Styrketræning for gravide


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Jeg mener man er begyndt ikke at anbefale styrketræning i starten af en graviditet pga. øget risiko for abbort

Jeg tror du tænker på den seneste undersøgelse fra Syddansk Uni. Der er ikke nogen dér som taler specifikt om styrketræning, men tilgengæld om vægtbærende aktiviteter som løb i de første 18 uger("- De belastende aktiviteter er blandt andet løb - også jogging - tennis, badminton og andre former for boldspil. Vi har defineret det som aktiviteter, hvor man på et tidspunkt slipper jorden i modsætning til eksempelvis fitness, gang og hiking, fortæller Mia Madsen, der er kandidat i folkesundhed og forskningsassistent på Syddansk Universitet").

Om undersøgelsen er valid aner ikke jeg. Men da de har haft en stor lille n(ca. 100.000 gravide i perioden 1996-2002 http://www.ssi.dk/sw51458.asp) må det som minimum siges at være interessant...

Bemærk at efter 18.uge var der ingen signifikans at spore...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du tænker på den seneste undersøgelse fra Syddansk Uni. Der er ikke nogen dér som taler specifikt om styrketræning, men tilgengæld om vægtbærende aktiviteter som løb i de første 18 uger("- De belastende aktiviteter er blandt andet løb - også jogging - tennis, badminton og andre former for boldspil. Vi har defineret det som aktiviteter, hvor man på et tidspunkt slipper jorden i modsætning til eksempelvis fitness, gang og hiking, fortæller Mia Madsen, der er kandidat i folkesundhed og forskningsassistent på Syddansk Universitet").

Om undersøgelsen er valid aner ikke jeg. Men da de har haft en stor lille n(ca. 100.000 gravide i perioden 1996-2002 http://www.ssi.dk/sw51458.asp) må det som minimum siges at være interessant...

Bemærk at efter 18.uge var der ingen signifikans at spore...

Ja det kan godt være.... kan faktisk ikke huske hvor jeg hørte det bekalgeligvis

my bad

Link to comment
Share on other sites

Der har lige väret en artikel i ugeskrift for läger om graviditet og träning;

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/port...A_2008_36_52747

Den konkluderer ;

Til trods for de potentielle validitetsproblemer, der her er diskuteret, indikerer undersøgelsen, at motion og særligt high impact-aktiviteter er forbundet med en øget risiko for spontan abort tidligt i graviditeten. Virkningsmekanismerne kendes ikke, men det faktum, at high impact-aktiviteter er associeret med den største risiko for spontan abort, kunne måske tyde på, at de stød, der fremkaldes i forbindelse med motionen, spiller en rolle.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hey!

Jeg er lige ved at skrive en opgave om emnet og undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvorfor skal man tage hensyn til øvelser som udløser et stort bugtryk?

I en bog der hedder "Anbefalinger for svangreomsorgen" udgivet af sundhedsstyrelsen står der et sted: "Desuden bør den gravide undgå at intensivere styrketræning af overkroppen,

da visse øvelser øger bugtrykket markant."

Men i sundhedsstyrelsens håndbog om fysisk aktivitet der omhandler graviditet står der : "Indtil videre anbefales det, at styrketræning af underkroppen ikke intensiveres under graviditeten."

Vil det sige at man hverken må intensivere træning af overkrop og underkrop?? Jeg er lidt forvirret....

Håber der er en som kan svare på mit spørgsmål :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bugpress presser organer osv. nedaf og udaf mod bugvæggen. Dette kan forårsage:

For stort presset på bækkenbunden

For stort press på mave således at organer osv. press ud imellem den stor sene der deler de lige bugmuskler på tværs (linea albana)

Overkropsøvelser hvor man anvender bugpress vil derfor belaste disse struktur. Dette er ligeledes gældende for underkroppen.

Fidusen er at undgå for stort bugpress belastninger evt. skifte til en anden form for stabilisering af rygsøjlen. Ved at bruge compression af bugvæggen. Compression af bugvæggen gøres ved at press ribben ind og navlen mod rygsøljen. Den form for stabilisering belaster ikke linea albana eller bækkenbunden.

Udover det kan korrekte anvendelse af disse muskler bruges til at pladsere og stabiliser lændehvirvel og bækken korrekte så man undgår for stort svaj i ryggen under graviditeten.

Jeg vil derfor ikke anbefale når man er kommet længere hen i graviditet at træne tung vægttræning da det kræver bugpress for at beskytte columna. Istedet kan man modificere træningen på forskellige måder.

Jeg ser det ikke som nogen diskussion om man skal træne de lige eller skrå mavemuskler men et faktum at man skal træne de transversal og oblique fibre af bugmusklerne for at undgå:

Fejlbelastning af columna

Belastning af linea albane

Belastning af bækkenbunden.

Der er dog ingen grund til at træne dem unilateralt. Man bør istedet træne dem bilateralt med fokus på neutral pladsering af columna og bækken.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej Morten Z m.fl.

Det er måske på tide at opdatere MOLs artikel fra 2004 vedrørende styrketræning for gravide, måske med en træningsvejledning for hhv utrænede gravide og gravide, som er vant til træning.

Sundhedsstyrelsen har for nylig udgives nye guidelines:

Anbefalinger om fysisk aktivitet til gravide

Her nævnes, at kvinder som er vant til højintensiv træning før graviditeten, godt kan fortsætte med det (med et lidt forsigtigt ordvalg, det står i afsnittet "Fysisk aktivitet, der frarådes under graviditeten") :innocent:

Fysisk aktivitet - håndbog om forebyggelse og behandling 2011

Der er desværre ikke så meget evidens om (tung) styrketræning og graviditet. I Crossfitmiljøet er der noget anekdotemateriale - hvis man har abonnement på Crossfit Journal kan man læse fx "CrossFit Training During Pregnancy and Motherhood: A New Scientific Frontier"

af Dr. Cooker Perkins and Hannah Dewalt.

Artiklen beskriver et par gravide, som har kunne køre fx olympiske løft umodificeret gennem hele graviditeten, og endda sat et par PR's.

Ellers er der godter at finde på Crossfitmom.com

Overordnet kan man strække sig langt under en graviditet, hvis man respekterer nogle få regler som anført i SSTs anbefalinger.

Jeg synes dog personligt det er synd at holde sig fra tung styrketræning, hvis man ikke mærker noget galt omkring mave eller bækken og iøvrigt begrænser brugen af vasalvamanøvren - der er ingen evidens i at fraråde tung styrketræning til kvinder som er vant til det.

Link to comment
Share on other sites

 Share