Spinning og vandladning


gogogo
 Share

Recommended Posts

Jeg undre mig til stadighed over hvor mange gange jeg skal tisse i timerne efter spinning, ofte 5-6 gange vil jeg tro.

Jeg sveder temmelig meget under timen og drikker alt i alt ca 2 liter væske før under og lige efter timen.

Er dette normalt?

Jeg har ikke samme oplevelse efter styrketræning, men drikker og sveder også mindre her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg undre mig til stadighed over hvor mange gange jeg skal tisse i timerne efter spinning, ofte 5-6 gange vil jeg tro.

Jeg sveder temmelig meget under timen og drikker alt i alt ca 2 liter væske før under og lige efter timen.

Er dette normalt?

Jeg har ikke samme oplevelse efter styrketræning, men drikker og sveder også mindre her.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det burde vel næsten sige sig selv. Hvis du drikker mere, skal du også pisse mere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg undre mig til stadighed over hvor mange gange jeg skal tisse i timerne efter spinning, ofte 5-6 gange vil jeg tro.

Jeg sveder temmelig meget under timen og drikker alt i alt ca 2 liter væske før under og lige efter timen.

Er dette normalt?

Jeg har ikke samme oplevelse efter styrketræning, men drikker og sveder også mindre her.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det er absolut ikke normalt. Jeg synes klart du skal søge professionel hjælp til at få stoppet det, inden det giver dig alvorlige problemer. At drikke så meget vand før og under en spinning-time må simpelthen være skadeligt :laugh:

Ej spøg til side - det dér med at skulle tisse, det hænger jo sammen med, hvorvidt vandet i mavesækken når at få lov til at blive absorberet i kroppen inden det passerer direkte ud i blæren. Jaja, vandet skal nok finde vej til blæren under alle omstændigheder, men hvis man fylder kroppen med for meget vand, fiser det bare lige igennem.

Der skal noget til at binde vandet i kroppen. Hvis du føler dig dehydreret efter sådan en time hvor du bare tisser og tisser, så prøv at spise noget saltholdigt.. Salt binder vandet i kroppen og det kan da godt være, du er en smule udvasket for salte...

Hvis ikke du føler dig dehydreret (tørre fingerspidser, tør mund, en let hovedpine etc.), er der vel egentlig ikke noget i vejen med dig - det er jo meget naturligt at tisse.. med mindre altså at du kun tisser en lille smule hver gang - så skal du nok smutte til lægen og få checket prostata :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

hej gogogog

- hvad farve har det der kommer i kummen. Hvis det er helt klart har du måske drukket mere en nødvendig. Hvis det er stærkt farvet (gulligt) er du i væske underskud. :mad:

Som "superspinner" Creole er inde på - kan du være i underskud af salte.

Du kan evt. købe noget sportsdrik med salte - kan ikke lige huske mærket, og så må man jo heller ikke reklamere her. Det er nemt. Så kan du lade fx ½ delen af det du drikker være det med salte i. Men det skal altså være det med salte i. Ikke "almindelig sportsdrik.

Link to comment
Share on other sites

Der skal noget til at binde vandet i kroppen. Hvis du føler dig dehydreret efter sådan en time hvor du bare tisser og tisser, så prøv at spise noget saltholdigt.. Salt binder vandet i kroppen og det kan da godt være, du er en smule udvasket for salte...

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal helst drikke noget væske indeholdende salt+sukker, fordi salt og sukker transporteres over tarmen via en synergistisk transport...dvs. at når salt og sukker er tilstede sker transporten mere effektivt end hvis et af stofferne var tilstede!

Link to comment
Share on other sites

Der skal noget til at binde vandet i kroppen. Hvis du føler dig dehydreret efter sådan en time hvor du bare tisser og tisser, så prøv at spise noget saltholdigt.. Salt binder vandet i kroppen og det kan da godt være, du er en smule udvasket for salte...

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal helst drikke noget væske indeholdende salt+sukker, fordi salt og sukker transporteres over tarmen via en synergistisk transport...dvs. at når salt og sukker er tilstede sker transporten mere effektivt end hvis et af stofferne var tilstede!

<{POST_SNAPBACK}>

Åh ja.. sukker også.. det havde jeg helt svedt ud ( :4thumbup: ). Super pointe dér.. Skal man så også anbefale at der investeres i sådan en isotonisk drik, sådan at kroppen optager sukker-saltblandingen ca lige så hurtigt som hvis det var rent vand, eller er det mere eller mindre overflødigt at tage hensyn til dét også?

Link to comment
Share on other sites

Der skal noget til at binde vandet i kroppen. Hvis du føler dig dehydreret efter sådan en time hvor du bare tisser og tisser, så prøv at spise noget saltholdigt.. Salt binder vandet i kroppen og det kan da godt være, du er en smule udvasket for salte...

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal helst drikke noget væske indeholdende salt+sukker, fordi salt og sukker transporteres over tarmen via en synergistisk transport...dvs. at når salt og sukker er tilstede sker transporten mere effektivt end hvis et af stofferne var tilstede!

<{POST_SNAPBACK}>

Åh ja.. sukker også.. det havde jeg helt svedt ud ( :4thumbup: ). Super pointe dér.. Skal man så også anbefale at der investeres i sådan en isotonisk drik, sådan at kroppen optager sukker-saltblandingen ca lige så hurtigt som hvis det var rent vand, eller er det mere eller mindre overflødigt at tage hensyn til dét også?

<{POST_SNAPBACK}>

Øhh til det sidste tor jeg det er mest hensigtsmæssigt med isotoni, da man sandsynligvis vil restituere hurtigere...du behøver ikke købe drikken for du kan jo bare kopiere varedeklarationens vand+sukker+salt indhold!

Link to comment
Share on other sites

Der skal noget til at binde vandet i kroppen. Hvis du føler dig dehydreret efter sådan en time hvor du bare tisser og tisser, så prøv at spise noget saltholdigt.. Salt binder vandet i kroppen og det kan da godt være, du er en smule udvasket for salte...

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal helst drikke noget væske indeholdende salt+sukker, fordi salt og sukker transporteres over tarmen via en synergistisk transport...dvs. at når salt og sukker er tilstede sker transporten mere effektivt end hvis et af stofferne var tilstede!

<{POST_SNAPBACK}>

Åh ja.. sukker også.. det havde jeg helt svedt ud ( :4thumbup: ). Super pointe dér.. Skal man så også anbefale at der investeres i sådan en isotonisk drik, sådan at kroppen optager sukker-saltblandingen ca lige så hurtigt som hvis det var rent vand, eller er det mere eller mindre overflødigt at tage hensyn til dét også?

<{POST_SNAPBACK}>

Øhh til det sidste tor jeg det er mest hensigtsmæssigt med isotoni, da man sandsynligvis vil restituere hurtigere...du behøver ikke købe drikken for du kan jo bare kopiere varedeklarationens vand+sukker+salt indhold!

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe.. tarveligt trick! Er du ude på at ruinere sportsdrikkegiganterne?? :bigsmile:

Et godt trick hvis man skal kopiere drikkevarerne, er at bruge sødemidlet Maltodextrin (kan bla. købes hos de fleste slagtere, eller fx hos Matas). Det er et sødemiddel der er baseret på en majssort, og det er særligt godt til energidrikke fordi maltodextrin har en god osmolalitet(!) i forhold til almindelig sukker - dvs. det optages hurtigt i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Jeg er helt på det rene med at man pisser mere når man drikker mere, men syntes blot det af og til var lidt overdrevet. Mangel på salte kan sagtens være svaret.

Så ligger løsningen lige for :4mewantfood:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe nu vil jeg nødig forvirre dig, men du kan faktisk komme til at tisse mindre, hvis du indtager mere væske...men i så fald skal væsken være saltholdig...dermed øger du bl.a. din blodvolumen...endvidere vil jeg lige nævne, at du faktisk godt kan få vandforgftning ved stort svedtab og indtagelse af for store mængder vand...det skyldes (du får den forkortede version), at du sveder salt ud med væsken, når du så kun drikker vand mangler du så at erstatte den mistede salt i kroppen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share