Udrensningskure


lea
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere.

I januarudgaven af Work out & Fitness er der et fire-sidet indlæg om udrensningskure. - og det tiltaler mig meget. Tror det kunne være en god ide for mig i januar måned.

Er der nogle der kender til udrensningskure og evt. har egne erfaringer med det?

God nytår! :partytime2:

Lea

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hvad er det helt præcist der "udrenses" ?

"udrensningskur" plejer at kunne direkte oversættes til "vrøvl"

<{POST_SNAPBACK}>

Der er forskellig fokus, men det drejer sig primært om udrensning af ophobede affalds - og giftstoffer, rensning af nyrer og lever og tarmsystem.

Mennesket har gjort det i tusinder af år.

Jeg ved ikke så meget om det, derfor skriver jeg her.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er de kure i bladet struktureret, sådan mht indtag og længde primært?

Generelt bygger den slags vel på den noget tvivlsomme teori at diverse organer konsekvent belastes med mere end de kan klare, hvorved der ophobes "affaldsstoffer". Og at man så ved at spise noget bestemt i få dage - eller slet ikke spise - kan fjerne alle disse stoffer.

Jeg må indrømme jeg er noget skeptisk overfor den slags, og det kan heller ikke rigtig bruges som argument at mennesket har gjort det i 1000 år. Vi kan jo have overlevet PÅ TRODS AF og ikke på grund af de nævnte udrensningskure. :wink:

Som jeg ser det er vi på udrensningskur flere gange dagligt - vi kalder det bare at gå på toilettet :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er de kure i bladet struktureret, sådan mht indtag og længde primært?

Generelt bygger den slags vel på den noget tvivlsomme teori at diverse organer konsekvent belastes med mere end de kan klare, hvorved der ophobes "affaldsstoffer". Og at man så ved at spise noget bestemt i få dage - eller slet ikke spise - kan fjerne alle disse stoffer.

Jeg må indrømme jeg er noget skeptisk overfor den slags, og det kan heller ikke rigtig bruges som argument at mennesket har gjort det i 1000 år. Vi kan jo have overlevet PÅ TRODS AF og ikke på grund af de nævnte udrensningskure.  :wink:

Som jeg ser det er vi på udrensningskur flere gange dagligt - vi kalder det bare at gå på toilettet  :nissetunge:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, det kan der være noget om! :bigsmile:

W&F optiller flere alternativer:

Kort:

Der er fastekure - de henviser til en der hedder citronkuren. Varighed 10 dage. Det gode ved den kur er at man får de vigtige mineraler og vitaminer kroppen har brug for.

Der er udrensning vha. 3 flydende kosttilskud fra Dr. A Vogel. Varighed ?

Der er udrensning i tabletform. En med varighed 2-6 uger, og en med varighed 10 dage.

Det anbefales at man ved disse ikke-fastekure holder sig fra alkohol, kaffe, kød og mælkeprodukter.

Hvad de forskellige kure osv. indeholder vil jeg ikke skrive, for det er svært at vurdere hvad der er bedre end andet. I hvert fald for mig - kan godt skrive det hvis I er interesseret.

Og så er der selvfølgelig de mere bizare som tarmskylning og udrensningsyoga.

Link to comment
Share on other sites

Som Anders siger er det vrøvl. Det er hverken sundt eller spændende at faste eller "udrenses". Hvad er det du vil opnå?

Som jeg ser det er vi på udrensningskur flere gange dagligt - vi kalder det bare at gå på toilettet  :nissetunge:

Good one, Max :nissegrin:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Hehe, det kan der være noget om!  :bigsmile:

W&F optiller flere alternativer:

Kort:

Der er fastekure - de henviser til en der hedder citronkuren. Varighed 10 dage. Det gode ved den kur er at man får de vigtige mineraler og vitaminer kroppen har brug for.

Der er udrensning vha. 3 flydende kosttilskud fra Dr. A Vogel. Varighed ?

Der er udrensning i tabletform. En med varighed 2-6 uger, og en med varighed 10 dage.

Det anbefales at man ved disse ikke-fastekure holder sig fra alkohol, kaffe, kød og mælkeprodukter.

Hvad de forskellige kure osv. indeholder vil jeg ikke skrive, for det er svært at vurdere hvad der er bedre end andet. I hvert fald for mig - kan godt skrive det hvis I er interesseret.

Og så er der selvfølgelig de mere bizare som tarmskylning og udrensningsyoga.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror, det er ligesom med slankekure, nogle er bedre end andre.

Og den bedste er den man trænger til.

Derfor kan man ikke sige at en bestemt er bedst.

Men udrensning udover den naturlige daglige kan være godt.

Jeg kender flere, der har haft gavn af det.

Det jeg kender bedst fra mig selv, er dengang jeg havde dårligere mad-og spisevaner.

Når jeg havde et maveonde, så det røg begge veje ud, til der ikke var mere,

og jeg så var kommet mig, og havde spist igen, havde jeg det godt,

og meget bedre end før maveundet.

Så var der renset ud :4thumbup:

Nu har jeg bedre spisevaner, så jeg tror og føler at det styres naturligt.

Vi kender det også fra når vi drikker for lidt, så bliver urinen mørk.

Hvis den hele tiden er helt klar, drikker vi måske for meget.

Så kan mineraler osv. vaskes ud af kroppen.

Så der er en direkte indikering af en form for udrensning.

Henning :showoff:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Som Anders siger er det vrøvl. Det er hverken sundt eller spændende at faste eller "udrenses". Hvad er det du vil opnå?
Som jeg ser det er vi på udrensningskur flere gange dagligt - vi kalder det bare at gå på toilettet  :nissetunge:

Good one, Max :nissegrin:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har levet meget usundt, inaktivt og stresset de sidste 2 måneder pga. eksamener o.a. Trænger helt utroligt til at gøre noget godt for mig selv og min krop.

Hvis der viste sig at være noget i det, ville jeg overveje om jeg skulle prøve det som suplement/erstatning i en uges tid eller sådan noget.

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes generelt ikke at W&F er et godt blad...

Jeg købte sidste månedsudgave, og der var 3 artikler som havde en ok kvalitet - intet revolutionerende nyt (for mig) under solen, men trods alt gode artikler (bl.a. af Henrik C. Duer). Resten var bare fyld og reklamer. Bladet kostede ca. 50 (kan ikke huske det præcist), og så var det i virkeligheden ikke særlig tykt. Der var "underholdning" til 15 minutter. De skal oppe sig, hvis de vil blive på markedet. :dry:

Nok trådkapring herfra :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, det er ligesom med slankekure, nogle er bedre end andre.

Og den bedste er den man trænger til.

Derfor kan man ikke sige at en bestemt er bedst.

Men udrensning udover den naturlige daglige kan være godt.

Jeg kender flere, der har haft gavn af det.

Det jeg kender bedst fra mig selv, er dengang jeg havde dårligere mad-og spisevaner.

Når jeg havde et maveonde, så det røg begge veje ud, til der ikke var mere,

og jeg så var kommet mig, og havde spist igen, havde jeg det godt,

og meget bedre end før maveundet.

Så var der renset ud  :4thumbup:

Nu har jeg bedre spisevaner, så jeg tror og føler at det styres naturligt.

Vi kender det også fra når vi drikker for lidt, så bliver urinen mørk.

Hvis den hele tiden er helt klar, drikker vi måske for meget.

Så kan mineraler osv. vaskes ud af kroppen.

Så der er en direkte indikering af en form for udrensning.

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror du har ret.

For lige at tage fat i det konkrete: Du nævner at du kender flere, der har haft gavn af udrensning. Ved du hvordan de har gjort det?

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har ret.

For lige at tage fat i det konkrete: Du nævner at du kender flere, der har haft gavn af udrensning. Ved du hvordan de har gjort det?

<{POST_SNAPBACK}>

Tarmskylning og udrensningskure ordineret af en biopat.

Vi har nogle gode venner, der er biopater læs mere her...lidt om biopati

Dr.Reckeweg

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har levet meget usundt, inaktivt og stresset de sidste 2 måneder pga. eksamener o.a. Trænger helt utroligt til at gøre noget godt for mig selv og min krop.

Det bedste og eneste fornuftige du "behøves" at gøre er: spis en almindelig sund kost. Voila.

Det eneste en fastekur eller udrensningskur gør ved din krop, som en sund kost ikke gør, er en stor sultfølelse og et stort muskel og væsketab.

PS. glemte lavt energiniveau :smile:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved sgu ikke, ser både fordele og ulemper. Synes dog fordelene vejer tungest.

Du skriver stor sultfølelse og muskel - og væsketab - det drejer sig kun om omkring 10 dage - og nu er jeg jo bare en ganske almindelig pige uden store muskler.

Jeg har været udsat for værre strabadser end det :tongue:

For mig at se er der større sandsynlighed for at jeg får noget ud af det end at jeg mister noget ved det, hvis jeg prøver det.

Ved sgu ikke ..... Flere indput?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved sgu ikke, ser både fordele og ulemper. Synes dog fordelene vejer tungest.
Og hvilke fordele er det lige du mener du får ud af det?

Vi er vel enige om at det er psykisk velvære du er ude efter, pga.:

Jeg har levet meget usundt, inaktivt og stresset de sidste 2 måneder pga. eksamener o.a. Trænger helt utroligt til at gøre noget godt for mig selv og min krop.

Det er da langt bedre og starte op på strukturet kost og træning, i stedet for at prøve en eller anden "nem løsning", som sandsynligvis ikke har nogen effekt.

Link to comment
Share on other sites

Det er da langt bedre og starte op på strukturet kost og træning, i stedet for at prøve en eller anden "nem løsning", som sandsynligvis ikke har nogen effekt.

<{POST_SNAPBACK}>

Sund kost og motion er en selvfølge.

Jeg ved heller ikke om jeg vil prøve det endnu. Havde håbet på nogle personlige erfaringer herinde fra.

Link to comment
Share on other sites

Det bedste og eneste fornuftige du "behøves" at gøre er: spis en almindelig sund kost. Voila.
Ja, nu er det bare sådan at sund og almindelig er 2 forskellige ting,

ja næsten modsætninger når det gælder kost.

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan du have ret i :nissegrin:

Det kommer an på hvordan det læses, men jeg tror folk er klar over meningen :nissetunge:

Jeg kan ikke rigtigt se nogen fordele, men det er ?

Ellers er det jo bare at hoppe på det. Selvom det ikke er det bedste valg (i mine øje), er det ikke noget du dør af :nissegrin:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Drop tanken om udrensningskurer. Der sker ikke nogen udrensning udover den som sker i et normalt sundt menneske. Kroppen er generelt "selvrensende", og denne funktion fremmes ikke ved hverken at faste eller følge bizare kurer. Som Stubbe er inde på, så opnår du mere ved at følge en balanceret og sund diæt, dyrke noget motion og lave lidt afstresningsøvelser, hvis du føler dig stresset. Så skal din krop nok klare resten selv.

Tarmskyldning tror jeg dog kan være meget gavnligt, men det går nok heller ikke under udrensningskurer.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Udrensningskure er hokus pukus af den værste slags og hører til i skuffen med åreladninger, åndemageri, slankekure og tåbelige blade der vil have større oplag. Det er en fuldstændig idiotisk ide, at man kan "rense" kroppen ved at leve af hvidløg, te eller hundlorte i flere uger af gangen. Det eneste man får ud af det, er en fejlernæring, atrofi, væskeunderskud og dårlig velvære.

Man skulle hellere overveje inden, hvad man kommer i munden, så man ikke kommer til at føle sig fed, oppustet og får dårlig samvittighed over affaldsmad.

Link to comment
Share on other sites

Udrensningskure er hokus pukus af den værste slags og hører til i skuffen med åreladninger, åndemageri, slankekure og tåbelige blade der vil have større oplag. Det er en fuldstændig idiotisk ide, at man kan "rense" kroppen ved at leve af hvidløg, te eller hundlorte i flere uger af gangen. Det eneste man får ud af det, er en fejlernæring, atrofi, væskeunderskud og dårlig velvære.

Man skulle hellere overveje inden, hvad man kommer i munden, så man ikke kommer til at føle sig fed, oppustet og får dårlig samvittighed over affaldsmad.

<{POST_SNAPBACK}>

Må jeg ikke lige bytte ordene om:

Udrensningskure af den værste slags er hokus pokus...

Overvej, hvad man putter i munden... OK

Og udrensning kun, hvis det har været ude af balance,

og den naturlige balance skal genoprettes.

Det må være sagen :smile:

Henning :showoff:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Hej Lea,

enig med de andre: En udrensningskur er en fastekur/ kur med alt for få kalorier og ensidig kost. Og udrensningen er fup og fidus.

Det lyder som om det du søger er en kickstart på ordentlig kost og evt. vægttab igen?

Nogen á la det som Litopsi søgte og fandt på en usund måde i "Rigshospitalets" 13 dages kur, som altså IKKE har noget med Rigshospitalet at gøre. Du kan læse hendes log om de 13 dage og tiden bagefter her.

Den virkede sådan set for hende i den forstand at hun tabte sig og blev motiveret af vægttabet til at spise sundere. Du skal bare være opmærksom på at sådan nogle kure i sig selv ikke er sunde, udrensende eller lignende.

Hvis du endelig vil ud i noget i den dur, så synes jeg at du skal tage 10 dage på pulverkur i stedet for. Så er du i det mindste dækket ind med vitaminer og protein :smile: .

Held og lykke med at finde de gode kostvaner igen i de nye år.

Godt nytår :smile:

Panda

ps: Udrensningskure har også været diskuteret på MOL før. Se evt. her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share