Military Press og grebsbredde


Guest DocHolliday
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Ja goddag. TJ har i sin tid skrevet at det er ligegyldigt om man holder bredt eller smalt i military press hvad angår delt. ant.'s involvering. Fordelen ved smalt greb er bare at triceps også involveres, hvilke tillader mere vægt.

Men hvad er selve argumentationen bag?? Jeg har nogen jeg skal overbevise om det, men de vil sammenligne med bænkpres. Det siger jeg man ikke kan, men jeg har ingen argumenter for det :cry:

Noget hjælp? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vi startede med at holde smalt da vi havde læst det et sted.. men så kom der en instruktør fra vores center, og gjorde os opmærksomme på, at med vores smalle greb kom vil til at bøje for meget i håndleddene, og det kan give skader.

Så nu holder vi sådan semi-bredt.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det vil man et bredere greb løfte mere med laterial deltoid og pecs, end med anterior deltoid og triceps, da triceps normaltvis er stærkere end pecs, vil man altså med den smalle stilling kunne løfte mere da triceps tager en stor del af presset væk fra laterial deltoid og pecs.

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Jo bredere greb jo mindre ROM for skuldermuskulaturen og det betyder at færre motoriske endheder involveres og det må være godt argument for ikke at køre øv. super bredt, men semi-bredt når håndleddenes ve og vel tages i betragning. Når man kører bredt ændres der desuden på biomekanikken og det vil efter min opfattelse betyde at byrden biver sværere at løfte idet triceps ikke vil have den samme synergist effekt og derved bliver loaden på m. delt. øget, hvilket kræver en større stabilisering for de andre skuldermuskler.

jøjpee :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Overbevise om at det at holde breddere ikke giver mere på skulderen, men bare fjerner triceps...

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ikke 'fjerne' triceps fra øvelsen.

<{POST_SNAPBACK}>

¨

Nej men reducere involveringen....

Link to comment
Share on other sites

Jo bredere greb jo mindre ROM for skuldermuskulaturen og det betyder at færre motoriske endheder involveres og det må være godt argument for ikke at køre øv. super bredt, men semi-bredt når håndleddenes ve og vel tages i betragning. Når man kører bredt ændres der desuden på biomekanikken og det vil efter min opfattelse betyde at byrden biver sværere at løfte idet triceps ikke vil have den samme synergist effekt og derved bliver loaden på m. delt. øget, hvilket kræver en større stabilisering for de andre skuldermuskler.

jøjpee  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var vist også det jeg prøvede at sige :bigsmile:

Damn en Årgangsøl på 10.5 slår hårdt lige inden træning :w00t:

Link to comment
Share on other sites

jeg stjæler nok lidt tråden, men tænkte bare på, hvorfor er millitary press så meget bedre end DB shoulder press??

<{POST_SNAPBACK}>

Hvem siger også den er det? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Synes bare alle anbefaler den istedet for... jeg kan ikke så dens overførselsværdi til andre øvelser, men den går da mere i erector spinae og pectoralis.... men alligevel, så (synes jeg) ikke det er det vilde...

Link to comment
Share on other sites

det er en god basis-øvelse i hvert fald.. stem med to håndvægte er også ganske udmærket! Men som grundøvelse vil jeg foretrække med vægtstang af samme årsager som jeg ville foretrække bænkpress og frivend m.m. med en vægtstang..

Mine "observationer" med øvelsen er så lidt i modsætning til jfk's faktisk.. Synes jeg kan få bedre fart på fra bunden af med et relativt bredere greb, hvorimod at jeg lettere kan presse igennem fra over hovedet af når jeg har relativt smallere ved.. Men altså det er jo ikke sådan at det giver +/- 15-20 kg. Bare en mærkbar forskel..

Desuden kan jeg godt have svært ved at få stangen ned til skuldrene og hvile inden jeg stemmer den, når jeg har for smalt ved..

Link to comment
Share on other sites

Samlet set er det lettere at køre med større vægt i Military Pres, end i Stående Skulder Pres med håndvægte, da det bliver meget svært at håndtere vægtene i hver arm.

Jeg vil dog helt klart mene at man skal variere mellem de 2 for variation og hyggens skyld :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg kan slet ikke se hvordan smalt greb skulle være hårdt ved håndleddet, med mindre du skyder albuerne ud af, hvilket IMO også er en fejl.

jeg mener, at den ekstra ROM man får ved at holde smalt mere end opvejer de ekstra kilo man kan tage ved at holde bredt...

Synes bare alle anbefaler den istedet for... jeg kan ikke så dens overførselsværdi til andre øvelser, men den går da mere i erector spinae og pectoralis.... men alligevel, så (synes jeg) ikke det er det vilde...

hvor i alverden kommer erector spinae ind i billedet?

~pingtoft

Link to comment
Share on other sites

jeg kan slet ikke se hvordan smalt greb skulle være hårdt ved håndleddet, med mindre du skyder albuerne ud af, hvilket IMO også er en fejl.

jeg mener, at den ekstra ROM man får ved at holde smalt mere end opvejer de ekstra kilo man kan tage ved at holde bredt...

Synes bare alle anbefaler den istedet for... jeg kan ikke så dens overførselsværdi til andre øvelser, men den går da mere i erector spinae og pectoralis.... men alligevel, så (synes jeg) ikke det er det vilde...

hvor i alverden kommer erector spinae ind i billedet?

~pingtoft

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke stå ret og kører vægten forbi hangen... derfor belaster den ihvertfald min ryg en del...

Link to comment
Share on other sites

jeg kan slet ikke se hvordan smalt greb skulle være hårdt ved håndleddet, med mindre du skyder albuerne ud af, hvilket IMO også er en fejl.

jeg mener, at den ekstra ROM man får ved at holde smalt mere end opvejer de ekstra kilo man kan tage ved at holde bredt...

Synes bare alle anbefaler den istedet for... jeg kan ikke så dens overførselsværdi til andre øvelser, men den går da mere i erector spinae og pectoralis.... men alligevel, så (synes jeg) ikke det er det vilde...

hvor i alverden kommer erector spinae ind i billedet?

~pingtoft

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke stå ret og kører vægten forbi hangen... derfor belaster den ihvertfald min ryg en del...

<{POST_SNAPBACK}>

nej, men at du svajer i ryggen betyder ikke, at du aktiverer erector spinae i nævneværdig grad.

Og du kan ikke bruge erector spinae til at modvirke et nedadrettet tryk...

~pingtoft

Link to comment
Share on other sites

jeg kan slet ikke se hvordan smalt greb skulle være hårdt ved håndleddet, med mindre du skyder albuerne ud af, hvilket IMO også er en fejl.

jeg mener, at den ekstra ROM man får ved at holde smalt mere end opvejer de ekstra kilo man kan tage ved at holde bredt...

Synes bare alle anbefaler den istedet for... jeg kan ikke så dens overførselsværdi til andre øvelser, men den går da mere i erector spinae og pectoralis.... men alligevel, så (synes jeg) ikke det er det vilde...

hvor i alverden kommer erector spinae ind i billedet?

~pingtoft

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke stå ret og kører vægten forbi hangen... derfor belaster den ihvertfald min ryg en del...

<{POST_SNAPBACK}>

nej, men at du svajer i ryggen betyder ikke, at du aktiverer erector spinae i nævneværdig grad.

Og du kan ikke bruge erector spinae til at modvirke et nedadrettet tryk...

~pingtoft

<{POST_SNAPBACK}>

I går da jeg kørte Mil Press bemærkede jeg at jeg svajede i ryggen som Pingtoft beskriver, men da jeg ændrede min fodstilling lidt (frem med den ene fod og tilbage med den anden) så mærkede jeg slet ikke samme belastning på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

skrev jo at jeg syntes at det var nemmer at starte stangen med smalt greb

Det ville jeg så lige test i dag, efter jeg har kørt breddere i et stykke tid

Det var ikke nogen fordel mere.

Så det er vel lige som alt andet, et spørgsmål om at træne sine svagheder

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu er jeg næsten lige begyndt på military istedet for DB skulder pres. Jeg fik i starten lidt ondt i forsiden af skulderen. Dette fik jeg så rettet til ved ikke at kære albuerne til siderne i bundposition. Jge mærker nu intet under træningen, men når jeg er hjemme kan jeg i nogle positioner få lidt ondt i samme del af skulderen. Jeg mistænker derfor lidt military. Skal man koncentrere sig om at fiksere skuldrene bagud under udførelsen ? Altså ligesom opspændet i bænk. Kunne det have en indvirkning ?

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg næsten lige begyndt på military istedet for DB skulder pres. Jeg fik i starten lidt ondt i forsiden af skulderen. Dette fik jeg så rettet til ved ikke at kære albuerne til siderne i bundposition. Jge mærker nu intet under træningen, men når jeg er hjemme kan jeg i nogle positioner få lidt ondt i samme del af skulderen. Jeg mistænker derfor lidt military. Skal man koncentrere sig om at fiksere skuldrene bagud under udførelsen ?  Altså ligesom opspændet i bænk. Kunne det have en indvirkning ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis funktionen af de scapulare rotetorer og stabilisatorer er optimal skulle den ikke give smerter. Fiksering af skulderbladene er umulig og uhensigtsmæssig. Et trick kunne være at klemme livet ud af stangen og dreje fødderne hårdt ned i jorden. Begge dele skulle sikre større stabilitet og tonus på hele kroppens muskler. Jeg gætter på det for dig vil medføre tungere løft og mindre ubehag :smile:

Skulderaktiveringen er afhængig af overarmens grad af rotation ifht. belastningens plan. Derfor vil frontraises med proneret håndstilling aktivere den laterale del af deltoideus fremragende, og supinerede lateral raises vil aktivere den anteriore del af deltoideus i høj grad.

Proneret = håndfladen imod gulvet

Supineret = Håndfladen imod loftet

Vi startede med at holde smalt da vi havde læst det et sted.. men så kom der en instruktør fra vores center, og gjorde os opmærksomme på, at med vores smalle greb kom vil til at bøje for meget i håndleddene, og det kan give skader.

Så nu holder vi sådan semi-bredt.

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan sagtens udføre millitary uden svaj og uden "knæk" i håndleddet. Det sidste handler om teknik og det første handler om tilstrækkelig belægelighed i skuldre/bryst og at man bogstavelig talt klemmer ballerne sammen. Gør man dette, kan man ikke svaje i nævneværdig grad, og alle musklerne omkring ryggen spænder hårdt op.

Link to comment
Share on other sites

Hvis funktionen af de scapulare rotetorer og stabilisatorer er optimal skulle den ikke give smerter. Fiksering af skulderbladene er umulig og uhensigtsmæssig. Et trick kunne være at klemme livet ud af stangen og dreje fødderne hårdt ned i jorden. Begge dele skulle sikre større stabilitet og tonus på hele kroppens muskler. Jeg gætter på det for dig vil medføre tungere løft og mindre ubehag :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad menes der med at dreje fødderne hårdt ned i jorden ? :dry: Hvordan med fodstillingen ? Hjælper det at have en fod foran og en bagved ? Eller skal de gerne bare være lidt ud til siden ?

Tak for svaret :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share