Fremskudte skuldre


Polunda
 Share

Recommended Posts

Hvad skyldes det?? Kan man gøre noget så det bliver normalt igen??

Er sgu blevet lidt små træt af at høre på folks :"hvorfor trækker du skuldrene fremad??" komentarer, desuden kan jeg forstille mig det ikke er spor sundt og optimal, hvad angår løft osv.

Vil meget gerne høre hvad man kan gøre og om andres erfaring ifald der er nogen der har eller har haft det samme problem...

Link to comment
Share on other sites

syntes selv jeg træner ryggen voldsomt meget(ja det kan da være jeg ikke træner den øvre del nok).... og den er helt sikker også stærkere end brystet da brystet er der jeg halter mest. Kan det være pga. brystet halter at de er fremskudte, eller ville det betyde at de ville blive trukket bagud?

og tak for svaret btw.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være pga. brystet halter at de er fremskudte, eller ville det betyde at de ville blive trukket bagud?

Det burde være lige modsat i følge en kiroprakter jeg har talt med. Chin-ups og død-løft må være løsningen og ellers en rimelig fordeling mellem ryg- og brystøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Det burde være lige modsat i følge en kiroprakter jeg har talt med. Chin-ups og død-løft må være løsningen og ellers en rimelig fordeling mellem ryg- og brystøvelser.

NU hvor jeg kommer til at tænke på det .. Er der egentlig noget dødløft og chin-ups *ikke* hjælper på rent styrketrænings-mæssigt? :blink:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

NU hvor jeg kommer til at tænke på det .. Er der egentlig noget dødløft og chin-ups *ikke* hjælper på rent styrketrænings-mæssigt? 

hmm, måske bænkpres... alligevel den ekstra styrke i latsne jo også kan bruges der :lol:

Link to comment
Share on other sites

NU hvor jeg kommer til at tænke på det .. Er der egentlig noget dødløft og chin-ups *ikke* hjælper på rent styrketrænings-mæssigt?  :blink:

Der var en tråd hvor dødløft blev anbefalet som en kur mod skrivekrampe. :w00t: Så jeg tror godt vi kan konkludere at dødløft hjælper på alt!! :w00t::w00t:

Link to comment
Share on other sites

Dit symptom er ikke unormalt. Det er ret almindeligt at det er svært for mange (specielt mænd) at åbne brystet og dermed trække skuldrene tilbage. Det gør det selvfølgelig ikke mere acceptabelt, hvis du har et problem med det.

Jeg oplever det samme i forbindelse med min Power Yoga, hvor netop det at holde/trække skuldrene nede og tilbage er svært. Der er ikke andet at gøre end at være opmærksom på problemet og være bevidst om at åbne op i brystet. Der findes flere udstrækningsøvelser, der virker på smidigheden i det område. Se efter de evindelige plakater vedr. udstrækning, der garanteret findes i dit center. Eller begynd på Power Yoga. ;)

Link to comment
Share on other sites

Er glad for at du bringer det her op, da jeg er lidt i samme situation.

Incognito:

jeg har talt meget med min fys og ortopæd om det og de er enige om at det skyldes arbejdsstilinger i dagligdagen. Og at det måske fremmes ved vægttræning.

Er jeg 100% enig i, tror for mit vedkommende at det er for mange timer foran computeren der har haft en dårlig effekt.

RBL

Link to comment
Share on other sites

NU hvor jeg kommer til at tænke på det .. Er der egentlig noget dødløft og chin-ups *ikke* hjælper på rent styrketrænings-mæssigt? :blink:

Ja, jeg synes næsten også altid de kommer uanset hvad der bliver spurgt om. :lol: :lol:

(Der skal dog ikke herske tvivl om, jeg synes det er nogle super øvelser)

Link to comment
Share on other sites

En forklaring kunne også være Mb. Scheuermann, som er en ret udbredt (og i de fleste tilfælde relativt harmløs) lidelse, hvor ryggen runder for meget pga. kileformede hvirvler. Der er ikke noget at gøre ved selve rygsøjlen, men holdningskorrektion og styrketræning af ryggen har god effekt, ligesom (som allerede nævnt) udspænding af brystmuskulatur. Somme tider kan det være svært at få udspændt pectoralis minor, men det kan være en ide at prøve at udspænde brystmusklerne i begge sider...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share