Løbe sokker?


linder
 Share

Recommended Posts

Vader I ikke lidt meget rundt i det med sokker :walking:

Når jeg tænker på hvad cykeludstyr koster og mine surt optjente penge der forsvinder i cykeludstyr + slanger, licens etc. :freaked:

Bliver helt misundelig.

-og så os, der bruger penge på begge dele (+vægtudstyr, + rulleskøjter, +langrendsudstyr, +tennisudstyr)

En serie spredte kommentarer om materialer: (Ja, jeg vader videre!) :)

Nej, 1 ml sved i em bomuldstrøje vejer naturligvis det samme som 1 ml sved i en coolmax-trøje - men bomuld er i stand til at absorbere langt flere ml, hvorfor bomuldstrøjen bliver langt tungere ved stærk svedafsondring.

Coolmax og lignende stoffer er naturligvis ikke "køligere" end andre - men de har den egenskab, at det indre damptryk (mellem hud og materiale) får vandet til at vandre igennem stoffet til overfladen (der pga. stoffets struktur er meget stor, hvilket kan ses under et forstørrelsesglas), hvor det fordamper så hurtigt, som det nu engang er muligt efter forholdene. (Temperatur og relativ luftfugtighed). Tilføres der vand indefra i mængder, der overstiger fordampningskapaciteten, vil det overskydende ikke ophobes i stoffet, men vil i stedet løbe af. Coolmax er altså ikke designet til at være svedabsorberende - tværtimod!

Bomuld kan absorbere meget vand. Det samme gælder uld - men i modsætning til bomuld bevarer uld en stor del af sine varmeisolerende egenskaber, når det er vådt, hvilket er årsagen til, at uld er det bedste inderste lag, når man skiftevis sveder og udsættes for afkøling - f.eks. ved skiløb. Endnu er det ikke lykkedes industrien at kopiere denne egenskab i et syntetisk fremstillet stof.

Angående bomuldssokker/tennissokker findes der også her mangfoldige forskellige kvaliteter. De billigste er baseret på min erfaring en stående invitation til vabler og skavsår - men jeg vedgår mig gerne, at jeg får vabler for et godt ord - i modsætning til husets frue, der uden problemer løber uden sokker i løbeskoene om sommeren!

Løbesokker findes i såvel tynde som tykke kvaliteter. De tynde er i realiteten lig med cykelsokker. De tykke er for mig perfekte som vableværn - men det er rent individuelt. Jeg er så glad for sådanne sokker, at jeg også bruger dem til at spille tennis i - for problemstillingen mht. beklædning her svarer fint til den, der gælder for løb.

-og endelig er mine dri-fit løbeT-shirts ikke nær så "smarte" som flertallet af mine bomuldsbluser - så det er i hvert fald ikke af kosmetiske årsager, at jeg helst løber i førstnævnte!

Link to comment
Share on other sites

*suk* fysik er åbenbart ikke det store hit på handelsskolen.
Hvornår er denne diskussion blevet til 1 hård lussing til handelsskoler? :tongue: Men nej det er ikke det store hit, desværre :bigsmile:
Når jeg tænker på hvad cykeludstyr koster og mine surt optjente penge der forsvinder i cykeludstyr + slanger, licens etc.

Går du fra, at du også bare vil have det optimale udstyr til din cykelsport? Ligesom vi vil til løb, det må ikke være fedt, at have købt de forkerte sokker, når man er midt i 1 marathon :cry:

Link to comment
Share on other sites

Interessant at der skulle være så stor forskel på alm. tøj og løbetøj - har ikke tidligere været voldsomt generet af tunge trøjer og tunge sokker, men der er selvfølgelig ingen grund til at ikke at gøre sig det så behageligt som muligt.

Vil i øvrigt gerne takke coqrouge for at slå fast at sokker af "koldt" stof ikke endnu er i handelen og at 1 ml sved altid vejer det samme (selvfølgelig så længe løberuterne gennomføres nær jordens overflade). ;)

Link to comment
Share on other sites

CoqRouge: Derudover: Når vand fordamper, så falder temperaturen på det, der er vådt, da det kræver energi (=varme) at få vand til at fordampe.

Jeg brugte altid løbesokker, da jeg gad løbe, og jeg synes, det var en klar forbedring. Lige så gavnligt, som at løbe i ordentlige sko.

Jeg synes dog bedre om bomuldssokker, når jeg styrketræner.

Link to comment
Share on other sites

Mine sarte fødder, der får vabler bare jeg tænker på at løbe, synes der er stor forskel på tennissokker og løbesokker især hvis turen når udover den ½ time. Mit fortrukne mærke (pt. eneste) er Accapi som er helt tynd på oversiden af foden men af normal tykkelse på resten. De holder godt og koster ikke en formue (kr. 70-80).

Edited by homer simpson
Link to comment
Share on other sites

De holder godt og koster ikke en formue (kr. 70-80).

Alt er relativt. F.eks. er det 0,2 procent af min årsløn. ;) Hvis jeg skulle købe nogle løbesokker skulle det være nogen som er ligeså tykke som bomuldssokker. Nogen der kender nogle gode mærker?

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt. F.eks. er det 0,2 procent af min årsløn.  ;)

:lol:

Hvordan får du egentlig råd til løbesko? :unsure: De koste jo flere procent af din årsløn.

Hvis jeg skulle købe nogle løbesokker skulle det være nogen som er ligeså tykke som bomuldssokker. Nogen der kender nogle gode mærker?
... Accapi som er helt tynd på oversiden af foden men af normal tykkelse på resten...

;)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan får du egentlig råd til løbesko?

Ja, det handler vel om at prioritere. F.eks. får jeg råd til 2 par løbesko ved ikke at have DR licens. F.eks. er DR licens er jo næsten 5 procent af min årsløn (og nej jeg ser ikke fjernsyn). :o :tongue: :lol:

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

CoqRouge: Derudover: Når vand fordamper, så falder temperaturen på det, der er vådt, da det kræver energi (=varme) at få vand til at fordampe.

Jeps. Den pointe er det vigtigt at have med, da det jo er det, der bevirker, at visse stoffer i praksis opleves køligere, når man sveder i dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 4 years later...

Bomuld t-shirt direkte på den bare hud - er det ikke fy fy.....?

Man bør ikke have bomuld som det inderste lag, men derimod en svedafvisende løbe- t- shirts, eller om vinteren en termoundertrøje, og der kan man så have bomuld udenpå. Jeg har prøvet Marathonsokker fra Asics, og jeg synes, at de er for dyre.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Man bør ikke have bomuld som det inderste lag, men derimod en svedafvisende løbe- t- shirts, eller om vinteren en termoundertrøje, og der kan man så have bomuld udenpå. Jeg har prøvet Marathonsokker fra Asics, og jeg synes, at de er for dyre.. :bigsmile:

Her godt 6 år efter sidste indlæg i tråden, er det godt du lige genopliver tråden :wink:

Edited by teddy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share