Træning i militæret.


JessPedersen
 Share

Recommended Posts

Jeg har søgt ind til militæret, som reserve officer og skal ind til optagelsesprøve i maj/juni måned. Forhåbentligt består jeg prøven, og hvis dette sker - skal jeg ind til august i 2 år.

Jeg ved at de almindelige værnepligtige, har elendige muligheder for at få ordentligt med, da mili kantinen vist eftersigende skulle være rigtig dårlig.

Nogen som har erfaringer, om det er muligt at få trænet ved mili og samtidigt spist ordentligt - så man vokser forholdsvis som man elllers ville.

Jeg er nemlig lidt bekymret for, at jeg ikke får mulighed for at træne eller spise ordentligt og det synes jeg ville være en skam!!

Lad mig høre, om der er nogen som sidder inde med erfaringer indenfor dette område..

Det kunne ihvertfald være dejligt. :)

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har søgt ind til militæret, som reserve officer og skal ind til optagelsesprøve i maj/juni måned. Forhåbentligt består jeg prøven, og hvis dette sker - skal jeg ind til august i 2 år.

Jeg ved at de almindelige værnepligtige, har elendige muligheder for at få ordentligt med, da mili kantinen vist eftersigende skulle være rigtig dårlig.

Nogen som har erfaringer, om det er muligt at få trænet ved mili og samtidigt spist ordentligt - så man vokser forholdsvis som man elllers ville.

Jeg er nemlig lidt bekymret for, at jeg ikke får mulighed for at træne eller spise ordentligt og det synes jeg ville være en skam!!

Lad mig høre, om der er nogen som sidder inde med erfaringer indenfor dette område..

Det kunne ihvertfald være dejligt. :)

På forhånd tak.

Hvorfor vil du vokse i militæret?? Kan ikke se hvad du skulle bruge det til... Men er det det du vil, tror jeg ikke der skulle være noget i vejen for at du skulle kunne komme til det. Der er som regel træningsrum og kantine maden er måske ikk altid verdens bedste, men vil man vokse kan alt vel spises.. Jeg syntes maden var ok da jeg var inde

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg både har et ønske om at bibeholde min muskelmasse og opbygge nyt, samtidig ønsker jeg en uddannelse i militæret, som jeg kan føre ud i det civile liv. ;)

Styrketræningen er af eget ønske, og det er ikke noget jeg egentligt skal bruge i mili - det er blot en fritidsinteresse, som jeg ønsker at bibeholde.

Link to comment
Share on other sites

Prøv og brug søgefunktionen - der har været en del tråde om træning i forbindelse med aftjening af værnepligt på det sidste...

Lidt offtopic: Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med "en uddannelse som du kan føre ud i det civile liv", men i modsætning til hvad de skriver i deres hvervebrochurer, så er det faktisk ret begrænset hvad du kan føre med dig ud i det civile bagefter. (Nu får jeg sikkert hug, men fred være med det :tongue: )

Aht. optagelseprøve til reserveofficer så består den sikkert af en prøve2 i musk samt enten en coopertest eller 5 km løbetest.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med "en uddannelse som du kan føre ud i det civile liv", men i modsætning til hvad de skriver i deres hvervebrochurer, så er det faktisk ret begrænset hvad du kan føre med dig ud i det civile bagefter.

I stedet for at forsvare reserve officer uddannelsen, så vil jeg da gerne høre, hvilke belæg du har, for at komme med ovenstående påstande? Har du selv taget specifik reserve officer uddannelsen ? Hvis du har noget konstruktivt, at byde på - vil jeg meget gerne høre det! ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu var det måske ikke lige dette her emnet skulle drejes over på, men nu har jeg jo selv startet det, så here goes:

Min "påstand" var egentlig møntet på forsvaret som vi har det idag, generelt - og ikke lige bestemt på reserveofficers uddannelsen. Jeg synes bare at man tit møder den holdning hos folk lige før de skal ind, at de kommer til at lære en masse ting som de kan bruge civilt bagefter. Den måde som forsvaret er strukteret på idag taler ret meget imod det, da de ting de lærer folk langtovervejende er forældrede principper for fx krigsførsel, man bakser rundt med materiel som burde være smidt i havnen for 25 år siden, osv, osv. Men for ikke at skræmme dig helt væk, så skal det siges at man kommer ud med nogen oplevelser som man ikke kunne få andre steder, og man lærer en del ting om sig selv og sine kammerater gennem sådan en tid. Men disse ting har man som sagt ikke noget papir på, og derfor kan man ikke bruge det til det helt vilde ude i det civile bagefter, og derfor min "påstand" om at det er begrænset hvad man egentlig har fået ud af det, kontra det de skriver i diverse hvervebrochurer.

Men tag ikke fejl, jeg har såvidt ikke noget imod forsvaret, synes bare at der er mange ting som kan gøres på mere fornuftig vis. Nu valgte jeg så selv at fortsætte efter min værnepligt, og har efterhånden været inde i en 2½ års tid, og jeg er ganske godt tilfreds med det. Skal ud og læse videre her inden så længe, så jeg ser det egentlig bare som en slags sabbat år.

Håber det var konstruktivt nok :)

Link to comment
Share on other sites

Min bror er lige blevet optaget som reserveofficer, og han er på det sidste hold reserveofficerer, som bliver uddannet. Årsagen er det latterlige forsvarsforlig!

Hans optagelsesprøve bestod af 2 km. løbetest, som han klarede på 6½ min. Derudover psykolog-tests og en masse andet, som jeg ik liige har styr på.

Jeg selv er blevet optaget, så jeg skal ind som gardehusar i januar, og det glæder jeg mig meget til. Jeg har også en del muskelmasse, men det er jo ikke noget, man kan bruge til noget i forsvaret. Min løbetest var også på 2 km, og jeg løb den på 8.21. Jeg fik meget ros for tiden til sessionen, men man kan jo altid blive bedre. 2 km. er jo heller ikke noget.

Så.. løb, løb, løb.

Pia

Link to comment
Share on other sites

Min "påstand" var egentlig møntet på forsvaret som vi har det idag, generelt - og ikke lige bestemt på reserveofficers uddannelsen.

Nej ok, jeg kan godt se pointen i dine synspunkter, men det jeg tænkte på var i relation til reserveofficer uddannelsen. Det siges jo, at det ligger blandt det er den bedste leder uddannelse i DK. Ydermere har du også samfundsvidenskabelige fag (mener de har statskundskab hvis jeg ikke husker helt forkert).

Men dette er selvfølgelig kun, hvad jeg har læst mig til i brochurerne. Men hvordan ser du dette?? Afviger dette langt fra, hvad der ellers er realiteterne?

Incognito:

Jeg er nemlig også seriøst i tvivl om, man får tid til at træne. Hvis dette er tilfældet, hælder jeg faktisk til, at vælge uddannelsen fra!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg selv været hele møllen igennem (startede i forsvaret for lidt mere end 10 år siden) og har idag reaktionsstyrkekontrakt. Har været udsendt af to omgange og regner med at fortsætte mit engagement i forsvaret i mange år endnu.

Jeg har været ekstremt glad for at jeg valgte resoff. Indledningsvis skal det siges at jeg i kontrast til de fleste andre ikke valgte det pga. merit i det civile erhvervsliv, men simpelthen fordi jeg ikke anede hvad jeg ville i årene efter Gym og samtidig havde lyst til en anden type input og anderledes udfordringer. Havde trukket frinummer og var egentlig lidt indifferent i forhold til forsvaret....det virkede spændende, men ikke noget jeg "bare skulle prøve".

Prøven løb over 2 dage i værløse. Ganske kort: adskillige test i stil med sessionen, løbetest og så pskykologsamtale sidste dag. Vi startede 12 og var 3-4 stykker der kom ind. Fleste røg på psykologen.

Jeg er nemlig også seriøst i tvivl om, man får tid til at træne. Hvis dette er tilfældet, hælder jeg faktisk til, at vælge uddannelsen fra!
Det tror jeg ikke du skal være så nervøs for. Bortset fra de uger hvor den står på øvelse, burde du kunne få tid til at træne. Det er bare et spørgsmål om prioritering. Nogle gange må man så bare sove 2 timer mindre, hvis det betyder at man først kan gå over og træne ved 22-tiden. Der vil selvfølgelig være perioder hvor du ikke kan opretholde et højt engagement, men du burde som minimum kunne vedligeholde i disse perioder (om ikke andet så i weekenden efter øvelse). Men sammenfattet syntes jeg nu ofte jeg kunne træne som jeg lystede. tilgengæld gad jeg ikke sidde i messen og tylle bajere... :thumb_down:

JJ

Lidt offtopic: Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med "en uddannelse som du kan føre ud i det civile liv", men i modsætning til hvad de skriver i deres hvervebrochurer, så er det faktisk ret begrænset hvad du kan føre med dig ud i det civile bagefter. (Nu får jeg sikkert hug, men fred være med det  )

Ingen hug :) . Blot må jeg konstarere at mine oplevelser står i skarp kontrast til din holdning. Jeg ved at i alle de civile jobs jeg har haft, er min resoff baggrund blevet tillagt betydelig vægt og i nogle tilfælde har det nærmest været afgørende. Når det er min påstand at resoff uddannelsen bliver vægtet rimelig højt i det civile erhvervsliv, så er det fordi det er (nærmest) er den eneste omfattende lederuddannelse i DK med et stort praktisk islæt. Ydermere er tjeneste som Resoff ikke en walk in the park, men præget af perioder med pres/stress, stærkt divergerende arbejdsopgaver( og krav om hurtig omstillingsevne), krav om at håndtere en stor daglig kontaktflade på tværs af organisationen etc..... samtidig med virket som underviser samt som leder og hvad det føre med sig af sine egne konflikter og opgaver. Jeg ved at en lang række virksomheder på baggrund af disse karakteristika vægter resoff uddannelse højt (selv om jeg ganske vist ikke gad at arbejde i mange af disse, som f.eks. AP Møller). Jeg ved endvidere at mange af mine bekendte jf. eget udsgang mener de ville være betydelig bedre stillet (til daglig i virksomheden såvel som ved job-ansøgning) hvis de havde kombineret deres can.merc. med en resoff. .... Når det så er sagt så mener jeg ikke man skal vælge resoff udelukkende udfra den civile merit. Jeg er ikke i tvivl om at man sagtens kan nå så vidt som man nu engang ønsker i det civile uden. Man skal kun vælge det såfremt man også har en generel interesse i alle de andre aspekter som uddannelsen har med i baggagen.

...og en sidste ting: Da jeg søgte den uddannelse jeg følger i dag gav instruktør/underviser-virket fra forsvaret mig en hel del point (søgte kvote 2 da snittet var for højt ... jeg var nok liiiige lidt for doven i gym B) ).

P.s. forøvrigt havde vi ikke statskundskab under uddannelsen. Det var (og er ?) kun linieoff´er der har det på HO.

Edited by Mayol
Link to comment
Share on other sites

MADEN! *doh!* vidste jeg havde glemt noget......

Jeg syntes nu ikke dete r så slemt..... nogle steder er det bedre end andre men ikke i et omfang så det har nævneværdig indflydelse på din træning. Hvis du evt. har lidt valle stående i skabet kan det ikke gå helt galt..... No worries !

(christ ! hvor laver jeg forøvrigt mange slå-og stavefejl ....orker ikke at rette det lige nu...)

Edited by Mayol
Link to comment
Share on other sites

Mayol:

Tænkte nok det kun var et spørgsmål om tid før du kom på banen ;)

Det du skriver der kan jeg ikke argumentere så meget imod. Jeg synes egentlig bare at det er glædeligt at du har fået så meget ud af din militære uddannelse bagefter i det civile. Nu er jeg ikke RESOFF så derfor kan jeg ikke rigtigt snakke med i dette. Men generelt så synes jeg ikke man får så meget ud af at være i forsvaret som man kunne. Jeg tænker ikke så meget på CU og den slags. Men mere på hvad man egentlig får som man kan sammenligne med noget tilsvarende civilt. Der kan fx nævnes diverse kørekort, farlig gods, førstehjælpsdiplomer, sygehjælperkursus, diverse kontoruddannelser, m.m. Det er begrænset hvad man får af den slags i løbet af sin værnepligt (nogen er heldige - andre er ikke) Det jeg prøver at sige med denne smøre, er at det er den slags man kan vise en kommende arbejdsgiver, og det kan så give plusser. Hvis man så ikke har ret meget andet end en RESOFF UDD kan man ikke andet end at sige at man har den pågældende uddannelse og så kan en kommende arbejdsgiver ligge det i det han vil. :)

At RESOFF UDD gav ekstra point til kvote2 var jeg faktisk ikke klar over, troede kun det var militærtjeneste generelt der gav point. Men der kan man jo bare se.

Og til sidst og ikke mindst. Jeg er meget enig i din betragtning om at det er noget man kun skal vælge, hvis det er noget man på en eller anden har interesse i, udover de civile fordele man evt kan opnå bagefter. I værnepligten havde jeg en DF som tilsyneladende havde fået valgt det forkerte erhverv, han gik ofte og snakkede om at "det her kunne godt tage og få en ende, så han kunne komme ud og tjene nogen penge" og mange andre ting i den dur. Det var ikke det mest motivende, og når det samtidigt ikke lige er de mest spændende ting man render rundt og laver + at mange folk langtfra var der frivilligt, så gav det alt ialt ikke den bedste cocktail.

Link to comment
Share on other sites

Personligt kan jeg sagtens forestille mig at man som værnepligtig eller konstabel nogle gange kan opfatte det hele som spild af tid (rent fagligt...).... Især hvis man ikke gider være der og man istedet kunne bruge tiden på en kompetencegivende uddannelse eller oparbejde erfaring indenfor et erhverv man var interesseret i. Selv som SG eller OF tror jeg man står i samme øv-agtige situation nogen gange.(Dog syntes jeg at der er så mange andre ting jeg værdsætter ved tjeneste i forsvaret, men mange af disse er ikke faglig betinget....og tro mig ...der er også mange ting ved forsvaret jeg ikke værdsætter, men jeg tror at man oplever de samme skræmysler i alle store organisationer)

Når jeg læser JessP opfatter jeg det ikke som at han tror at RESOFF udd gør det alene...langt de fleste planlægger på at kombinerer det med en civil uddannelse...og jeg er overbevist om at i de fleste tilfælde vil den civile uddannelse veje tungest sammen med ens personlige egenskaber. Det eneste jeg ville frem til var (1) der er ikke spild af tid og (2) Gør det ikke udelukkende pga. eventuel civil merit.... Man skal sgu syntes der virker sjovt/interessant/spændende...

Ang. kvote 2 så tror jeg kun det er min uddannelse (scient.pol.) som gav point for virker som underviser/instruktør ....ydermere gav det dog også en røvfuld point at have været udsendt (faldt under noget "udlandsophold/arbejde i halvt år"-agtigt ..husker det ikke helt)

Men forøvrigt så held og lykke med "læseriet", J J ;)

Link to comment
Share on other sites

Det lader jo til at vi grundlæggende er rimelig enige, så lad os afslutte denne "diskussion". :)

Men forøvrigt så held og lykke med "læseriet", J J 

Takker, men jeg forbliver nok i grønt tøj et års tid eller to endnu. Skal starte på leo2 omskoling her efter sommerferien. Det skal nok blive spændende.

God weekend.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til træning og mad er HSGS, hvor jeg går ud fra du skal være de første 6 måneder, ikke det værste sted at være, da kantinen og konditoriet faktisk er ok.

Der er også et soldaterhjem med pastasalater man bliver mæt af.

Mht. til at kunne bruge resoff uddannesen bagefter tror jeg helt klart det er noget, der bliver lagt vægt på i det civile erhvervsliv. Også hos firmaer, der ikke vægter almindelig værnepligt særlig højt.

Hvis målet bagefter er en videregående uddannelse, vil jeg mene at en resoff uddannelse tæller særdeles positivt ved bedømmelsen af en kvote 2 ansøgning, også selvom den ikke giver direkte point. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at det giver mere goodwill, at have brugt et par år på at uddanne sig til at undervise og lede andre i pressede situationer, end f.eks. at have have brugt et år på at drikke hjernen ud på en eller anden ø.

Det vil være en god ide at overveje, hvad du vil være bagefter, og så forsøge at få en funktion derinde, der kan relateres til din kommende uddannelse eller jobønske. Lige nu kunne jeg f.eks. sparke mig selv til bevidstløshed over ikke at have presset på for at blive sanitetsbefalingsmand, da jeg skulle søge ind til medicinstudiet på kvote 2.

Krede

P.S. Forhindringsbanen er den ONDE kredsløbstræning og den står til fri afbenyttelse

Link to comment
Share on other sites

Der er meget stor forskel på maden på de mange kasserner, flyvestationer og flådestationer jeg har besøgt gennem årene. Menge steder har de efterhånden fundet ud af at folk gerne vil have noget ordentligt mad. Problemet er ofte at den "billige" dagens ret som de værnepligtige har ret til, ofte er den usunde. Og man er nødt til at bruge lidt flere penge på maden hvis det ikke skal bestå af 50% fedt... Men det er et valg man må tage ;) De sidste par måneder har jeg jo været i Ålborg, og der er maden sku god nok. Hjemme i Karup er der også mulighed for ordentlig mad, man skal bare vælge salatbar eller dagens fedtfattige.

Mht. træningsmuligheder, så er det også et kapittel for sig. Alle tjenestesteder er der mulighed for at træne, men der er stor forskel på kvaliteten på udstyret. Jeg må desværre krybe til korset og tilstå at Karups træningsrum bestemt ikke er det bedste. Det kan dog lade sig gøre at træne, men som altid har det noget med penge at gøre...

Håber at du kan bruge det til noget??

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne starte med, at sige tak for nogle rigtig uddybende svar til mit spørgsmål.

Jeg vil da godt prøve at beskrive, hvorfor jeg lige netop har valgt denne uddannelse.

Jeg er færdig med min HH eksamen til juni, og skal derfor vælge noget nyt. Jeg træk et "måske" nummer ved sessionen, og har bl.a. på grund af dette valgt, at jeg vil hellere bruge 1 år ekstra inde ved mili, og derved opnå en uddannelse - som kan udvikle mig mentalt. Samtidig har jeg fornemmelsen af, at der foregår en fin vægtning mellem den teoretiske del kombineret med det praktiske. Dette har været et aspekt jeg har savnet på HH, og derfor bliver det dejligt med lidt adspredelse.

Mine fremtidsplaner efter RESOFF, selvom det er langt ude i fremtiden, vil være i retning af en erhvervsøkonomisk uddannelse. Dette kunne være en HA, efterfulgt af en Cand.Merc.

Men som sagt en ting af gangene, og nu er mit primære ønske blot at bestå optagelsesprøven til RESOFF.

Men det lyder positivt mht. mad og træningsmulighederne ved militæret, at det da sagtens er noget jeg kan leve med. Som der blev nævnt tidligere, drejer det sig om prioritering.

Men tak for de gode råd og erfaringer - det bekræfter blot, at dette er uddannelsen for mig! Nu vil jeg bare håbe jeg består prøverne, specielt psykologsamtalen - da jeg ikke aner, hvad denne indebærer?

-Jess P.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Min bror er lige blevet optaget som reserveofficer, og han er på det sidste hold reserveofficerer, som bliver uddannet. Årsagen er det latterlige forsvarsforlig!

Hans optagelsesprøve bestod af 2 km. løbetest, som han klarede på 6½ min. Derudover psykolog-tests og en masse andet, som jeg ik liige har styr på.

Jeg selv er blevet optaget, så jeg skal ind som gardehusar i januar, og det glæder jeg mig meget til. Jeg har også en del muskelmasse, men det er jo ikke noget, man kan bruge til noget i forsvaret. Min løbetest var også på 2 km, og jeg løb den på 8.21. Jeg fik meget ros for tiden til sessionen, men man kan jo altid blive bedre. 2 km. er jo heller ikke noget.

Så.. løb, løb, løb.

Pia

Jeg har hørt at forsvaret igen vil åbne op for at man kan blive reserveofficer men det kan jo bare være et rygte. Følg med på www.blivofficer.dk

Link to comment
Share on other sites

Reserveofficersuddanelsen kombineret med en civiluddanelse, er meget attraktivt vil jeg tro! Linieofficersuddanelsen er højt vægtet i det civile, og kender en del tidligere officerer som tjener over en mil om året nu (alle sammen højechef stillinger). Et nært familiemedlem blev da en gang headhuntet af SAS til, at være økonomidirektør (dengang det gik godt med SAS) og han var officer.

Edited by Danielsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share