Frømandskorpset


Froggi
 Share

Recommended Posts

Håber jeg har postet dette emne i dette rette forum.

På frømandskorpset hjemmeside så jeg et link hertil hvor de anbefaler at man søger råd og vejledning og dette ville jeg hermed gøre.

Jeg har været inde i søgefunktion og læst rundt hele dagen og fundet de forskellige log med folk der har trænet op til frømandskorpset.

Jeg er intereseret i at få råd og vejledning fra nogle der har efaring med sådanne slags træning eller bare kender til det.

Har trænet det sidste år med fokus på:

Styrketræning

Løb

Svømning

Undervandssvømning

March

Har læst alt hvad der står på frømandskorpset hjemmeside omkring krav osv.

Men hvor god man skal være i de forskellige disipliner og især svømning har jeg svært ved at vudere.

Har ikke tænkt mig at oprette en logbog men fif til en god træning vil jeg være taknemmelig for samt hvor god jeg skal være til svømning, løb march osv.

Velkommen til at stille spørgsmål komme og kommentere. Håber jeg får udbytte af at benytte frømandskorpset link hertil

Mvh

Froggi

Link to comment
Share on other sites

En ting er de fysiske discipliner, en anden ting er hvad du har af vilje og mellem ørene. At blive optaget som frømænd eller for den sags skyld jægersoldat er alt af mest et spørgsmål om hvor meget du vil det og den vilje du viser på dagen, og når du bliver presset i optagelsesprøven.

Hvis du klarer de fysiske krav, men ikke viser viljen og evne til at presse dig selv udover dette, så skal du nok ikke regne med at komme videre alligevel.

:4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Har du i det hele taget været soldat?

Hvis ikke, så går vejen altså lige omkring en gang værnepligt først...de gider IKKE bruge tid på at lære dig hvordan man pudser sine støvler og hvad der er den farlige ende af et gevær.

<{POST_SNAPBACK}>

Det passer nu ikke helt. I følge hvad jeg har læst er der ikke forskel i frafaldet på elever, der har været i militæret før og elever der ikke har.

Jeg har tværtimod hørt at der er mange der har tillært sig "dårlige" vaner da de var inde og springe før FKP.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme opfattelse som Rommel på den der...

I modsætning til jægerkorpset, hvor man skal igennem sergent-skolen, er deri frømandskorpset ikke noget krav om at man har været i mili på nogen måde. Dog er der et alderskrav, kan ikke huske tallet men det har du sikkert set på deres hjemmeside.

Det handler om vilje og teamwork....

Frøerne er nogle gæve gutter.... så :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Apprentice of Mayol:

Man behøver ikke være sergent for at søge ind til jæger, man skal bare have aftjent sin værnepligt. Det er kun hvis man består at man SKAL på sergentskole, fordi den laveste rang i Jægerkorpset er sergent.

Som flere andre siger er det vigtigste også viljen, dog skader det jo ikke at træne så man kan tage mere end de lover man skal kunne.

Link to comment
Share on other sites

Det er fint at du har trænet de ting du har. Som en lille ekstradetalje er der tradition for at man laver mange chin-ups i Frømandskorpset, så husk dem.

Det vil især være en stor fordel for dig at begynde at træne O-løb. Jo mere erfaren man er i det desto bedre.

Man skal selvfølgelig kunne klare de fysiske krav til optagelsesprøven, men hvis man kun lige akkurat kan klare dem er der ret stor risiko for at man bliver presset i bund senere hen.

Som de andre nævner er det især vigtigt med vilje og en positiv attitude. Du kan f.eks. lave følgende test på dig selv for at se om du har hvad det kræver: Pak en tung rygsæk og planlæg en marchrute der er præcis så lang som du tror du kan klare indenfor et døgn. I rygsækken pakker du også mobiltelefon og Dankort så du evt. kan ringe efter en Taxa. Du venter med at gå afsted indtil en dag hvor vejrudsigten lover miserabelt vejr. Hvis du får brug for mobilen på turen skal du ikke melde dig. :shades:

Link to comment
Share on other sites

Der ligger vist en log fra to fyre der trænede op til ansættelsesprøven. Der kan du sikkert hente lidt god inspiration. Jeg tror dog at march-træning, o-løb og svømning i sags natur selvfølgelig er nogle af kernepunkterne for en god forberedelse på det fysisk plan.... Og så være særlig opmærksom i en 3-4 uger før kursusstart, på at du ikke overtræner og gerne stadig har plads til forbedring.

(hehe.. jeg har sgu fået en apprentice...nice!)

Link to comment
Share on other sites

Som de andre nævner er det især vigtigt med vilje og en positiv attitude. Du kan f.eks. lave følgende test på dig selv for at se om du har hvad det kræver: Pak en tung rygsæk og planlæg en marchrute der er præcis så lang som du tror du kan klare indenfor et døgn. I rygsækken pakker du også mobiltelefon og Dankort så du evt. kan ringe efter en Taxa. Du venter med at gå afsted indtil en dag hvor vejrudsigten lover miserabelt vejr. Hvis du får brug for mobilen på turen skal du ikke melde dig.  :shades:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kammerat, der lige har gravet sig under Maren. Og Jeg har spurgt ham til råds om deres træning.

Elevernes træningsprogram:

Mandag: Løb (langt, over 15km)

Tirsdag: Svømning (hovedsagligt crawl, 300m på under 8min)

Onsdag: Styrketræning (bronzecirkel) + intervalløb

Torsdag: Skovløb (6-10km og ikke løbe på stierne)

Fredag: Svømning

Dette er selvfølgelig i grove træk. Dertil kommer en masser beløninger, daglig tjenste og nogle lange marchture :wink:

Som de andre nævner er det især vigtigt med vilje og en positiv attitude. Du kan f.eks. lave følgende test på dig selv for at se om du har hvad det kræver: Pak en tung rygsæk og planlæg en marchrute der er præcis så lang som du tror du kan klare indenfor et døgn. I rygsækken pakker du også mobiltelefon og Dankort så du evt. kan ringe efter en Taxa. Du venter med at gå afsted indtil en dag hvor vejrudsigten lover miserabelt vejr. Hvis du får brug for mobilen på turen skal du ikke melde dig.

Måske ikke den bedste måde at træne march på. :tongue:

I stedet vil jeg forslå at du pakker rygsækken med 10kg og en tur på et par timer. Brug weekenden på dette, og brug øge vægten lidt hver uge.

Det vil forbrede dig på 120'eren

120'eren: 3dage. 40km pr dag. med 25-30kg på ryggen. =av av av :devil:

Link to comment
Share on other sites

Nej men det var træningen, der blev spurgt til....

Og der er ikke hvor langt du kan gå,der går dig til frømand. Men om du kan arbejde under pres. Om du kan forsætte når det gør rigtig ondt. :cooldance:

Enhver kan gå langt. Det er mere det psykiske, der tæller. Og det kan man ikke lære fra MOL. desværre.....

Link to comment
Share on other sites

Nej men det var træningen, der blev spurgt til....
Der blev nu også spurgt helt generelt, så det er stadig irrellevant at kommentere et testforslag som om det var træning.
Og der er ikke hvor langt du kan gå,der går dig til frømand. Men om du kan arbejde under pres. Om du kan forsætte når det gør rigtig  ondt.  :cooldance:
Og præcis derfor er det yderst relevant at teste sig selv hjemmefra i den retning jeg foreslår.
Enhver kan gå langt. Det er mere det psykiske, der tæller. Og det kan man ikke lære fra MOL. desværre.....

Som med al anden præstationsevne er vores evne til at gå langt også meget individuel og i høj grad genetisk betinget. Selvfølgelig betyder psyken enormt, men det der knækker psyken er bl.a. mængden af hæmmende signaler fra kroppen som helhed. Som eksempel vil en platfodet og en ikke-platfodet med identisk psyke ikke have samme forudsætninger for at gå langt.

Det er derfor en rigtig god ide at have gjort sig nogle erfaringer med denne type af belastninger - bl.a. for at finde ud af om man er særligt disponeret for bevægeapparatsproblemer ved langvarige belastninger.

Hertil er der naturligvis den rent psykologiske test ved at skulle marchere i regnvejr i et døgn kun afbrudt af korte pauser.

Hvis ovenstående fremstår som et træningsforslag, er jeg en dårlig formidler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Froggi!

Jeg har været igennem prøverne. og jeg svømmede ca 2000 m om ugen løb min. 5 km om dagen og når vi havde løbe træning i kompaniet løb jeg med rygsæk og sække om fødderne. (det skal trænes langsomt op)

Jeg dyrkede styrketræning hver dag med vægt på overkrop da du kommer til at løfte dig selv med udstyr flere gang.

din kupertest skal være i orden de går meget op i om du kommer helt op i armhævninger, (en gik ud fordi han ikke kunne komme helt op)

jeg løb 3400 til 12 min test og de kikkede underligt du skal kun løbe 3000 så det går de ikke så meget op i

:dry:

jeg syntes det var hårdt at løbe med gummibåde med vand i, vi løb i klitterne i 3 timer. :raisebrow:

Når du skal i gennem blinde testen du skal følge frøen med bind for øjnene, lad være med at være i tvivl om hvor du går, bare stol på ham

Når du skal stikke en 5 cm kanyle i låret, så bare stram buksebenet og hug den i det gør ikke ondt. :devil:

De lægger meget vægt på samarbejde det vil sige du skal være god til at lytte men samtidig tage initiativ.

De køre dig ned så de kan se hvilke typer fejl du laver når du går du knækker, arbejd med din psyke, vær realistisk over for dig selv og find ud hvor du er svag og arbejd på det

Du skal i gennem teoretisk motorik prøver træn på www.mensa.dk

Husk den der fører sig frem under prøverne står altid først for skud når der skal deles øretæver ud...

vi gik med fuld oppakning ca. 50 km. og løb 20 :sleeping::dry:

Undervands prøvene er sjove du kommer til at sidde på bunden af en pool og trække været under en spand (ikke sjovt for dem der har klaus) lær at svømme under vandet så du ikke skal op efter luft til undervands forhindrings banen

hold føderne tørre

Husk jo bedre fysisk form du er i jo mere overskud har du både fysisk og psysisk,

Hang loose

:4thumbup: Yacuza

Gennemgik prøverne 89

Ps: jeg ved godt der ikke er meget træning i det her, ellers vil jeg foreslå du træner adventure løb, der fremgår alle de fysiske krav og så er det tilmed sjovt

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte lige at sige. bliver dine fødder ødelagt så kan du godt glemme det, så en god sål special strømper og en fandens masse stroppe ture. er du i tvivl om hvordan så vil jeg kontakte danmark eneste proffesionelle adventure team (Team QXL) på et adventure løb tilbagelægger man ca. 500 km i gennem alt terræn over max. 10 dage :king:

Link to comment
Share on other sites

Tak for mange indslag i tråden!

Nogle gode og andre mindre gode indslag :dry:

Yacuza>

Tak for det gode indslag, virkelig noget jeg kan bruge til noget.

Adventure løb er det noget du har link til? har været ude på google og søge men ikke kunne finde nogle klubber eller noget!

Var du selv på elevskolen og gennemførte?

AntonD>

Rart at høre hvad de laver derover i kongensøre til hverdag.

Har du mere info omkring deres hverdag er du mere end velkommen til at poste det. Især deres svømning og undervandstræning.

Nogle der ved hvorfor FRK har sat Motion-online som link på deres hjemmeside?

Link to comment
Share on other sites

Lidt om hverdagen på elevskolen

:devil:

Lidt om adventurerace

:4thumbup:

Svømningen har jeg ikke så meget om, men så vidt jeg husker skal du kunne svømme 300meter på under 8min.

Og en anden ting: Når du laver bronzecirkelen, så læg vægt på at du kan lave alle øvelserne konrekt (og gerne lidt flere). Og vær forbedret på at du skal løbe lige bagefter. Gik næsten 50% af ansøgerne fra på bronzecirkelen og løbetesten.

Edited by Morten Z
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Froggi vi er i samme båd og spørgsmålet er vel om vi stadig er det, når elevskolen starter januar 2006?!?!?

Jeg er gået i gang i sidste uge med specifik træning...har ikke været i dårlig form, men kan godt se jeg mangler styrke bl.a. pull ups, svømning og undervandssvømning skal nok komme med træningen...

Hallo Canoing nu har jeg læst din log...er du færdig som Frømand...det er ikke sjovt at se, at dine indlæg angående optagelsesprøven er slettet! :blink::mad:

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share