Løbesko og løbeteknik


lupus
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

I sommerferien pådrog jeg mig en løbeskade som resulterede i, at jeg ikke kunne løbe længere end en kilometer før jeg fik store smerter i nærheden af venstre knæ. Jeg opsøgte efterfølgende en læge og blev røntgenfotograferet men der var (desværre) ikke noget at se og jeg ved derfor ikke hvorfor jeg fik min skade.

Jeg vil dog gerne have undersøgt min løbeteknik/løbestil og har hørt at man kan få undersøgt sin løbestil forskellige steder i Danmark ved at løbe på et løbebånd samtidig med at en kyndig person kigger på.

Så kommer spørgsmålet: Jeg har forgæves ledt efter et sted hvor man kan få foretaget en sådan undersøgelse og vil derfor høre om der er nogen herinde der kender et sted i Århus, hvor det kan lade sig gøre, så jeg kan få købt nogle ordentlige løbesko i tilfælde af at min løbestil er for dårlig?

lupus

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for henvisningerne - det var lige præcis, hvad jeg havde i tankerne.

Hvor præcist i knæet er det du har ondt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror faktisk ikke, at det var i selve knæet, den var gal. Det føltes nærmere som om det var en lille smule længere nede - og så på ydersiden af benet, hvis det giver mening.

Men røntgenbilledet gav, som skrevet, ikke noget opklarende resultat og jeg fandt derfor aldrig ud af, hvor problemet lå.

Jeg har ikke løbet siden sommerferien og mærker derfor ikke noget længere.

lupus

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for henvisningerne - det var lige præcis, hvad jeg havde i tankerne.
Hvor præcist i knæet er det du har ondt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror faktisk ikke, at det var i selve knæet, den var gal. Det føltes nærmere som om det var en lille smule længere nede - og så på ydersiden af benet, hvis det giver mening.

Men røntgenbilledet gav, som skrevet, ikke noget opklarende resultat og jeg fandt derfor aldrig ud af, hvor problemet lå.

Jeg har ikke løbet siden sommerferien og mærker derfor ikke noget længere.

lupus

<{POST_SNAPBACK}>

OK, for hvis du kan mærke at det sidder ind under knæskallen og du kun kan mærke det når du løber eller vrider i knæet, kan det meget vel være et "løberknæ".. Det er en overbelastning der går over inden for 2-3 uger, hvis man holder benet i ro.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Køb: Gyldendals Løbebog.. der står alle gængse løbeskader så som:

træthedsbrud

betændelser

muskelskader

fibersprængninger osv...

Og der står også meget præcist hvilke symptomer man skal ha til hver enkelt skade, og hvad du skal gøre for at få det i orden...

Desuden står der en hel masse andet godt... det kunne bla. nok godt afdække hvorfor du har fået skaden ... Der er også en masse om hvordan man:

Sætter realistiske mål (dvs. undgår skader)

Lærer at sammensætte et godt løbeprogram

og som sagt skades forebygning, behandling og genoptræning...

Og så er "løberen" rigtig god... de har bla. et løbebånd i butikken så de kan se om den sko du vil købe har nok støtte osv, hvis altså du pronerer på ankel (hvis din ankel falder enten ud af, eller indaf når du lander)...

held og lykke....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share