STORE væskeophobningsproblemer


EverLast
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har et mystisk problem ved denne cutning jeg har kørt i år - min krop er simpelthen gået hen og blevet en svamp af en eller anden slags, jo længere jeg er kommet ned i fedt% jo værre er det næsten blevet.

Jeg har tidlgere haft problemet sporadisk når jeg har været langt nede i fedtprocent, men der har normalt været en form for logik i det tidligere - den har jeg bare svært ved at finde idag.

Jeg tilfører ikke f.eks. salt til min kost, min primære fødevarekilde er tun og kylling og ris som carbs, væsken jeg drikker er skummetmælk og vand (og kaffe9, nogle gange lidt cola light, men ikke så meget at jeg mener det skulle dehydrere mig.

Det er vitterlig sådan at jeg fra morgenform til aftenform kan svinge 4 kg - hvilket er pænt voldsomt, mine normale udsving er ca. 2 kg på den normale væskebalance, men 4 kg er trods alt lidt mere end jeg er vandt til - og det er næsten dagligt jeg oplever det nu.

Jeg fik at vide af en bb'er i centeret at jeg skulle spise nogle piller (et eller andet kosttilskud som jeg ikke kan huske navnet på nu - men det lød som kalcium (men tror det var noget andet)) - at han altid spiste dette når han var langt nede for at undgå at suge væske til sig - giver det nogen mening for nogle ?

Når jeg står op om morgenen så spiller formen (hvad der sker med væsken i løbet af natten ved jeg så ikke lige) - men derfra så tager det egentlig bare til, og fra at have vener og streger så ser jeg næsten buff ud om eftermiddagen / aftenen, og jeg føler mig også helt oppustet.

Eneste ændring jeg kan se ved min kost idag, kontra de andre cutninger jeg har kørt er at mængden af sødemiddel er steget betragteligt, hvor jeg før brugte sukker i moderate mængder - så undgår jeg det helt og holdent idag, og benytter SØD i kaffe og hvad har vi - men det er der vel ikke nogen til der taler for at disse stoffer skulle have sådan en bivirkning eller hvad ?

Ideet modtages med kyshånd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Drop DECA'en knægt.  :poking:  :tongue:  :wink:

Ej. Spøg til side. Hvis du drikker for lidt, så danner kroppen hormoner der holder på væsken. Kan det være det der er galt, altså at du drikker for lidt i løbet af dagen?

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

hvordan hænger det sammen om jeg må spørge?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, umiddelbart så har jeg det ligesom du har, og jeg vil ikke mene der er noget usædvanligt i det?

Ligesom dig, så kan jeg være nok så cut om morgenen, men blive lidt buf hen ad aftenen, og det er stort set stensikker uanset hvad, om jeg så har lav fedtprocent eller "høj" fedtprocent. Det er sådan set også uanset hvad jeg fylder i "ovnen".

Link to comment
Share on other sites

Drop DECA'en knægt.  :poking:  :tongue:  :wink:

:tongue:

Ej. Spøg til side. Hvis du drikker for lidt, så danner kroppen hormoner der holder på væsken. Kan det være det der er galt, altså at du drikker for lidt i løbet af dagen?

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

Den er jeg også med på, og jeg synes altså jeg får rigelig med væske indebords, jeg har prøvet at være i væskeunderskud er det er ihvertfald helt korrekt at det ikke har (modsat hvad man skulle tro) en drænende effekt.

Men måske skulle jeg prøve at fylde endnu mere vælske på maskineriet, det er bare spøjst fordi jeg har ikke haft det sådan her over så lang en periode, det har tidligere kun været sporadisk.

Og så et tillægsspørgsmål: hvor hulen forsvinder væsken hen - henover natten - sveder man den ud eller går den i blæren ? det er ligefør jeg overvejer at købe et webcam og sove med tændt lys for at se the alien-transformation.....

SGA:

Ligesom dig, så kan jeg være nok så cut om morgenen, men blive lidt buf hen ad aftenen, og det er stort set stensikker uanset hvad, om jeg så har lav fedtprocent eller "høj" fedtprocent. Det er sådan set også uanset hvad jeg fylder i "ovnen".

Jeg oplever næsten altid kun de her væskeophobninger under cutning og normalt er det kun når jeg kommer ned under 8-9 stykker i fedt% - det er dog mig en gåde hvorfor fordi der ændres ikke synderlig meget på kost og livsstil fra når jeg cutter fra 10-8 som fra 8-6.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Jeg fik at vide af en bb'er i centeret at jeg skulle spise nogle piller (et eller andet kosttilskud som jeg ikke kan huske navnet på nu - men det lød som kalcium (men tror det var noget andet)) - at han altid spiste dette når han var langt nede for at undgå at suge væske til sig - giver det nogen mening for nogle ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er Kalium som bb'eren snakker om. Salt/Kalium ballancen har indflydelse på hvor megen væske du binder. Pre-konkurrence, skrues der ned for saltindtaget og op for kaliumindtaget. Jeg er ikke sikker på at du vil opnå et længerevarende mere drænet look ved at indtage kaliumtabletter, men måske du kunne spørge Angel for et expertsvar.

Ideen med at hælde endnu mere væske på maskinen lyder fornuftig. For mit eget vedkommende er det een af de metoder som virker bedst uden at gå igennem en decideret udtømning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik at vide af en bb'er i centeret at jeg skulle spise nogle piller (et eller andet kosttilskud som jeg ikke kan huske navnet på nu - men det lød som kalcium (men tror det var noget andet)) - at han altid spiste dette når han var langt nede for at undgå at suge væske til sig - giver det nogen mening for nogle ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er Kalium som bb'eren snakker om. Salt/Kalium ballancen har indflydelse på hvor megen væske du binder. Pre-konkurrence, skrues der ned for saltindtaget og op for kaliumindtaget. Jeg er ikke sikker på at du vil opnå et længerevarende mere drænet look ved at indtage kaliumtabletter, men måske du kunne spørge Angel for et expertsvar.

Ideen med at hælde endnu mere væske på maskinen lyder fornuftig. For mit eget vedkommende er det een af de metoder som virker bedst uden at gå igennem en decideret udtømning.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja du får ikke noget ud af at bruge kalium. Det er kun anvendeligt lige op til konk. hvor man skifter salt (fra NaCl til KaCl) for at narre kroppen til at dehydrere sig selv. Hvis jeg var dig ville jeg tilsætte en masse salt i din kost og uppe vandindtaget betydeligt i en periode. 8-10L om dagen sammen med saltet mad skulle kunne gøre tricket. Senere kan du så igen skrue lidt ned for både væsken og saltet.

"Aldosterone acts by regulating sodium re-absorption in the distal tubules of the kidneys. When large quantities of Aldosterone are secreted the sodium ions that enter the kidney filtrate are reabsorbed back along with increased fluid. Consequently, little sodium passes into the urine. This sodium re-absorption therefore promotes the re-absorption of water due to osmosis.

This explains why water retention occurs when very low levels of sodium are introduced through the diet."

Bobybuilding.com

Link to comment
Share on other sites

Conscience & Tunen det var Kalium ja ! - og takker for forklaringen, det kan jeg så godt se ikke helt holder at rende rundt og spise hele tiden.

Tunen:

du får ikke noget ud af at bruge kalium. Det er kun anvendeligt lige op til konk. hvor man skifter salt (fra NaCl til KaCl) for at narre kroppen til at dehydrere sig selv. Hvis jeg var dig ville jeg tilsætte en masse salt i din kost og uppe vandindtaget betydeligt i en periode. 8-10L om dagen sammen med saltet mad skulle kunne gøre tricket. Senere kan du så igen skrue lidt ned for både væsken og saltet.

Kan det simpelthen være fordi jeg får for lidt salt ? det troede jeg man skulle undgå faktisk ?

Link to comment
Share on other sites

Kan det simpelthen være fordi jeg får for lidt salt ? det troede jeg man skulle undgå faktisk ?

<{POST_SNAPBACK}>

Den er sandsynligvis gal med din natrium/kalium-balance og evt. hormoner. Ja, du kan faktisk godt indtage for lidt salt. Såvidt jeg husker fra lægerne i min hosp.-tid skal alm. mennesker ligge på ca. 4-5 gr om dagen (men du må ikke lige hænge mig op på det på stående fod). Et niveau der ved normal kost (produceret) er så rigeligt dækket ind.

Hvis du vil kende dine præcise værdier skal du smutte en tur til lægen og få taget et par blodprøver. Det ville jeg nok gøre, om ikke andet for nysgerrighedens skyld.

Som andre har foreslået. Start med at øge/måle dit væskeindtag. Al væske tæller, både flydende og fast (kost). Tommelfingerreglen lyder at man ved normalt aktivitetsniveau (dvs ingen træning) skal indtage 40 ml væske pr. kg kropsvægt. Hertil skal så lægges væsketab ved evt træning og øget aktivitetsniveau. Du kender muligvis allerede den regel.

Ændring af kost kan også give væskeophobning, men lige det er jeg ikke så meget inde i, så jeg skal undlade at komme med forslag hér ;)

Link to comment
Share on other sites

I teorien vil for meget salt øge ecv og derved øge trykket i blodbanen derved vil en større mængde trænge ud i vævet = større væskeophobninger. Om det holder stik i praksis hos bb med fedt% under 8 ved jeg ikke  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo mere salt indtaget - jo mere salt udskildt. Indtager man meget salt i en periode dræner kroppen sig selv - den skyller det overskydende salt ud. Det er det man udnytter op til konk. ved at skifte salt, så kroppen umiddelbart fotsætter med at udskille væske selvom man loader den med carbs.

For en mere vedvarende løsning uden rebound, mener jeg klart du skal sætte dit indtag af salt op. Sødemiddel indeholder aspartam som jo er vanddrivende, så det er nok heller ikke her skoen trykker. Hvis jeg var dig ville jeg droppe de forarbejdede fødevarer og lave alt fra scratch med tilsætning af salt til alle måltider. Alt med måde selvf.

Held og lykke med det champ.

Link to comment
Share on other sites

Jo mere salt indtaget - jo mere salt udskildt. Indtager man meget salt i en periode dræner kroppen sig selv - den skyller det overskydende salt ud. Det er det man udnytter op til konk. ved at skifte salt, så kroppen umiddelbart fotsætter med at udskille væske selvom man loader den med carbs.

For en mere vedvarende løsning uden rebound, mener jeg klart du skal sætte dit indtag af salt op. Sødemiddel indeholder aspartam som jo er vanddrivende, så det er nok heller ikke her skoen trykker. Hvis jeg var dig ville jeg droppe de forarbejdede fødevarer og lave alt fra scratch med tilsætning af salt til alle måltider. Alt med måde selvf.

Hvis kroppen justerede saltbalancen 100% effektivt, som du antyder, ville saltindtaget ikke betyde noget når vi snakker om vedvarende effekt. Man trækker ikke mere vand ud, men belaster blot nyrerne mere. Hvis man skulle ha en effekt skulle man indtage meget salt og kun lidt vand, hvorved netto resultat ville være mindre vand i kroppen, dog med risiko for dehydrering.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tak for de gode svar her ! - jeg er gået igang med at hælde væske på maskinen - og har øget mit saltindtag en smule, så må vi se om det hjælper  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hjælper det? lider af samme problem, svinger også helt op til 4 kg i vægt på en dag, PS hvor meget vand drikker du om dagen?

Link to comment
Share on other sites

L^P:

Hjælper det? lider af samme problem, svinger også helt op til 4 kg i vægt på en dag, PS hvor meget vand drikker du om dagen?

Svært at sige.

Normalt drikker jeg vel ca. 2 liter ren vand om dagen - dette har jeg øget til et 3.5 - 4 liter, og så har jeg skåret ned på kaffen - jeg synes ikke det har ændret så meget igen, men nogle dage har bestemt været bedre end andre. Men det er ikke sådan at det er løst.

Saltindtaget har jeg øget ved at bruge lidt peanuts i min mad - om det er nok ved jeg så ikke helt ?

Tilgengæld har denne uges træningsfri (kun cardio, suppleret med TP, og stadig ca 4 liter vand) givet et synligt resultat, og jeg suger slet ikke til mig på samme måde lige nu - men det er selvfølgelig ikke helt holdbart i længden.

Link to comment
Share on other sites

Tilgengæld har denne uges træningsfri (kun cardio, suppleret med TP, og stadig ca 4 liter vand) givet et synligt resultat, og jeg suger slet ikke til mig på samme måde lige nu - men det er selvfølgelig ikke helt holdbart i længden.

Så man er på vej ud på et skråplan :tongue:

Lidt offtopic (sorry): Men jeg erindrer at det eneste du fik ud af TP var en omgang halsbrænd? Men det har måske ændret sig..

Link to comment
Share on other sites

Tilgengæld har denne uges træningsfri (kun cardio, suppleret med TP, og stadig ca 4 liter vand) givet et synligt resultat, og jeg suger slet ikke til mig på samme måde lige nu - men det er selvfølgelig ikke helt holdbart i længden.

Så man er på vej ud på et skråplan :tongue:

Lidt offtopic (sorry): Men jeg erindrer at det eneste du fik ud af TP var en omgang halsbrænd? Men det har måske ændret sig..

<{POST_SNAPBACK}>

Præcis ! jeg var bestemt ikke imponeret over dem da jeg i sin tid prøvede dem - og jeg troede faktisk det var en røver,jeg kunne ikke mærke en meter, udover netop sure opstød af cayennepebersmag - der var ingen tilføjet følelse overhovedet.

Men folk blev ved med at snakke om dem, og så har jeg altså lige prøvet at tage en omgang hvor jeg har ændret dosering en anelse, og så skal jeg da ellers love for der kom andre boller på suppen og gang i maskineriet - men både positivt og negativt.

Dog stadigvæk lidt rouletten over den, jeg tror nogle af kapslerne er nitten nogen gange.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share