Ohoi... Volume, masse og atter masse


Fish'n'Chips
 Share

Recommended Posts

Hey, har studeret dette forum i et lille stykke tid og må sq indrømme at der er et par skarpe knive i skuffe her inde :smile:

Mit mål er masse masse og atter masse.

Jeg har trænet for et par år siden men mistede intre. og er begyndt igen efter 2½ år

Jeg ville høre om hvad der er bedst, HST eller 5x5 for masse (ikke styrke)

efter at have læst 90% af forummet har jeg flere spørgsmål end svar :blink:

en lille beskrivelse af mig:

1.72 cm

25 år

tæt bygget

har lidt (måske lidt mere end lidt) bacon der skal brændes af. (86 Kg)

1 Q: HST vs 5x5 (eller ?!)

2 Q: Har hørt at cardio nedsætter muskel massen vækst, sandt?

3 Q: Skal jeg stadigvæk bulke/æde masser af protein fyldt mad?

4 Q: Er vand 1-2-3 L. om dagen et must?

Tia.

Teh Pirate :innocent:

Link to comment
Share on other sites

1

Jeg ville anbefale dig at prøve kræfter med HST, da dette er konstrueret til at pakke mase på. Men igen, folk kan sagtens få forskellige resultater selv om de køre samme program. 5*5 er også godt til masse, men - i de fleste tilfælde - ikke så godt som HST, eller et helt tredje.

2

Ja og nej.

For at øge muskelmassen skal man være i kalorieoverskud, cardio forbrænder kcal. Men får du nok at spise, og nok restitution kan det godt kombineres. At cardio så har en masse andre gavnlige effekter er en anden snak.

3

Du skal ALTID sørge for at få proteiner nok, ca 2 g pr kg kropsvægt (ca 172 g pr dag i dit tilfælde).

Bulk eller ej. Det kommer an på hvilken vej vægten skal gå. Hvis du vil af med "dit bacon" skal du være i kalorieunderskud.

4

Det kommer meget an på hvor aktiv du er, en god tommelfingerregel er at hvis din urin er klar får du nok væske, er den gul får du for lidt.

Link to comment
Share on other sites

Hey Fish'n Chips.. Jeg tror den fejl de fleste gør når de mangler resultater er at se på programmet og undre sig over hvor den er gal.. Det er OFTEST kosten der halter. Hvis du vil gaine skal du spise - kort og godt :-)

Så MIT råd vil være, at køre det program du har lyst til motiverer dig, selvf med fokus på de store tunge basisøvelser, og derudover koncentrere dig om at optimere kosten - anyway, det er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

1.

HST er fint.

2.

Ja, cardio modarbejder formentlig muskelvækst hvis man laver for meget af den. Det har noget at gøre med de forskellige energisystemer man benytter til henholdsvis cardio og vægttræning.

3.

Ikke bulk hvis du vil smide fedt. Man kan godt blive stærkere og en del påstår også at man kan øge muskelmassen under kalorieunderskud, selvom det utvivlsomt gør det mere besværligt.

4.

Tror ikke det er så nødvendigt at være hysterisk med vandindtaget så længe man ikke går rundt og føler tørst. Hvis man f. eks. sidder på den flade en hel dag uden at træne, så er vandforbruget sikkert ret begrenset.

Teenagepiger tror man taper sig af at drikke masser af vand og fitnessfolket tror de bliver større af at drikke masser af vand. Jeg gætter på begge tager fejl :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du har sq nok ret, det med kosten... kan huske dengang jeg trænede seriøst men kom aldrig nogen steder "åd ikke andet end ris med ketchup" logisk nok i dag.

men tabte mig 19 Kg men tog nada 'masse' på *Griner...

ang. om at smide bacon'et, jeg træner atm. kun pga. masse, ikke for at tabe mig

men først om et par måneder skal jeg hakkes :cooldance:

Men med hensyn til kosten:

protein mæssigt...

skal jeg køre det til punkt og prikke eller er det hip som hap ?

så lidt kuldhyd. som muligt ?

spis hver 3ede time min. 35g protein ?

er der visse ting jeg SKAL undgå ?

maven: er det bedst at træne den med vægte tænker HST.

Tia

Aleks.

Link to comment
Share on other sites

træner atm. kun pga. masse, ikke for at tabe

Men med hensyn til kosten:

protein mæssigt...

skal jeg køre det til punkt og prikke eller er det hip som hap ?

så lidt kuldhyd. som muligt ?

spis hver 3ede time min. 35g protein ?

er der visse ting jeg SKAL undgå ?

maven: er det bedst at træne den med vægte tænker HST.

Tia

Aleks.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du træner for at få masse skal du ikke spare på kulhydraterne, du vil opleve de bedste gains hvis du følger dit prot indtag hver dag.

Ting du bør undgå i kosten er: simple kulhydrater (dog ikke lige efter træning, eller hvis du ikke for kcal nok) og mættet fedt har ikke noget at gøre i din mad.

Link to comment
Share on other sites

..

maven: er det bedst at træne den med vægte tænker HST.

Tia

Aleks.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja. Maven skal tæskes ligesom alle andre muskler, altså med belastning. RM-intervallet skal ligge ligesom alle de andre øvelser, 15, 10 og 5, så medmindre du har meget svage mavemuskler, skal du nok have nogle skiver på..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share