Spise 1 gang om dagen


Stryger2
 Share

Recommended Posts

Hey,

Er der nogen som har lyst til lige at give mig en god formulering på denne.

Kender en som mener at 1 måltid om dagen er den perfekte måde at holde den slanke linie på, hvilket jo er ren bullshit. Men har nogen et link eller en god, lidt uddybende forklaring på præcis hvorfor det er så dumt.

Kort fortalt er det jo noget med at kroppen lukker ned og går i "hungersnød" forbrænding i perioderne mellem måltiderne, og derved ryger dels forbrændingen i bund, og det der forbrændes er de forkerte ting, muskler osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste engang at Serge Nubret (kendt gammel BB'er) spiser eet stort måltid om dagen, eller rettere om natten da det passede bedst med hans arbejde.

Det synes jeg sku er lidt alternativt, men rent principielt burde der ikke være stor forskel på om man spiser xx kcal på en gang eller delt op på 6 gange. Måske der er lidt bedre optagelse af nutrienter ved flere måltider og en lidt højere forbrænding (temogenetisk effekt ?) men jeg tror ikke det er så meget igen; måske 10%.

Kroppen har jo en fantastisk evne til at tilpasse sig.

Om det så passer til ens temperament er en anden sag. Men man kan givesvis spare meget tid på den måde.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste en god artikel for et godt stykke tid siden, kan desværre ikke finde den.

Men essensen i den var netop den her beskrivelse af hvordan kroppen fungerer i timerne efter man har indtaget mad, og den beskrev noget om hvordan made man indtager bliver lagret og løbende forbrændt.

Det var noget med at kroppen har en tendens til at lagre på bestemte måder alt efter hvilket spisemønster man havde, så vidt jeg husker var den videnskabeligt dokumenteret.

Ved ikke om en klokke ringer hos nogen? Fandte ikke noget på søgefunktionen, men mon ikke artiklen har været forbi MOL på et eller andet tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis intentionen er muskelmasse, så vil jeg påstå det kan være svært at være i positiv nitrogen (protein) balance med kun et måtid om dagen. Kroppen har NETOP ikke depoter til at gemme protein, hvorimod den sagtens kan lagre fedt og kulhydrat til sulteperioder. I hvert fald en grund til at få tilført mad lidt mere jævnligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste engang at Serge Nubret (kendt gammel BB'er) spiser eet stort måltid om dagen, eller rettere om natten da det passede bedst med hans arbejde.

Det synes jeg sku er lidt alternativt, men rent principielt burde der ikke være stor forskel på om man spiser xx kcal på en gang eller delt op på 6 gange. Måske der er lidt bedre optagelse af nutrienter ved flere måltider og en lidt højere forbrænding (temogenetisk effekt ?) men jeg tror ikke det er så meget igen; måske 10%.

Kroppen har jo en fantastisk evne til at tilpasse sig.

Om det så passer til ens temperament er en anden sag. Men man kan givesvis spare meget tid på den måde.

mvh Jan

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror at det er de færreste der kan indtage 4000-5000 kalorier på én gang, uden at det kommer op igen.

JH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share