Trampolin


camillabruun
 Share

Recommended Posts

hejsa

Jeg arbejder på en specialskole hvor vi har en stor trampolin i gymnastiksalen. Nu er det sådan at jeg tre dage om ugen har en af ungerne med derover, hvor han løber på løbebånd i 20 min.

Nu er mit spørgsmål, om jeg vil få noget som helst ud af at hoppe på trampolinen de 20 min? (ud over at det er skide skægt?) Har det noget effekt som konditions- eller styrketræning?

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel lidt an på hvordan man hopper. Er man agressiv og hopper højt, så er det sikkert brugbart, men det styrer man vel lidt selv. Tilgengæld er "skide skægt" og "effektivt" nok ikke helt kompatible termer hvad angår motion. Men får man pulsen helt op at ringe og må anstrenge sig meget, så giver det helt sikkert noget. Til gengæld gætter jeg på at spændingen over musklerne ikke bliver stor nok til at man mærker en styrkefremgang ellers.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg mene at skadesrisikoen overstiger udbyttet.

Der skal en hel del hopperi til før pulsen ryger op i et område, hvor man får noget som helst ud af det (udover sjov selvfølgelig), og efterhånden som man bliver træt, og stadig hopper højt skal der ikke alverden til før man rammer forkert og ender med en forvredet ankel eller lign.

Edit: Nu ved jeg selvfølgelig ikke om der er tale om en trampolin på 1½ meter i diameter eller en af de store på 5-6 meter.

Edited by J_J
Link to comment
Share on other sites

Lav du bare nogle baglæns saltoer, det er god træning for maven. Eller det vil sige at det er nok en del bedre når du trækker dem fra fladt gulv. Men så kan man jo prøve at lave dobbelt der skal trækkes lidt mere. Men ellers skal jeg ikke kunne sige hvad du kan få ud af det. Selvom det da sikkert kan blive hårdt hvis man hopper højt hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hej Camilla

Stortrampolin giver faktisk rigtig godt hvis du hopper til. Det kræver faktisk en hel del muskelenergi at bruge kroppen til at få rigtig højde på springene og spænde på den rigtige måde så man ikke hopper udenfor trampolinen. Jeg har sprunget en del stortrampolin og har aldrig haft så god kondition som på det tidspunkt, heller ikke som fast løber :smile:

Dog må jeg sige at skadesrisikoen er stor :dry: . Mens jeg fast sprang stortrampolin havde jeg altid ondt i nakke, skulder, lænd eller et eller andet. Til sidst blev jeg dog klog af skade...en langvarig skade, og holdt op.

- Dipy :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share