FROM


Pelle
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg har lige et spørgsmål omkring fordele og ulemper ved at udføre øvelser med "full range of motion" og mindre vægt, kontra mere vægt og kortere range of motion.

Jeg køre altid selv FROM, men har nu rigtigt mange gange set folk, i særdeleshed i bænkpress, kun sænke stangen til ca. 10 cm over brystet.

Jeg har egentlig bare gået udfra at det var fordi de havde taget for meget vægt på stangen, eller bare ikke vidste bedre.

Da jeg forleden så en gut med et ret veludviklet bryst, hælde en masse kg. på stangen, og så kun sænke den til de der ca. 10 cm over brystet, kom jeg til at tænke på.

Kan der være en fordel i, at løfte forholdsmæsigt meget mere, selvom man så ikke sænker stangen helt til brystet?? altså kan de ekstra kg. opveje den manglende range, eller måske lige frem være bedre???

Jeg tænker faktisk både med henblik på hypertrofi og styrke.

Håber nogen har et godt svar på det.

Go træning

Pelle

Link to comment
Share on other sites

Ved at forkorte ROM i bænkpres "opnår" du at fjerne meget af arbejdsbyrden fra brystet, dvs det bliver mere en ren triceps øvelse, der pga biomekanikken tillader høj vægt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo selvfølgelig ikke så smart, men hvad med sådan generelt, kan den øgede vægt kompenserer for den kortere ROM?? eller kan den øgede vægt og kortere ROM ligefrem være en fordel i nogle tilfælde??

Venlig hilsen

Pelle

Link to comment
Share on other sites

Det er jo selvfølgelig ikke så smart, men hvad med sådan generelt, kan den øgede vægt kompenserer for den kortere ROM?? eller kan den øgede vægt og kortere ROM ligefrem være en fordel i nogle tilfælde??

Venlig hilsen

Pelle

<{POST_SNAPBACK}>

I visse tilfælde vil jeg mene den kan - fx. ved skulderpres. Hvis du ikke kører armene helt ud; men fokuserer på den del af bevægelsen, hvor du rent faktisk kan mærke skuldrene arbejde, og ikke bare bliver træt i dine triceps.

Første gang jeg så Coleman træne i en video, tænkte jeg at det var nogle egendommelige, korte bevægelse han lavede. Men efter at ha prøvet samme metoder i skulderpres, må jeg konstatere det føles både hårdere og mere koncentreret end ved fuld ROM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville altid vælge at træne m. FROM. Det er det mest funktionelle og musklerne er jo konstrueret til at gå til FROM. Du skal dog bare være opmærksom på at undføre øv. korrekt og m. god teknik, da det skåner leddende mest muligt. Ved køre til FROM øger du også TUT (time under tension - exentriske fase) og det har vist sig at stimulere godt til hypertrofi og styrke for den sags skyld.

jøjpee :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Tror det var på bodyzone jeg så et program hvor en øvelse med ROM til 10cm over brystet var med. Her lagde man et par brædder på brystet for at få stangen til at lægge stille der og så bagefter presse den op på plads.

Kan self. ikke finde linket nu men leder videre efter det. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Fandt det så endelig:

post-5949-1115548482.jpgpost-5949-1115548497.jpg

Close grip board presses - close grip board presses, virker måske som en lidt mærkelig øvelse, men den er ekstremt god træning for triceps musklen, fordi man kan træne så tungt. Den udføres ligesom close grip bænkpres, med den store forskel, at man sænker stangen til en samling brædder på brystet. Typisk af en højde på 10-15 cm. Den forkortede afstand gør at man kan træne meget tungere end normalt, hvilket tvinger triceps til vækst. Udførslen kan ses på nedenstående billede.

link

Link to comment
Share on other sites

Du skal være opmærksom på at der kan være flere grunde til at folk ikke kører full range. Det skyldes ikke nødvendigvis, at de ikke ved bedre, men kan skyldes at deres skuldrer ikke er i stand til at udføre hele bevægelsen. Hvis man er en smule hæmmet i bevægelsen i skulderne er skadespotentiale væsentlig forhøjet, hvis man kører stangen helt til brystet.

Hvis du ikke har problemer med skulderne og kan køre bænkpres full range uden, at skulderne brokker sig, er det klart at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share