Squat og dødløft


Henrik C
 Share

Recommended Posts

Squatten: Fin dybde. :)

Det er lidt svært at se hvor bredt du står, men din knævandring er relativt stor vil jeg sige. Så vidt jeg kan se begynder du at bevæge knæene fremad stort set med det samme. Prøv om du kan starter med at sætte dig tilbage og ikke bevæge knæene så meget frem.

Dødløft: Starter MEGET dybt. Faktisk så langt nede at det ligner starten på træk eller stød. Jeg vil tro at vinklen på dine lår skal være nærmere 45 grader i forhold til nu hvor de starter vandret. Det er ikke lige til at se hvor bredt du holder, men der er ingen grund til at holde bredere end at du har hænderne lige akkurat udenfor hofterne i strakt position. Holder du bredere skal stangen bare løftes højere.

Link to comment
Share on other sites

Er grunden til du holder overkroppen så lodret den, at du har haft problemer med lænden eller er det bare sådan du altid har gjort? Selv skyder jeg røven bagud med det samme i løftet, og når frem til 45 grader med overkroppen i bunden, men jeg er også hysterisk mht. knævandring.

Link to comment
Share on other sites

MaxP:

Jeg står bredt, ca. 50 cm. mellem fødderne. Jeg forsøger at lægge vægten på hælene, men jeg skal nok øve mig noget mere. Ang. dødløft så skal jeg holde smallere som du siger, og så må jeg prøve at læne mig noget mere forover i bunden.

Clayman:

Ja, det er pga. at jeg har haft problemer med lænden, men måske er det ikke noget problem længere.

moiq: Godt link!

AS: Det er et lille (uhyggeligt) træningslokale, der ligger i det boligkompleks hvor jeg bor. Til gengæld er der ingen dresscode :lol:

Nå, men konklusion:

Squat: Stangen skal ligge lavere, og knævandringen skal være mindre.

Dødløft: Holde smallere, og læne mig mere forover i bunden.

Tak for svarene :)

Link to comment
Share on other sites

EHHHJJJJ!!! jeg kan ikke se filen...... får lyden igennem og billedet er bare en grøn plamage med farvede tern i .... what gives???? Nongen PC hajer der ved hvad der er galt ...har prøvet både windows media player samt winamp

Link to comment
Share on other sites

EHHHJJJJ!!! jeg kan ikke se filen...... får lyden igennem og billedet er bare en grøn plamage med farvede tern i .... what gives???? Nongen PC hajer der ved hvad der er galt ...har prøvet både windows media player samt winamp

Hent windows media player 9 her

Hvor vigtig er det med knævandring? For hvis Henrik har for stor knævandring på de film har jeg det da vist også

Hvis man skal træne det er det så ikke at lave de squat hvor man sætter sig ned på boks/stol?

En stor knævandring sætter uden tvivl større belastning på knæet. Træner man styrkeløft gør en stor knævandring det sværere at komme under parallel.

Boxsquat skulle være en god måde at lære ordentlig squat-stil, men det kan lade sig gøre uden :)

Link to comment
Share on other sites

Mht. knævandringen kommer det an på hvad målet er.

Hvis målet er masse på benene, og ikke bare at flå en masse kg som en styrkeløfter er der intet i vejen med din teknik. Så længe dine knæ altså er gode.. Fordelen ved at sætte sig længere tilbage er at man mindsker fleksionen i knæet, ulempen er at man lægger en større belastning på lænden.

Så deter et spørgsmål om hvor man er sundest henne: knæene eller lænden eller vilke muskler i squatten der skal stresses ekstra: forside lår ekstra/baglår-lænd ekstra..

Din dødløft ligner som tildligere påpejet meget starten på en vægløfterøvelse, intet galt i det hvis målet er at stresse lænden mindre og ben ekstra. Hvis du vil hive max kg syntes jeg du skulle læse "the dead zone" af wsb drengene på www.t-mag.com (ja du får selv lov til at søge, jeg er for doven idag ;) )

PS Cowboy bukser? Eller er det den nye styrkeløfter denim squatdragt? Den må give minimum 100kg extra :lol:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Mine knæ er bedre end min lænd, og jeg vil helst have masse på forsiden, så det er et nemt valg.

Dødløft vil jeg nok ændre, så jeg kan komme over 100 kg. Så er det ikke helt så pinligt at skrive log :lol:

Cowboy bukser? Eller er det den nye styrkeløfter denim squatdragt? Den må give minimum 100kg extra

Jeg tror de giver noget i bunden, men det var nu mest fordi jeg ikke gad skifte :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share