Kun Squat


keysony
 Share

Recommended Posts

Hej igen, jeg vil lige høre, jeg træner mandag tirsdag og onsdag, og jeg træner for at blive stærkere, og for at få mere masse. Jeg syntes som sagt at squat er meget svær, men vil jo gerne køre den da den giver godt for både ben og overkrop, kan man køre den henne i stativet, alså hvor stangen sidder fast og kører på to skinder ude i siderne, kan man køre den der, så er man jo også sikker på at når man træner alene som jeg, at hvis man køre død, så kan man lige vippe stangen?

Link to comment
Share on other sites

Det du taler om er Smith stativet. Det er der nogle problemer med:

Hvis du følger stangens bane op og ned hos en rutineret squater, så vil du se at stangen ikke følger en lige linje -

Smitstativet tvinger kroppen til et unaturligt bevægelsesmønster.

Fri squat stiller krav om at flere muskler skal arbejde sammen for at holde kroppen stabil, det er der flere fordele ved. Flere muskler bliver trænet osv. Men den vigtigste virkning er at du for trænet funktionel styrke.

Der kan finde mange beretninger her på MOL om hvordan det går, når seje gutter der kan squatte 160 kg i Smith stativet, forsøger sig med fri squat. Så kan de lige pludselig ikke klare 89-90 kg. de kan ikke bruge ders styrke til et naturligt løft!

Summa sumarum - lær teknikken i fri squat - det betaler sig og det er sundere.

Link to comment
Share on other sites

hmmm......selv om jeg også er fortaler for fri squat er jeg uenig i at det er betydeligt lettere at køre i smithstativet.....jeg har selv måtte skifte lidt frem og tilbage i tidens løb da jeg enkelte steder ikke har haft mulighed for at køre fri squat. Når jeg således har skiftet fra fri til smith har dette overhovedet ikke været lettere ....ganske vist er der et mindre psykologisk pres men tilgengæld bliver man jo netop tvunget ind i et bevægelsesmønster der begrænser og determinere ganske meget. Jeg har altid oplevet det som en smule "tungere" at køre i smith og stiller mig derfor meget  tvivlende overfor historier om "160 kg smith kontra 89-90 kilo fri ......"....

>Det største problem jeg ser med squat i smith er at det som regel resultere i større stress over knæet samt som Arne ganske rigtigt siger : højere grad af funktionel styrke i fri vs. smiths kunstige bevægelsesmønster

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner selv squat i smith. 150kg 6 rep. Jeg er ret sikker på jeg ikke går ret meget ned når jeg prøver og kører den i fri. Måske de første par gange da teknikken sikkert ikke er på plads med det samme. Men jeg synes personligt squat i smith gir godt i både styke og masse. Men det er kun min mening. Tiden vil jo vise om jeg for ret i det jeg siger om mig selv i fri squat. :)

Mvh Simon...

Link to comment
Share on other sites

Ved overgang fra Smithsquat til fri squat vil jeg nok forestille mig en ret stor nedgang, idet smithsquat i højere bruger quads, mens rigtig squat bruger glutes, erector spinae og mavemuskler.

En ting er sikkert: Når du prøver fri squat, så have en spotter til rådighed, eller udfør den i et squatrack.

Link to comment
Share on other sites

MEn noget der irriterer mig af r.... til er alle de fools der køre squat, hva enten det så er i smith eller fri, partial eller i nogle tilfælde ikke engang partial.....personligt kører jeg måske ikke så deeeeeep squat så jeg sidder og hviler på læggene men jeg kører da ihvertfald et gpdt stykke dybere end horisontalt og forbi det punkt hvor man er bange for at glide igennem hvis man kun kører 90 % eller hvad der ligner..... jeg tror at 1 ud af 10 kører "dybt" mens resten ligner vingeskudte kraver der i bedste fald hører til 90 % mens andre ...ja jeg ved sgu ikke hvad de laver men sjovt ser det ud ..... Uh, hvem der havde en styrkeløfter klub i nærheden så man ikke var tvunget ned i det forb...... fitness-center !

Link to comment
Share on other sites

Mayol. Husk på at det er langt fra alle der har kvalificeret hjælp til squat. og husk at det tager tid at lære god teknik i squat.

En anden ting er så at selv i de rigtige styrke centre er der mange der løfter sådan.

Selv er jeg kun lige begyndt på rigtig deep squat. Altså HELT ned. Det er hårdt, og tager tid at få god vægt på, da tekniken og balancen skal på plads.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hej! Jeg vil bare lige sige at jeg er ikke enig i at squat på smith stativ går mere i quadriceps end alm (rigtig) squat.

Jeg kan heller ikke se at der skulle være noget problem med at kører squat i smith stativ. Man skal sammenligne squath i smith stativ med stående benpres og ikke med squat. Dvs at man skal ha' fødderne længere fremme end stangen når man kører smith squat, hvilket også gør at man ikke kan lade skinnebenene vandre ud over fødderne.

Jeg synes faktisk at det er en udmærket øvelse der helt sikkert kan bygge en masse på både gluteus og quadriceps.

Men den er dog slet ikke at sammenligne med alm squat som også tager haser og ryg med oven i hatten!

Link to comment
Share on other sites

...men hvis vi forestiller os at udgangspositionen er den samme som hvis man køre fri (altså "normal" pos. m. fødderne under tyngdepkt) vil smith squat oftest resultere i større stress på quads (og knæene)....

Link to comment
Share on other sites

keysony:

Der er nu skrevet flere indlæg med GODE grunde til ikke at spilde din tid i smith-stativet når du træner benbøjninger.

Kom istedet igang med at træne benbøjninger med en ganske almindelig OL-stang. Brug meget tid på teknik i starten (med lav vægt) - find den rette placering for dine ben/fødder, find det rette sted at placere stangen, øv dig på åndedræt etc. kort sagt alt hvad denne fantastiske øvelse kræver!

Hvis du holder dig til 3 dages træning om ugen kan du med fordel variere intensiteten (f.eks. tung/let/medium á lá Bill Starr) - men lær nu øvelsen ordentligt først!

Benbøjninger ER helvedes hårde og teknisk i den svære ende - men se det som et tegn på at øvelsen er en af de mest produktive styrkeøvelser OVERHOVEDET!

Drop tanken om alle mulige alternative øvelser og "hvilepude-teknikker" - træn alm. benbøjninger HÅRDT det lønner sig i længden!

hej...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg laver deep-squat (ass to the floor), så fristes jeg til at blive dernede i et par sekunder, da presset ikke føles ligeså hårdt som når lårene står vandret. Pointen med det er at jeg er bange for skade i knæet, når det føles som om at belastningen flyttes fra musklen til de ledbånd som holder ledene på plads når man er helt i bund og holder pause.

Link to comment
Share on other sites

Francis: Yep - har haft en MOL-pause.. :)

Jeg har iøvrigt selv været vingeskudt i en uges tid pga. tusser - men de er helet pænt op på en uges tid, så jeg var i fuld gang med træningen igår! ;)

(har dog ku køre benbøjninger hele tiden - så helt vingeskudt har jeg ikke været!! :) )

Watts:

Hold IKKE pause i bundpositionen - du smadrer dine knæ - du skal op med det samme - EKSPLOSIVT!

hej...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share