cadio 3X10min vs 1X30min


muck
 Share

Recommended Posts

havde tænkt mig at begynde noget cadio i min træning og diæt plan

for at yderlig tabe det sidste fedt som jeg har

men hader at lave cadio så hvis jeg nu startede ud med at lave 10min så træne en muskel gruppe så 10min igen træne resten færdig og slutte af med 10 min cardio

ville det ikke være ligså effiktiv som træne i ca 1time så 30min cardio???

eller hva siger I?????????

ja det er mig på billedet

Edited by muck
Link to comment
Share on other sites

10 min. kan vel næppe betegnes som cardio. Det er meningen at pulsen skal op og blive oppe. MaxP kan have ret i at energiforbruget teoretisk er det samme, men at blande BB med cardio virker som halsløs gerning.

<{POST_SNAPBACK}>

okay men hva viker så bedst vil i så mene jeg skulle træne først og der efter

tage 30-1 time cadio for at få mest ud af at forbrænde fedt

eller er det hip som hap???

Link to comment
Share on other sites

Det er det klassiske valg mellem pest og kolera. Dyrker du cardio før vægttræning, tager det noget af energien og gør vægttræningen mindre effektiv. Dyrker du cardio efter vægttræning, hindre du din restitution.

Dyrk cardio de dage hvor du ikke vægttræner og hvis det alligevel kun er tre gange ½ time om ugen så spis evt. bare en smule mindre istedet, da det ikke virker som om at cardio ellers interessere dig. 1½ times ugentlig cardio svare til ca. 11-1200 kcal hvilket igen er ca 160 kcal om dagen. Altså stort set ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Det er det klassiske valg mellem pest og kolera. Dyrker du cardio før vægttræning, tager det noget af energien og gør vægttræningen mindre effektiv. Dyrker du cardio efter vægttræning, hindre du din restitution.

Dyrk cardio de dage hvor du ikke vægttræner og hvis det alligevel kun er tre gange ½ time om ugen så spis evt. bare en smule mindre istedet, da det ikke virker som om at cardio ellers interessere dig. 1½ times ugentlig cardio svare til ca. 11-1200 kcal hvilket igen er ca 160 kcal om dagen. Altså stort set ingenting.

<{POST_SNAPBACK}>

du svare ikke på mit spørgsmål rigtig ville 3x10 være bedre end 30 min i træk.

regnede med at dyrke cardio 4-6 gange om ugen med 30min pr gang så arbjede mig op på 45min eller 3x15 min???

eller er det lige meget hva man køre.. men forbrænder da stadig en del kcal men

3x 10-15 min virker ikke så kedeligt når man skifter lidt rundt mellem det og ens træning

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ellers laver cardio'en ordentligt, så har du da ikke kræfter til at styrketræne ind imellem.

Hvis du kun har tænkt dig at lave sådan noget tøse noget hvor du ikke bliver seriøst forpustet efter 10 minutter, så drop det helt og gå en lang tur istedet.

Jeg kan kun give dig ret i at motion cykler og løbebånd i et center er :sleeping: men løsningen på det er at komme ud af centeret og løbe/cykle/svømme/etc i naturen. Det er jo sommer :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbøjlig til at give Dragon ret men hvis man ser lidt nøgternt på det, så er det underordnet set ud fra et forbrændingsmæssigt synspunkt. Så svaret på dit spørgsmål er, at det er underordnet hvornår eller hvordan du udføre din cardio.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ellers laver cardio'en ordentligt, så har du da ikke kræfter til at styrketræne ind imellem.

Jeg ville egentlig sige det samme også galt den anden vej. :laugh:

Om 3x10-15min er en fornuftig måde at placere sin cardio på afhænger jo af målet. Hvis man ønsker en træning der kræver en masse omstilling fra kroppen, så kan jeg sagtens se det smarte i at kombinere det.

Som sagt, hvis intensiteten (antal watt du knalder af i maskinen) er den samme, så går det ingen forskel på forbrændingsniveauet om du laver det samlet eller splittet om. Men set på lidt længere sigt vil jeg mene at du vil få mere ud af at tage det samlet mht din kondition, og dermed også hvor mange kalorier du kan forbrænde indenfor en given tid.

Men igen, hvis 3x10 er det sjoveste og du synes du kan give den mere gas og det IKKE påvirker din styrketræning negativt, forstået på den måde at du er for træt til at lave øvelserne ordentligt, så lav da endelig cardioen sådan.

Skridtet fra at lave intet til at lave noget er trods alt så meget vigtigere, end hvordan man helt konkret tilrettelægger sin træning, når dine mål nu engang ikke er større end de er. Hvis jeg skulle lave 30+ min cardio i et træningscenter og havde muligheden, så ville jeg også dele det op sådan at jeg lavede det på forskellige maskiner, netop for ikke at det bliver for kedeligt, men jeg ville tage det EFTER styrketræningen, eller endnu bedre på et helt andet tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share