Artikel om vægttab


Stubbe
 Share

Recommended Posts

:4thumbup:

Fra afsnittet "Slankekure og diæter":

Fælles for VLCD og LCD er, at de som kosterstatning skal indeholde 1900-5000 Kj/ dagligt (bekendtgørelse). Disse produkter er gennemprøvede og lever op til anbefalingerne om en tilstrækkelig mængde kvalitetsprotein, essentielle fedtsyrer ogmikronæringsstoffer ( bekendtgørelse).

Hvorfor står der bekendtgørelse i parentes et par steder? Er det en fejl eller er det meningen? Hvis ja, hvad er meningen så? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Også tak til Lea og Freja :smile:

Tak til MZ, der endnu engang har vist han er en sand haj :4thumbup:

Tak igen til Max for positiv kritik. "Bekendtgørelse" er referencen der henvises til, så der burde måske stå retsinfo, men det er vist en bagatel :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup: artikel.. Den får pigerne i klassen lige smækket i hovedet :tongue:

men har lige et spørgsmål....

Hvorfor er vi overvægtige?

Den videnskabelige forklaring er simpel: Man har indtaget mere energi end man har brugt, hvilket fører til en positiv energibalance og dermed en vægtøgning

Hvordan taber man sig så?

Dette er tilsyneladende også simpelt: Man indtager mindre energi end man forbruger, hvilket fører til en negativ energibalance og dermed et vægttab

Vægttab via fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet uden medfølgende kostændringer har vist sig at være en ineffektiv metode til at tabe sig, da der ofte kun ses et vægttab på 100-200 g om ugen (Miller 1997; Garrow 1995; Ballor 1991). I nogle få studier er der dog set gode vægttab ved fysisk aktivitet (Jakicic 2004). I et studie tabte personerne sig i gennemsnit med 7,6 kg over 3 måneder, hvilket ser lovende ud. For at opnå dette vægttab skal den fysiske aktivitet imidlertid øges med 10-11 km rask gang dagligt, hvilket vil være urealistisk for de fleste.

Til quote nr. 3.: (med forbehold for at der er nærmere redegørelse for >>fysisk aktivitet<< i kildehenvisnerne)

Er det ik lidt misvisende... Hvis en person på 80kg med et ligevægtsindtag på fx 3000 KCAL uden at ændre på sin kost, starter på noget motion/sport hvor han forbruger fx 500kcal så vil han jo stadig tabe sig det samme som hvis han ville cutte 500kcal i kosten :raisebrow: ?

Hvis man tager tiden i betragtning er det jo lettere at cutte ved kosten, da man jo alligevel spiser, men sys lidt det (3. quote) kommer til at lyde som at fysisk aktivitet er mindre effektivt, istedet for at det "Bare" er den enkeltes overskud og ressource til at lave en fysisk aktivitet i en hvis tid... JEg kan jo godt se der står at så skulle fysisk aktivitet øges med osv(i 3. quote) men det lugter lidt af Supersize me Fordommene om at "det er bare fordi det er McD mad og ikke hvor meget han spiser....

For de 2 første quotes siger jo alt :smile:

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Er det ik lidt misvisende... Hvis en person på 80kg med et ligevægtsindtag på fx 3000 KCAL uden at ændre på sin kost, starter på noget motion/sport hvor han forbruger fx 500kcal så vil han jo stadig tabe sig det samme som hvis han ville cutte 500kcal i kosten  :raisebrow:  ?
I teorien ja.
I nogle få studier er der dog set gode vægttab ved fysisk aktivitet

Som nævnt kan det lade sig gøre men det sker sjældent, da de overvægtige har svært ved at øge den fysiske aktivitet tilstrækkeligt og man til dels eller helt kompenserer ved øget indtag.

Det kan være det er her misforståelsen sker:

uden medfølgende kostændringer

Groft sagt har du ret i uden medfølgende kostændringer vil de tabe sig noget mere ved fysisk aktivitet, men i almindelig brug er "uden medfølgende kostændringer" dækkende for at man ikke aktivt laver sine kostvaner om, og derfor ikke om man til dels kompenserer ved et øget indtag.

Link to comment
Share on other sites

Skriver normalt ikke så meget som jeg kikker her på mol. - Men bliver nødt til lige at rose den nævnte artikkel! Har selv før arbejdet på en lignende,- hvilket jeg så heldigvis ikke behøver spilde mere tid på nu! Et flot sumplement til begyndere som de kan få smidt i hovedet sammen med den gode gamle CUTS :4thumbup:

M.V.H

Helio

PS; Og så er det rart at se en mand der har styr på sine kilder :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ja ligesom helio er jeg sjældent aktiv her på siden, men må da også lige komme med et par rosende ord. En super god artikel, som er nem at forstå, selv for den grønneste rookie :4thumbup:

Med hensyn til diskutionen om den øgede fysiske aktivitet, kontra kostindtag, henvender dette sig nok mest til overvægtige personer som ikke er vant til at lave nogen form for fysisk arbejde, og ikke for sports folk som vil tabe et par kilo før en konkurrence.

Med øget fysisk aktivitet følger normelt også øget sult, og man vil derved have svært ved at holde det fastsatte kost indtag, hvilket vil resultere i at energi indtaget vil blive udlignet eller i værste fald være større end energiforbruget.

Link to comment
Share on other sites

god artikel :smile:

"Aspartam, som er det mest almindelige sødemiddel, har ofte været udsat for diverse beskyldninger om alt fra øget appetit til kræft. Det er efterhånden et af de bedst undersøgte stoffer og der er indtil videre ikke fundet beviser for de negative effekter det er beskyldt for (Butchko 2002)"

søgning på google:

http://www.alternativinfo.dk/public/art_2000/aspartam.htm

http://users.cybercity.dk/~bbb9582/aspartam.htm

http://www.mayday-info.dk/53.0.html

Hvad/hvem skal man tro på?

Link to comment
Share on other sites

Hvad/hvem skal man tro på?

Kildekritik er en god ting :smile:

Hvis der virkelig var dokumentation for at kunstige sødemidler har så mange bivirkninger som påstået, burde alle fødevarer-ministerier og lignende så ikke stå på spring for at få det forbudt? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja god artikel.

Jeg er dog enig med Devito i, at afsnittet omkring fysisk aktivitet kan give anledning til misforståelser. Jeg synes godt at betoningen af vigtigheden af at få rørt sig kan pointeres mere klart. Et er selvfølgelig hvad, man indtager, men aktivitetsniveauet har selvfølgelig meget at sige i forhold til stofskiftet.

Om en 80 kilos person, der indtager 3000 kcal, skærer 500 kcal af sit daglige indtag, eller øger aktivitetsnivauet med en gåtur på en 6-8 kilometer og indtager 3000 kcal er jo stort set hip som hap.

Det er, efter min mening, en vigtig pointe at få med for den grundlæggende forståelse mellem stofskifte, kost og vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Rigtig god artikel, som belyser overvægt fra det mere videnskabelige lys. Dem synes jeg bare efterhånden man har set et par stykker af - de fleste ved godt at man skal være i kcal underskud hvis man vil tabe sig.

Dermed synes jeg at der mangler nogle gode artikler omkring hvordan man kommer udover de psykiske problemer der VIL opstå når man er overvægtig. Det er ingen hemmelighed at jeg er overvægtig, og det er jeg blevet pga. det psykiske. Nogle gange savner jeg virkelig læsning der er forfattet af nogle som har de samme problemer som en selv, omkring det psykiske.

Det kan godt være det er volapyk for de fleste gennemtrænet fyre og piger der surfer rundt herinde, men jeg vil med 99% sikkerhed sige at hvis overvægtige folk også blev taget ligeså seriøst, og respekteret i det danske samfund, ja så ville der ikke være så mange overvægtige. Fordi når folk først ER blevet overvægtige så bliver de mere eller mindre trynet ned i hverdagen og set på som et andenrangs menneske. Så skulle man mene at vedkommende fik mere blod på tanden mht. træning og omlægning af kost. Men det går faktisk den anden vej, når en person er blevet undertrykt i længere tid ad gangen så har vi mennesker en tendens til at tro det er umuligt at rette op på, plus at det hele vil skide dem et stykke..

Når, jeg håber bare nogle få kan forstå hvad det er jeg skriver :smile:

Link to comment
Share on other sites

Rigtig god artikel, som belyser overvægt fra det mere videnskabelige lys. Dem synes jeg bare efterhånden man har set et par stykker af - de fleste ved godt at man skal være i kcal underskud hvis man vil tabe sig.

Dermed synes jeg at der mangler nogle gode artikler omkring hvordan man kommer udover de psykiske problemer der VIL opstå når man er overvægtig. Det er ingen hemmelighed at jeg er overvægtig, og det er jeg blevet pga. det psykiske. Nogle gange savner jeg virkelig læsning der er forfattet af nogle som har de samme problemer som en selv, omkring det psykiske.

Det kan godt være det er volapyk for de fleste gennemtrænet fyre og piger der surfer rundt herinde, men jeg vil med 99% sikkerhed sige at hvis overvægtige folk også blev taget ligeså seriøst, og respekteret i det danske samfund, ja så ville der ikke være så mange overvægtige. Fordi når folk først ER blevet overvægtige så bliver de mere eller mindre trynet ned i hverdagen og set på som et andenrangs menneske. Så skulle man mene at vedkommende fik mere blod på tanden mht. træning og omlægning af kost. Men det går faktisk den anden vej, når en person er blevet undertrykt i længere tid ad gangen så har vi mennesker en tendens til at tro det er umuligt at rette op på, plus at det hele vil skide dem et stykke..

Når, jeg håber bare nogle få kan forstå hvad det er jeg skriver  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Du har fuldstændig ret Torskefjæs :bigsmile:

Jeg er desværre også en af dem der har tendens til at kigge "skævt" til dem der er lidt overvægtige....hvis de så samtidig står med en stor softice, så får jeg straks den der "tsk tsk det har du vist ikke brug for" mine på

:nono:

Pinligt!.....ved sgu godt jeg er galt på den...tak for dit indlæg :4thumbup:

det hjælper mig til at tænke lidt mere over hvor nedladende jeg har tendens til at være!

Link to comment
Share on other sites

Snowball >> Hvorfor er det pinligt at tænke som du gør? Det er vel kun en logisk slutning at mene at en overvægtig person ikke har brug for en softice.

Jeg ville da tænke det samme hvis jeg så en lungepatient tage sig en smøg. Det har da intet med nedladenhed at gøre.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Snowball >> Hvorfor er det pinligt at tænke som du gør? Det er vel kun en logisk slutning at mene at en overvægtig person ikke har brug for en softice.

Jeg ville da tænke det samme hvis jeg så en lungepatient tage sig en smøg. Det har da intet med nedladenhed at gøre.

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

En overvægtig kan have "brug for" en soft ice af samme grund som alle andre. Du kan tænke hvad du vil - men det er træls at få blikke og kommentarer - jeg spiste is ialt 6 gange i sommers - næppe det der gjorde den store forskel - og det vil jeg gerne gøre i fred for håndlige blikke. Du har heller ikke "brug for" den 8 drink når du går i byen - det brænder hjerneceller af - men jeg står ikke klar til at ryste på hovedet af dig.

Link to comment
Share on other sites

 Share