Trist udvikling


cfred
 Share

Recommended Posts

Det er ganske rigtigt at fedme er et stort samfundsmæssigt problem. Men jeg ser langt større samfundsmæssige problemer i den her tråd. Intolerance og rangering af mennesker giver da langt større problemer. Man vil ikke ansætte en person som er overvægtig, fordi han/hun er dum og doven ?? Helt ærligt, hvor er vi henne ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg ser stadig ingen forskel imellem rygere og fede mennesker når du sætter det sådan op.

Det er dumt at ryge ja.. Men folk vælger at ryge fordi de har lyst til det..
- eller fordi de ikke kan stoppe - præcis som overvægtige med forkert kost
Folk har jo ikke lyst til at være bælgfede, men de er for dovne og elsker at spise usundt og spise MEGET.. Og når de kommer til stykket, er det altså "ligeglade" med langtidskonsekvenserne, fordi de lever i nuet..

- fede er i følge dig ligeglade med langtidskonsekvenserne - præcis som mange rygere

Den typiske "Jeg spiser lige en plade chocolade nu, det sker der jo ikke noget ved"..

Sådan tænker de så hver dag, og sjovt nok er de 20kg tungere ½ år efter..

Hvis man virkelig har så dårlig selvdisiplin, fortjener man sgu også at være fed.

- Ja måske, ligesom rygeren der liiige kan ryge pakken færdig, fordi det sker der nok ikke noget ved. Han har vel også fortjent at få lungekræft om 5 år.
Til gengæld er der jo også fede mennesker, der kunne bruge psykolog hjælp.. Nogen fede mennesker trøstespiser jo hele tiden, fordi de sikkert er så træt af dem selv eller træt af noget..

Det værste er dog, dem der trøstespiser, fordi de er trætte af at de er fede.. Det er nok noget af det mest komiske jeg længe har hørt om 

- og dem der trøsteryger, fordi de er trætte af f.eks. deres dårlige kondi pga rygning?

Min pointe med alt dette her er at bevise, at din holdning til at fede mennesker er dumme fordi de ikke tager sig sammen, er noget vrøvl. For så var rygere også dumme.

Og jeg nægter at tro på at det også er noget du har hørt "ude i samfundet"...

Du har lov at have den holdning, men den må stå for egen regning og ikke fremlægges som en gendsgerning.

Jeg kender overhovedet ingen, som har den holdning. Ingen. Den gængse holdning i min berøringsflade er at fedme ikke er pænt og i ekstem udstrækning heller ikke er sundt.

Du er et aktivt menneske, det er godt. Men der findes altså mennesker med andre interesser og andre svagheder end dine, og det gør dem altså ikke dummere end dig.

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

Geeeez, jeg fatter jer overhovedet ikke. Det kan godt være at der er et link mellem det sociale lag og fedme, men dem som befinder sig i det lavere sociale lag behøver vel ikke være uintelligente. Man kan være havnet der af flere årsager. Jeg må indrømme at jeg kender flere intelligente overvægtige mennesker, end jeg kender dumme overvægtige mennesker. Hvis lav intelligens -> overvægt, så skulle USA være et land af idioter. Det vil nogen så i sjov sige at det også er, men helt ærligt. Det er sgu da mere komplekset end som så.

TJ --> Jeg tror det ligger i vores kultur. Kontrol over din krop anses som et tegn på, at du har kontrol over din hverdag. Det er vel grunden til at spiseforstyrrelser er temmelig "in" blandt unge mennesker. Mennesker med et svært vægtproblem kommer så til at stå som sjusket og dovne.

Selvfølgelig er det en generalisering at sige at intelligens er omvendt proportional med fedme, men jeg tror, at det er en almen holdning.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det ligger i vores kultur. Kontrol over din krop anses som et tegn på, at du har kontrol over din hverdag
Jo, men hvem har bestemt i hvilken retning den kontrol skal udøves. Hvad vis der reelt er folk som spiser for at tage på, fordi de selv synes det er attraktivt at se sådan ud. Du synes at glemme at kontrollen i dine øjne skal gå imod det samfundsskabte kropsideal. Hvad hvis den overvægtige er sumo-bryder. Det er vel i sig selv også kropskontrol at skrue sin vægt op på det nødvendige niveau.
Mennesker med et svært vægtproblem kommer så til at stå som sjusket og dovne.

Det er meget muligt at det er naturligt, at folk tænker sådan. Jeg kan da også selv finde på at tænke sådan. Men hvis man vender og drejer den lidt, forholder det sig så vitterligt sådan ?? Næppe. Overvægt er et ekstremt komplekset problem, og kernen i problemet har INTET med dovenhed og lav intelligens at gøre. Folk som påstår dette skulle måske selv kigge lidt på deres intelligens. For som jeg ser det er det en vanvittig dum udtalelse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lea>

Min pointe med alt dette her er at bevise, at din holdning til at fede mennesker er dumme fordi de ikke tager sig sammen, er noget vrøvl. For så var rygere også dumme.

Er rygere ikke også på et eller andet punkt dumme!!! Med den sundhedsrisiko er det da temmelig dumt at begynde at ryge. Dermed ikke sagt at personer der begynder, er uintelligente generelt, på ingen måde, men at begynde at ryge, det er sgu for dumt.

Dog vil jeg på ingen måde sammenligne fede og rygere, for at begynde at ryge, det vælger de fleste sgu selv, det gør fede mennesker ikke altid. Dels, fordi jeg kender en del i min familie, hvis forældre selv er overvægtige og på den måde går den videre. Dels pga. forældrenes vaner mange gange smitter af, men også fordi i de pågældende familier altid er slik og chips etc. på bordene. PÅ den måde er der masser af børn der ikke kan gøre for det, for de gør jo bare som forældrene. Det er sørgeligt, men desværre, som fornævnt af andre, en konsekvens af den verden vi lever i dag. Børn vil hellere sidde på computer cafe, eller foran pcéren hjemme. Glæden ved at dyrke sport for mange børn, ligger desværre på et meget lille punkt.

Alfa Beta

Edited by Alfa Beta
Link to comment
Share on other sites

Lea>
Min pointe med alt dette her er at bevise, at din holdning til at fede mennesker er dumme fordi de ikke tager sig sammen, er noget vrøvl. For så var rygere også dumme.

Er rygere ikke også på et eller andet punkt dumme!!! Med den sundhedsrisiko er det da temmelig dumt at begynde at ryge. Dermed ikke sagt at personer der begynder er uintelligente, på ingen måde, men at begynde at ryge er sgu for dumt.

Måske. Men jeg anser ikke rygere for uintelligente mennesker, bare fordi de gør noget der er usundt for dem. Præcis som jeg ikke anser fede mennesker for uintelligente.

Hvis jeg gjorde det, var det sgu da mig selv der var uintelligent.

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

Er rygere ikke også på et eller andet punkt dumme!!! Med den sundhedsrisiko er det da temmelig dumt at begynde at ryge. Dermed ikke sagt at personer der begynder, er uintelligente generelt, på ingen måde, men at begynde at ryge, det er sgu for dumt.

Jeg tror heller ikke at folk ville begynde at ryge, hvis de havde en komplet indsigt i emnet når de går igang med rygningen. Mange begynder når de er unge. I den alder aner man ikke et klap om lungekræft og den slags. Det kan godt være at man har hørt om det, men unge har som regel en "jeg er usårlig" holdning til livet. Og når man først er inde i det, så slipper smøgerne ikke sit jerngreb sådan lige.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes hele denne her diskussion er deprimerende. :(

Er det virkelig der vi er kommet til i vores samfund?

Seriøse diskussioner om hvorvidt fede er dumme, kvinder der affarver sit hår er dumme, mænd med store næser har..., jøder stjæler, om julemanden eksisterer osv osv.

Come on ... der er ikke rigtigt det her.

Deprimerende! :(

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Ja, det er ret ærgeligt faktisk.. Selvom mine 2 fætre er ældre end mig, har jeg delvist set dem vokse op og blive fede, grundet deres forældres spisevaner..

Begge forældrene var godt fede i forvejen, og så feder de bare deres børn op med usundt mad.. Her kan man sgu snakke om indirekte uansvarlighed.

Jeg kan huske jeg altid var så glad som barn, for at komme hos min moster.. For der fik de altid god mad, masser af fed sauce osv.. Egentlig har de desværre bare tillagt deres børn et rimelig stort overvægtsproblem og nogle meget uheldige kostvaner.. Sørgeligt, men sandt..

Når jeg ser hvad mine fætre æder, og hvad de drikker af bajere i hverdagene er det IKKE for sjov de er fede.. Men jeg kan jo ikke gøre noget ved det, det kan de kun selv.. Og det er jeg ret sikker på de aldrig får gjort.. :(

Jeg er glad for at du, kirchebrandt, kan bakke mig lidt op i, at den generelle opfattelse ude i samfundet, er at fede mennesker er dumme og dovne.. I lea´s omgangskreds er det åbentbart ikke, men mange steder er det en helt generelt opfattelse.. Dette gør det selvfølgelig heller ikke lettere at være tyk, slet slet ikke..

Med fare for at have lydt lidt JS agtig i denne tråd, vil jeg stadig mene at den eneste der kan hjælpe fede mennesker er dem selv.. Hvis de ikke selv kan se der er noget galt, og kun taber sig for andres skyld, er det slet slet ikke holdbart i længden.

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Det værste er dog, dem der trøstespiser, fordi de er trætte af at de er fede.. Det er nok noget af det mest komiske jeg længe har hørt om :lol:

Min status som moderator forhindre - sikkert meget heldigt - mig i, at skrive præcis hvor latterlig jeg mener at den kommentar er.

At grine af andre, i en for dem ulykkelig situation - uanset hvilken - er ikke et af de smukkeste karaktertræk man kan have som menneske.

Vi har et overvægtsproblem - og det handler om kost, det handler om træning, det handler om mental indstilling og om vores daglige fysiske aktivitet. Det er især kost og daglig aktivitet der er dagens problem. De voksne går fra seng, til bil, til stol og tilbage igen, måslke via Tv stolen. Og vores børn bliver hentet og bragt alle vegne og stimmuleres ikke nok til fysisk aktivitet - og mange familiers kost er, for at sige det mildt, "uheldig".

Der skal sættes ind over en bred front - for der er et problem. Intolerance og gøren nar er ikke en del af løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Lea>

Måske. Men jeg anser ikke rygere for uintelligente mennesker, bare fordi de gør noget der er usundt for dem. Præcis som jeg ikke anser fede mennesker for uintelligente.

Hvis jeg gjorde det, var det sgu da mig selv der var uintelligent.

Så er vi jo helt enige :)

Thomas J>

Jeg tror heller ikke at folk ville begynde at ryge, hvis de havde en komplet indsigt i emnet når de går igang med rygningen. Mange begynder når de er unge. I den alder aner man ikke et klap om lungekræft og den slags. Det kan godt være at man har hørt om det, men unge har som regel en "jeg er usårlig" holdning til livet. Og når man først er inde i det, så slipper smøgerne ikke sit jerngreb sådan lige.

Kan godt være at de helt unge der begynder ikke har den helt store indsigt i eventuelle bivirkninger, men jeg ved da fra mig selv, at mine forældre bombarderede da mig med alvorsord lige netop på det punkt med at begynde og ryge. Der er bl.a. et af de punkter jeg mener at forældrene har et meget stort ansvar, og tror da også der er masser som gør alt for at holde ens eventuelle børn fra det.

Nu er jeg jo selv stadig ung, så ved da godt hvordan det har været.

Faktum er dog at stort set alle ved at der er bivirkninger, men de begynder jo fordi det er sejt når man er 15, hvilket jeg ikke mener er mindre dumt. Men igen, dermed ikke sagt at de mnnesker der begynder er dumme.

Tror dog vi i bund og grund er enige

Alfa Beta

Link to comment
Share on other sites

Der skal sættes ind over en bred front - for der er et problem. Intolerance og gøren nar er ikke en del af løsningen.

Helt enig, Arne.

Jeg er selv kommende lærer (bla. biologi og idræt), og jeg vil egentlig gerne have jeres bud på, hvad *jeg* kan/bør gøre for de elever, der er overvægtige. Hvordan kan jeg gribe det an, og skal jeg overhovedet gribe det an?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

at den generelle opfattelse ude i samfundet, er at fede mennesker er dumme og dovne..
Og det mener du er den generelle opfattelse ?? Det er da kun fordi hjernevaskede teenagere som er underlagt samfundsudstukne kropsidealer render og prædiker det der hjernedøde vås. Intelligente mennesker kan da sagtens gennemskue at problemet er lidt mere komplekst end du gør det til.
er ikke et af de smukkeste karaktertræk man kan have som menneske.

Nej, det synes jeg bestemt heller ikke. Jeg har ikke andet end foragt overfor mennesker som griner af, ser ned på, eller på anden måde nedgører mennesker der er anderledes, på den ene eller den anden måde.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
Nej, det synes jeg bestemt heller ikke. Jeg har ikke andet end foragt overfor mennesker som griner af, ser ned på, eller på anden måde nedgører mennesker der er anderledes, på den ene eller den anden måde.

Thomas

Dvs. at det heller ikke er i orden at grine af Greg Valentino? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg håbede på at du kom på banen, Arne.

Du har haft kompleksiteten inde på livet, og må da være en af de største beviser på at fedme ikke er en sort-hvid problemstilling, og at fede mennesker ikke er dumme. Bare ganske almindelige mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det synes jeg bestemt heller ikke. Jeg har ikke andet end foragt overfor mennesker som griner af, ser ned på, eller på anden måde nedgører mennesker der er anderledes, på den ene eller den anden måde.

Thomas

Dvs. at det heller ikke er i orden at grine af Greg Valentino? :lol:

Egentlig ikke. Jeg synes ikke der er nogen grund til at grine af andre mennesker. Jeg kan have ondt af en person som Greg Valentino, da han øjensyneligt har psykiske problemer som vi ikke kan sætte os ind i.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

For mig at se er der ikke forskel på om en person lider af anoreksi, bigoreksi eller overvægt. Forskellen er bare at nogen fejlagtigt mener at det er i orden at gøre nar af de overvægtige og synd for anoreksikerne. Det er tid til et reality tjek. Mennesker der, af den ene eller anden årsag, har problemer har ikke brug for at blive nedgjort. De har brug for hjælp og støtte. Det samme gælder også for Greg Valentino. Han har da åbentlyst nogle personlige problemer.

Link to comment
Share on other sites

At påstå at fede mennesker er uintelligente er der vist ikke meget belæg for.

Men det er meget udbredt at de tillægges diverse karakteristika, som fx dovenskab, manglende selvkontrol, dumhed osv, pga deres fedme. I vores samfund, og i størstedelen af verden, er det ikke socialt acceptabelt at være svært overvægtig eller fed, og i den forbindelse tillægger man de fede en mængde egenskaber, som udtrykker den sociale perception af det at være fed. At det så ikke altid forholder sig således, at perception og realitet hænger sammen, så hænger det stadig ved uanset hvad man gør.

Det er samme problematik, som når tillægger folk karakteristika pga deres sprog eller accent. Hører man fx sønderjysk eller vestjysk, vil man nok automatisk også komme til at tænke bonderøv eller uintelligent osv. I de fedes tilfælde er det deres udseende, der udløser konnotationer til dovenskab osv, men processen er den samme.

Link to comment
Share on other sites

For at komme tilbage til det med overvægt og samfundets rolle.

jeg boksede et par scenarier frem og tilbage med min noget smukkere halvdel idag:

Først det ultraliberale:

Det er folks helt eget ansvar. Lad folk æde sig til døde, men de må så ikke få gratis lægehjælp. Alle får målt fedtprocent hver 5 år, og hvis den er over et vist tal, mister man sygesikringen. drop rådgivning og kampagner, det er folks eget ansvar

Nææ, den er ikke helt god. Lyder sikkert fint for nogen, men jeg tror ikke på det.

Så den betonkommunistiske:

Folk beordres ud hver søndag til 3 timers fælles exercits på byens torve og stadium'er. Der er obligatoriske kostkurser, sommerarbejdslejre og obligatorisk kropstræning efter skole for alle børn.

Nææ..den går heller ikke helt.

Der er brug for både valgfrihed og handling.

Så, man kan i forvejen lægge miljøskatter på Biler, køleskabe, vaskemaskiner med mere. Hvorfor ikke have samme tanke med fødevarer? Vi lægger afgifter på Dieselbiler der sviner mere, da de er hårdere for samfundet, men folk må stadigt gerne købe en hvis de vil.

Så, mit forslag fra hoften er et angreb på 2 fronter.

1: Burgerskatten.

Junkfood, slik, smør og sodavand mm.påføres en ekstra mons. Folk må genre stadigt købe marsbars og Cheeseburgers, det koster bare mere. Ingen dumme "Dette mad kan gøre dig fed" stickers, bare en afgift der forholder sig til at overvægt koster mere for sygehussystemet.

2: grønsags-moms-droppet.

(Skal have et mere cachy navn)

frugt, grønt, magre mejeriprodukter mm. får en lavere moms. Ingen tvinger dig til at købe bananer og skummetmælk, men det er billigere.

På den måde er der både valgfrihed og ansvarlighed fra samfundets side.

Et meget forsimplet forslag fra en lørdagskæk Blackmoore.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad for at du, kirchebrandt, kan bakke mig lidt op i, at den generelle opfattelse ude i samfundet, er at fede mennesker er dumme og dovne.. I lea´s omgangskreds er det åbentbart ikke, men mange steder er det en helt generelt opfattelse.

Jeg vælger mine venner med omhu ;)

Link to comment
Share on other sites

Her er et link til en nyhed jeg lige fandt om IQ og overvægt. Jeg tror ikke selv på at der er et link som nogle i denne tråd snakker om. Men jeg er ret sikker på at bestemte grupper er overrepræsenteret i forhold til overvægt. Det bekræfter artiklen også, selvom jeg godt ved det kun er et nyhedsindlæg, men jeg mener jeg har hørt det før i en sober sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

Først det ultraliberale:

Den ultraliberale er vel nærmere et system bygget op omkring forsikring. På den måde er det alle frit stillet om de vil leve usundt. Men hvis de f.eks. ryger eller foretager sig andre sundhedsskadelige ting så stiger forsikringen.

Link to comment
Share on other sites

1: Burgerskatten.

Junkfood, slik, smør og sodavand mm.påføres en ekstra mons. Folk må genre stadigt købe marsbars og Cheeseburgers, det koster bare mere. Ingen dumme "Dette mad kan gøre dig fed" stickers, bare en afgift der forholder sig til at overvægt koster mere for sygehussystemet.

2: grønsags-moms-droppet.

(Skal have et mere cachy navn)

frugt, grønt, magre mejeriprodukter mm. får en lavere moms. Ingen tvinger dig til at købe bananer og skummetmælk, men det er billigere.

På den måde er der både valgfrihed og ansvarlighed fra samfundets side.

Et meget forsimplet forslag fra en lørdagskæk Blackmoore.

Lyder gennemtænkt og meget fornuftigt :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE gennemtænkt, B) bare 20 min. brainstorm over frokosten (Friske majskolber og hårdkogte æg, man prøver ved at leve op til egne idealer :D :D ) og jeg vil utroligt gerne høre andre indspark.

Der er stror enighed om der er et problem, så hvad med at komme op med et katalog af løsningsforslag??

Link to comment
Share on other sites

1: Burgerskatten.

Junkfood, slik, smør og sodavand mm.påføres en ekstra mons. Folk må genre stadigt købe marsbars og Cheeseburgers, det koster bare mere. Ingen dumme "Dette mad kan gøre dig fed" stickers, bare en afgift der forholder sig til at overvægt koster mere for sygehussystemet.

2: grønsags-moms-droppet.

(Skal have et mere cachy navn)

frugt, grønt, magre mejeriprodukter mm. får en lavere moms. Ingen tvinger dig til at købe bananer og skummetmælk, men det er billigere.

På den måde er der både valgfrihed og ansvarlighed fra samfundets side.

Et meget forsimplet forslag fra en lørdagskæk Blackmoore.

Lyder gennemtænkt og meget fornuftigt :thumbwink:

Ja vi mangler bare nogle politikere med nogle balls ... det samme emne var oppe og vende da det kom frem at cola ville blive 40% billigere nu hvor polen kom med i EU.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share