Alt under 10 reps giver slidgigt


CA8
 Share

Recommended Posts

Hej :smile:

Min ven mener at alt under 10 reps giver slidgigt (i en senere alder), når man ikke er færdig-udviklet - dvs. man, iflg. ham, ikke skal køre under 10 reps indtil man er en 18-22 år. Det pisser mig virkelige af og jeg mener helt klart det er noget vrøvl, men jeg har ingen beviser/undersøgelser/artikler, som kan understøtte min mening. I går ville han f.eks. ikke tage chin-ups, da han kun kan tage 1-2 af dem, og derfor gik det ind under "slidgigt-reps". Kan nogle af jer bidrage med noget (må meget gerne være på et højt videnskabeligt niveau, da hans far, som er gym-idræts-lærer, også skal overbevises), så jeg kan få ham under 10 reps? Næsten synd at han ikke skal opleve verdenen under 10 reps :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg mner faktisk det forholder sig omvendt så vidt jeg har forstået (vendte en tilsvarende problemstilling med en fys for nogen tid siden)... det er vist ikke belastningen der er udslagsgivende for f.eks. slidgigt, men nærmere repetionenerne/gentagelsen af ROM..... andre der kan bekræfte det ?

Link to comment
Share on other sites

jeg mner faktisk det forholder sig omvendt så vidt jeg har forstået (vendte en tilsvarende problemstilling med en fys for nogen tid siden)... det er vist ikke belastningen der er udslagsgivende for f.eks. slidgigt, men nærmere repetionenerne/gentagelsen af ROM..... andre der kan bekræfte det ?

<{POST_SNAPBACK}>

Også det min ven siger og derfor vil han ikke køre lavere end 10 reps. Kan nogle komme med et svar der be/afkræfter at man får/ikke får slidgigt ved at køre lavere end 10 reps som ung (<18-22 år).

Link to comment
Share on other sites

jeg mner faktisk det forholder sig omvendt så vidt jeg har forstået (vendte en tilsvarende problemstilling med en fys for nogen tid siden)... det er vist ikke belastningen der er udslagsgivende for f.eks. slidgigt, men nærmere repetionenerne/gentagelsen af ROM..... andre der kan bekræfte det ?

<{POST_SNAPBACK}>

Også det min ven siger og derfor vil han ikke køre lavere end 10 reps. Kan nogle komme med et svar der be/afkræfter at man får/ikke får slidgigt ved at køre lavere end 10 reps som ung (<18-22 år).

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jo ik være det han siger... for så modsiger han sig selv :blink:

Hvis han prædiker om slidgigt giver det jo overhovedet ingen mening at tale for flere gentagelser :4slap:

Link to comment
Share on other sites

Qantanomo:

Den artikel du henviser til andbefaler netop at man IKKE går så langt ned i rep(med deraf følgende høj belastning)

"Hvilke retningslinier kan man så sætte for børns vægttræning?

1. Som udgangspunkt skal børn ikke træne med vægte der er tungere end at de kan løftes 8-15 gange.

2. I starten kan der trænes 8-15 gentagelser med vægte der sagtens kunne være løftet flere gange.

3. Efterhånden som et grundlæggende styrke- og teknikfundament etableres kan der arbejdes tættere til udmattelse i hvert sæt. Eksempelvis 12 gentagelser med en vægt der maksimalt kan løftes 12-15 gange.

4. Træning med flere end 15 gentagelser har den ulempe, at det generelt er en kedelig og demotiverende måde at træne på.

5. Der skal satses på alsidighed. En bred vifte af forskellige øvelser skal anvendes. Som udgangspunkt anvendes øvelser der involverer flere led i samme bevægelse.

6. Der kan anvendes vægte, kropsvægt og andre redskaber til styrketræningen. Det er ikke redskabet der er kritisk, men derimod måden det anvendes på."

Link to comment
Share on other sites

Qantanomo:

Den artikel du henviser til andbefaler netop at man IKKE går så langt ned i rep(med deraf følgende høj belastning)

"Hvilke retningslinier kan man så sætte for børns vægttræning?

1. Som udgangspunkt skal børn ikke træne med vægte der er tungere end at de kan løftes 8-15 gange.

2. I starten kan der trænes 8-15 gentagelser med vægte der sagtens kunne være løftet flere gange.

3. Efterhånden som et grundlæggende styrke- og teknikfundament etableres kan der arbejdes tættere til udmattelse i hvert sæt. Eksempelvis 12 gentagelser med en vægt der maksimalt kan løftes 12-15 gange.

4. Træning med flere end 15 gentagelser har den ulempe, at det generelt er en kedelig og demotiverende måde at træne på.

5. Der skal satses på alsidighed. En bred vifte af forskellige øvelser skal anvendes. Som udgangspunkt anvendes øvelser der involverer flere led i samme bevægelse.

6. Der kan anvendes vægte, kropsvægt og andre redskaber til styrketræningen. Det er ikke redskabet der er kritisk, men derimod måden det anvendes på."

<{POST_SNAPBACK}>

ja men spørgsmålet er så om man skal holde sig fra de lave gentagelser fordi det kan medføre slidgigt, hvilket jeg nu ikke tror er tilfældet.

Udmidlbart har jeg ikke kunne finde noget på diverse gigthjemmesider, der kunne give svar på spørgsmålet. Jeg vil nu også sige at det lyder som en god røverhistorie

Link to comment
Share on other sites

Når man kommer med sådanne påstande, så bakker man det selvfølgelig op med videnskabelige undersøgelser. Så bevisbyrden ligger selvfølgelig hos din kammerat.

Personligt mener jeg det er noget vås. Slidgigt kommer som regel af at lave gentagne uhensigtsmæssige bevægelser over en lang årrække. Så ret beset burde risikoen være større ved høje gentagelser.

Link to comment
Share on other sites

Det er nu, så vidt jeg ved, RET sjældent at man får slidgigt af motion - medmindre man som proff udsættes for de samme bevægemønstre og belasninger igen og igen og igen...

Men lad os tage chin up eksemplet som er dit eget.. Dvs hvis din ven træner sig op vi kabelpull downs til at blive lidt stærkere i lats - og derved på et tidspunkt måske kan klemme sig op på 10 reps i den, så vil han gerne lave øvelsen...

Det er squ da bare fordi han ikke er stærk nok han ikke kan lave øvelsen, belastningen er jo bare hans egen kropsvægt.. Svarer til hvis han er svag i bænken, ikke vil bænke med 30kg fordi han ikke kan tage 10 reps men i stedet ligger med stangen.... mystisk :blink:

Link to comment
Share on other sites

...belastningen er jo bare hans egen kropsvægt..

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men hvis han kun kan tage 1 stk chinup@kropsvægt, ville han jo træne med 1RM... Dét er jo ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt :wink: .

Ovenstående artikel nævner det også:

"Kropsvægt vil i nogle tilfælde være en belastning langt over maksimalkapaciteten og i andre tilfælde en meget let belastning."

Men han får helt sikkert ikke slidgigt af at lave måske 3 sæt á 2 chinups under træning :smile:

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Ved det godt SInbad.. men i dette tilfælde gik jeg ud fra at drengene ikke er så gamle samt heller overvægtige.. Så de burde efter kort tid sagtens kunne lave en masse chins/pulls/dips/armbøjninger - UDEN problemer.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, de kunne jo starte med at hjælpe hinanden op... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inviteret ham til at deltage i denne diskussion, så må vi se hvad det bliver til. Personligt kan jeg heller ikke forstå ham - det må da være værre at lave 10 gentagelser end at lave 1, hvis vi snakker slidgigt?

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jeg er den omtalte ven.

Min far har givet mig den holdning/det indtryk at jeg hvis jeg træner 1-6 gentagelser så risikerer jeg at få slidgigt. Det siger han på et grundlag af en lang uddannelse og arbejde inden for idræt (lærer på gymnasie) i omtrent 30 år... Han arbejder selvfølgelig ikke mest med slidgigt (overhovedet), men han ved jo selvfølgelig meget om det. Jeg er sådan set også enig med ham, da han argumenterer rigtig godt. Jeg syntes som "barn" også at det ville være pinligt at tro jeg selv eller andre på min alder kan argumentere i mod en 30-års uddanelse, men herinde er i jo noget ældre så det ville da være fint med en diskussion om slidgigt.

Kan kort fortælle hvad han begrunder det at man ikke må træne med maximal belastning i 1-6 reps, men kan selvfølgelig ikke argumentere som ham:

Brusken som ligger imellem knoglerne bliver nedslidt af for høj belastning. Eksempelvis hvis du kan tage 3 x 10 x 60 kilo i bænkpres og man så i stedet tager 3 x 1 x 80 kilo så lægger man et pres på leddene/brusken som er for højt og for belastende i forhold til hvad de har fået "vænnet" sig til igennem flere gentagelser. Og den vægt kan så være ligegyldig om den er målt i stål, plastic eller kropsvægt.

^ jeg kan ikke stå inde for at det er præcist hans meninger, men det er hvad jeg har fået ud af det han har sagt.....

Jeg får ikke lov til og har heller ikke lyst til at træne under 10 reps (8 evt.) pga. dette. Desuden er der ingen grund til at satse.

Et argument for det "han" siger kan være de undersøgelser som fitness.dk understøtter deres valg om at personer under 18 ikke må træne i deres center. En ekspedient fortalte mig nemlig at de havde bygget reglen på grundlag af mange undersøgelser...

Lad diskussionen begynde!

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jeg er den omtalte ven.

Min far har givet mig den holdning/det indtryk at jeg hvis jeg træner 1-6 gentagelser så risikerer jeg at få slidgigt. Det siger han på et grundlag af en lang uddannelse og arbejde inden for idræt (lærer på gymnasie) i omtrent 30 år... Han arbejder selvfølgelig ikke mest med slidgigt (overhovedet), men han ved jo selvfølgelig meget om det. Jeg er sådan set også enig med ham, da han argumenterer rigtig godt. Jeg syntes som "barn" også at det ville være pinligt at tro jeg selv eller andre på min alder kan argumentere i mod en 30-års uddanelse, men herinde er i jo noget ældre så det ville da være fint med en diskussion om slidgigt.

Kan kort fortælle hvad han begrunder det at man ikke må træne med maximal belastning i 1-6 reps, men kan selvfølgelig ikke argumentere som ham:

Brusken som ligger imellem knoglerne bliver nedslidt af for høj belastning. Eksempelvis hvis du kan tage 3 x 10 x 60 kilo i bænkpres og man så i stedet tager 3 x 1 x 80 kilo så lægger man et pres på leddene/brusken som er for højt og for belastende i forhold til hvad de har fået "vænnet" sig til igennem flere gentagelser. Og den vægt kan så være ligegyldig om den er målt i stål, plastic eller kropsvægt.

^ jeg kan ikke stå inde for at det er præcist hans meninger, men det er hvad jeg har fået ud af det han har sagt.....

Jeg får ikke lov til og har heller ikke lyst til at træne under 10 reps (8 evt.) pga. dette. Desuden er der ingen grund til at satse.

Et argument for det "han" siger kan være de undersøgelser som fitness.dk understøtter deres valg om at personer under 18 ikke må træne i deres center. En ekspedient fortalte mig nemlig at de havde bygget reglen på grundlag af mange undersøgelser...

Lad diskussionen begynde!

<{POST_SNAPBACK}>

En forældet gammel uddannelse giver ikke nogen indsigt i det pågældende område.

Har han erfaringer med utallige slidgigtsramte gymnasieelever? No way..

Styrkeatleter har almindeligvis bedre funktion en gennemsnittet også oppe i årene..

Fitness.dk:

Der findes ikke et utal af den type undersøgelser, så det er ikke tilfældet. Det er nærmere udtryk for deres helgardering. Hvis man læser debatten omkring MZ's artikel omkringbørn og styrketræning, så gør han det også klart, at der ikke er mange udtalelser at støtte sig til.

Link to comment
Share on other sites

Og mht Fitness.dk er der sikkert også noget jura i forbindelse med abonnementsordninger der spiller ind, når de sætter grænsen vedlige præcis 18 år. Nogle stopper med væksten som 16-årige, mens andre først stopper som 20-årige... (og ørerne stopper aldrig med at vokse :laugh: )

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Styrkeatleter har almindeligvis bedre funktion en gennemsnittet også oppe i årene..

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo en super pointe!

Der står absolut intet om at styrketræning skulle kunne forårsage gigt på slidgigt.dk (Link)

Desuden står træning som en behandligsform:

* Styrketræning og konditionstræning har en gavnlig virkning på patienter med slidgigt.

:smile:

Edited by Smukke Arne
Link to comment
Share on other sites

Styrkeatleter har almindeligvis bedre funktion en gennemsnittet også oppe i årene..

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo en super pointe!

Der står absolut intet om at styrketræning skulle kunne forårsage gigt på slidgigt.dk (Link)

Desuden står træning som en behandligsform:

* Styrketræning og konditionstræning har en gavnlig virkning på patienter med slidgigt.

:smile:

<{POST_SNAPBACK}>

I dit link står der under "Alder":

"Det vides endnu ikke, om sammenhængen mellem alder og slidgigt skyldes, at slidgigt er en sygdom, der er mange år undervejs, eller om slidgigt skyldes, at leddene med alderen bliver svækkede og dermed mere modtagelige for sygdommen. Der findes undersøgelser, der støtter både det ene og det andet synspunkt, og det er muligt, at der er tale om en kombination." -> dermed er det en satsning at tro fuldt ud på at man blot kan tage 1 reps over længere tid.

Link to comment
Share on other sites

I dit link står der under "Alder":

"Det vides endnu ikke, om sammenhængen mellem alder og slidgigt skyldes, at slidgigt er en sygdom, der er mange år undervejs, eller om slidgigt skyldes, at leddene med alderen bliver svækkede og dermed mere modtagelige for sygdommen. Der findes undersøgelser, der støtter både det ene og det andet synspunkt, og det er muligt, at der er tale om en kombination." -> dermed er det en satsning at tro fuldt ud på at man blot kan tage 1 reps over længere tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja ok - at skrive at der intet står var så en overdrivelse.

Tror ikke der mange der kun tager 1 rep. Men der mange styrke folk der kører under 10 - og jeg tror ikke de ser det som et sats.

Der jo intet der underbygger din fars teori - så det er næsten mere et spørgsmål om religion - om hvad man vælger at tro...

Men hvis du synes det er så farligt - så lad være - længere behøver den ikke være :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvornår skulle du så, ifølge din far, nå den gyldne grænse for at må begynde at træne med færre reps ???

Anyway, noget helt andet er, at det er godt du lytter efter hvad dine forældre siger.. og hvis du kører sæt med 10-12 gentagelser vil du også i høj grad hypertrofere, måske i lige så høj grad som din makker - hvis ikke mere :-)

Men ovenstående ændrer jo stadig ikke ved, at man højst sandsynligt ingen risiko har whatsoever mht at få slidgigt i forbindelse med styrketræning.

Man anbefaler vel stadig begyndere at træne med flere reps i starten - right ??? altså 10-15 ?

Link to comment
Share on other sites

Hvornår skulle du så, ifølge din far, nå den gyldne grænse for at må begynde at træne med færre reps ???

Anyway, noget helt andet er, at det er godt du lytter efter hvad dine forældre siger.. og hvis du kører sæt med 10-12 gentagelser vil du også i høj grad hypertrofere, måske i lige så høj grad som din makker - hvis ikke mere :-)

Men ovenstående ændrer jo stadig ikke ved, at man højst sandsynligt ingen risiko har whatsoever mht at få slidgigt i forbindelse med styrketræning.

Man anbefaler vel stadig begyndere at træne med flere reps i starten - right ??? altså 10-15 ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det anbefaler man begyndere (fik jeg ihvertfald altid at vide under instruktørtimerne i FitnessDK). Min ven har dog trænet i 1 år+ og derfor mener jeg sagtens han kan gå under 10 reps (hvilket han også har været, men det er pludselig blevet fy-fy) - han har jo fået opbygget grundformen til det.

Har nogle ikke en undersøgelse der på- eller afviser slidgigt i forbindelse med styrketræning (helst som ung)?

Edited by Birch
Link to comment
Share on other sites

Ved godt det er lidt irrelevant for diskussionen nu. MEN hvis din vens mål er at gaine masse, er det jo ikke noget problem med de lidt højere reps..

Men jeg vil nærmere sige, som andre også nævner, at eftersom der er INGEN der ligger inde med info omkring risikoen for slidgigt forbundet med tung styrketræning, må dokumentationen nu ligge hos din ven/hans far - eftersom påstanden kommer derfra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share