Hvor tunge dumbells?


AndersL
 Share

  

60 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Personligt kan jeg ikke rigtig se hvad jeg skal bruge så tunge dumbells til. Men det er nok også fordi jeg hverken udfører, shrugs, skulder pres, flyers, dumbell pres, eller lign med Dumbells.

Jeg klarer det med Barbell. så til det behov jeg har, må 40kg være fint nok.

Link to comment
Share on other sites

Mit center har DB op til 60 kg. Det er dog meget lang tid siden jeg har set nogle bruge dem. Der var engang da "Dansk Power Man under 100KG" var meget populært i vores center. Vi havde fire i centeret som var meget højt placeret. En som blev 1 flere gange. En der som bedste placering havde en 2. plads.

Og en der kun deltog et par gange. Kan ikke huske hans placeringer. Men han er dog den eneste af de fire som stadig er aktiv styrkeløfter. De andre træner stadig men ikke til konkurencer eller lign.

Den ene af de fire som deltog i "Dansk Power Man" var kun 17 eller 19 da han deltog første gang. Kropsvægt på under 100 selvfølgelig. Han dødløftede 220 og havde et statisk hold på 30 sek. Meget flot.

Link to comment
Share on other sites

Mit center har også kun håndvægte op til 60 kg, hvilket er fint indtil videre. Vi har et par stykker som sagtens kan håndtere disse vægte, og de bruger dem hovedsagligt til DB Press, DB Rows, Shrugs og DB Deadlift, men det skal så også siges at det er folk, som benytter andet end blot proteinpulver og kreatin :huh2:

Ser man bort fra disse personer, så kunne centeret lige så godt have vægte op til 30 kg, eftersom mange af andre, som ikke er på AS, hovedsagelig kun benytter håndvægtene til curls, flyers og andet iso-tamtam. Det var samme begrundelse for at mit tidligere center kun havde vægte op til 32 kg, for der var alligel ikke mange som brugte dem til andet end curls. :biggrin2:

Link to comment
Share on other sites

Kender det godt Bravo, nede ved os, der er hoppet bare fra 25 kg´s til 38 kg.  vægte

Jeg har brokket mig hundred gange, men det eneste der sker er at de vedligeholder de satans maskiner, og endda investere i nye, jeg vil ind i styrelsen og lave ballede!!! Jeg raser over den måde de invistere i centreret har snakket med flere som klager over det med vægtene, men de kan de sku ikke fatte det, men en eller anden gut, har lavet et stykke værktøj såen man kan skille dem ad, så det må de sku selvom nu, hehehe...

Link to comment
Share on other sites

I mit center er der op til 36 kg...tidligere var der optil 30 og så havde de et "saml-selv-sæt"(som de dog fjernede !?!....hvorfor mon!?) ...personligt er 36 Kg. alt for lidt i db row, hvor jeg godt kunne bruge et sted imellem 40 til 45  hvis jeg vil køre lidt halvtungt og da jeg ikke er et kæmpe brød er der sikkert andre der godt kan køre tungere. Ergo : 60 kg er et godt standardmål , men 50 kg KAN gøre det.....

Link to comment
Share on other sites

Vi har op til 50 kg...

De bliver brugt af et par af de store drenge til scrugs og dumbell rows.. Jeg har da også været oppe og bruge 45 kg svinet i dumbell rows..bare for at prøve :)

50 er såmænd ok, når man tænker på at det ikke er et rigtigt styrkesvinscenter.

Og de er allesammen i 2,5 kg intervaller..lækkert :D

Link to comment
Share on other sites

I vores center er der hele 4 db racks. 2 i "fitness lokalet" og 2 i "det rigtig lokale".

I fitness er der et med de helt små, fra 1-10kg og et med tecnogym dbs, fra 6-22kg.

I det rigtige, er der et med nogle fra 12-25 og et med dem fra 16-47kg...

Så jeg har ikke noget, at klage over, MEN håber da på at få det på et tidspunkt :bigsmile:

Håber på engang, at lave db press med et par og 50, det kunne være gyldent :)

Mener at 60kg dbs er passende. Hvad siger TJ, har du ikke presset et par og 60??

Link to comment
Share on other sites

Om håndvægtene er store nok, kommer jo meget an på den enkeltes styrke. Jeg stemte 70 kg, da jeg så vil være dækket godt ind.

Obersten> jeg har kørt med 62 kg håndvægte x 6 reps i flad bænkpres. I dumbell rows har jeg lavet 12 reps med 70 kg håndvægt. I dumbell skulderpres siddende på bænk med rygstøtte, har jeg lavet 4 reps med 52 kg håndvægtene. Så jeg ville ikke rigtigt kunne bruge en håndvægtsserie optil 40 kg til noget. Jeg træner dog ikke så tit med håndvægte mere. Det var mest dengang jeg kørte WSB programmet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hehe nede i vores center er de største DB's på 15kg, alt derover skal vi selv samle, men det går da indtil videre.

Der er desværre nok ikke de store udsigter til at få nogle der er større, da det hovedsagligt er fyrre fed og færdig typer der render rundt dernede :(

- Rod

Link to comment
Share on other sites

For tiden bruger jeg 35 til DB Row, og så hænger jeg ekstra vægtskiver i mine straps. Min reprange er 6-8, men jeg lavede 10 reps med 35+2*2,5 vægte hængende fra mine straps. TEMMELIG belastende! Min makker fik en finger i klemme det vægten skulle ned på jorden igen.

Det bliver endnu værre med DB Press! Det er det samme, 35+5kg, men det bliver VILDT svært at balancere vægten når der hænger en 5kg skive og dingler i den!!! PLUS at man skal svinge vægten lidt i bunden, så den skive ikke rammer ens skulder og forkorter ens range of motion!!! GRRRR! :pissed:

Jeg skifter fra næste uge til et center, med 46kg DB, og en saml selv ting, som man kan få op 80kg hvis man kommer 4*10kg på hver side. ENDELIG kan jeg gro videre!!! :D

Link to comment
Share on other sites

I de 2 Equinox-centre, jeg frekventerer, går de kun op til 24kg! Det er sgu sølle!

Et tredje Equinox-center, som jeg også har mulighed for at komme i, har dog et dunkelt rum med tungere håndvægte og andre gode sager - det prøver jeg af onsdag eller torsdag.

Man skal dog ikke være blind for, hvorfor centrene gør det. Mange af dem er meget fitness-orienterede (bah) og det betyder, at de ikke gider have store fede styrkeløftere og meterbrede krudttønder - det er ikke en del af deres målgruppe, og de mener åbenbart, det vil skræmme deres primære målgruppe væk.

Metoderne kan være at fjerne powerrack, squatrack, dødløft-platform, tunge håndvægte etc.

Drønærgeligt når man gerne vil bruge dem.

Link to comment
Share on other sites

KJ> desværre glemmer disse centre et vigtigt element. I deres korstog imod udryddelsen af seriøse jernhoveder, bryder de med et af vægttræningens centrale elementer. Det progressive overload princip. En gennemsnitsmand vil i løbet af 1 års tid vokse sig fra 24 kg serien, og vil ikke kunne bruge dem til andet en laterals og måske lidt curls. Det er lidt ærgeligt, at centrene tvinger deres kunder til at forblive på et vist formniveau. Det svarer lidt til at fortælle en løber at han må træne sig op til at kunne løbe 5 km, men alt over dette må han ikke. Meningen med styrketræning i alle dens udformninger, er jo lige netop at der løbende skal mere på stangen/håndvægten/maskinen. Denne mulighed har folk ikke i fitness-lorte centre idag. Selv en kvinde der træner seriøst vil i løbet af 1-2 år kunne træne diverse presøvelser og rows med 24 kg håndvægte uden problemer. HVOR ER VI HENNE ?? Fitness-lorte centrene skal snart til at vågne op. Hvad gør de den dag, den gennemsnitlige kundes vidensniveau bliver så højt at de begynder at stille spørgsmål til udstyret ?? Nå ja, så kan det være de endelige tager sig sammen til at udvide håndvægtsserien og anskaffe et squat rack. Desværre er den gennemsnitlige dansker uhyggelig ignorant omkring styrketræning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J> Vi er ikke uenige.

Jeg tror ikke det er ubevidst, centrene foretager dette valg. De spekulerer i, at langt de fleste folk alligevel trækker igennem centret på nogle måneder - og så giver op. Jeg kan ikke se, hvordan man ellers skal kunne afgøre, at 24kg's håndvægte skulle være nok.

Dvs. det er vigtigere for centrene at trække folk til og lave det første salg end at holde på folk. Jeg er kommet i mit lokale center i Horsens i 2 år, og der er måske 5-8 mennesker, som jeg støder på jævnligt i styrkedelen af centret. Et besøg i centret er lig med næsten udelukkende nye ansigter. Ergo har centret succes set fra et forretningsmæssigt synspunkt - omend det styrketræningsmæssigt må siges at halte.

Faktum er også, at det er ret få, der bliver ved med at styrketræne i mere end nogle måneder af gangen... Desværre. Fakta er at de fleste (fordi de ikke ved bedre måske) er trilfredse med at sidde og køre lidt med nogle maskiner - så kan de jo sige de styrketræner - uagtet resultatet. Hvordan kan 2 piger ellers sidde over for hinanden i evigheder i hip-fætrene og SLUDRE samtidig med de træner!?

Det gælder naturligvis ikke alle centre - men ikke mindst kæderne kunne man godt mistænke for at tænke som beskrevet - jeg kan ikke tro det er manglende omtanke.

Link to comment
Share on other sites

Hvad gør de den dag, den gennemsnitlige kundes vidensniveau bliver så højt at de begynder at stille spørgsmål til udstyret ??

Folk møder op i centret og tror, de taler med eksperter. De er allerede som udgangspunkt på udebane. De begynder næppe at stille kritiske spørgsmål (det har jeg næsten aldrig set i hvert fald) - og chancen for de har en viden om styrketræning er vel stort set lig nul.

Desværre, det er ærgeligt det er sådan. :(

Link to comment
Share on other sites

Der er det så stik modsat i det center hvor jeg træner! Førhen var der DB's til 40 kg, men nu har de netop købt nogen nye op til 54 kg! Det er jo ikke fordi de er vildt tunge (jeg bruger dem dog ikke selv...) men det går da den rigtige retning! :thumbs-up:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg stemte 90 kg håndvægt, selv har det center jeg har op til 50 kg dumbell lidt sølle! Jeg mener det vigtigste er, at der er masser af barlbell, squat rack, bænkpressere, og vægtskiver!!! Lidt a la Hardcore.

Grunden til de ikke har mer, er pågrund af at det er det største bøsserøv`s center i verden!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share