Skrå eller flad bænk?


Totti
 Share

Recommended Posts

tja,

Der kommer an på hvilken del af brystmuskulaturen du ønsker at ramme.

Skråbænk (incline) DBpres rammer du pectoralis major, clavicular. øvre del af brystet.

Flad bænkpres rammer du pectoralis major, sternal head.

Men begge øvelser er del af et fornuftigt bryst program ;)

//

Link to comment
Share on other sites

Korrekt man ikke dicideret kan punktaktiver brystmuskulaturen.

Men det giver da en forskel om man ex KUN kører incline og ikke andet!!!!

Er forskellen virklig så minimal som du gør den til??

Forskellen vil da udmynte sig i brystets udseende

Ellers vil det da også være helt formålsløst at træne med forskellige brystøvelse, så kunne man egentlig bare træne traditionelt bænkpres, only......

//

Link to comment
Share on other sites

Mener faktisk det er mindre ifølge EMG målingerne.. :thumb_down:

Har du disse målinger liggende?

De EMG-målinger jeg har fundet i Serious Strength Training sammenligner ikke direkte incline bænk med flad bænk.

her er de:

EXERCISE % iEMG MAX

Pectoralis Major

Decline dumbell bench press 93

Decline bench press (olympic) 89

Push-ups between benches 88

Flat dumbell bench press 87

Flat bench press 85

Flat dumbell flys 84

Pectoralis Minor

Incline dumbell bench press 91

Incline bench press (olympic) 85

Incline dumbell flys 83

Incline bench press (Smith) 81

Hvis P. major også er blevet målt i incline øvelserne og P. minor i flat og decline, så må det jo betyde at aktiveringen er lavere end den sidste øvelse på de to lister. Dvs at der trods alt er en signifikant forskel. 10-15% mener jeg da er værd at tage med.

Det er dog rent gætværk fra min side :)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

kan godt lide at være på tværs, men mener selv at dips er mindst ligeså anvendelig

Til træning af brystet? :blink:

Så er du efter min bedste overbevisning helt galt på den...

prøv lige at undersøge sagen før du kommer med sådan en påstand. er sikker på jeg ikk er den eneste der har den opfattelse og dips og bænkpres træner stort set de samme muskler, den ene rammer bare lidt anderledes end den anden. Så tror det er dig der er HELT galt på den B)

Link to comment
Share on other sites

[quote name=

kan godt lide at være på tværs' date=' men mener selv at dips er mindst ligeså anvendelig

Til træning af bryst, eller????????

jep, træner hjemme og har ingen bænk og der er dips rigtig god og selv da jeg trænede i center brugte jeg mere dips end bænk

Link to comment
Share on other sites

prøv lige at undersøge sagen før du kommer med sådan en påstand. er sikker på jeg ikk er den eneste der har den opfattelse og dips og bænkpres træner stort set de samme muskler, den ene rammer bare lidt anderledes end den anden. Så tror det er dig der er HELT galt på den B)

Hvad mener du med at undersøge sagen?

Dips er en udmærket øvelse, specielt for triceps, men den kommer ikke i nærheden af bænkpres, når det gælder påvirkning af brystet. Kan du fremvise EMG-målinger, der viser det modsatte, ser jeg dem gerne.

Link to comment
Share on other sites

Sjovt som brystdiskussioner altid udvikler sig.

Skal vi tale om ultimativ bænk, så må det være decline da EMG målinger viser at dette er den der giver størst aktivering af pecs. I praksis vil en flad bænkpres med opspænd være lig decline.

Incline giver dig en procentvis større aktivering af af pectoralis minor, og det er helt sikkert en øvelse du burde tage med i mine øjne.

Hvis valget er imellem flad bænk og incline, så tror jeg faktisk jeg ville vælge incline - grundet måden brystet vokser på.

Link to comment
Share on other sites

Dips er en udmærket øvelse, specielt for triceps, men den kommer ikke i nærheden af bænkpres, når det gælder påvirkning af brystet. Kan du fremvise EMG-målinger, der viser det modsatte, ser jeg dem gerne.

Husk lige der er forskel på dip-stativer, der findes smalle og brede - jeg tror teddy mener de brede stativer - der helt sikkert går godt i brystet.

Minusset ved dips er da helt sikkert skadespotientialet - man kan komme ned i nogle grimme vinkler. Den er nok mere funktionel end bænkpresvarianter - men ville nok ikke kategorisere den som top-øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

prøv lige at undersøge sagen før du kommer med sådan en påstand. er sikker på jeg ikk er den eneste der har den opfattelse og dips og bænkpres træner stort set de samme muskler, den ene rammer bare lidt anderledes end den anden. Så tror det er dig der er HELT galt på den B)

Hvad mener du med at undersøge sagen?

Dips er en udmærket øvelse, specielt for triceps, men den kommer ikke i nærheden af bænkpres, når det gælder påvirkning af brystet. Kan du fremvise EMG-målinger, der viser det modsatte, ser jeg dem gerne.

ser man groft på det er dips i bredt stativ og lænet en lille smule fremover lidt hen ala decline press..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share