overraskende tung, men nok lettere, når jeg vænner mig til den. 2,5kg spring i vægtene er dog lidt voldsomt med min styrke.

Frontsquatten havde jeg heller ikke lavet længe, og det kunne mærkes lidt. 65kg var lidt tungt, men teknikken var vist udmærket under Krebsens overvågning.

Chinups var gode :smile: jeg lavede dem meget roligt og med fuld ROM men fik flere reps end jeg har fået længe.

Træningen får 6 ud af 10, da den føltes god, og der var god stemning .

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: mandag 27/02-2006

Frivend: 1x5x20 - 2x5x40 - 1x5x45 - 1x5x50

Smal bænk: 1x8x40 - 1x8x60 - 3x8x65

Dødløft: 1x5x80 - 3x5x120 - 1x5x130 - 1x3x150

Military: 1x9x40 - 1x7x42,5 - 1x8x40 - 1x3x45 :crazy:

BB biceps curl: 1x8x22,5 - 1x8x27,5 - 1x8x32,5 - 1x8x35 - 1x4x37,5

Dagens træning med nisserne = 2xKurt + Krebsen.

Dagens bænkvariant var smal bænk, som gik udmærket, i hvert fald bedre end for et par måneder siden. Jeg brugte ellers den dårlige bænk, hvilket ikke er optimalt, da den koster mange kræfter på udløftet.

I dødløft fik jeg nogle fornuftige sæt. I de første 3-4 sæt føltes stilen også god. Men da Krebsen var gået øgede jeg til 150kg :tongue: , det gik også rimeligt, selvom det nok var knap så pænt.

I military glædede jeg mig over en ny PR på 8x45kg lige idtil jeg opdagede, at jeg havde glemt at sætte 2,5kg skiverne på :blush: , sidste sæt var ikke imponerende, og jeg var ikke i nærheden af den ønskede 5x45kg.

Træningen får 6 ud af 10, da den gik meget godt, men trods alt uden noget rigtigt vildt.

Morgenvægten i går var 87,4kg (-0,5kg), det er ok :wink::wink:

Jeg skal have en ny cykel (som jeg har lavet anden tråd om), da min Centurion efterhånden er slidt helt ned. Så det bliver nok en smart Avenue :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: torsdag 02/03-2006

Frivend: 1x5x20 - 1x5x40 - 1x5x45 - 1x5x50 - 1x5x55

Bænk: 1x5x20 - 1x5x50 - 1x8x70 - 4x5x75

Squat: 1x5x50 - 1x5x70 - 1x5x75 - 1x5x80

Military: 1x5x40 - 1x4x45

Chinups 1x6xmig

Træning med de sædvanlige tre nisser :smile: . Jeg havde lidt travlt og fik samtidig snakket lidt for meget med Krebsen, så sidste halvdel af programmet blev lavet lidt hurtigt.

I frivend prøvede jeg for første gang 55kg, som jeg var lidt spændt på, men jeg fik alle 5 reps nogenlunde sikkert, og generelt virkede teknikken fornuftig i dag.

Bænken føltes til gengæld tung, og jeg måtte grinde en del på 75kg. Med 1 tung bænkøvelse hver gang, bør jeg nok huske at indlægge nogle lette dage ind imellem.

Til squatten var jeg desværre alene, så der var ingen til at kigge på teknikken. 80kg var halvtung, men overkommelig, når jeg husker diverse et par teknikråd, jeg har fået.

I military lykkedes det endnu engang ikke at lave 5x45, som jeg har prøvet på de seneste gange. 4.rep var ellers ikke så slem. Jeg har et gammelt max på 6x45, som jeg gerne snart vil lave igen.

Chinups går bedre, når jeg laver den helt strikt, jeg nåede dog kun et sæt i dag.

Træningen får 5 ud af 10 for den gennemsnitlige præstation.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: lørdag 04/06-2006

Frivend: 1x5x20 - 1x5x40 - 1x5x45 - 1x5x50 - 1x3x60

Skrå DB pres (hul 2): 1x8x18,5 - 1x8x21 - 1x8x23,5 - 1x8x26 - 1x8x28,5(PR)

Front squat: 1x5x50 - 1x5x55 - 1x5x60 - 1x5x65 - 1x5x70 - 1x1x80

Siddende DB pres: 1x8x13,5 - 1x8x16 - 1x8x18,5 - 2x6x18,5

Chinups: 1x7 - 1x6 - 1x5

Til dagens træning svigtede de to snøbler Batman og Krebsen, så jeg måtte træne alene. Men det blev alligevel en fin træning, som dog tog lige over 2 timer, hvilket den vel ikke burde.

I frivend ville jeg prøve, om jeg kunne vende 60kg, og det over forventning, da jeg fik en treer, så det ser ud til, at teknikken er ved at være rimelig. Det foreløbige mål her må være at lave 1x72,5kg, som jeg tidligere lavede med 'forkert' teknik.

I DB pres fik jeg 8x28,5.. to reps mere end sidst. Det må være PR, da jeg kun har løftet så tungt på flad bænk. Der er dg et ordentligt hop til næste vægt på 31kg, så det venter jeg lidt med, men måske to 28,5kg sæt næste gang.

I frontsquat fik jeg 1x80kg, hvilket var rart, da jeg fejlede med den vægt, sidst jeg prøvede. 5x70kg var tungt men jeg kom ikke ud og hænge, så det er også fornuftigt. De mange lette sæt skyldes, at jeg tog forkerte skiver på :blush: .

8x18,5kg i siddende DB pres var også bedre end sidst, men der var åbenbart ikke så meget damp tilbage til de sidste sæt.

Chinups går også fremad og 7 reps er det længe siden, jeg har lavet, men der toppede jeg også i første sæt :blush:

En god træning med fremgang i alle øvelser siden sidste lørdag får 6 ud af 10 i karakter, og havde fået 7, hvis ikke det var en solotræning.

Jeg vejede i øvrigt 85,9kg i morges. Det laveste siden juni eller juli, men det kostede tilsyneladende ingen styrke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: mandag 07/03-2006

Frivend: 15x20 - 1x5x40 - 1x5x45 - 2x5x50

Smal bænk: 1x8x40 - 4x8x65

Dødløft: 1x5x80 - 2x5x120

Dødløft fra box (lige under knæet) - 1x3x140 - 3x3x160

Dips: 2x10xmig

DB biceps curl: 3x8x16

Træningen var som sædvanligt med Krebsen og to gange Kurt. Krebsen har tydeligvis genvundet gejsten efter sin bypass og er efterhånden fuldstændig overgearet :laugh:

Min egen træning gik fornuftigt. Smal bænk var lettere end sidst, men jeg havde også den gode bænk i dag. Jeg var dog ved at miste koncentrationen under det ene sæt uner Krebsens spydigheder :blush:

I dødløft var Krebsen over mig med teknikken på 120kg, selvom jeg selv synes den var ok, men da han gik skiftede jeg til dødløft fra box. De 160kg var godt nok tunge :crazy: , og jeg kunne næsten have lavet dem lige så overbevisende fra gulvet. Så det er nok en god ide at løfte fra den højde, hvor der er plads til forbedring.

da de andre gik, blev det sidste til lidt diskopump med dips og curls, men det var vist ikke noget at skrive hjem om.

Dagen får 5 ud af 10 for det gennemsnitlige.

Morgenvægten søndag var 86,5kg (-0,9kg) :smile:

På arbejdet har jeg for tiden travlt med at oplære to indere, som skal overtage arbejde (så jeg skal lave noget nyt), så det er lidt udfordrende, at lære folk et ret indviklet computersystem på engelsk.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: torsdag 09/03-2006

Frivend: 1x5x20 -1x5x40 - 1x5x45

Hugvend: 2x5x45

Bænk: 1x5x20 - 1x5x50 - 1x8x70 - 2x6x75 - 1x5x75 - 1x4x80

Squat: 1x5x50 - 1x5x70 - 1x5x75 - 1x5x80 - 1x4x85

Military: 2x8x40 - 1x5x45

Chinups: 1x7 - 1x6 - 1x5

Der var vist sæsomrekord i Thor med mig, Krebsen Kurterne og Morten. Det var også en udmærket træning.

I frivend mener Krebsen, at min teknik er grundlæggende forkert, hvilket jeg dog har lidt svært ved at tro på, og det er egentligt lidt belastende, hvis jeg nu skal lave store ændringer igen her.

Bænken gik fornuftigt. Sættene var tæt på failure, og i sidste sæt havde jeg spotter, som jeg dog ikke brugte. Det er den slags træning, som jeg er blevet advaret imod, men det føles rigtigt. Så må jeg tage en let uge, hvis det begynder at føles tungere.

I squatten er 4x85kg ny PR i highbar, der gik dog også lidt goodmornings i sættet, resten var pænt nok, så det går vist fornuftigt her.

I military fik jeg grindet 5x45kg op i sidste sæt. Måske kke imponerende, men en lille sejr, da jeg forgæves havde prøvet det de sidste par uger.

Træningen får 6 ud 10, da det var lidt over middel, og der var mere liv i Thor end længe.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: mandag 13/03-2006

Frivend: 1x5x20 - 5x5x40

Smal bænk: 1x8x40 - 4x8x65

Frontsquat: 1x5x50 - 1x5x60 - 1x5x65 - 1x5x70 - 1x1x80

Stående DB pres: 1x8x14,5 - 3x8x17 - 1x6x19,5

Chinups: 1x7

Det blev ikke til træning i lørdags, da jeg var til barnedåb (med tilhørende kageorgie :4mewantfood: ).

Men i dag var jeg tilbage sammen med Krebsen (og Kurt for en kort bemærkning). Da jeg kom legede de gamle med en blodtryksmåler, som jeg også skulle prøve. Mit blodtryk er 143/89 , hvilket vist nok er godt nok.

I frivend fik jeg intensiv undervisning af Krebsen, og jeg tror jeg lærte noget :smile: , måske er det den manglende ingrediens i løftet, når jeg får styr på den.

Smal bænk bliver en smule lettere for hver træning. Den var dog lidt tung i sidste sæt, hvor Krebsen insisterede på, at jeg løftede lige :blush: .

Jeg fik ros i frontsquatten :smile: , hvor Krebsen dog ikke så de sidste to sæt, som ikke var helt så pæne. 80kg var dog lettere end sidst. Men jeg føler mig lidt slidt i øvre ryg, så jeg holder nok vægten lidt nede i squat på trsdag.

Ellers blev det til lidt skulder pres, hvor jeg fik vejet håndvægtene og kan konstatere, at de vejer 1kg mere end jeg troede, så jeg er lidt stærkere end jeg troede :smile: .

Ved hjemmetræning i går lavede jeg 8x19,5kg og 6x20,5kg i øvelsen (hvis den opgivne vægt på skiverne passer), hvilket er to gange PR.

Træningen får 5 ud af 10.

Morgenvægten søndag var 88,1kg (+1,6kg), men det er vist lidt misvisende og skyldtes det ovennævnte kageorgie. Efter træning i dag var den nede på 86,6kg.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: torsdag 16/03-2006

Frivend: 1x5x20 - 3x5x40 - 1x5x45 - 1x3x55

Bænk: 1x5x20 - 1x5x50 - 5x5x70

Squat: 1x5x50 - 5x5x70

Military: 1x5x20 - 3x5x40 - 1x8x40

DB rows: 1x8x29,5 - 1x8x32 - 1x8x34,5

Jeg følte mig lidt slidt i ryggen i mandags, så jeg besluttede mig for en let dag i selskab med Krebsen.

Bænk føltes ikke specielt let, men måske er der bare ikke længere så stor forskel på 70 og 75kg, eller også var jeg svag i dag.

Jeg fik ros for squatten, som jeg ellers ikke selv syntes virkede vildt god. Det hjalp dog, da jeg i de sidste sæt huskede opspændet :blush: . Der skal gerne lidt flere kilo på næste uge.

DB rows har jeg taget med som alternativ til chinups, og jeg lavede den for første gang i mindst 2år, da jeg dengang opgav den fordi ryggen ikke var glad for vridet den gav, men jeg håber, at lidt mere corestrenght fjerner det problem. Målet må være at bruge de største vægte (42kg) indenfor et par måneder, da det er mit gamle max.

Træningen får 4 ud af 10, da vægtene i dag ikke var imponerende.

På lørdag skal jeg være hjælper til det storslåede KM for veteraner, som AK Thor arrangerer. Vi har dog ikke selv nogen deltagere, rimeligt kikset :tongue:

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg for første gang til vægtløftningsstævne, da AK Thor holdt Københavnsmesterskabet for veteraner. Ret skræmmende, at jeg selv kan deltage om 2 år :cry: . I dag var jeg bare hjælper og skivepåsætter.

Krebsen var fuldstædigt i hopla, når hele Thor var fyldt med nisser :bigsmile: . Der var dog ikke vildt mange deltagere: 13 tilmeldte, hvor de 11 mødte op, så vidt jeg kunne se.

Mest imponerende var en 67årig, som stødte 101kg, han satte også rekord i træk, stød og tokamp. Ellers var niveauet ikke vanvittigt højt, og teknikken var også ret svingende hos deltagerne. Bedste tokamp var 201kg (91-110) til en løfter i 55-59årsklassen på 105kg.

Jeg trænede også selv en smule:

Frivend: 1x5x20 - 1x5x40 - 1x5x45 - 1x5x50 - 1x5x55 - 1x2x62,5

Skrå bænk: 1x8x42,5 - 1x8x52,5 - 1x8x57,5 - 1x8x62,5 - 1x6x67,5 - 1x6x70

Chinups 1x7xmig

Frivendet er i fremgang. Bænken var med en kort stang, som jeg gætter på vejer 12,5kg, og bænken var ikke så skrå, men udmærkede løft :smile:

Link to comment
Share on other sites

Incognito> Ærgeligt, at du ikke kom derned så, men vi håber at se dig dernede ellers.

Hvis du holder fast i vægtløftningen, så kan du i øvrigt glæde dig til en masse medaljer, når du bliver gammel, for niveauet var ikke særligt højt.

Dagens træning: mandag 20/03-2006

Frivend: 1x5x20 - 1x5x40 - 1x5x45 - 1x5x50 - 1x5x55

Smal bænk: 1x8x20 - 1x8x45 - 4x8x65

Front squat: 1x5x50 - 1x5x60 - 1x5x65 - 3x5x67,5

Military: 1x8x20 - 1x6x40 - 2x7x40 - 1x6x40

Chins: 1x5

DB rows: 1x8x29,5 - 1x8x32 - 1x8x34,5

Jeg kom lidt tidligere til træning i dag for ikke at ende med at squatte alene (jeg kunne selvfølgelig også træne lidt hurtigere :blush: ). Morten og Krebsen var også i huset og Kurt var der i starten.

I frivend skal jeg lære at eksplodere. At jeg alligevel laver 5x55 uden større problemer giver noget håb.

Bænken var let nok, bortset fra sidste sæt, hvr der gik lidt Jane Fonda i det, og jeg måtte grinde sidste rep.

I frontsquatten fik jeg nogle gode sæt. 5x67,5kg er hårdt, men jeg kan stadig lave den med rimelig teknik, så det er en fornuftig vægt at bruge. Jeg kan i øvrigt mest mærke den i maven, så det må være mit svage punkt.

I military var jeg ikke imponerende i dag og rows skal jeg lige i gang med igen.

Træningen får 5 ud af 10 med en fornuftig indsats.

Morgenvægten søndag morgen var 87,3kg (-0,8kg).

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: torsdag 24/03-2006

Frivend: 1x5x20 - 1x5x40 - 1x5x45 - 1x5x50 - 1x5x55

Bænk: 1x8x20 - 1x5x50 - 4x5x70

Squat: 1x5x50 - 1x5x70 - 4x5x75

Da jeg skal modtage puder til min sofa i dag mellem 16 og 22 (hvorfor kan folk ikke være lidt mere præcise :unhappy: ), tog jeg lidt tidligere fri fra arbejde for at nå det vigtigste træning.

Krebsen dukkede op undervejs og Batman vendte tilbage fra sygdom, da jeg skulle gå. Jeff og Anders skulle efter sigende også møde op i dag, så det var dårlig timing, at jeg lige i dag måtte træne tidligt, men det går nok.

Frivend trænede jeg alene, så den får ingen stilkarakter. 5x55kg er ikke så tung mere, men der er nok stadig plads til fremgang i teknikken.

Bænken føltes heller ikke i dag vildt let, selvom smal bænk går fint for tiden. Måske er den bare svær at vurdere, når jeg ikke løfter til failure.

Squatten er ret let, når teknikken sidder, men jeg har stadig nogle reps ind imellem, hvor jeg kommer for meget forover, så de bliver rene rygløft. Jeg bør måske vente med at øge, til at, der er færre dårlige reps.

Træningen får 5 ud af 10.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: lørdag 25/03-2006

Frivend: 1x5x20 - 1x5x40 - 1x5x45

Hiv: 3x5x45

Skrå DB pres: 1x8x19,5 - 1x8x22 - 1x8x24,5 - 1x8x27 - 1x7x29,5

Frontsquat: 1x5x40 - 1x5x60 - 4x5x67,5 - 1x1x80 (fail på 2. rep)

Military: 1x9x40

Rumænsk dødløft: 2x6x80 - 2x6x85

Så fik jeg tid til opdatering af dagens træning, som var med Batman, Krebsen og Morten. Bat og Krebsen minder foruroligende meget om de to gamle mænd på balkonen i Muppet Show :bigsmile:

Jeg lavede hiv fordi Morten og Krebsen mente, at det ville hjælpe på min frivendsteknik, det så vist også fornuftigt ud..

DB pres er min lette bænkdag, så kun 29,5kg var til failure. Vist nok med en rep mindre end sidst.

Jeg tror jeg vil have en squatvariant hver gang, da jeg er ved at have styr på teknikken her. 67,5kg er omkring grænsen for, hvad jeg kan lave pænt nu, så planen er en masse femmere her under kyndigt opsyn.

Military blev kun et sæt, are for at vise mig selv at jeg er bedre end mine 7x40kg fra mandag .

Rumænsk dødløft er vendt tilbage i programmet, da jeg i begge squat kan mærke, at den vil hjælpe.

Træningen får 5 ud af 10, da den var gennemsnitlig.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: mandag 27/03-2006

Hugvend: 1x5x20 - 3x5x40

Frivend: 1x5x40 - 1x5x50

Smal bænk: 1x5x20 - 1x5x50 - 4x8x65

Squat: 1x5x50 - 1x5x70 - 4x5x75

Dødløft: 1x5x70 - 1x3x110 - 3x3x130

DB rows: 1x8x29,5 - 1x8x32 - 1x8x34,5

Blandet træning med nisserne. Frivend går måske fremad (men det har jeg troet så mange gange, at jeg ikke tager noget for givet) under Krebsens opsyn. Hugvend kunne virkelig mærkes i ryggen.

I smal bænk smider jeg snart mere vægt på, da nogle af sættene forholdsvis lette. Jeg er ikke meget svagere her end i normal bænk.

Squat gik dårligt, da for mange reps var ude og hænge, og den generelt ikke var så overbevisede som i torsdags med samme vægt. Måske skal jeg overveje en let dag i frontsquat på torsdag.

Dødløft var for første gang længe (da squatvarianterne har høj prioritet og teknikkritikken her har været lidt frustrerende). Det var ikke så tungt, men efter squat og hugvend var ryggen træt, så jeg gad ikke hoppe videre til feks 150kg.

Træningen får 4 ud af 10, fordi squatten var irriterende.

Morgen vægten søndag var 88,2kg (+0,9kg)

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: torsdag 30/03-2006

Div frivend og hugvend 1x5x20 - 6x(4-6)x40

Bænk: 1x5x20 - 1x5x50 - 1x5x70 - 4x5x72,5

Frontsquat: 1x5x50 - 1x5x60 - 4x5x67,5

Military: 1x5x20 - 3x8x40 - 1x6x40

Træning med Krebsen (og Kurt d.æ for en kort bemærkning). Med min hidtil ringe fremgang lytter jeg efterhånden 100% til Krebsen, som i dag hejlede mig igennem et ret intensivt træningspas, hvor jeg var 15min hurtigere i de første 3 øvelser end ellers.

I frivend lavede jeg en masse forskellige slags løft, og der er vist god frmgang fremgang at spore, bla kan jeg gå hlt i bund i vendet, hvor jeg for en måned siden ville have væltet, hvis jeg kom over 20cm ned. Så nu vil jeg blot lytte 100% til Krebsen, og så skal det nok blive godt :cool:

I bænk arbejdede jeg med vejrtrækningen, som jeg aldrig før har tænkt på. Løftene var overkommelige.

I frontsquat trænede jeg med samme frekvens, som Krebsen gjorde med sine 55kg i OL squat. Det var nok det mest udmattende, jeg hidtil har lavet i Thor, men jeg tror, at jeg fik holdt en fornuftig stil i alle reps.

I military nåede jeg næsten mit mål på 4x8x40.

En hård træning i højt tempo med opløftende elementer får 6 ud af 10 , hvis jeg kan holde den intensitet i fremtiden, ville det være godt.

Link to comment
Share on other sites

Man bliver den rene mester i perfekt form, når man træner under Krebsen! :4thumbup: :devil:

Han tolererer vist ikke så meget slinger og slask.... :tongue:

Rommel

Hej Rommel :smile: . Ja det er planen at få verdens bedste teknik, for hvis ikke træning under Krebsen, hvor jeg følger hans råd til punkt og prikke kan give mig noget fremgang, så er der vist kun Blackice' skakklub tilbage :tongue:

Dagens træning 01/04-2006

Frivend: diverse med stangen + 1x5x40 - 1x5x50

Incline DB pres: 1x8x19,5 - 1x8x22 - 1x8x24,5 - 1x8x27

Squat: 1x5x50 - 1x5x70 - 3x5x75 - 1x3x85 - 1x1x90 (fail på 2. rep)

Push pres: 1x8x20 - 1x5x40 - 1x5x45 - 1x5x47,5(PR) - 1x3x50(PR)

Træning med Krebsen. Først noget tekniktræning i frivend, hvor der vist er fremgang, nu hvor jeg helt har overgivet mig til Krebsens vejledning.

I DB pres var 27kg ret tungt i dag, så jeg undlod at prøve 29,5kg, men en tung bænkpresvariant hver gang, er det nok fornuftigt at undlade det allertungeste en gang i mellem.

Mine 75kg i squat er fornuftige men ikke teknisk perfekte på alle reps. Men for afvekslingens skyld prøvede jeg lidt tungere og Krebsen sagde, at de 85kg så fornuftige ud. På 90kg missede jeg 2. rep, da jeg begyndte at tænke på vejrtrækning midt under sætter og derfor glemte mit opspænd. Med fuld koncentration, havde den været der. Det positive var, at jeg lærte, at det er ufarligt og udramatisk at faile i squat, selvom jeg hverken har spotter eller cage :cool:

Push pres har jeg hidtil ikke prøvet så meget, så det er to billige rekorder. Teknikken her er nok ikke verdensklasse.

Dagens karakter er 5/10 for den gennemsitlige præstation.

I går købte jeg ny cykel, nemlig Denne Avenue i sort, som jeg får næste uge :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: mandag 03/04-2006

Frivend: 1x5x20 - 2x5x40 - 2x5x45 - 1x5x50

Smal bænk: 1x7x20 - 1x5x50 - 2x8x67,5 - 1x7x67,5 - 1x8x67,5

Frontsquat: 1x5x50 - 1x5x60 - 4x5x67,5 - 1x1x80

Military: 1x8x20 - 3x8x40

Rumænsk dødløft: 1x6x70 - 3x6x90

Dagens træning med Krebsen og senere Incognito og søn.

Frivend var rigtig god i dag, og krebsen sagde af 3 af de 5 reps på 50kg var pæne, sammen med de fleste andre reps, så jeg er vist endelig ved at have lært at lave frivend (Krebsen er ikke kendt for at give overflødig ros :tongue: ).

I bænk tangerede jeg min 8RM i 3 af de 4 sæt. Første sæt var ikke engang til failure, så her er jeg i glimrende form. Krebsen mente, at min nye vejrtrækning havde en del af æren.

Frontsquatten var som ellers, men den må gerne snart blive lettere. Incognito mente noget mavetræning kunne hjælpe... det må jeg overveje.

Military var overraskende let, så den hedder 42,5kg næste gang. Dødløften var også let.

En god træning, som får 7/10, da mit frivend er ved at være pænt, og de øvrige øvelser gode. Et minus var at den tog alt for lang tid, da jeg ikke fik holdt intensiteten efter Krebsen gik halvvejs. Inden havde jeg godt med sved på panden.

Ellers har jeg for tiden god træning med Krebsen, som får luret ud i mine (mange) unoder.

Morgenvægten i går var 88,3kg (+0,1kg)

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: torsdag 06/04-2006

Hugvend: 1x5x20 - 3x5x30

Frivend: 1x5x40 - 1x5x45 - 1x5x50 - 1x3x60

Bænk: 1x5x20 - 1x5x50 - 1x5x70 - 3x5x75 - 1x2x85

Squat: 1x5x50 - 1x5x70 - 3x5x75

Sumo Dødløft: 1x5x70 - 1x3x110 - 1x3x130 - 1x1x140 - 1x1x150

Træning med de tre nisser, som startede med at udveksle sygejournaler, man bliver godt nok et skravl i den alder :ill:

Min egen træning fik vist udmærket med nogle gode sikre hugvend, som jeg fik ros for, og nogle fornuftige frivend, mine 60kg reps hørte dog ikke til i en instruktionsvideo.

I bænk var 75kg overkommeligt, når jeg ikke kludrede i vejrtrækningen. I sidste sæt prøvede jeg 85kg, det gik ok, men der var nok ikke en rep til. Næste uge er planen nok at prøve 77,5kg næste uge, dog helst med en spotter, da det måske er lidt tungt.

Squatten føltes pæn nok, men der var ingen kritiske øjne på den.

Jeg prøvede også at maxe i sumodødløft. Det var en tynd kop te, hvor jeg fik grindet 150kg op i en stil, som ikke ville blive godkendt i konkurrence. Det forekommer ret tydeligt, at sumodødløft er en ubrugelig øvelse. Jeg har dog før lavet 162,5kg, så min dødløftform, er måske heller ikke på toppen (men det må jeg se på en anden dag).

Træningen får 6/10 , da den var udmærket og ganske hyggelig, mn sumodødløft er noget Niels.

Efter i morgen har jeg to ugers påskeferie, så jeg må lige se, hvornår jeg træner. På lørdag er der ingen træning, da jeg skal til Polterabend.

I tirsdags hentede jeg min nye cykel,som virker ganske fin. Det er en Avenue med 8 udvendige gear og rullebremser.

Link to comment
Share on other sites

Der var ingen træning lørdag, da jeg var til min storebrors polterabend. Der var dog rigelig motion alligevel, med Human ball (bordfodbold med mennesker), kørestolsbasket (hårde odds med en bunke tidligere elitedivisionsspillere) og hockey.

Men i dag blev det til lidt træning:

Dagens træning: mandag 10/04-2006

Frivend: 1x5x20 - 1x5x40 - 2x5x45 - 1x5x55 - 1x1x65

Smal bænk: 1x8x20 - 1x8x50 - 4x8x67,5

Dødløft fra lige under knæ: 1x5x80 - 1x3x120 - 1x3x140 - 1x3x160

Military: 1x5x20 - 1x3x45

Da jeg har påskeferie kommer jeg lidt ud af den vanlige gænge, og i dag passede det det bedst med formiddagstræning, men det blev solotræning, og det holder slet ikke for mig, da jeg har selvdiscilpin, som en regnorm, og derfor holder for lange pauser og springer øvelser over. Så det blev en slatten træning.

I frivend havde jeg ingen coach, så jeg løftede bare efter bedste evne. Jeg kunne ikk helt vurdere om teknikken var ok, men 65kg er det meste jeg har løftet med rigtig teknik. Den var til gengæld både tung og grim, og jeg burde synes, at jeg burde kunne lave den bedre.

Smal bænk gik godt, og der var oven i købet en smule overskud, så det varer nok ikke længe, før jeg prøver 70kg.

Da jeg ikke gad squatte prøvede jeg en dødløftvariant i stedet, men min lænd var ret øm, så jeg ville ikke prøve noget vildt.

I military kom jeg forkerte skiver på :dry: . Jeg skulle have prøvet 42,5kg og have satset på mindst 6reps, så jeg gad ikke lave mere. Men af uransagelige årsager tog den smule næsten 2 timer.

Træningen får 3/10 for bænken var men resten var totalt uinspireret og på vej hjem punkterede jeg :mad:

Torsdag formiddag træner Batman og Krebsen, så jeg må se, om jeg ikke også kan få trænet der.

Morgenvægten i går var 86,9kg (-1,4kg), men det er vist lidt misvisende, da jeg lørdag til polterabend drak en masse alkoholiske varer, og kun spiste et par sandwiches og en mikroskopisk treretters menu på Mama Rosa, som fik mig til at huske hvorfor jeg foretrækker buffet :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: torsdag 13/04-2006

Frivend: 1x5x20 - 2x5x40 - 1x5x45 - 1x5x50 - 1x2x60 (fail på 3.)

Bænk: 1x5x20 - 1x5x50 - 2x5x70 - 2x5x75 - 1x4x77,5

Squat: 1x5x50 - 1x5x70 1x2x75(fail på 3. :crazy::cry: )

Stød + front squat: 1+5x50 - 1+5x50

Stød + opadstød: 1+1x50 - 1+2x50 - 1+2x50

Rumænsk dødløft: 1x6x70 - 2x6x90

Jeg var totalt svag til dagens træning med Krebsen. Det må være feriesvaghed, eller også er jeg ved at være gammel.

Frivend gik rimeligt i dag, og Krebsen kunne holde øje i dag. Mine ben syrede dog helt til efter tre reps i hvert sæt.

I bænk var planen femmere med 5x77,5, men 70kg føltes tung, så jeg satte ambitionen lidt ned. Sidste sæt viste, at det var en god ide.

Squat var noget møg, at fejle på 75kg er direkte pinligt, men jeg var vist ikke stærkere i dag, så jeg opgav og prøvede oget andet, nemlig stød/ opadstød, som jeg aldrig før har prøvet. Den er hård og teknisk næppe i verdensklasse, men jeg endte med at få 3 reps ud.

Træningen får 2/10, da mit stød trak op, men resten var elendigt.

Krebsen mener, at jeg skal periodisere og være bedre til at træne efter dagsformen, og han har nok ret.

Link to comment
Share on other sites

Krebsen mener, at jeg skal periodisere og være bedre til at træne efter dagsformen, og han har nok ret.

Jeg mener, at du skal beslutte dig for, hvad du vil, og jeg har nok ret. :tongue:

Eller sagt med andre ord, så synes jeg, at du enten skal droppe dine planer om at nå 100kg i bænkpres og at blive bedre i squat og dødløft, og i stedet springe ud som vægtløfter. Eller også finde et andet sted at træne. Det følgende lyder måske lidt hårdt, men du kan jo bare trække på skuldrene og hurtigt glemme mit indlæg :wink: . Det er skrevet i den bedste mening.

Mit indtryk af din logbog er, at du ikke kommer nogen vegne i øjeblikket. Du vil gerne være bedre til styrkeløfterdiscipliner, men du træner sammen med vægtløftere, som er gode til noget helt andet. Det vil sikkert altid være en afsmittende effekt, men det er næppe nok til at bringe dig fremad.

Så med mindre du bare hyggetræner, så virker det på mig, som om du forsøger at gå til venstre med blikket stift rettet mod højre. Det bringer dig ingen vegne, hvilket din seneste oplevelse med squatten og bænkpresset vel bekræfter. Når 70kg idag virker tung i bænkpres, hvor meget tættere på de 100kg tror du så, du er kommet siden dengang du bænkpressede 97½kg? Og problemer med at squatte en tre'er med 75kg lyder heller ikke som om du har haft fremgang i den disciplin.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bruno> Jeg bliver aldrig verdensmester i nogen form for fysisk udfoldelse, så mine ambitioner er ikke så store endda. Men for første gang i min karriere træner jeg sammen med folk, som kan lære mig noget, og det vil jeg prøve at udnytte.

Krebsen er selvfølgelig bedre til at lære mig vægtløftning end styrkeløft, men med mit niveau burde der være plads til en smule fremgang over det hele.

Men jeg tror ikke, at jeg skal hænge mig så meget i dagens træning, for i mandags kunne jeg tangere min PR i smal bænk i hele 4 sæt, så min form er ikke så dårlig for tiden, jeg havde nok bare en dårlig dag. Jeg er bare utålmodig og ville prøve 5x77,5, fordi jeg havde lidt overskud på 5x75 sidst.

I squatten lavede jeg for nyligt 4x85kg, så dagens løft var under vanlig standard. Men vigtigst er, at jeg er skiftet fra almindelig squat til OL squat, som er en del hårdere. I powersquat bør jeg kunne lave lidt mere.

At mine sæt ligger på 75kg er mest for at lære pæn teknik.

Jeg savner dog at få gjort noget mere ved dødløften. Og med min efterhånden generelt fornuftige træning under Krebsens opsyn, har jeg også snart fortjent nogle nye PR's.

Så hvis der ikke er sket fremgang om 3 måneder, så vil jeg nok tage min nuværende træningsform op til overvejelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share