Protein =doping, stive muskler og ødelagte nyrer


Mayol
 Share

Recommended Posts

PÅ en anden website køre pt. en diskussion som startede vder. doping men endte i en diskussion om nedenstående som en anden delatger i diskussionen hævdede :

"protein pulver må vel tilskrives en slags doping. og en overdreven brug af protein ødelægger din naturlige kreatin produktion (og nyrerne) og i visse tilfælde 'stivner' din krop/muskler. ud over det 'trigger' man en øget og mere effektiv fedtoptagelse i kroppen.

hverken det ene eller andet gavner nogen form for præstation.."

referencen hertil skulle være en læge studerende og kennelejere ..*GG*..jojo

Jeg blev bare træt af at diskussionen kørte på en totalt fjollet plan og starter den nu her hvor jeg håber at et par fagligt velfunderet personer kan tilbagevise disse påstande således at jeg ikke behøver at hive håret ud i desperation ... således en opfordring til at modbevise disse besynderlige påstande (særligt den med "stive" muskler og dårlige nyrer v. ekstra protein indtag !!!)

Link to comment
Share on other sites

Nå. Jeg skal lige beklage at min indlæg bære præg af at være noget negativ ladet... enhver holdning er lige så god som enhver anden (men kun én der er korrekt) og jeg har ikke ret til at lade min indlæg farve af at jeg finder påstanden fjollet ....guderne skal vide at jeg har måtte rette op på div. fejlagtige (og sikkert også fjollede) forestillinger vedr. idrætsudøvelse og ernæring ....

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Som du selv siger Mayol, så lyder udsagnet "fjollet". Medmindre påstandene bliver underbyggede med gode argumenter, er det ikke værd at spilde krudt på en modargumentation.

Bemærk forøvrigt den knap der hedder "Ret". Med denne kan du rette stavefejl i dine egne indlæg - også efter at du har postet dem.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nej, det er ikke helt forkert, men her snakker vi først og fremmest folk der i forvejen er nyrepatienter. For almindelige mennesker er der også en risiko for skader, men den er lille og det er meget store mængder protein der skal til.

Der er en risiko ved alt. Vand kan være dræbende i doser helt ned til 0,2 l.

Link to comment
Share on other sites

JA det er rigtigt. Det er de færreste der ved at ALT er skadeligt bare det er i de rigtige mængder...

jeg kunne bare ikke lige huske hvor meget der skulle til.....men det er vidt ret meget.

En enkel ting jeg lige har fundet på Medline er en undersøgelse, som viser at et stort indtag af protein kan virke ret skadeligt i form af cancer.....men som sagt: ALT er skadeligt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for dette gyldne råd med "ret" som jeg uden tvivl vil benytte dagligt fremover .... forbandet taster !!!)

Men sig mig...er det muligt at fastslå HVOR store mængder protein over HVOR lange perioder der kan være skadeligt for en "normal" person ? eller er det på så usikkert grundlag eller med så lille risiko at det ikke er muligt at opsætte regler herfor ?

Jeg mener forøvrigt at have set forsøg fra Karolinska institutet og lunds uni som omhandlede decideret overload af protein (f.eks. 4g/dag) over en periode (tror det  var 3-4 måneder) med positivt resultat ...er der nogen der tilfældigvis har link til disse eller andre forsøg af samme art ?

Link to comment
Share on other sites

Der findes nogle undersøgelser om hvor meget protein du skal indtage, men det er desværre ikke alle der konkluderer det samme. Umiddelbart synes jeg at huske at det ikke kan betale sig at indtage mere end 2g/kg/dag. Der er vist allerede et par undersøgelse spredt ud over dette forum, men det kan godt være at det snart er tid til at diskutere det igen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hørt en sygeplejerske udtale følgende:

De personer der har størst proteinbehov er brandsårspatienter med forbrændinger på over 50% af kroppen.

(Hud har et højt protein- og lavt væskeindhold)

De skal derfor have mindst 1½ gram protein pr. kilo kropsvægt.

Det er ikke meget i forhold til hvad vi andre propper os med.

Gu ved om vi overhovedet behøver at æde så meget protein som vi gør? Hvor meget protein tror i gorillaerne i Zoo får pr. dag pr. kilo kropsvægt? Og de virker da ellers helt muskuløse. Selvom de hovedsageligt får grøntsager og frugt.

Link to comment
Share on other sites

tja, du burde kunne klare dig fint med 0,75g/kg kropsvægt dagligt.

Brandsårspatienter skal helst have 2g/kg, men mest fordi kropsvæsken siver fra deres sår, hvorved de mister en masse protein.

Hvis du træner skader du musklerne og bygger en smule mere op end du nedbryder, derfor har du brug for lidt mere.

Da muskler består af ca. 20% protein, burde du med lidt købmandsregning kunne øge din muskelmasse med ca. 400g/dag, hvilket du selvfølgelig ikke gør(hvis du gør, vil jeg gerne vide hvordan :) )

Der er altså et deficit mellem det du indtager og det du bygger ind i din krop.

Du kan også tale om en udnyttelsesprocent(U%).

Hvis du indtager fhv. små mængder men stadig over dit behov, er din U% høj, mens den bliver tilsvarende lavere so mere protein du indtager.

Eftersom den gængse teori er "jo mere desto bedre", vil et større indtag føre tilstørre vækst.

Dette er dog vist ikke bevist, mig bekendt.

Hvor din grænse for hvilken mængde der er smartest at indtage ligge, ved jeg ikke, men prøv med 1,5g/kg - det burde være mere end nok.

Du kan sagtens finde folk, der siger "det kan ikke gøre det!" og dem vil vi da vist begge gerne høre fra :)

Link to comment
Share on other sites

At sammenligne gorillaer med os mennesker, kan man nok ikke helt......en menneskelig pendant kunne være "man behøver nok ikke være i solen ret længe, bare kig på negere de er sgu brune alligevel" og negere ligner nok os europæere lidt mere end vi ligner gorillaer ;)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jan-> Jeg ved godt at vi ikke er gorillaer, men proteinerne må da komme et sted fra! Og hvis ikke de gør det, så må det daglige proteintab være mindre end vi går og tror. Jeg tror ikke at cellerne i en gorillas krop er så forskellige fra vores.

Hvordan tror du at menneskene så ud i stenalderen, før vi fik proteinpulver og viden om ernæring osv? De har jo åbenbart overlevet alligevel, hvilket må kræve et minimum af muskelmasse trodsalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share