Sign in to follow this  
Volpe

Jeg ønsker at tabe mig.

Recommended Posts

Hej alle jer som tilsyneladende er intereseret i at hjælpe.

Jeg er en dreng på 19 år som efterhånden er lidt træt af at være overvægtig. Jeg vejer 91kg og er 183cm høj. Med andre ord er det altså ikke fordi jeg er overdrevet overvægtig men jeg synes nu alligevel at det er lidt kedeligt at rende rundt og være småtyk.

Jeg har læst en hel del her inde og det har givet mig mange gode ideer. Men jeg har lidt svært ved at forholde mig til hvilke ideer jeg bør følge.

Bl.a. har jeg svært ved at finde ud af hvor mange kalorier jeg kan indtage daglig uden hverken at tabe mig eller tage på. Der er indtil flere formler som jeg har benyttet, men alle med forskellige resultater. Som sagt vejer jeg 91kg og er 183cm høj. Udover det træner jeg styrketræning tre dage om ugen, men desværre ikke så meget motionstræning. Jeg håber at det måsker er en af jer der kan hjælpe mig med at finde ud af hvor meget mit kalorieforbrug er på dagligt så jeg har noget at arbejde ud fra.

Udover det kunne jeg godt tænke mig at vide hvad der vil være det optimale underskud af kalorier hvis man ønsker at tabe sig og om det overhovedet har nogen indvirkning på mit vægttab at jeg styrketræner.

Hvis nogen af jer har nogen gode ideer til kost eller andre ting vil jeg selvfølgelig også være meget taknemmelig for dem!

Mvh.

Volpe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Volpe. :bigsmile:

Det virker som om du er helt på bar bund. Der har vi alle været.

Det bedste du kan gøre til at starte med er at tilegne dig en masse viden om vægttab, dvs. kost og motion.

Brug et par dage på at læse indlæg i foraerne. Her i vægttabsforummet er der mange som har stillet samme spørgsmål som dig og fået gode svar som du kan bruge. I "kost og kosttilskud" forummet er der pinned artikler om fedt, protein og kulhydrat, som du også kan lære en masse af.

Dine spørgsmål er meget typiske for folk som henvender sig her, så her er svar på det hele og mere til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vejledende udregning mht. energibehov:

____________________________________________________________-

Men: BMR = 66 + (13.7 X wt in kg) + (5 X ht in cm) - (6.8 X age in years)

Women: BMR = 655 + (9.6 X wt in kg) + (1.8 X ht in cm) - (4.7 X age in years)

Note: 1 inch = 2.54 cm.

1 kilogram = 2.2 lbs.

Example:

You are female

You are 30 yrs old

You are 5' 6 " tall (167.6 cm)

You weigh 120 lbs. (54.5 kilos)

Your BMR = 655 + 523 + 302 - 141 = 1339 calories/day

Now that you know your BMR, you can calculate TDEE by multiplying your BMR by your activity multiplier from the chart below:

Activity Multiplier

Sedentary = BMR X 1.2 (little or no exercise, desk job)

Lightly active = BMR X 1.375 (light exercise/sports 1-3 days/wk)

Mod. active = BMR X 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)

Very active = BMR X 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/wk)

Extr. active = BMR X 1.9 (hard daily exercise/sports & physical job or 2X day training, i.e marathon, contest etc.)

Example:

Your BMR is 1339 calories per day

Your activity level is moderately active (work out 3-4 times per week)

Your activity factor is 1.55

Your TDEE = 1.55 X 1339 = 2075 calories/day

__________________________________________________________________

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak skal du have! Men er det en der passer! For jeg har prøvet utroligt mange forskellige og de giver forskellige resultater! Det jeg faktisk også er mest i tvivl om det er hvorvidt min træning ødelægger mit vægttab!

Well, den giver i hvert fald dette resultat:

BMR = 2098,5

TDEE= 3252,7

Hvis jeg går udfra at jeg er moderat aktiv.

Så hvis jeg skal gå udfra de ting der står andre steder i dette forum skal jeg have et kcal indtag på ca. 2750 kcal om dagen. Og så kan jeg forvente at tabe 500gram om ugen! Eller er jeg også forkert på den her!?

Edited by Volpe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak skal du have! Men er det en der passer! For jeg har prøvet utroligt mange forskellige og de giver forskellige resultater! Det jeg faktisk også er mest i tvivl om det er hvorvidt min træning ødelægger mit vægttab!

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Volpe,

formlen giver et udmærket estimat, men du kan aldrig finde en formel, der kan spytte din nøjagtige forbrænding ud. Dertil er de forbundet med for stor usikkerhed.

Prøv at tage udgangspunkt i den formel, Lea har givet dig. Træk 500 kcal. fra dit energibehov (i følge formlen) og spis det antal kalorier hver dag i en uge eller to. Det vil give dig et vægttab på ca. ½ kilo, hvis energibehovet er korrekt estimeret. Hvis du taber dig voldsomt meget mere, så skruer du lidt op for kalorierne. Hvis du ikke taber dig, så spiser du lidt færre kalorier :smile: .

Mht. træning: Det kan godt forsinke eller mindske dit vægttab, men vil sætte skub i dit fedttab, og det er fedtet, du gerne vil af med, ikke? :wink: . Så fortsæt endelig med træningen.

Læs evt. denne artikel om samspillet mellem motion og vægttab.

Held og lykke med det :smile:

Panda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Panda!

Du har fuldstændig ret! Det er fedtet jeg gerne vil af med. Det er lidt ligegyldigt om jeg mister så mange kilo på vægten, det vigtige for mig er om billedet i spejlet bliver lidt pænere. Jeg har dog ikke lyst til at vokse mig voldsomt stor, men det tror jeg nu heller ikke jeg behøver at være nervøs for.

Jeg har læst noget om at musklerne er med til at sætte forbrændingen i vejret. Men hvordan er det så hensigtsmæssigt at træne? Lige nu køre jeg ikke med særlig mange reps fordi jeg har hørt at det stimulere til vækst, er det rigtig!?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Panda!

Du har fuldstændig ret! Det er fedtet jeg gerne vil af med. Det er lidt ligegyldigt om jeg mister så mange kilo på vægten, det vigtige for mig er om billedet i spejlet bliver lidt pænere. Jeg har dog ikke lyst til at vokse mig voldsomt stor, men det tror jeg nu heller ikke jeg behøver at være nervøs for.

Jeg har læst noget om at musklerne er med til at sætte forbrændingen i vejret. Men hvordan er det så hensigtsmæssigt at træne? Lige nu køre jeg ikke med særlig mange reps fordi jeg har hørt at det stimulere til vækst, er det rigtig!?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo større muskelmasse du har, jo større er din forbrænding. Muskler kræver jo energi for at fungere.

Derfor er muskelmasse godt for et vægttab.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du har fuldstændig ret! Det er fedtet jeg gerne vil af med. Det er lidt ligegyldigt om jeg mister så mange kilo på vægten, det vigtige for mig er om billedet i spejlet bliver lidt pænere.
Det er godt at høre. Vægten kan være fin nok til at se om det går for hurtigt eller langsomt, men kropsmål er bedre til at vise hvad du taber. Hvis taljemålet skrumper er det næsten 100% sikkert du taber fedt.
Jeg har dog ikke lyst til at vokse mig voldsomt stor, men det tror jeg nu heller ikke jeg behøver at være nervøs for.

Overhovedet ikke.

INGEN er nogensinde vågnet op dagen efter en træning og opdaget at de pludselig var blevet alt for store :wink: - og da slet ikke hvis de i forvejen forsøger at tabe sig.

Jeg har læst noget om at musklerne er med til at sætte forbrændingen i vejret. Men hvordan er det så hensigtsmæssigt at træne? Lige nu køre jeg ikke med særlig mange reps fordi jeg har hørt at det stimulere til vækst, er det rigtig!?

Lea har svaret på første del.

Måden du udfører din styrketræning på (dvs hvor mange reps du laver) har ikke noget speciel betydning på hvor stor forbrænding du har, dvs du skal ikke skifte over til at lave mange reps. Det er klart at jo mere du træner jo mere vil du forbrænde, men forbrændingen i sig selv er ikke formålet med styrketræning.

Under vægttab er formålet er bevare mest mulig muskelmasse. Er man begynder og får øget sin muskelmasse under diæt skal man være lykkelig for det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Endnu en gang tak for hjælpen, synes det er helt igennem herligt at folk svare så hurtigt og så godt her inden. Er rigtig glad for det mht reps, for der var jeg godt nok lidt på bar bund.

Jeg har læst den artikel du anbefalede Panda og den åbnede også op for et par ting.

Men der er faktisk lige en ting til! Udover at jeg styrketræner har jeg også før i tiden roet en del, men jeg synes ikke det virker som om at de kcal man forbrænder på en romaskine tæller særlig meget i det store hele. Jeg har derfor droppet det lidt. Men alle taler for at man skal lave den form for træning. Er der noget i den udover de kcal man forbrænder imens man sidder og ror!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Volpe

Hvad med at starte en logbog? Vi er efterhånden en del på din alder som har en og dagligt besøger hinandens med tips, pisk :wink: , opbakning eller bare hygge snak.

Du vil næppe fortryde det, da det er en fremragende måde at holde sig motiveret på!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this