Træn på 4 minutter!


jsc
 Share

Recommended Posts

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I Clarence Bass´ seneste bog, giver han en ret god ide til hvordan man kan mixe Tabata og de lignende Tremblay protokoller.

Der bliver foreslået HIT en gang om ugen og interval træning en gang om ugen, med indbygget progression over en tre måneders cyklus, de resterende 5 dage om ugen foreslås lettere motion, i hans tilfælde gang-en time om dagen.

Jeg synes det virker fint både styrke- og konditionsmæssigt.

(men Tabata er fa....e ikke sjovt)(her skulle der være en opkast smiley) :devil:

Link to comment
Share on other sites

I den grad nej :devil:

Kunne du forestille dig, at lave det en gang om ugen, resten af dit liv? Har lige set i din profil, at du sætter høj pris på et højt output/input-indeks, så måske? :wink:

Jeg tror godt jeg kan tage mig sammen til at gøre det et par gange om måneden, men Vil nok have tendens til at søge lidt míndre psykisk udfordrende træningsprotokoller. Har brugt kb swings som min øvelse, og i stedet for at køre 8 sæt med 10 sek pause, kører jeg pt 12 (og stigende) sæt á 10 reps med 30 sek pause. Det er stadig hårdt og i går efter 12 sæt målte jeg en puls på 180, med forbehold for målefejl, ikke mindst grundet omstændighederne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selv som overbevist HIT-man mener jeg det er suicidalt at køre Tabata(HIIT) med vægte.

Ved vægttræningen foretrækker jeg klart at være fuldt restitueret mellem øvelserne.

Den konditionsmæssige gevinst ved HIIT er dog så stor at jeg kører en session hver uge, dog med en 3 måneders periodisering.

De første intervaller er 90 sek/90 sek pause/4-5 sæt/4 uger

derefter 45sek/30sek pause/6-7 sæt/4 uger

til sidst 20sek/10sek pause/8-10 sæt/4 uger

formen toppes 4 gange om året. På den måde synes jeg HIIT er til at leve med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede med frontsquats i dag efter min træning, det var meget hårdt, men jeg kastede desværre ikke op. Det var vidst nok min egen skyld, jeg kunne godt have været mere strict med pauserne, tror mere det var 18 sekunders løft og 12 sekunders pause, og det er jo sny'. Der var forresten 40 kg på :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg kørt den tre gange i alt og de sidste to med en uges mellemrum. Som nævnt højere oppe var det frontsquat med 20 kg og rimeligt strict 10 sek pause. Det er hårdt, men ikke umuligt eller noget, har heller ikke brækket mig, så regner med at fortsætte med det. Men det er utroligt så længe efter min puls er helt oppe og ringe, og det er klart en nødvendighed at kunne ligge ned i et par minutter efter :sleeping:

Link to comment
Share on other sites

Igår prøvede en kammerat og jeg Tabata. Ja, faktisk 2 gange med 10 minutters mellemrum, fordi første omgang ikke stressede de store muskelgrupper nok (dårlig øvelse).

Vi havde løbet inden, og vi blev enige om at løbe lidt bagefter. Det droppede vi dog efter første skridt, hvor benene gav efter under os. :laugh:

Hvis 2 x Tabata ikke var hybris nok, så må jeg have fuldendt det i dag ved at køre 3 sæt The Bear. Jeg har sådan en sjov summen i mine quads lige nu... :raisebrow::w00t:

Jeg er ret sikker på, at Tabata bliver en frekvent gæst i min GPP-træning, men den er lidt svær at lave alene. Jeg tror i hvert fald ikke jeg selv kunne have holdt styr på tiden. :blink:

Edited by Los
Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Well, det tabatta træning der er jo bare interval træning, som vel også burde kunne laves med andet end vægte?

jeg lavede en årgang et par gange om ugen det man kalder guirilja cardio, som også er nøjagtig det samme princip som Tabata, bare med løb eller cykling i stedet for.

Der spurter man også af sted alt hvad man kan i 20 sekunder, og lunter så afsted 10 sekunder, og spurter 20 sekunder igen osv..

Har aldrig prøvet noget så hårdt, og jeg gjorde det endda på cykel :tongue:

Men spørgsmålet er så hvad der giver bedst.. At udføre metoden med vægttræning eller med cardio? :raisebrow:

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Der spurter man også af sted alt hvad man kan i 20 sekunder, og lunter så afsted 10 sekunder, og spurter 20 sekunder igen osv..

Det du nævner her kaldes også i daglig tale for HIIT træning. High Intensity Interval Training.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg trænet på tabata måde i ca 3 uger (5-6 gange om ugen), jeg har brugt forskellige øvelser både med vægte og på Concept 2 romaskine ----- og hvad kan jeg sige, det rykker for vildt :4dog: :4dog: :4dog:

Jeg har dyrket sport de sidste 28 år og jeg har aldrig oplevet en så hurtig fremgang.

Min hvile puls er faldet ca 10 slag og tiden fra at pulsen har været helt oppe og til den er faldet ned er markant forbedret.

Jeg har lavet en lille anaerob test, hvor jeg har roet 250 meter for fuld skrue og derefter checket min puls ved sidste rotag (det gør concept 2 automatisk), og min puls er faldet fra 188 til 171 slag/min.

Jeg spiller squash en gang om ugen, og der kan jeg mærke en kanon fremgang. Selvom at jeg løber meget mere end før tabata træningen, er det næsten umuligt for mig at blive rigtigt forpustet. Derimod pisker min makker forpustet rundt for at nå boldene (Jeg håber ikke at han læser dette) :laugh:

Det eneste problem er dog at det bliver sværere og sværere at få pulsen helt op under tabata træningen, så man skal presse sig selv mere og mere - men det er vel egentlig et godt tegn :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg trænet på tabata måde i ca 3 uger (5-6 gange om ugen), jeg har brugt forskellige øvelser både med vægte og på Concept 2 romaskine ----- og hvad kan jeg sige, det rykker for vildt  :4dog:  :4dog:  :4dog:

Jeg har dyrket sport de sidste 28 år og jeg har aldrig oplevet en så hurtig fremgang.

Min hvile puls er faldet ca 10 slag og tiden fra at pulsen har været helt oppe og til den er faldet ned er markant forbedret.

Jeg har lavet en lille anaerob test, hvor jeg har roet 250 meter for fuld skrue og derefter checket min puls ved sidste rotag (det gør concept 2 automatisk), og min puls er faldet fra 188 til 171 slag/min.

Jeg spiller squash en gang om ugen, og der kan jeg mærke en kanon fremgang. Selvom at jeg løber meget mere end før tabata træningen, er det næsten umuligt for mig at blive rigtigt forpustet. Derimod pisker min makker forpustet rundt for at nå boldene (Jeg håber ikke at han læser dette) :laugh:

Det eneste problem er dog at det bliver sværere og sværere at få pulsen helt op under tabata træningen, så man skal presse sig selv mere og mere - men det er vel egentlig et godt tegn :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

verrrrry interesssssting.... yees. To work, Igor!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg trænet på tabata måde i ca 3 uger (5-6 gange om ugen), jeg har brugt forskellige øvelser både med vægte og på Concept 2 romaskine ----- og hvad kan jeg sige, det rykker for vildt  :4dog:  :4dog:  :4dog:

Jeg har dyrket sport de sidste 28 år og jeg har aldrig oplevet en så hurtig fremgang.

Min hvile puls er faldet ca 10 slag og tiden fra at pulsen har været helt oppe og til den er faldet ned er markant forbedret.

Jeg har lavet en lille anaerob test, hvor jeg har roet 250 meter for fuld skrue og derefter checket min puls ved sidste rotag (det gør concept 2 automatisk), og min puls er faldet fra 188 til 171 slag/min.

Jeg spiller squash en gang om ugen, og der kan jeg mærke en kanon fremgang. Selvom at jeg løber meget mere end før tabata træningen, er det næsten umuligt for mig at blive rigtigt forpustet. Derimod pisker min makker forpustet rundt for at nå boldene (Jeg håber ikke at han læser dette) :laugh:

Det eneste problem er dog at det bliver sværere og sværere at få pulsen helt op under tabata træningen, så man skal presse sig selv mere og mere - men det er vel egentlig et godt tegn :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

verrrrry interesssssting.... yees. To work, Igor!

<{POST_SNAPBACK}>

Glem det Anders - det er hårdt arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Frisbee: Træner du så kun Tabatametoden eller laver du dit sædvanlige sport på siden?
Jeg laver min almindelige træning/sport ved siden af, og det er det fede ved tabata træningen at der er overskud og tid til at lave andet :4thumbup:
Og hvad med din styrke nede i 1-5RM området¸ har du hentet noget der? Evt. som følge af en forkortet restitutionstid.

Det ved jeg ikke, da jeg har holdt pause et stykke tid fra tung styrketræning på grund af overanstrengelse i min underarm, men jeg føler helt klart at min eksplosive styrke er steget. Og det er helt klart at jeg trods nogle dage med doms i starten, meget hurtigere føler mig restitueret :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share