Testosteron


John Johnson
 Share

Recommended Posts

Her er hvad jeg selv skrev:

Har endelig fundet lidt inde på bodybuilding.com, det er såvidt jeg har fundet det eneste sted hvor lige præcis squat og dødløft er omtalt:
An increase in serum testosterone levels is one result of heavy resistance training. Since testosterone is the primary hormone that interacts with skeletal muscle tissue, it has both direct and indirect effects on muscle tissue. Resistance training utilizing large muscle groups of the lower body (squats, deadlifts) can increase serum testosterone concentrations more than other types of exercises. Using a resistance of 85%-95% of one-rep maximum will also increase testosterone levels more than other resistance loads.

<{POST_SNAPBACK}>

Her er et link til artiklen.

Men hvad med det der ISSA? er det en kilde der troværdig og som man jeg kan bruge i rapporten?

<{POST_SNAPBACK}>

Men ellers klik på de links til PubMed. de er gode

Link to comment
Share on other sites

jeg har læst de fleste af artiklerne, eller i hvert fald skimmet dem, 2-3 gange. Jeg kan stadig ikke finde det svar jeg leder efter...

Mit spørgsmål går ikke så meget på hvad jeg skal gøre for at frigive testosteron, men hvilket overordnet hormon (eller hvad?) der frigives når man man træner tungt, som så derefter får de leydigske celler til at producere testosteron. Jeg vil gerne have en biologisk forklaring på hvorfor de leydigske celler bliver stimuleret til at producere testosteron.

Så vidt jeg husker er det LH (frigivet fra hypofysen) der normalt stimulerer til dannelse af testosteron. For at LH bliver frigivet skal hypothalamus have frigivet Gn-RH, og det gør den kun hvis der er forholdsvist lidt testosteron i blodet.

Dette betyder at kroppen kan holde en logenlunde kostant koncentration af testosteron i kroppen.

Mit spørgsmål er: Hvorfor stimuleres de leydigske celler til at danne testosteron når man styrketræner??

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg lige må koble et spørgsmål på tråden.

En ting er nemlig at træning kan hæve testosteronniveauet. Men hvordan fungerer sammenhængen mellem træningsintensitet/længde og niveauet i kroppen.

Måske er formuleringen dårlig, men det kommer sig af at jeg læste en kort artikel i Ironman Magazine, hvor de nævnte en ny undersøgelse (Kilde jf Ironman April 05, s. 32) Alemany, J.A., et al. (2004) "24 hour serum testosterone concentrations following acute moderate and high-volume resistance exercise, Med Sci Sports Exerc. 36:S238)

Undersøgelsen havde målt på testosteronniveauet i kroppen for en gruppe som trænede moderat i 1 time (25 sæt, 90-120sekunders hvile, fullbody) mod en gruppe som trænede 50 sæt (2 timer), samme øvelser og pauser.

Undersøgelsen viste at den moderate gruppe med de 25 sæt havde normale testosteronniveauer i 24 timer (målingsperioden) efter træningen, mens gruppen med de 50 sæt havde sænkede niveauer.

Konklusionen var at 50sæt var spild af tid da det sænkede niveauet.

Desværre var det en sædvanlig Ironman artikel, så der blev ikke gået så meget i dybden, men jeg har skreven navnet på undersøgelsen ovenfor i fald nogen er i stand til at grave den frem fra nettet.

Der har jo før været diskussioner her på MOL omkring længden på en workout, og det her lyder da som et argument for at holde sig på omkring en time. - Men nu er jeg heller ikke læge, så det ville da være interessant at høre nogen perspektiver på det.

Link to comment
Share on other sites

jeg har læst de fleste af artiklerne, eller i hvert fald skimmet dem, 2-3 gange. Jeg kan stadig ikke finde det svar jeg leder efter...

Mit spørgsmål går ikke så meget på hvad jeg skal gøre for at frigive testosteron, men hvilket overordnet hormon (eller hvad?) der frigives når man man træner tungt, som så derefter får de leydigske celler til at producere testosteron. Jeg vil gerne have en biologisk forklaring på hvorfor de leydigske celler bliver stimuleret til at producere testosteron.

Så vidt jeg husker er det LH (frigivet fra hypofysen) der normalt stimulerer til dannelse af testosteron. For at LH bliver frigivet skal hypothalamus have frigivet Gn-RH, og det gør den kun hvis der er forholdsvist lidt testosteron i blodet.

Dette betyder at kroppen kan holde en logenlunde kostant koncentration af testosteron i kroppen.

Mit spørgsmål er: Hvorfor stimuleres de leydigske celler til at danne testosteron når man styrketræner??

<{POST_SNAPBACK}>

der bliver osse produceret testosteron i binyrerne, så i princippet er det slet ikke sikkert at det er gonaderne, der står for den træningsinducerede testosteronproduktion, eller ihvertfald ikke det hele. Ihvertfald ses der osse en ændring i testosteron i kvinder, der som bekendt kun laver testosteron i binyrerne. Det leder hen til den næste antagelse du gør dig, nemlig at LH spiller en rolle her. Flere studier viser ændringer i frit og serum testosteron uden ændringer i LH (og nogen viser ændringer i begge).

Mig bekendt, ved man ikke hvordan testosteronproduktionen påvirkes af tung vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

TJ har skrevet en artikel om det med træningslægden.

Myte: Man skal holde sin træning under 1 time

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for den, men undersøgelsen jeg taler om er netop lavet på styrkeatleter, som holdt pauser lig dem vi andre holder. TJ kritiserer at de hidtige undersøgelser er lavet på folk som ikke har denne profil.

Alt andet lige tror jeg at informationerne i den undersøgelse jeg taler om er lidt friskere, og netop viser at de bulgarske vægtløftere måske har fat i noget.

Ved ikke om TJ skulle kigge forbi tråden så vi lige kan få hans feedback, når nu han har skrevet artiklen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener BESTEMT ikke at de bulgarske vægtløftere baserere deres 45 minutters anbefaling på undersøgelser lavet på egne atleter. I så fald er det undersøgelser jeg ikke har kendskab til. Jeg har på fornemmelsen de baserer deres retningslinier på de sædvanelige misforståede undersøgelser. Men hvis der er nogen som ligger inde med links eller andet, som kan vise at der er tale om undersøgelser lavet på de bulgarske vægtløftere, så er jeg da meget interesseret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet den fulde titel af fra Ironman, desværre kan jeg ikke finde noget frem på Google, men hvis nogen er bedre end mig til at søge kan jeg da lige gentage den:

Alemany, J.A., et al. (2004) "24 hour serum testosterone concentrations following acute moderate and high-volume resistance exercise, Med Sci Sports Exerc. 36:S238

Jeg er ret sikker på at den findes på dette link, men det kræver medlemsskab: www.ms-se.com

Ville også gerne selv læse den fulde undersøgelse, da Ironman har det med at komme med deres egne vurderinger af tingene.

Edited by Baloo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Værs go`. Den er noget kort, den artikel, troede først at bare var et abstract, men det er altså den fulde artikel.

Volume 36(5) Supplement May 2004 p S238

--------------------------------------------------------------------------------

24-Hour Serum Testosterone Concentrations Following Acute Moderate and High-Volume Resistance Exercise

[Annual Meeting Abstracts: F-16 – Free Communication/Slide: Endocrinology – GH/Testosterone]

Alemany, Joseph A.1; Kellogg, Mark D.2; Sharp, Marilyn A.1; Tuckow, Alexander P.1; Staab, Jeffery S.1; Patton, John F.1; Nindl, Bradley C. FACSM1

1Military Performance Division, U.S. Army Research Institute of Enviormental Medicine, Natick, MA.

2Military Nutrition Division, U.S. Army Research Institute of Enviornmental Medicine, Natick, MA.

Email: [email protected]

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Output...

Links...

History...

24-Hour Serum Testost...

1660

Manipulation of exercise volume is known to acutely increase serum testosterone (T) for brief periods post-exercise. It is not known whether the acute resistance exerciseinduced changes in T are transient or if these changes alter the normal circadian rhythm for T. More rigorous blood sampling schemes may provide greater insight into the effects of exercise volume on subsequent T response patterns. PURPOSE: To examine the hypothesis that manipulating acute resistance exercise volume would alter 24h post-exercise serum T concentrations. METHODS: Eight healthy men (24 ± 5yr, 87 ± 9kg, 182 ± 6cm, 21 ± 5% body fat) completed three randomized sessions (separated by at least one month): control (C; no exercise), moderate volume resistance exercise (MVRE; 25 sets) and high volume resistance exercise (HVRE; 50 sets). Resistance exercise consisted of alternating back squat (1-RM, 117 ± 32kg), bench press (1-RM, 96 ± 16kg), leg press (1-RM, 201 ± 47kg) and lat pulldown (1-RM, 80 ± 63kg) separated by 90–120 sec rest between sets using five or ten repetitions maximum (relative intensity was matched across sessions). Serum was assayed for T every hour for 24h after each session. Energy requirements were calculated from resting metabolic rate, age and an activity factor. Diet was controlled by supplying subjects with meals the day of exercise and 24h post-exercise. Repeated measures analysis of variance was performed to detect statistically significant differences (P<=0.05). Tukey's post-hoc was performed to observe where significant differences occurred. All values are presented as mean ± SD. RESULTS: Total work for HVRE (2715 ± 445kJ) was significantly different from and approximately double that of MVRE (1337 ± 209kJ). Mean 24h T concentrations for HVRE (433 ± 33ng• dL-1) were significantly lower (~19%) than C (491 ± 31ng• dL-1) and MVRE (489 ± 30ng• dL-1). Significant time effects were also observed for serum T concentrations over 24 hours, indicative of the normal circadian rhythm for T (i.e. peak values, 534 ± 38ng• dL-1 were observed between 0200 to 0900h for all sessions). There were no significant interaction effects observed between exercise sessions and time. CONCLUSION: In contrast to previously reported data using short-term sampling, high volume (50 sets, ~2 hours), but not moderate volume (25 sets, ~1 hour) acute resistance exercise suppresses circulating T concentrations when sampled over 24h. The C and MVRE response for T was similar, indicating a lack of a dose-response relationship. These data suggest a threshold may exist for resistance exercise volume that inhibits T concentrations when exceeded.

Accession Number: 00005768-200405001-01139

--------------------------------------------------------------------------------

Copyright © 2000-2005 Ovid Technologies, Inc.

Version: rel9.3.0, SourceID 1.10284.1.251

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share