iltoptagelse vs. lungekapacitet ...


Mayol
 Share

Recommended Posts

Indledningsvis skal jeg bemærke at min viden på dette felt er stærkt begrænset :( .

Jeg diskuterede idag iltoptagelse og lungekapacitet med en bekendt. I forlængelse heraf må jeg have styr på følgende.

(1) Lungekapacitet er vel lungerne kapacitet volume-mæssigt i liter?

(2) Iltoptagelse er således kroppens evne til at udnytte den tilførte ilt ?

(3) Når man således som voksen (altså fuldt udvokset !!!!) giver sig i kast med aerobe motionsformer, er det så primært lungekapaciteten man forbedre eller iltoptagelsen ?

Hvis der er nogen der ligger ind med link til forskning eller pubilicikationer om ovenstående. modtages de med kyshånd...

På forhånd mange tak for hjælpen :)

Link to comment
Share on other sites

(1) Lungekapacitet er vel lungernes kapacitet volume-mæssigt i liter?

Ja og det er en ret fast størrelse.

(2) Iltoptagelse er således kroppens evne til at udnytte den tilførte ilt ?

Konditallet findes ved at tage den maksimale iltoptagelse (i ml/min) og dividere denne med kropsvægten. Konditallet angives i enheden: ml/kg/min.

Det hjælper ikke noget med en stor motor, hvis det motoren skal flytte er meget tungt. Konditallet er derfor et godt udtryk for hvor god man er til at transportere sin egen kropsvægt.

Konditallet kan variere fra 20 ml/kg/min for utrænede op til over 90 ml/kg/min for topatleter.

Link

(3) Når man således som voksen (altså fuldt udvokset !!!!) giver sig i kast med aerobe motionsformer, er det så primært lungekapaciteten man forbedre eller iltoptagelsen ?

jeg kender en del dykker der meget gerne ville have en større lungekapacitet. Men jeg har aldrig hørt om at man skulle kunne træne sin totale lungekapacitet større. Der er en omfattende beskrivelse i Håndbog for sportsdykkere (biblen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share