Ufrivillige muskelsammentrækninger


Cheat-freak
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem længere tid (Dvs det er lige kommet tilbage, havde det også i efteråret... Det var væk i vinterpausen fra fodbold, så det er nok det det kommer af) haft nogle problemer med at Hamstrings (Bagsiden af lårene) har lavet nogle ufrivillige sammentrækninger, som giver en stærk smerte der får mig til at rulle sig helt sammen, i en krampagtig bevægelse. Når jeg strækker benet forsvinder det efter et par sekunder, og når man så bagefter strækker musklen ud mærkes det lige som når man lige har trænet. Det er i almindelighed ikke noget stort problem, da det som regel sker noget jeg selv sidder og glor fjernsyn på mit værelse, men det er også et par gange sket i mere uheldige situationer, kan lige nævne to...

Var hjemme ved en pige, og vi lå så i hendes seng og snakkede... Pludselig er jeg lige ved at snørre mig sammen, men forsøger naturligvis at vise det så lidt som muligt, og det resulterer i at jeg kommer til nærmest at sparke mit ben frem for at få det strakt så hurtigt som muligt... Hvordan er det lige man forklarer hende hvordan det hænger sammen?

En anden gang var midt i en tysktime, hvor det skete, og der er ikke plads til at strække benene ved de der åndsvage borde, så jeg var nødt til at rejse mig, og fik så en skider... Sur røv... Hun sagde at det var da bare en dårlig undskyldning da jeg forklarede hvordan det hang sammen... Forstår hende egentlig godt, det lyder jo ikke særlig sandsynligt...

Nogen der kan fortælle hvad det er, og hvordan jeg undgår det?

Link to comment
Share on other sites

hmm. Lydder som noget der er svært at gøre noget ved. Men måske en ide at sørge for at få strukket godt ud efter træning af hams.

Det burde jo være til at forklare. Forstår ikke hvis andre skulle undre sig over det. Det er jo bare en form for krampe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet noget der ligner disse hamstrings kramper....jeg må dog indrømme at jeg aldrig har haft fornemmelsen af at jeg tog skade af det på nogen måde og har heller ikke oplevet det de seneste år.... borset fra enkelte gange hvis jeg har været ud og dykke (under dykket...vildt irriterende)...tilgenhæld har jeg haft de underligste vibrationer i den ene skulder en gang samt i øverste venstre side af maven..... hver gang er det gået i sig selv rimeligt hurtigt..... er der monstro nogen med en faglig baggrund der kan forklare hvad dette opstår af ?

Link to comment
Share on other sites

Burde forresten lige sige at jeg selv kan fremprovorere noget der ligner meget i mine calves (Læggene, stavede det vist egentlig også forkert..?:)) Jeg prøver bevidst at overspænde i læggene, og så kommer smerten, men det er dog meget mere kontroleret i læggene, da det bare lige er at man skal bøje vristen, og så er det ovre... Ved ikke om det er noget alle kan gøre dette, men I kan lige prøve, og hvis det virker kan I nok godt forestille jer hvordan det er når det er Hamstrings...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

BUMP!

Tjae, jeg var ude og løbe igår... 5 km og har haft godt ømme ben idag... Desuden er mine ben gået i krampe for et godt ord... Er der nogen der kan forklare hvorfor de gør det?

Tænkte lige på, det må da egentlig være effektiv træning, for man får trukket musklen sammen mere effektivt end man selv kan gøre... Uanset hvor tunge vægte du bruger, jeg tror ikke man kan opnå den aktivitet (Og medfølgende smerte...) ved alm. træning...

Et begyndt at få det lidt i mine trapz også, det gør også ret ondt, men slet slet ikke i nærheden af når Hamstrings ruller sig ud i al sin charme...!!! :(

Link to comment
Share on other sites

jeg har det også ved læggene og ved halsen, jeg ved desværre ikke hvorfor det kommer. Mit foreslag er at være opmærksom på hvordan du bevæger benet lige før det kommer, med lidt øvelse kan man undgå at have benet gør forkert ting. Jeg ved fx. at mit kommer hvis jeg spænder hårdt i læggen samtidig med at min fod er i en gal stilling og mht. halsen bør jeg ikke lave en hurtig bevægelse hvor jeg kigger ned og til højre. Underligt I know!!!

Link to comment
Share on other sites

Lidt om kramper i forbindelse med træning, god fornøjelse :):

J Sports Sci 1997 Jun;15(3):277-85

Aetiology of skeletal muscle 'cramps' during exercise: a novel hypothesis.

Schwellnus MP, Derman EW, Noakes TD.

MRC/UCT Bioenergetics of Exercise Research Unit, University of Cape Town Medical School, Newlands, South Africa.

The aetiology of exercise-associated muscle cramps (EAMC), defined as 'painful, spasmodic, involuntary contractions of skeletal muscle during or immediately after physical exercise', has not been well investigated and is therefore not well understood. This review focuses on the physiological basis for skeletal muscle relaxation, a historical perspective and analysis of the commonly postulated causes of EAMC, and known facts about EAMC from recent clinical studies. Historically, the causes of EAMC have been proposed as (1) inherited abnormalities of substrate metabolism ('metabolic theory') (2) abnormalities of fluid balance ('dehydration theory'), (3) abnormalities of serum electrolyte concentrations ('electrolyte theory') and (4) extreme environmental conditions of heat or cold ('environmental theory'). Detailed analyses of the available scientific literature including data from recent studies do not support these hypothesis for the causes of EAMC. In a recent study, electromyographic (EMG) data obtained from runners during EAMC revealed that baseline activity is increased (between spasms of cramping) and that a reduction in the baseline EMG activity correlates well with clinical recovery. Furthermore, during acute EAMC the EMG activity is high, and passive stretching is effective in reducing EMG activity. This relieves the cramp probably by invoking the inverse stretch reflex. In two animal studies, abnormal reflex activity of the muscle spindle (increased activity) and the Golgi tendon organ (decreased activity) has been observed in fatigued muscle. We hypothesize that EAMC is caused by sustained abnormal spinal reflex activity which appears to be secondary to muscle fatigue. Local muscle fatigue is therefore responsible for increased muscle spindle afferent and decreased Golgi tendon organ afferent activity. Muscles which cross two joints can more easily be placed in shortened positions during exercise and would therefore decrease the Golgi tendon organ afferent activity. In addition, sustained abnormal reflex activity would explain increased baseline EMG activity between acute bouts of cramping. Finally, passive stretching invokes afferent activity from the Golgi tendon organ, thereby relieving the cramp and decreasing EMG activity.

Sports Med 1996 Jun;21(6):409-20

Exercise-induced muscle cramp. Proposed mechanisms and management.

Bentley S.

Muscle cramp is a common, painful, physiological disturbance of skeletal muscle. Many athletes are regularly frustrated by exercise-induced muscle cramp yet the pathogenesis remains speculative with little scientific research on the subject. This has resulted in a perpetuation of myths as to the cause and treatment of it. There is a need for scientifically based protocols for the management of athletes who suffer exercise-related muscle cramp. This article reviews the literature and neurophysiology of muscle cramp occurring during exercise. Disturbances at various levels of the central and peripheral nervous system and skeletal muscle are likely to be involved in the mechanism of cramp and may explain the diverse range of conditions in which cramp occurs. The activity of the motor neuron is subject to a multitude of influences including peripheral receptor sensory input, spinal reflexes, inhibitory interneurons in the spinal cord, synaptic and neurotransmitter modulation and descending CNS input. The muscle spindle and golgi tendon organ proprioceptors are fundamental to the control of muscle length and tone and the maintenance of posture. Disturbance in the activity of these receptors may occur through faulty posture, shortened muscle length, intense exercise and exercise to fatigue, resulting in increased motor neuron activity and motor unit recruitment. The relaxation phase of muscle contraction is prolonged in a fatigued muscle, raising the likelihood of fused summation of action potentials if motor neuron activity delivers a sustained high firing frequency. Treatment of cramp is directed at reducing muscle spindle and motor neuron activity by reflex inhibition and afferent stimulation. There are no proven strategies for the prevention of exercise-induced muscle cramp but regular muscle stretching using post-isometric relaxation techniques, correction of muscle balance and posture, adequate conditioning for the activity, mental preparation for competition and avoiding provocative drugs may be beneficial. Other strategies such as incorporating plyometrics or eccentric muscle strengthening into training programmes, maintaining adequate carbohydrate reserves during competition or treating myofascial trigger points are speculative and require investigation.

Krampe som ikke er relateret til træning, har jeg ikke noget om, desværre.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Hej, må lige bidrage også.

Jeg er overbevidst om som onkel Troels skriver at der er en nær sammenhæng med kramperne og væskeindtagelse. Jeg oplever indimellem kramper som beskrevet i læggen (jeg synes det er meget sjovt når man selv kan fremprovokere dem, men det gør f...... ondt når det sker om natten når jeg sover). Jeg har lagt mærke til at de kun kommer efter at jeg sandsynligvis er i væskeunderskud efter en tur i byen, hvor jeg "selvfølgelig" har trænet inden hvis nu jeg skulle få tømmermænd dagen efter eller hvis jeg har lavet andet (flyttehjælp, havearbejde) og ikke fået fyldt væske på.

Som sagt tror jeg også det har en del med væskebeholdningen at gøre. Som beskrevet i Schwellnus et al (fedt navn!) så har der været teorier om at ændringer i væskebalancen medfører ændringer i elektrolyt-balancen omkring musklerne således at disse skulle "selv-antænde". At det tilsyneladende har en effekt at strække og/eller spænde antagonisten (den modsat-virkende muskel) tyder på at der samtidig er nervøse forbindelser involveret. Dette udelukker dog ikke at det kan være uorden i væske-balancen der er årsagen da dette også vil påvirke elektrolyt-balancen omkring nerverne og nerveenderne. Måske er der som også beskrevet noget arveligt gemt idet der sagtens kan være forskel i nervernes følsomhed.

Så summasumarum DRIK, DRIK, DRIK

Måske er du blevet vel dehydreret af at ligge sammen med det modsatte køn i (på) sengen :devil:

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Interessant...

Ramius => Jeg har ikke oplevet at det komme når jeg gør bestemte ting, men nok mere bare uheld... Min læg gør det totalt uprovokeret, men med læggen irriterer det mig ikke så meget (Jo gu gør det ondt) for det er ikke noget problem at få væk... Den er værre når det er hams, for det gør virkelig seriøst ond, og hvis jeg står op, så falder jeg af det... Spørg mig lige om det ikke var ubehageligt da det skete på vej til frankrig i sommers på det, i forvejen halvklemte bagsæde... Det var uhyggeligt, det gjorde sindsygt ondt, men jeg kunne ikke strække benet, jeg tror (helt seriøst, uden overdrivelse) at der gik næsten et minut inden det gik i sig selv...! Så vil jeg trods alt hellere have det på alle andre tidspunkter... Selv hos min veninde... ;)

Men det kan måske godt passe med at det er en blanding af hård belastning og væskeunderskud... Jeg er, når jeg lavet noget fysisk, altid i vækseunderskud... Når jeg løber spytter jeg inden de første 100 meter er tilbagelagt... - og det er da vist et tidligt tegn på dehydrering...

I trapz er det vist forøvrigt kommet når jeg har drejet hovedet lidt hurtigt, men det vil jeg ikke lige sige med sikkerhed... Den er til gengæld også ubehavelig, for så sidder den ene skulder oppe ved øret, og den er ikke så let bare at strække ud...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share