Kampsport ???


stegger
 Share

Recommended Posts

hej stegger

Jeg har læst debatten, og synes der er kommet nogle gode bud på, hvordan du kan komme i god form, og måske også forbedre din koordination. Jeg er selv igang med optagelsen til politiet, men er en lidt mindre gut end dig, og har ikke selv problemer med koordinationen eller sprint.

Jeg har tænkt mig, at komme med et lidt utraditionelt bud på, hvordan du bliver tunet til prøven.

For at forbedre din koordination er det vigtigt du konstant presser dit nervesystem til at tilpasse sig nye bevægelser. Dette kan gøres ved, at prøve sportstyper du ikke er vant til f.eks. aerobics, svømning, basket mm. En all-round træning vil også stimulere muskelgrupper du ikke normalt bruger. Programmet vil bevirke, at du også bliver tunet på et neurofysiologisk plan og ikke kun rent fysisk. Elitesportsfolk har udvist et positivt respons på denne form for træning, og jeg er selv bruger af. Programmet minsker også risikoen for overbelastning ved længerevarende hård træning.

Jeg er selv en stor fan af kampsport, men kombinationen med all-round varieret træning vil give dig en mærkant bedre koordination. Mht sprint og hurtighed er der den gode, gamle og onde interval træning.

Held og lykke håber du klarer den næste gang.

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

du bør også undersøge WingTsun. jeg har selv dyrker flere karatestilarter og WT gennem flere år. WT vil jeg betegne som en af de mest funktionelle, reelt anvendelige kampsportsformer. det indeholder alt fra gulvkamp, stående kamp, kamp med våben og har samtidigt et højt åndeligt niveau (så det ikke bliver ren brydning det hele :-)

tjek www.wingtsun.dk

Link to comment
Share on other sites

Hvad med Judo?

-Ikke at jeg selv har nogen erfaring med sporten, men har dog tit overvejet at begynde.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan varmt anbefale judo. Jeg har selv trænet både ju-jutsu og judo, men træner nu kun judo - ganske vist mest for sportens skyld... :smile:

Hvis man skal lære selvforsvar findes der mange andre stilarter, som vil være bedre egnet end judo. Men man finder hurtigt frem til nogle favoritkast, stranguleringer osv - kan man dem GODT - kan de sagtens bruge som (en del) af selvforsvar.

Jeg HAR hørt en historie om en judoka, som blev overfaldet - og klarede "problemerne" vha. judo...

Edited by jdc
Link to comment
Share on other sites

Hvad med Judo?

-Ikke at jeg selv har nogen erfaring med sporten, men har dog tit overvejet at begynde.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan varmt anbefale judo. Jeg har selv trænet både ju-jutsu og judo, men træner nu kun judo - ganske vist mest for sportens skyld... :smile:

Hvis man skal lære selvforsvar findes der mange andre stilarter, som vil være bedre egnet end judo. Men man finder hurtigt frem til nogle favoritkast, stranguleringer osv - kan man dem GODT - kan de sagtens bruge som (en del) af selvforsvar.

Jeg HAR hørt en historie om en judoka, som blev overfaldet - og klarede "problerne" vha. judo...

<{POST_SNAPBACK}>

Der indgår også en del judotræning i politiskolens selvforsvarstræning, så det er bestemt ikke en dum idé! Jeg vil dog stadig anbefale boksning til konditions-/koordinationsdelen.

Link to comment
Share on other sites

Mit bud på en effektiv kampsport/mentalitetssport, som vil være meget anvendelig i politi øjemed er Escrima Concepts.

Jeg træner selv WT (når jeg ellers har tid til det), hvilket er en meget direkte form for selvforsvar. Her kæmper man uden våben mod folk der heller ikke har våben. Meget effektivt, og kan rede din røv på diverse razzia.

Desuden har jeg on/off trænet et system der hedder Escrima Concepts. Denne kampsport mener jeg vil være mest relevant at træne eftersom man lærer at bevæge sig i et miljø hvori der indgår våben. Flere og flere idioter går med kniv, og hvis man tror man kan klare sig med et "judo"-greb (ikke for at tale ned om judo!) så ender man i en ligpose :mad:

Escrima lærer dig hvordan du skal kæmpe med og uden våben mod folk der primært har våben. Vigtigst af alt er at man får usandsynlig meget RESPEKT for våben, og lærer hvor vigtigt det er at gøre ting som kuglepenne, askebægre, flasker m.m som effektive våben.

Escrima Concepts uden våben er meget bokseagtigt, så du vil også lære at kæmpe uden brug af andre våben end dine næver.

Når det er sagt, vil jeg da give dem ret, der skriver at det vil være godt for dig at træne noget MMA, Thai, Box agtigt. Problemet ved kun at træne ubevæbnet er at man opbygger en falsk tryghed. NÅr først man når et vist niveau begynder man at føle sig uovervindelig, hvilket kan koste DIG dyrt i en real-life situation.

En betjent der ikke er istand til at håndtere sin knippel korrekt kan komme grueligt galt afsted hvis en eller anden afvæbner ham. Det er IKKE let at kæmpe med våben.

Derfor lær at kæmp med og uden våben, men koncentrer din træning om våbendelen.

Jeg ved godt at man som betjent stort set aldrig er alene, men det må satme være surt at havne i et håndgemæng hvis ens makker er blevet mejet ned.

Held og lykke med dit valg. Er du interesseret i Escrima Concepts, så se nærmere på Escrima Concepts og Wing Tsun

Mvh Jacob

Link to comment
Share on other sites

Mit bud på en effektiv kampsport/mentalitetssport, som vil være meget anvendelig i politi øjemed er Escrima Concepts.

Jeg træner selv WT (når jeg ellers har tid til det), hvilket er en meget direkte form for selvforsvar. Her kæmper man uden våben mod folk der heller ikke har våben. Meget effektivt, og kan rede din røv på diverse razzia.

Desuden har jeg on/off trænet et system der hedder Escrima Concepts. Denne kampsport mener jeg vil være mest relevant at træne eftersom man lærer at bevæge sig i et miljø hvori der indgår våben. Flere og flere idioter går med kniv, og hvis man tror man kan klare sig med et "judo"-greb (ikke for at tale ned om judo!) så ender man i en ligpose  :mad:

Escrima lærer dig hvordan du skal kæmpe med og uden våben mod folk der primært har våben. Vigtigst af alt er at man får usandsynlig meget RESPEKT for våben, og lærer hvor vigtigt det er at gøre ting som kuglepenne, askebægre, flasker m.m som effektive våben.

Escrima Concepts uden våben er meget bokseagtigt, så du vil også lære at kæmpe uden brug af andre våben end dine næver.

Når det er sagt, vil jeg da give dem ret, der skriver at det vil være godt for dig at træne noget MMA, Thai, Box agtigt. Problemet ved kun at træne ubevæbnet er at man opbygger en falsk tryghed. NÅr først man når et vist niveau begynder man at føle sig uovervindelig, hvilket kan koste DIG dyrt i en real-life situation.

En betjent der ikke er istand til at håndtere sin knippel korrekt kan komme grueligt galt afsted hvis en eller anden afvæbner ham. Det er IKKE let at kæmpe med våben.

Derfor lær at kæmp med og uden våben, men koncentrer din træning om våbendelen.

Jeg ved godt at man som betjent stort set aldrig er alene, men det må satme være surt at havne i et håndgemæng hvis ens makker er blevet mejet ned.

Held og lykke med dit valg. Er du interesseret i Escrima Concepts, så se nærmere på Escrima Concepts og Wing Tsun

Mvh Jacob

<{POST_SNAPBACK}>

Spændende læsning! Overvejer faktisk selv, mere og mere at begynde til noget kampsport! :cooldance::smile:

Link to comment
Share on other sites

Spændende læsning! Overvejer faktisk selv, mere og mere at begynde til noget kampsport!  :cooldance:  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan jeg klart anbefale dig Patrick.

Jeg er selv af natur pænt aggressiv :devil: , og WT/Escrima har ikke gjort mig mindre aggressiv -tværtimod.

Til gengæld har jeg lært at tænde 1000 % af, men KUN hvis det er nødvendigt.

Jeg vil kalde det en form for kontrolleret aggressivitet :wink:

Noget du klart kan gøre nytte af når du skal prøve kræfter med Korpset :smile:

-Jacob.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale aikido. Her finder du masser af koordinationstræning, forsvar mod flere mennesker + træning i våbenbrug (sværd/kniv + lang stav/slagstok)

Navy SEALs undervises bl.a. i Aikido

http://www.aikidofaq.com/

aikido_circle.gif

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg trænede dette i valby i et halvt års tid, jeg vil sige det er en fascinerende kampkunst og det er virkelig en aha oplevelse - men jeg har aldrig i mit liv oplevet en mere kedelig og ikke-intensiv træning - det var ekstrem easy stemning.

Når jeg bliver 50 år, så vil jeg træne aikido - ikke før.

<{POST_SNAPBACK}>

Klubber er vel forskellige?

Jeg trænede i Frederikshavn, og vi havde en intensiv træning med decideret kamptræning, hvor vi kortere eller længere tid stod i midten af en rundkreds og blev angrebet fra alle vinkler af flere på een gang. Det giver nogle blå mærker skal jeg hilse og sige. :smile:

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm. Jeg har også trænet i Frederikshavn aikido klub, og som der bliver sagt, så er det altså ikke en konditionskrævende kampsport - og da slet ikke noget som vil kunne hjælpe til hans optagelsesprøve.

Stegger:

Men hvis du endelig vil vælge en kampsport, er det alligevel svært at sige, hvilken en som er den mest krævende - konditionsmæssigt. Det er højest individuelt, hvordan den enkelte kampsportsklub træner, og hvad de lægger vægt på.

Men min personlige holdning er, at kickboxing er det hårdeste jeg har prøvet, og jeg har nu prøvet at træne i et par klubber eller 3 :wink: Men den rigtige løsning er vel, at du prøver nogle klubber i dit område, og herefter vurderer hvilken en, som du finder mest interessant ift. optagelsesprøven. For når alt kommer til stykket, så er det jo nok dig selv, som bedst ved hvor de svage sider befinder sig.

Men en sidste "note" fra mig: Hvorfor hopper du ikke bare op på cyklen, og ellers gir den gas en time om dagen? Det er min erfaring, at det er den nemmeste måde at opbygge en god grundform på. Derfor kombination af løb, cykling og de koordinationsøvelser som du skal udføre til prøven - synes jeg er den rigtige løsning.

Edited by JessPedersen
Link to comment
Share on other sites

Mit bud på en effektiv kampsport/mentalitetssport, som vil være meget anvendelig i politi øjemed er Escrima Concepts.

Jeg træner selv WT (når jeg ellers har tid til det), hvilket er en meget direkte form for selvforsvar. Her kæmper man uden våben mod folk der heller ikke har våben. Meget effektivt, og kan rede din røv på diverse razzia.

Desuden har jeg on/off trænet et system der hedder Escrima Concepts. Denne kampsport mener jeg vil være mest relevant at træne eftersom man lærer at bevæge sig i et miljø hvori der indgår våben. Flere og flere idioter går med kniv, og hvis man tror man kan klare sig med et "judo"-greb (ikke for at tale ned om judo!) så ender man i en ligpose  :mad:

Escrima lærer dig hvordan du skal kæmpe med og uden våben mod folk der primært har våben. Vigtigst af alt er at man får usandsynlig meget RESPEKT for våben, og lærer hvor vigtigt det er at gøre ting som kuglepenne, askebægre, flasker m.m som effektive våben.

Escrima Concepts uden våben er meget bokseagtigt, så du vil også lære at kæmpe uden brug af andre våben end dine næver.

Når det er sagt, vil jeg da give dem ret, der skriver at det vil være godt for dig at træne noget MMA, Thai, Box agtigt. Problemet ved kun at træne ubevæbnet er at man opbygger en falsk tryghed. NÅr først man når et vist niveau begynder man at føle sig uovervindelig, hvilket kan koste DIG dyrt i en real-life situation.

En betjent der ikke er istand til at håndtere sin knippel korrekt kan komme grueligt galt afsted hvis en eller anden afvæbner ham. Det er IKKE let at kæmpe med våben.

Derfor lær at kæmp med og uden våben, men koncentrer din træning om våbendelen.

Jeg ved godt at man som betjent stort set aldrig er alene, men det må satme være surt at havne i et håndgemæng hvis ens makker er blevet mejet ned.

Held og lykke med dit valg. Er du interesseret i Escrima Concepts, så se nærmere på Escrima Concepts og Wing Tsun

Mvh Jacob

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kender ikke ret meget til WT og Escrima, men det er helt sikkert effektivt nok! Problemet er bare, som jeg ser det, at du kun kan bruge det i en virkelig nødsituation. Hvilket selvfølgelig også er rigtig godt!

Det er bare ikke særlig smart at fyre 30 kædeslag i hovedet på en gerningsmand fordi han ikke lige vil anholdes!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så vigtigt hvad slags MA du vælger; det vigtigste er din indstilling til træning. Al MA træner koordination i et eller andet omfang og det er jo det du primært skal bruge det til.

Vælg noget du synes er sjovt og motiverende; det kommer man længst med.

Link to comment
Share on other sites

Spændende læsning! Overvejer faktisk selv, mere og mere at begynde til noget kampsport!  :cooldance:  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan jeg klart anbefale dig Patrick.

Jeg er selv af natur pænt aggressiv :devil: , og WT/Escrima har ikke gjort mig mindre aggressiv -tværtimod.

Til gengæld har jeg lært at tænde 1000 % af, men KUN hvis det er nødvendigt.

Jeg vil kalde det en form for kontrolleret aggressivitet :wink:

Noget du klart kan gøre nytte af når du skal prøve kræfter med Korpset :smile:

-Jacob.

<{POST_SNAPBACK}>

:w00t:

Ku også være sjovt at prøve kræfter med noget nyt.. nu har jeg jo bokset i noget tid, men det kunne være interessant at prøve noget hvor man får hele kroppen med.. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

For lige at holde mig til tråden, vil jeg KLART anbefale dig at begynde at gå til atletik.

Der er fokus på mange forskellige koordinationsøvelser mod de forskellige discipliner, og jeg kunne forestille mig at det er den slags øvelser du er gået "ned" på. Desuden kan du samtidig få trænet noget eksplosivt og få den sprint med.

Forstår umiddelbart ikke folk foreslår kamsport i så stor grad.

Men ellers må du uddybe hvilke koordinationsøvelser det var, hvis jeg har læst det forkert.

Link to comment
Share on other sites

Igen tak for alle svarene.

I dag fik jeg brevet fra politiet. Det var selvfølgelig et afslag, men de har heri præciseret årsagen til mit afslag.

For at tage de væsentlig konklusioner fra brevet så står der at " aspiranten var særdeles dårlig koordinerende og i dårlig grundform. Desuden er mine kropshævninger ikke høje nok, man skal have hagen over bommen, og mine var svære at vurdere, hvorfor de skriver at de ikke var godkendte.

Jeg har fået et halvt år karenstid, hvor efter jeg må søge igen. Men søger jeg inden den 11 januar, skal jeg ikke gå op til de skriflige prøver igen. Derfor er målet at jeg er klar inden da. Jeg har derfor 6 måneder, og kan herefter søge igen. Jeg skal redegøre for, hvad jeg har gjort for at forbedre mig, for overhovedet at få lov at gå op.

Min plan er derfor at jeg skære ned på styrketræningen, således at den kuin bliver 3 gange om ugen, og kun med fokus på overkroppen, og særligt kropshævninger. Den del har jeg styr på.

Desuden vil jeg gå i skarp diæt, og regner/håber på at smide 10-15 kilo.

For at sikre at jeg kan klarer løbekravene, vil jeg forsat løbe 2 gange om ugen, og det skal fortrinsvis være interval træning.

Sidst men ikke mindst skal min koordineringsevne forbedres, og det er i virkeligheden her jeg er mest nervøs, for om jeg kan nå det. :raisebrow: Opvarmningen/koordineringsøvelserne er ikke de samme ved alle optagelseprøverne, og derfor kan jeg ikke bare terpe 4-5 forskellige øvelser, for så at komme videre. Jeg skal helt grundlæggende lære at bruge min krop på anden måde, end den meget mekaniske måde man bruger den i styrketræning. Desuden var jeg vild med at bokse, da jeg var yngre. Det er derfor jeg har foreslået kampsport, og når jeg nu er igang, så vil jeg gerne bruge lære at bruge hele kroppen, og derfor helst ikke boksning. Jeg overvejer faktisk at gå til noget aerobic en gang om ugen....

Næste skridt er at gå til et par klubber og prøve dem af, for så at vælge. Så hvis i kender et godt sted, med fleksible holdtider, så skriv :smile: Jeg prøver nok også nogle af de i bud i er kommet med, men CLA ligger meget upraktisk i forhold til mig.

Link to comment
Share on other sites

hmmmm politiet bruger bla mange kombinationer fra Jiu Jitsu, som er japansk selvforsvar, dette bruges også i det Canadiske fængelsvæsen, og i forsvaret...

Kunne jo være en fordel, hvis du alligevel skal hen og have det ppå skolen senere. :smile:

Men det gode ville jo være at finde en sport der passer individuelt til dine behov, det er næsten som at tage en trøje på, enten passer den, ellers så gør den ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Igen tak for alle svarene.

I dag fik jeg brevet fra politiet. Det var selvfølgelig et afslag, men de har heri præciseret årsagen til mit afslag.

For at tage de væsentlig konklusioner fra brevet så står der at " aspiranten var særdeles dårlig koordinerende og i dårlig grundform. Desuden er mine kropshævninger ikke høje nok, man skal have hagen over bommen, og mine var svære at vurdere, hvorfor de skriver at de ikke var godkendte.

Jeg har fået et halvt år karenstid, hvor efter jeg må søge igen. Men søger jeg inden den 11 januar, skal jeg ikke gå op til de skriflige prøver igen. Derfor er målet at jeg er klar inden da. Jeg har derfor 6 måneder, og kan herefter søge igen. Jeg skal redegøre for, hvad jeg har gjort for at forbedre mig, for overhovedet at få lov at gå op.

Min plan er derfor at jeg skære ned på styrketræningen, således at den kuin bliver 3 gange om ugen, og kun med fokus på overkroppen, og særligt kropshævninger. Den del har jeg styr på.

Desuden vil jeg gå i skarp diæt, og regner/håber på at smide 10-15 kilo.

For at sikre at jeg kan klarer løbekravene, vil jeg forsat løbe 2 gange om ugen, og det skal fortrinsvis være interval træning.

<{POST_SNAPBACK}>

Ærligt talt så har du sgu også kvajet dig m.h.t. de fysiske krav.. :wink: Når det så er sagt så ved du jo præcist hvad du skal lave anderledes og redegøre for, så nu er du jo på rette vej! :smile: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvor hurtigt løb du egentlig ? Jeg tænker, siden de skriver dårlig grundform. Hvis du ligefrem var tæt på ikke at løbe på kravet ville jeg nok løbe lidt mere end 2 gange om ugen for at sikre mig at have tilstrækkeligt overskud til prøven... Men uanset hvad så held og lykke. Kender flere der dumpede første gang, før de endelig kom ind.....

Link to comment
Share on other sites

Stegger:

Faktisk så synes jeg at aerobics lyder som en glimrende ide!

Du bliver presset lidt på konditionen, og tit er der jo også et stort element af koordination i det.

Men mht. din grundlæggende kondition - du kommer ikke udenom at løbe! Ud på landevejen med dig, tre gange om ugen. Selv korte ture kan give en væsentlig forbedring, hvis startformen er lav nok.

For at vælge noget politirelevant kampsport, skal det jo som sagt af andre nok ikke lige være en sport hvor slag er første løsning. Traditionel jiu-jitsu er træning af låse og nedtagninger fra stående - dog uden kampmomentet..

Link to comment
Share on other sites

Hvor hurtigt løb du egentlig ?
jeg brugte 11 min og 29 sek på at løbe 2400 meter
For at vælge noget politirelevant kampsport, skal det jo som sagt af andre nok ikke lige være en sport hvor slag er første løsning

Det er selvfølgelig også med i mine overvejelser, men det vigtigste er at min koordineringsevne bliver forbedret.

Kan det passe at politiet træner Wing Tsun?

Link to comment
Share on other sites

Forstår umiddelbart ikke folk foreslår kamsport i så stor grad.

<{POST_SNAPBACK}>

nu gætter jeg bare..

men kunne det være fordi der står "kampsport" i titlen og der rent faktisk bliver bedt om relevante eksempler på kampsport?

:bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

ja ok - i see, MEN jeg ved bare at der i atletik bliver fokusere UTROLIG meget på netop koordinationsøvelser. Men ellers kunne det for den sags skyld vel lige så godt være dans, eller gymnastik - mener bare de alternativer er bedre end kampsport rent motorisk. Om det er "sjovere" skal jeg ikke kunne sige.

Link to comment
Share on other sites

Stegger:

så vidt jeg har kunnet forstå på mine venner i politiet, så er selvforsvaret de lære ikke af en bestemt type, men en blanding af det hele. Men elementer af WT, men også Modern Arnis mm. indgår. Men jeg synes de skulle fokusere lidt mere på løb og koordinationstræning. Du er en robust gut, og de nødvendige teknikker skal politiet nok lære dig. Koordinations- og konditionstræningen kan opnås igennem kampsport, men så skal du vælge en stilart, hvor der er knald på til træning. Men mit bud er at du skal prøve dig frem. Tag ud til nogle forskellige klubber, de har altid 1 el. 2 gratis prøvetimer. Jeg dyrkede selv to typer kampsport, en for konditionen, smidighed og styrke og en for brugbar teknikker.

husk at det er kun dig, der ved hvilken træning, der passer dig bedst. Men der er kommet mange gode tips og erfaringerne. Brug dem

Held og lykke!!!!

God ide med lidt mindre kilo på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Weellllll, f... - gode råd er der nok af!

Vil lige bidrage til "svimmelheden"!!!

Forsvarets forhindringsbane (FHB) træner en del af de funktionalitetskrav, du efterspørger.

- Koordination

- Balance

- Muskeludholdenhed

- Aerob kardio

- Anaerob kardio

-"frygtløshed"

Alle der har prøvet den satan ved, hvad jeg mener... :devil:

post-8136-1119180147.jpg

Det er 500 meter med 20 forhindringer undervejs. Man skal have en MEGET god grundform, hvis man skal løbe (ikke lunte) hele banen igennem bare nogenlunde...

Koordination og balance:

Træne passageteknik af de enkelte forhindringer, hvilket også er ret sjovt, da man kan forcere dem med hurtigere og hurtigere teknikker efterhånden som man bliver bedre og mere modig.

Aerob kardio:

Træne moderat tempo gennemløb af hele banen, hvor det bare gælde om at komme i mål. Her er teknikke ikke så vigtig, da man i starten ikke har luft nok til at bekymre sig om den alligevel.

Anerob kardio (sprint):

Træne hurtigt tempo gennemløb af 3 forhindringer - 1/5, 1/4, 1/3, 1/2 bane. You will get toasted no matter what. Du finder hurtigt ud af, hvad det vil sige, at have for mange ikke-funktionelle kilo at slæbe rundt på!!!

Muskeludholdenhed:

Den kommer helt af sig selv, når du hamrer banen igennem tre gange i streg!

Du bliver nok nødt til at alliere dig med en, der kan vise dig de forskellige teknikker...og så skal der jo lige være en bane! :wink:

Inddrag det en gang om ugen sammen med almindeligt løb, noget kampsport og noget pump/HIT m.m.

Så skulle du f...... kunne blive flyvende!

Edited by TAZZ
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share