Restitution ved meget træning


Stryger2
 Share

Recommended Posts

Nu må jeg hellere lige lægge spørgsmålet ud INDEN jeg får skadet mig selv.

Har planer om at tilføje noget holdtræning til mit sædvanlige styrketræningsprogram.

Ideen er at træne mit normale fullbody 3 gange om ugen (man-ons-fre), og så tage noget holdtræning tirsdag og torsdag (pump, boksning, noget i den stil) for at opbygge udholdenhed.

Efter første holdtime kan jeg godt mærke at jeg har en pæn gang DOMS et par steder. Nu er spørgsmålet om det er ok at kombinere på den måde jeg har tænkt mig. Med mit fullbody får jeg jo de pauser jeg bør have i og med at jeg kun træner hver 2. dag, men er det ok at jeg tager noget udholdenhed på hviledagene? Der er jo mange reps men lav belastning.

Udover dette prøver jeg at få cyklet ca 100km om ugen, og har planer om noget interval løbetræning 2-3 gange om ugen for at hæve kondien.

Jeg har med vilje posted her i funktionel styrke, da mit mål er at hæve den anvendelige styrke, herunder udholdenheden. Så dødløft alene klarer ikke sagen.

Hvad ser i som risici ved at prøve at tilrettelægge min træning som beskrevet?

Link to comment
Share on other sites

Hej Baloo,

der ikke noget i vejen for at kombinere traeningsformerne, men der kommer nok til at gå lidt tid foer kroppen vender sig til den ekstra belasning, så den foerste måneds tid bliver nok lidt hård. For at undgå at du braender helt ud, er det ikke en dårlig idé at tage en deload-uge hver 4. uge, hvor du dropper udholdenhedstraeningen og skruer volumene i styrketraeningen ned med 50% - det er naesten altid en god idé at deloade med regelmaessige mellemrum ...

Hvad ser i som risici ved at prøve at tilrettelægge min træning som beskrevet?

Hvis du ellers ikke går helt overbord med den ekstra traening er de stoerste "risici", at du bliver traet, og at du mindsker din styrkefremgang - måske bliver du noed til at aendre på dit styrkeprogram ...

Edited by Girevoy
Link to comment
Share on other sites

Selv gør jeg præcis det samme. Fullbody man, ons, lør., og motionsboksning/spinning tirsdag og torsdag.

Har selv overvejet om min restitution fra styrketræningen ville blive hindret, men indtil videre har jeg ikke oplevet negative ting ved processen. (Ved self. ikke om det kunne ha været bedre)

Self. er der dage hvor man er ret udkørt, men her kan jeg også kun anbefale en perioder med lav intensitet.

Ellers nogle der har konkrete svar på om det fysiolgisk er okay?

Link to comment
Share on other sites

Nu må jeg hellere lige lægge spørgsmålet ud INDEN jeg får skadet mig selv.

Har planer om at tilføje noget holdtræning til mit sædvanlige styrketræningsprogram.

Ideen er at træne mit normale fullbody 3 gange om ugen (man-ons-fre), og så tage noget holdtræning tirsdag og torsdag (pump, boksning, noget i den stil) for at opbygge udholdenhed.

Udover dette prøver jeg at få cyklet ca 100km om ugen, og har planer om noget interval løbetræning 2-3 gange om ugen for at hæve kondien.

Hvad ser i som risici ved at prøve at tilrettelægge min træning som beskrevet?

<{POST_SNAPBACK}>

Dit cardio program ser heftigt ud, medhensyn til løbetræning vil jeg ikke lave interval træning medmindre du har en solid løbe grundform, interval træning medføre hård belastning på knæ og led, og kan i værste tilfælde med føre en gang skinnebens betændelse

Start meget stille og roligt i jogge tempo 1-2 gange om ugen, får en grundform

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer lidt på om ikke jeg kan kører noget intervaltræning på løbebånd de dage hvor jeg styrketræner. Mit mål er bare at træne mig op til at kunne løbe i 30 min uden pauser. (i et fornuftigt tempo)

Fandt et løbeprogram for begyndere som brugte intervaller, det starter meget civiliseret. Noget i stil med

1 min løb, 2 min gang, 3 gentagelser

2 min løb, 2 min gang, 3 gentagelser

3 min løb, 3 min gang, 3/4 gentagelser osv. Det burde da være ok, jeg er ikke særlig disponeret for skinnebensbetændelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer lidt på om ikke jeg kan kører noget intervaltræning på løbebånd de dage hvor jeg styrketræner. Mit mål er bare at træne mig op til at kunne løbe i 30 min uden pauser. (i et fornuftigt tempo)

Fandt et løbeprogram for begyndere som brugte intervaller, det starter meget civiliseret. Noget i stil med

1 min løb, 2 min gang, 3 gentagelser

2 min løb, 2 min gang, 3 gentagelser

3 min løb, 3 min gang, 3/4 gentagelser osv. Det burde da være ok, jeg er ikke særlig disponeret for skinnebensbetændelse.

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen problemer der

Jo det program ser fint ud, stille og roligt at starte op på

Umeldbart når jeg tænker på interval træning tænker jeg på løb med indlagte spurter/bakker mm

Som kræver man er i god form..

Link to comment
Share on other sites

Synes dit program ser MEGET vildt ud.. Du skal da ihvertfald æde igennem hvis ikke du skal tabe dig efter så sindsygt meget cardio....

Med hensyn til restitution, så synes JEG der er for meget på... Altså udholdenhed er godt i styrke sammenhæng, men hvorfor ikke hellere noget statisk hold istedet?? Det giver ihvetfald udholdenhed...

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Dem som har læst mine indlæg på MOL ved nok at jeg plejer at sætte målet højt, og er tilfreds bare jeg ligger i nærheden af det. Samme gælder nok lidt her.

I hvert fald er mine DOMS efter det her Pump så grimme at jeg tror jeg styrketræner i dag i stedet for at tage en thaibox time. Måske smartere kun at tage 1 holdtime de første 2 uger, og så udvide.

Mht interval, så er der som sagt tale om en optrapning stille og roligt. Har lovet mig selv at jeg ikke skal have nye skader i år. Sidste år brugte jeg alt for meget tid på det. Så nu starter jeg med et lavt mål, og når jeg når dertil hæver jeg det igen.

(mængden af cardio hænger i øvrigt sammen med at jeg har tænkt mig at nå mit mål i BC05) :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Synes dit program ser MEGET vildt ud.. Du skal da ihvertfald æde igennem hvis ikke du skal tabe dig efter så sindsygt meget cardio....

Med hensyn til restitution, så synes JEG der er for meget på... Altså udholdenhed er godt i styrke sammenhæng, men hvorfor ikke hellere noget statisk hold istedet?? Det giver ihvetfald udholdenhed...

<{POST_SNAPBACK}>

IMHO er "udholdenhed" evnen til at arbejde på et relativt høj belastning i relativt lang tid, det opnår man ikke ved statiske holds (medmindre det lige præcist er det man vil være god til)

Lange pas under AT (altså hvor du holder dig til aerobt arbejde) er vejen frem... så lange spinningpas og lange løbeture osv..

Synes dit program ser fornuftigt ud, start blot langsomt op så din krop kan nå at vænne sig til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror som sådan ikke, at der er noget problem i at sætte mængden af træningen op. Du er selv opmærksom på skadespotentialet så det betragter jeg ikke som et problem.

Hvad der derimod ikke bør komme som en overraskelse er, at når du spreder din "investering" ud på så mange aktiviteter, kan det nok ikke undgås, at udkommet bliver lige så spredt. Dvs. at du kan ikke satse 100% på 4 forskellige "sportsgrene" men kun 25% på hver. Resultaterne bliver derefter. Istedet for at være god til én ting bliver du halvgod til flere ting.

Sådan oplever jeg min egen træning, der fordeles på karate, styrke og cardio (spinning op løB). Min styrkefremgang er absolut minimal, min kondition er ikke super og jeg mærker klart at jeg ikke er udhvilet til karate.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share