hvordan energifordeling?


kolibri
 Share

Recommended Posts

Hejsa

jeg skriver fordi jeg står og skal tabe mig 11 kg, jeg er 167 cm høj og vejer 66 kg. Men jeg har virkelig brug for noget vejledning.

jeg er først lige begyndt på kur, men har lagt min kostplan ind i et kostprogram for at se hvordan energifordelingen var i løbet af dagen og den var helt skæv:( Der var nogen måltider med meget lidt protein i og nogen med rigtig meget og samtidig var der nogle måltider med meget lidt kalorier i forhold til andre.

har det betydning for ens daglige forbrænding at protein/fedt og kulhydrat fordelingen er skæv?

mit største problem er om eftermiddagen, der har jeg ekstremt behov for kulhydrater, hvis jeg ikke skal ryge i noget chokolade, så det måltid jeg tager der består næsten kun af kulhydrat (som svesker, banan eller fiberknækbrød) og så vil jeg lige høre mht træning, er det bedst at træne en halv time hver dag eller en time hver anden dag?

mvh kolibri

Link to comment
Share on other sites

11 kg lyder nu rimeligt meget. Nå, men jeg er selv ved at tabe mig. I.flg. mit kostprogram skal fedt ligge på ca. 20% Protein på ca. 15% og 65% til kulhydrater.

Hvis det er lidt skævt gør det ikke noget. Hvordan er din fordeling?

Angående din træning kommer det an på hvordan du træner. Hvis det er styrketræning, ville jeg nøjes med at træne hver anden dag. Men hvis det f.eks. var løbetræning, vil det nok være en smagssag. Det er ikke lige mit område.

Uanset hvad, skal du hvertfald ud og bevæge dig mindst en halv time hver dag. Det behøver ikke at være decideret træning, men at gå en tur er fint nok.

Held og lykke med det. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

11 kg lyder nu rimeligt meget.  Nå, men jeg er selv ved at tabe mig. I.flg. mit kostprogram skal fedt ligge på ca. 20% Protein på ca. 15% og 65% til kulhydrater.

Hvis det er lidt skævt gør det ikke noget.  Hvordan er din fordeling?

Angående din træning kommer det an på hvordan du træner. Hvis det er styrketræning, ville jeg nøjes med at træne hver anden dag. Men hvis det f.eks. var løbetræning, vil det nok være en smagssag. Det er ikke lige mit område.

Uanset hvad, skal du hvertfald ud og bevæge dig mindst en halv time hver dag. Det behøver ikke at være decideret træning, men at gå en tur er fint nok.

Held og lykke med det.  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

hejsa, nej jeg tror faktisk det er meget passende med 11 kg for mit vedkommende. Jeg har lavet min energifordeling anderledes.

Jeg får 30% protein ca, 10% fedt og 60% kulhydrat, men det er fordi jeg kun får ca 1300 kcal om dagen. Jeg er nødt til at have en del protein, ellers bliver jeg så træt og slap.

Min træning er ikke styrketræning, det er boksetræning på min boksebude, altså spark, boks, sjippe, romaskine, rulleskøjter og cykling. Løb nægter jeg, det synes jeg virkelig er for sygt.

Link to comment
Share on other sites

og i øvrigt får jeg 5-7 måltider om dagen men mit problem er at jeg ikke er klar over om det ændre meget for min forbrænding hvis jeg får meget protein til et af måltiderne og ingen til et andet?

og jeg er også i tvivl om det påvirker forbrændingen, hvis man får flere kalorier til et måltid end man gør til et andet?

Link to comment
Share on other sites

Ja løbe .. det er forfærdeligt :D

Som du selv nævner kan du bruge f.eks. en banan hvis du har brug for nogle kulhydrater. De er somregelt altid gode at ta' lige efter træning.

Ellers er frugt altid godt. 1 stort æble er f.eks. ca. 100 Kcal Så det er jo ikke det vilde.

1300 Kcal om dagen er rimeligt lidt. Det er kun halvdelen af hvad du må få, så det gør ikke noget hvis der ryger et par æbler i kosten.

Dog vil jeg også nævne, at 66 kg ikke er for meget, når man tager din højde i betragtning. (Hvertfald i.flg. det program jeg bruger). Din idealvægt vil ligge på ca. 62 kg. Men det hele kommer jo an på din kropsbygning og alder. - Så det kan svinge. Men 55 kg, er for lidt - Med mindre du vil være radmager og ligne en langdistanceløber. :4smartass:

Hvis du lider af træthed, er det måske fordi du ikke får fedt nok. Kroppen skal bruge fedt til at optage vitaminer. Så en spk. olivenolie i gulerodssalaten er altid godt. Så få hellere lidt mere fedt i kosten. Skær evt. ned på proteinerne, det er kun til muskelopbygning, du skal bruge så meget.

Edited by Nordjyden
Link to comment
Share on other sites

Hvis fedttab er dit absolutte mål, så er energifordelingen ikke det vigtigste. Det er dog en god tommelfingerregel at du får ca. 1,5 til 2 gram protein pr. kg kropsvægt. Desuden bør du absolut ikke være fedtforskrækket. Op til 30% af din energi må komme fra fedt (helst sundt fedt :wink: ). Det vigtigste er, at din kost afspejler din smag og dermed bliver tålelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share