Statisk - Isometrisk muskeltræning


RunnersHigh
 Share

Recommended Posts

Er begyndt at træne statisk/isometrisk/anaerob muskeltræning (hva man nu vil kalde det).

Dvs., jeg holder f.eks. en pull-up eller en squat i 90 grader vinkel indtil failure.

Jeg vil høre om der er nogen der har erfaringer med denne type træning og måske kunne gi' nogle råd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke lige jeg kan se det anaerobe fra...?

Men det lyder som militræning, kan huske at de af os der skulle være sergentelever skulle prøves i noget af det samme. For os virkede det fint bare at træne det ved siden af vores almene styrketræning en 2-3 gange om ugen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig fanget pointen i den slags træning. For mig giver det ekstreme DOMS i flere dage bagefter, men ellers intet.

<{POST_SNAPBACK}>

pointen er at øge muskeludholdenhed ved statisk belastning, eksempelvis når man flytter noget tungt.

Det kunne f.eks. være hvis du var flyttemand. Deres muskler er ofte udsat for statisk/isometrisk belastning.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Er begyndt at træne statisk/isometrisk/anaerob muskeltræning (hva man nu vil kalde det).

Dvs., jeg holder f.eks. en pull-up eller en squat i 90 grader vinkel indtil failure.

Jeg vil høre om der er nogen der har erfaringer med denne type træning og måske kunne gi' nogle råd?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har flere gange været inde på emnet, fordi jeg føler at det er lidt overset.

Jeg tænker poå det som TUT, time under tension.

Et eksempel, jeg har tænkt på er f.eks. når jeg træner bænkpres

10 reps @ 70 kg på 40 sekunder = workload 700 kg

Hvis jeg træner meget langsommere nedad, så bliver det

3 reps @ 70 kg på 40 sekunder = workload 210 kg.

Altså under 1/3 i workload.

Begge eksempler udmatter næsten lige meget,

og både i statisk og eccentrisk træning ydes der noget af musklerne,

så den almindelige workload beregning er ikke helt udtryk for den

træningsindsats, man har ydet.

Men hvordan det ellers indgår, og hvilken værdi statisk isometrisk træning har,

kunne jeg godt tænke mig at vide.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Uden at have tid til at gå i detaljer, så kan jeg lige slå fast at isometrisk muskeltræning er 100 % tidspilde, hvis målet er muskelvækst og styrke.

<{POST_SNAPBACK}>

Muskelvækst har du nok ret i, men du bliver lige nødt til at definere "styrke" lidt nærmere.

Isometrisk træning øger muskeludholdenhed ved statisk belastning, men ikke ved dynamisk belastning.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Hvor effektivt statisk styrketræning er skal jeg ikke kunne udtale mig om, men det er da klart det ikke har den store relevans for styrkeatleter. Jeg har tilgengæld lade mig fortælle, og det er her det funktionelle kommer ind i billedet, at visse sportsfolk, som eksempelvis kampatleter, klatrere og sejlsportsudøvere, tager statisk styrketræning med i deres træningsprogrammer, da det til en vis grad er en mimik af noget de bruger i sporten (som f.eks. holdegreb, hænge i én arm, hænge fra kanten af båden)

Er der ikke en vis pointe for disse atleter at træne således?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilgengæld lade mig fortælle, og det er her det funktionelle kommer ind i billedet, at visse sportsfolk, som eksempelvis kampatleter, klatrere og sejlsportsudøvere, tager statisk styrketræning med i deres træningsprogrammer, da det til en vis grad er en mimik af noget de bruger i sporten (som f.eks. holdegreb, hænge i én arm, hænge fra kanten af båden)

Er der ikke en vis pointe for disse atleter at træne således?

<{POST_SNAPBACK}>

Lige præcis.

Et anden eksempel er bueskydning. Det kræver stor statisk muskelstyrke at holde en bue spændt. Det man træner er musklernes evne til at arbejde uden eller med ringe tilførsel af ilt (anaerobt) således at der går længere tid før musklerne "syrer til" populært sagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker udelukkende om dynamisk styrke. Der er tæt på ingen overførlighed. Man bliver stærkere isometrisk set, og derfor er det spild af tid, med mindre man bruger det til at blive bedre til en sportsgren hvor man arbejder isometrisk. Er det ikke tilfældet, så er det spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

Måske du skulle fortælle hvad det helt præcist er det søger af guldkorn...  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

well..

Jeg vil sådan set bare høre folks erfaringer med denne type træning på længere sigt. Du ved bare tips og cowboytricks, men jeg fornemmer at ikke mange træner isometrisk sideløbende med dynamisk styrketræning ligesom jeg gør.

Link to comment
Share on other sites

Måske du skulle fortælle hvad det helt præcist er det søger af guldkorn...  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

well..

Jeg vil sådan set bare høre folks erfaringer med denne type træning på længere sigt. Du ved bare tips og cowboytricks, men jeg fornemmer at ikke mange træner isometrisk sideløbende med dynamisk styrketræning ligesom jeg gør.

<{POST_SNAPBACK}>

well, laver kropshævninger i 90 grader engang imellem..

hvor lang tid kan du holde den?

Link to comment
Share on other sites

well, laver kropshævninger i 90 grader engang imellem..

hvor lang tid kan du holde den?

<{POST_SNAPBACK}>

omkring et minut.

Det psykologiske spil fascinerer mig. Enhver der har prøvet denne øvelse ved at det hurtigt bliver ganske ubehageligt.

Jeg synes isometrisk træning er interessant fordi man ret hurtigt møder sin grænse fysisk, men samtidig foregår meget af det oppe i hovedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvad så med isometrisk lat. arbejde for at stabilisere bænkpressen, dér er der da stor overførelsesværdi til dynamisk arbejde.

<{POST_SNAPBACK}>

hvad er ikke isometrisk??

<{POST_SNAPBACK}>

det stabiliserende arbejde latissimus udøver under bænkpres

<{POST_SNAPBACK}>

Jim Wendler skriver: "you also need static strength in your lats. When you bench press your lats are held statically"

<{POST_SNAPBACK}>

men så tager han fejl. Stabiliserende arbejde er stort set aldrig ægte statisk/isometrisk arbejde.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor er stabiliserende arbejde ikke ægte isometrisk ?

Er det fordi man bevæger musklerne bare lidt ?

Og vil det samtidig sige at bare få cm ned og op

kan være god træning f.eks. i squat ?

Henning :showoff:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share