Sovende arm


Eruption
 Share

Recommended Posts

Efterhånden som man er blevet mere bredskuldret har jeg ofte oplevet, at min ene arm (oftest højre, men også ventre) sover, mens jeg sover, fordi jeg har lagt forkert på den.

Armen/e bliver ligesom lam, man kan ikke bevæge den, og den er helt død, indtil man får den vendt nedaf, og blodet løber ned i den.

Kan dette have noget med muskelstørrelser, at gøre, eller har det slet og ret noget med en dårlig sovestillings-vane? og kan det afhjælpes? :blink:

Kan der oppgså nogle bivirkninger ved dette? Oplever det oftere og oftere for tiden, og ligemeget hvor "sjovt" det end er, at ens arm er helt væk, så er det temmeligt irriterende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at de fleste kender til fænomenet. Så vidt jeg er informeret, er det ikke blodstrømmen der stoppes, men de nerver, som løber ud i armen der "klemmes af". Jeg har selv oplevet det i stor grad og løsningen på problemet må være at ligge rigtigt når man sover, således man ikke klemmer nærvebunterne i armhulen eler andre steder. En anden ting jeg har erfaret er, at sengen man sover i IKKE må være for smal. Der skal være plads til at brede sig.

Desværre har man ingen kontrol over hvordan man vender og drejer sig når man soverl, såman må nok lære at leve med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever det heldigvis kun når jeg er i periode med ekstremt søvnunderskud - jeg antager at jeg er så busted at hjernen sover fra advarselvlamperne om en sovende arm. Men umiddelbart tror jeg nok, at det er blodstrømmen som bremses, for armen er iskold (så stuetemperatur da) og det ville den næppe være hvis blodet cirkulerede frit. Desuden "koger" den og bliver postkasserød i genoplivningsprocessen.

Om det har noget at gøre med at være bredskuldret eller ej skal jeg ikke kunne sige, men i alle fald ligger jeg ikke behageligt på siden uden en arm i klemme i navlehøjde for ellers krummer rygsøjlen sidelæns og det bliver hurtigt ubehageligt at ligge sådan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever det heldigvis kun når jeg er i periode med ekstremt søvnunderskud - jeg antager at jeg er så busted at hjernen sover fra advarselvlamperne om en sovende arm. Men umiddelbart tror jeg nok, at det er blodstrømmen som bremses, for armen er iskold (så stuetemperatur da) og det ville den næppe være hvis blodet cirkulerede frit. Desuden "koger" den og bliver postkasserød i genoplivningsprocessen.

Om det har noget at gøre med at være bredskuldret eller ej skal jeg ikke kunne sige, men i alle fald ligger jeg ikke behageligt på siden uden en arm i klemme i navlehøjde for ellers krummer rygsøjlen sidelæns og det bliver hurtigt ubehageligt at ligge sådan.

<{POST_SNAPBACK}>

Kroppen reagerer på en sovende arm ved at vække vedkommende. Det kan godt være alvorligt hvis man ikke opdager det i tide. Hvis blodstrømningen stoppes totalt, hvilket der også skal meget til, kan der foregå nekrose, altså vævsnedbrydning. Dette kan i værste fald resultere i at armen skal amputeres. :blink:

Edited by humseper
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at de fleste kender til fænomenet. Så vidt jeg er informeret, er det ikke blodstrømmen der stoppes, men de nerver, som løber ud i armen der "klemmes af". Jeg har selv oplevet det i stor grad og løsningen på problemet må være at ligge rigtigt når man sover, således man ikke klemmer nærvebunterne i armhulen eler andre steder. En anden ting jeg har erfaret er, at sengen man sover i IKKE må være for smal. Der skal være plads til at brede sig.

Desværre har man ingen kontrol over hvordan man vender og drejer sig når man soverl, såman må nok lære at leve med det.

<{POST_SNAPBACK}>

Korrekt. Fornemmelsen af at armen bliver kold, skyldes sikkert at man samtidigt har afklemt en blodåre. Men sovende fornemmelser skyldes nerveafklemning. Prøv at google "saturday night palsy" f.eks... En lammelse, som skyldes forkert liggestilling. I værste fald permanent.

Jeg oplever det heldigvis kun når jeg er i periode med ekstremt søvnunderskud - jeg antager at jeg er så busted at hjernen sover fra advarselvlamperne om en sovende arm. Men umiddelbart tror jeg nok, at det er blodstrømmen som bremses, for armen er iskold (så stuetemperatur da) og det ville den næppe være hvis blodet cirkulerede frit. Desuden "koger" den og bliver postkasserød i genoplivningsprocessen.

Om det har noget at gøre med at være bredskuldret eller ej skal jeg ikke kunne sige, men i alle fald ligger jeg ikke behageligt på siden uden en arm i klemme i navlehøjde for ellers krummer rygsøjlen sidelæns og det bliver hurtigt ubehageligt at ligge sådan.

<{POST_SNAPBACK}>

Kroppen reagerer på en sovende arm ved at vække vedkommende. Det kan godt være alvorligt hvis man ikke opdager det i tide. Hvis blodstrømningen stoppes totalt, hvilket der også skal meget til, kan der foregå nekrose, altså vævsnedbrydning. Dette kan i værste fald resultere i at armen skal amputeres. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

You've got to be shitting me :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at de fleste kender til fænomenet. Så vidt jeg er informeret, er det ikke blodstrømmen der stoppes, men de nerver, som løber ud i armen der "klemmes af". Jeg har selv oplevet det i stor grad og løsningen på problemet må være at ligge rigtigt når man sover, således man ikke klemmer nærvebunterne i armhulen eler andre steder. En anden ting jeg har erfaret er, at sengen man sover i IKKE må være for smal. Der skal være plads til at brede sig.

Desværre har man ingen kontrol over hvordan man vender og drejer sig når man soverl, såman må nok lære at leve med det.

<{POST_SNAPBACK}>

Korrekt. Fornemmelsen af at armen bliver kold, skyldes sikkert at man samtidigt har afklemt en blodåre. Men sovende fornemmelser skyldes nerveafklemning. Prøv at google "saturday night palsy" f.eks... En lammelse, som skyldes forkert liggestilling. I værste fald permanent.

Jeg oplever det heldigvis kun når jeg er i periode med ekstremt søvnunderskud - jeg antager at jeg er så busted at hjernen sover fra advarselvlamperne om en sovende arm. Men umiddelbart tror jeg nok, at det er blodstrømmen som bremses, for armen er iskold (så stuetemperatur da) og det ville den næppe være hvis blodet cirkulerede frit. Desuden "koger" den og bliver postkasserød i genoplivningsprocessen.

Om det har noget at gøre med at være bredskuldret eller ej skal jeg ikke kunne sige, men i alle fald ligger jeg ikke behageligt på siden uden en arm i klemme i navlehøjde for ellers krummer rygsøjlen sidelæns og det bliver hurtigt ubehageligt at ligge sådan.

<{POST_SNAPBACK}>

Kroppen reagerer på en sovende arm ved at vække vedkommende. Det kan godt være alvorligt hvis man ikke opdager det i tide. Hvis blodstrømningen stoppes totalt, hvilket der også skal meget til, kan der foregå nekrose, altså vævsnedbrydning. Dette kan i værste fald resultere i at armen skal amputeres. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

You've got to be shitting me :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var noget min anatomilærer engang fortalte mig, men ja det lyder vildt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender også udemærket fænomenet og sjovt nok er det også blevet først blevet "værre" efter at jeg begyndte at træne. Men mon ikke at det kunne have noget at gøre med den forøgede kropsvægt?

Men da pisse iriterende når det er begge arme samtidig! :laugh:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender også udemærket fænomenet og sjovt nok er det også blevet først blevet "værre" efter at jeg begyndte at træne. Men mon ikke at det kunne have noget at gøre med den forøgede kropsvægt?

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Måske, kunne også være fordi der er blevet mindre plads i de rum der deles af muskler og nerver..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det stort set HVER nat!! Jeg vågner med en TOTAL død arm (nogle gange begge to - se det er "komisk") Hvis jeg prøver at rykke på den, slasker den bare rundt. Lidt ligesom hvis man tager armene ud af ærmerne! :blink:

Det skyldes nok, at jeg altid sover med mit hoved oven på mine arme... jaja freak i know!

Nogle gange kan der godt gå ret lang tid, før den bliver normal igen... når blodet igen kommer i omløb! Kan der ske noget ved det ????

Nogle gange - hvis jeg er rigtig heldig - er det ikke mig selv som har sovet på min arm. Heldigvis er det så ikke SÅ slemt, da jeg foretrækker sengeselskab, som vejer mindre end mig selv... :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det stort set HVER nat!! Jeg vågner med en TOTAL død arm (nogle gange begge to - se det er "komisk") Hvis jeg prøver at rykke på den, slasker den bare rundt. Lidt ligesom hvis man tager armene ud af ærmerne!  :blink:

Det skyldes nok, at jeg altid sover med mit hoved oven på mine arme... jaja freak i know!

Nogle gange kan der godt gå ret lang tid, før den bliver normal igen... når blodet igen kommer i omløb! Kan der ske noget ved det ????

Nogle gange - hvis jeg er rigtig heldig - er det ikke mig selv som har sovet på min arm. Heldigvis er det så ikke SÅ slemt, da jeg foretrækker sengeselskab, som vejer mindre end mig selv...  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

sikke en ripped fyr du sover ved siden af så :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender også udemærket fænomenet og sjovt nok er det også blevet først blevet "værre" efter at jeg begyndte at træne. Men mon ikke at det kunne have noget at gøre med den forøgede kropsvægt?

Men da pisse iriterende når det er begge arme samtidig!  :laugh:

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Så ville det jo alt andet lige betyde, at især massivt overvægtige ville lide af sådan et problem.

Jeg sover også tit med armene under mit hovede, og det er sikkert det der er årsagen så.

Det lyder ikke rart, hvis det i værste fald kunne være permanent, men har det heldigvis langt fra hver nat, som DBM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever også at min arm ( den venstre ) "falder i søvn", men det sker kun hvis underarmen ligger indover min mave eller brystkasse - dette var faktisk en af mange grunde til at er begyndt at dyrke motion - jeg er/var lidt bange for at min blodårer måske er en smule "tilstoppede" pga alt for lidt fysisk aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hej

Jeg oplever det hver nat eller bare hvis jeg ligger og slapper af. Begge mine arme begynder at sove, helt op til skulderen. Det er kommet efter jeg begynde at styrketræne, for 8 mdr. siden. Den bedste sove stilling for mig er, at ligge på ryggen med armene ned langs kroppen. Men selv om jeg ligger sådan vil det stadig begynde at snorre i mine arme. Ligger jeg på andre måder, f.eks. med hænderene foldet over maven går der ikke længe før de er total døde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share