Proteinshake mens og efter træning??


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Jeg har indtil nu kun taget min shake efter træning.. Men idag slog det mig, da træningen varede ca 2 timer, at de muskler som jeg kørte i starten måske ikk optager nok protein.. Burde jeg drikke en shake imens jeg træner og en bagefter eller blir d for meget??? Håber i kan hjælpe mig.. Jeg er stadig lidt noob! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde en tråd om det i sidste uge. Konklusionen var at det er en god ide at drikke en shake undervejs. Fordelen er også at du bevarer energien under træningen så der også er overskud til de sidste øvelser.

Jeg tager 1 shake under træningen, og ½ l Mathilde bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har indtil nu kun taget min shake efter træning.. Men idag slog det mig, da træningen varede ca 2 timer, at de muskler som jeg kørte i starten måske ikk optager nok protein.. Burde jeg drikke en shake imens jeg træner og en bagefter eller blir d for meget??? Håber i kan hjælpe mig.. Jeg er stadig lidt noob! :blink:

2 timer er laaang tid at træne koncentreret - så med mindre en større del af tiden går med træning af kæbemuskulaturen - husk at få lidt kulhydrater, så du ikke går "kold". ;)

Selvom du selv føler at træningen går ok - vil du højst sandsynligt kunne træne hårdere når du får kulhydrat nok.

- Kajakroer

Link to comment
Share on other sites

såvidt jeg ved tager det min. 40 minutter før flydende mad er optaget og endnu længere tid for fast - er dette ikke nogenlunde rigtigt?

altså skal man tilrette lække sin kost så man for nødvendig energi tilpas tid inden sin træning. cacao eller shake bagefter er vel for at sikre at musklerne løbende for det protein og energi tilført som de har behov for ved hypertrofi og restutitiun.

jeg drikker kun vand under træningen men og sørger istedet for at få noget ordentligt indebords 3- 2 timer inden samt noget mælk ~1t før :)

Link to comment
Share on other sites

ja okay... men er det så for meget med en under og efter træning??? altså en shake...

Eller en shake efter træning..

og vand med et eller andet kulhydratholdigt pulver under træningen.

Læs evt. mere her.

[KLIP]

Lav din egen energidrik

Det er kun nødvendigt at drikke en energidrik med kulhydrater og elektrolytter, hvis man ikke ellers spiser noget mad til det man drikker før aktivitet. Det bedste er at spise mad og drikke vand til.

Opskrift på hjemmelavet energidrik til brug i forbindelse med fysisk aktivitet:

- ½ dl saftkoncentrat med sukker (25 g sukker)

- 9½ dl vand

- 2-3 spsk druesukker (35g druesukker)

- evt. ½ knsp salt (1-1½ g salt)

i alt 60 g kulhydrater = 6 %

[KLIP]

Desuden koster de færdige energidrikke en bondegård. <_<

- Kajakroer

Link to comment
Share on other sites

Hele idéen med at indtage protein/sukker før/under træningen kommer fra et forsøg, hvor man undersøgte proteinsyntesen efter træning under to forhold:

1. Aminosyrer + sukker før træningen.

2. Aminosyrer + sukker efter træningen.

Dem der fik aminosyrer før træning havde størst protein syntese + blodtilførslen til de trænede muskler var langt højere.

Husk dem der deltog i forsøget var fastende inden de trænede.

Med mindre man træner om morgenen på tom mave, så er det ikke sikkert at det betyder noget om man får protein + sukker før/under træning. Da man jo vil have en del næringsstoffer i blodet fra al den anden kost man indtager.

Min erfaring har vist mig at en proteinshake bestående af valleprotein (hurtig optagelighed + højt indhold af BCAA's) og druesukker opløst i MEGET vand for at forsøge at ramme en isotonisk opløsning. Giver følgende fordele frem for bare sukkervand:

Forbedret arbejdskapacitet i slutningen af træningspas (primært hvis man kommer en smule over en time).

Forbedret restitution = mindre ømhed + højere grad af stykefremgang.

Der skal ikke vanvittigt meget protein til. Under træning ville jeg indtage 15g protein + 30-50g druesukker. Dette er mere end nok!

Husk dette er ikke optimalt, men jeg kunne mærke en forskel.

Det optimale ville være en blanding af hydrolyseret valleprotein tilsat bcaa's og frie aminosyrer + en 50/50 blanding af maltodextrin og druesukker.

Men som sagt kunne jeg mærke en forskel med bare valle og sukker.

>> Dr Patkonge, sultanen af patpressssss

Hvad så hvis man indtager hurtigt optagende protein under træningen, bliver det ikke bare brændt af som energi??

Noget af det, jo! Men vil du hellere ha dine muskler brændes af som energi under træningen, eller det protein der er i blodbanen fra måltidet inden træning + din shake brændes af?

Den effekt som et indtag før/under træning primært tilskrives, er at forbedre blodtilførslen til musklerne, forbedre hormonrespons under/efter træning. Derudover kunne det også være fordelagtigt i forhold til at optimere proteinsyntesen.

Husk dette er ud fra forsøg på fastende individer der fik en meget specifik aminosyreblanding + sukker. Derfor kan det strengt taget ikke anvendes på mennesker der ikke er så fjollede at træne efter 8 timers faste, og ikke har tilgang til denne specifikke blanding.

Min egen eksperimenteren og den feedback jeg har set om dette på udenlandske boards har dog været positiv.

Der er beskrevet mere hér (spørgsmål 2 lidt ned af siden): http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459917

og selve forsøget findes hér: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=11440894

Mvh Poul

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Det ville ikke give meget mening. Lige som et massivt indtag af sukker heller ikke ville være smart.

Jeg indtager blot nok til at det ikke skvulper i maven. Det er den præstationsfremmende effekt/effekten på restituionen vi er efter. Ikke de ekstra kcal. Dem kan man altid få :eatchicken:

De doser der anbefales er heller ikke særligt høje, det er værd at huske på :)

Link to comment
Share on other sites

Nyt fra t-mag

http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsess....ba13?id=494236

How about gym drinks? Now this is a recipe genre that is not often addressed! Here's one that provides carbs and fluid to combat IL-6, cortisol and assorted stress responses. It also offers carotenoids, which can fall in the bloodstream during periods of physical stress. That's right, it's quite regenerative! As a mid-workout beverage it is unusual but it's cheap compared to supplement drinks and offers functional food goodness. Since medieval fantasy games are fresh in my mind from a recent gaming convention, let's call it a potion of "Curing Light Wounds" (I know, Ugh!):

1 cup guava-containing or other *carrot juice blend*

1.5 cups tap or filtered water

1/2 scoop (~10 g PRO) vanilla whey or whey-casein blend don't overdo it!

Ice as desired

There are many nuances to this, even beyond what I mentioned: 1.) This volume of fluid is appropriate for plasma volume maintenance during a typical hour of lifting, 2.) The osmolality isn't too high - reducing risk of gastric distress and enhancing absorption, 3.) Working muscles take up this reasonable amount of circulating carbs (30-40 g), and 4.) If you wait until adrenaline is flowing, 10+ minutes into a workout, even insulin won't interfere with your fat loss efforts! I can tell you from personal experience, there are few better ways to jack-up your "health points" when heavy training is beating you up a bit!

Now, go wade back into battle.

LL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share